Osteopaat, helpt het echt?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Smileyy
Berichten: 1236
Geregistreerd: 10-09-11

Osteopaat, helpt het echt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-13 18:16

Heyhoi allemaal!

Ik vroeg me af of een osteopaat echt effect heeft op het paard en of het niet gewoon kwakzalverij is. Zelf heb ik er geen ervaring mee dus ik vroeg me af of er hier bokkers zijn met ervaringen en dat misschien zouden willen delen. Ook vroeg ik mij af wat een osteopaat precies doet, waardoor het paard misschien wel soepeler wordt.

Hopelijk kunnen jullie mij helpen met het antwoord op deze vragen!

Urion
Berichten: 779
Geregistreerd: 24-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 18:17

Twijfel je ook aan je fysiotherapeut dan?

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 18:19

Zolang het gewoon om rek-en strekoefeningen en massages gaat kan het weinig kwaad maar als de behandeling invasiever is haal ik er ook altijd mijn dierenarts bij.

Flowery

Berichten: 2443
Geregistreerd: 31-07-12
Woonplaats: HHW

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 18:20

Ik heb een paard totaal op zien knappen nadat de osteopaat langs is geweest. Ik weet niet wat ze precies gedaan heeft, maar het paard heeft er duidelijk iets aan gehad :j

Anoniemkl
Berichten: 676
Geregistreerd: 30-10-10
Woonplaats: Haarle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 18:21

JAAAA, het werkt zeker! Mijn pony kon helamaal niet buigen/ bokken of steigeren en liep heel raar. Ostheopaat erbij gehaald en het was echt super gaaf hoeveel verschil er was. Ze kon weer vrij bewegen en heerlijk stout doen :')

Minimus

Berichten: 1759
Geregistreerd: 10-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 18:24

Bij mij heeft het zeker wel geholpen. Paard zat op verschillende plekken vast en ostheopaat heeft mij dit zelf laten voelen. Mijn paardje is van een stijf, stram, nukkig dier naar een happy pony gegaan. Hij kijkt niet meer boos bij het borstelen of bij het opzadelen!

Smileyy
Berichten: 1236
Geregistreerd: 10-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-13 18:26

DAMWolf schreef:
Bij mij heeft het zeker wel geholpen. Paard zat op verschillende plekken vast en ostheopaat heeft mij dit zelf laten voelen. Mijn paardje is van een stijf, stram, nukkig dier naar een happy pony gegaan. Hij kijkt niet meer boos bij het borstelen of bij het opzadelen!


Laat je de osteopaat nu nog geregeld komen ? Of is het 1 keer en dan misschien na een jaar weer ?

DianXX

Berichten: 806
Geregistreerd: 03-11-09
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 18:28

Urion schreef:
Twijfel je ook aan je fysiotherapeut dan?


Ja eerlijk, twijfel ik wel aan fysiotherapeuten. (natuurlijk niet met alles)
Maar ostheopaat niet. :)
Daar ben ik vrij van overtuigd dat het helpt.

Smileyy
Berichten: 1236
Geregistreerd: 10-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-13 18:30

DianXX schreef:
Urion schreef:
Twijfel je ook aan je fysiotherapeut dan?


Ja eerlijk, twijfel ik wel aan fysiotherapeuten. (natuurlijk niet met alles)
Maar ostheopaat niet. :)
Daar ben ik vrij van overtuigd dat het helpt.


Wat is het verschil dan tussen fysio en osteopaat, in doen en laten?

Mallow

Berichten: 4695
Geregistreerd: 15-04-06
Woonplaats: Nijmegen

Re: Osteopaat, helpt het echt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 18:31

Osteopaat werkt hier voor zowel mens als dier. Ben er enorm tevreden over :)

trysteffy

Berichten: 3236
Geregistreerd: 31-05-12
Woonplaats: Zwaag

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 18:32

Zeker weten wij laten ons paard 2 keer per jaar doen en dan nog een weekje vrij d'r bij maar het is zeker verschil me paard vind het ook wel lekker weer even alles los gemaakt door de osteopaat.

Minimus

Berichten: 1759
Geregistreerd: 10-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 18:33

Smileyy schreef:
DAMWolf schreef:
Bij mij heeft het zeker wel geholpen. Paard zat op verschillende plekken vast en ostheopaat heeft mij dit zelf laten voelen. Mijn paardje is van een stijf, stram, nukkig dier naar een happy pony gegaan. Hij kijkt niet meer boos bij het borstelen of bij het opzadelen!


Laat je de osteopaat nu nog geregeld komen ? Of is het 1 keer en dan misschien na een jaar weer ?


Zij moet nu nog een keer komen om het af te maken zeg maar. En dan hebben we twee behandelingen gehad. Er gaat een tijd (4, 5 of 6 weken) tussen de behandelingen zitten omdat het paard zich eventjes moet aanpassen aan die nieuwe "beweeglijkheid" En vanaf dan is het een controle per jaar :)

Masseur heb ik op aanraden van de ostheo ook laten komen een keer. Om zijn spieren weer los te maken omdat hij zo stram was.

Smileyy
Berichten: 1236
Geregistreerd: 10-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-13 18:35

Oke, merk je dan ook echt een verschil in manier van bewegen, nadat de osteopaat langs is geweest?
En merk je ook effect, nadat de masseur is geweest ?

xAnthea

Berichten: 4430
Geregistreerd: 18-09-10
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 18:39

De osteopaat komt hier 1 tot 2 keer per jaar. Ik zie zeker veel verbeteringen na een osteopatische behandeling. Ik weet niet precies wat ze doet, maar ze doet het wel goed.
Mijn pony heeft zoveel verschillende problemen gehad, oa een torsie, en die kon ik niet meer normaal rijden. Na al die osteopatische behandelingen is hij helemaal opgeknapt, en rijden ging beter dan ooit tevoren :)

Jenny_S

Berichten: 3132
Geregistreerd: 15-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 18:40

ik heb laatst mijn paard laten behandel, was ook wat sceptisch en vond het ook een eng idee
maar ben blij dat ik het gedaan heb. ze boog niet goed naar rechts, bleken er nekwervels niet lekker te zitten. nu kan ze weer buigen.

minimaal eens per jaar ben ik sowieso van plan

NienkeV1994

Berichten: 4489
Geregistreerd: 09-01-13
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 18:40

Mijn vorige verzorgpaard zat helemaal vast in haar rug, waardoor ze nog al eens steigerde. Ze is toen onder behandeling geweest bij een masseur of osteopaat (weet niet zeker welke) en sindsdien doet ze het eigenlijk niet meer. Volgens mij wordt ze voortaan ieder jaar weer nagekeken

LiVetime
Berichten: 4369
Geregistreerd: 18-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 18:44

Vergeet niet dat je, om osteopaat te worden, echt een opleiding nodig hebt met een goede vooropleiding vooraf. Een osteopaat houdt zich bezig met spieren én organen.
Ik heb alleen maar goede ervaringen met osteopaten die ik aan het werk heb gezien. En ik ben echt heel erg kritisch. Ik vraag ook altijd heel veel tijdens zo'n behandeling, omdat ik precies wil weten wat er gebeurd.

Minimus

Berichten: 1759
Geregistreerd: 10-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 19:57

Smileyy schreef:
Oke, merk je dan ook echt een verschil in manier van bewegen, nadat de osteopaat langs is geweest?
En merk je ook effect, nadat de masseur is geweest ?


Bij de masseur is het even een paar dagen beurs zijn. Bij de osteo niet minder hoor! Maar het verschil zit 'm in de beweging. Bij de masseur moet je paard echt een half uur bewegen na behandeling om overtollige afvalstoffen in de spieren af te voeren. Mijn paard ging zweten, niet normaal :') Ik heb nog gebeld, ja mijn paard staat nu zeikesnat naast me, is dat normaal? Maar dat was dus volkomen normaal.

De osteo adviseerd een aantal weken complete rust, dus alleen maar stapwerk, wandelen etc. Hij moet weer aan zichzelf wennen :)

Dat merkte ik heel duidelijk aan mijn paardje. Bij de osteo bleek dat hij helemaal vast zat en dat er een paar ruggewervels niet op de plek zaten. Die heeft ze toen weer op de plaats geplopt (zo klonk het ook echt :') ) en waarempel, mijn paard kon zn rug weer bol maken! De schouders zaten ook niet goed. Deze werden ook weer goed geplaatst, en waarempel, hij kon weer een middendrafje! Dat merkte ik heel duidelijk.

Na verloop van tijd (ongeveer 5 weken na de osteo) kwam de masseur. Toen die met hem klaar was kende ik mijn paard niet meer terug. Wát een gangen had hij zeg! Totilas 2 :') en dat is echt niet overdreven.

Dus ja, dat verschil merkte ik wel degelijk :)

PBA_
Berichten: 8119
Geregistreerd: 24-02-06

Re: Osteopaat, helpt het echt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 21:23

Ik kan alleen maar heel luid jaaaaaa roepen. Een jaar of 7 geleden was mijn paard uitbehandeld vanwege ataxtie, ze mocht niet meer bereden worden. Er kwam een ostheopaat uit België op stal en een stal genoot wees mij erop. Ik was erg sceptisch hierover maar nadat hij kon aantonen waar het probleem zat mocht hij behandelen. Dressuur kan ze niet meer maar rijd wel endurance met haar.

Smileyy
Berichten: 1236
Geregistreerd: 10-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-13 15:52

Iemand die mij dan ook het verschil tussen een fysiotherapeut, osteopaat en een kraker kan uitleggen?

geshahquille

Berichten: 830
Geregistreerd: 11-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 16:03

Bij ons heeft een Ostheopaat meer kwaad dan goed gedaan bij een merrie en bij de rest had ik niet echt het idee dat het verschil maakte.

PM1
Berichten: 78
Geregistreerd: 11-10-13

Re: Osteopaat, helpt het echt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 02:13

Bij mijn paard merkte ik wel degelijk dat het hielp. Na de behandeling was hij een stuk soepeler.

liekensancho

Berichten: 1219
Geregistreerd: 25-11-06
Woonplaats: In een hoeve in Belgenland :-)

Re: Osteopaat, helpt het echt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 02:46

Mijn grote bwp-er bleek bij aankoop helemaal vast te zitten op rechts, kon zijn hals nauwelijks naar rechts buigen. Sprong vreemd in galop... Toch osteopaat ( stefan alen uit hasselt) laten komen en bleek een wervel in zijn nek vast te zitten.
Jammer dat ik geen voor -na filmpjes heb, hoe hij na behandeling de wei in galopeerde.... Het leek wel een compleet ander paard !!
Zo blij dat ik hem toch gehouden heb en laten behandelen, hij loopt heerlijk nu :-)
Kan stefan aan iedereen aanbevelen, zo' n fijne rustige behandelaar.
Vond toevallig oud topic :
[VSW] Ervaring met Osteopaat Stefan Alen uit Belgie

PBA_
Berichten: 8119
Geregistreerd: 24-02-06

Re: Osteopaat, helpt het echt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 15:03

Ik vind dat de mensen die door frank dirckx zijn opgeleid van icreo tot op heden kundige mensen.

liekensancho

Berichten: 1219
Geregistreerd: 25-11-06
Woonplaats: In een hoeve in Belgenland :-)

Re: Osteopaat, helpt het echt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 20:55

PBA_ stefan alen is ook van ICREO in hasselt