Herkent iemand dit bit?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
HappyHarry

Berichten: 26
Geregistreerd: 27-06-13
Woonplaats: Dalfsen

Herkent iemand dit bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-12-13 14:06

Herkent iemand dit bit?

Afbeelding


SayaJones

Berichten: 11925
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Almere

Re: Herkent iemand dit bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 14:11

Even magda_90 op bokt even benaderen. Die heeft veel verstand van bitten :)

Jax ♡
You can always tell about somebody by the way they put their hands on an animal

HappyHarry

Berichten: 26
Geregistreerd: 27-06-13
Woonplaats: Dalfsen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-12-13 14:17

Just_Sannee schreef:
Even magda_90 op bokt even benaderen. Die heeft veel verstand van bitten :)


OK, doe ik met een PBje...

SayaJones

Berichten: 11925
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Almere

Re: Herkent iemand dit bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 14:18

Ik ben ook wel benieuwd naar de uitleg trouwens.
Zet je het hier neer, of verwijs je haar op dit topic met de vraag of ze er iets over weet? :)

Jax ♡
You can always tell about somebody by the way they put their hands on an animal

HappyHarry

Berichten: 26
Geregistreerd: 27-06-13
Woonplaats: Dalfsen

Re: Herkent iemand dit bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-12-13 14:19

Ik heb haar de link naar dit topic gestuurd met de vraag of ze even wil kijken, we wachten het af!

PanamaD

Berichten: 5647
Geregistreerd: 06-03-11

Re: Herkent iemand dit bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 14:24

Hoe kom je eraan? :) Ben ook benieuwt wat het is!

[o]

fourseasons

Berichten: 4788
Geregistreerd: 07-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 14:25

Laatst bijgewerkt door fourseasons op 19-12-13 14:26, in het totaal 1 keer bewerkt

juliedo24

Berichten: 991
Geregistreerd: 15-04-12
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 14:26

ik ben nu ook wel nieuwsgierig haha :)

petitparis

Berichten: 15982
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: Herkent iemand dit bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 14:30

lijken mij eigenlijk 2 bitten een dubbelgebroken snaffle en een ongebroken snaffle met rolletjes. Wel imo extreem gebogen/voorgevormd...

ben ook benieuwd of magda al zo'n combinatie in haar fotocollectie heeft.

Mss ook een bij western-tack vragen

There is beauty in everything, even the things that scare us.

SayaJones

Berichten: 11925
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 14:31

petitparis schreef:
lijken mij eigenlijk 2 bitten een dubbelgebroken snaffle en een ongebroken snaffle met rolletjes. Wel imo extreem gebogen/voorgevormd...

ben ook benieuwd of magda al zo'n combinatie in haar fotocollectie heeft.

Mss ook een bij western-tack vragen


Heb even doorgezocht, maar ik heb niet zo'n combi gezien. Of ik heb er overheen gekeken, kan natuurlijk ook :)

Die met de ringetjes vind ik inderdaad ook op een waterford lijken.

Jax ♡
You can always tell about somebody by the way they put their hands on an animal

Marcella

Berichten: 36686
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 14:32

Ik heb het idee dat het dubbelgebroken gedeelte in de mond hoor en de halve boog over de neus heen als een soort van neusriem. :=

RIP Hero (Sunhild) 21-05-1997 - 17-05-2019 Leven met reuma is waardeloos.[HTT] We wecken een eind door met antieke potten en nieuwe potten. Informatie over wecken.
https://www.unitedconsumers.com/vriende ... id=6JRwR!P = Vriendenbonus

petitparis

Berichten: 15982
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 14:34


There is beauty in everything, even the things that scare us.

Marcella

Berichten: 36686
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Herkent iemand dit bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 14:39

Ik zou ook niet weten hoe dat bit heet, maar als je kijk hoe de boog bevestigd is zou je zeggen dat het is bedoelt als soort van neusriem, maar dan wel een hele pittige.

RIP Hero (Sunhild) 21-05-1997 - 17-05-2019 Leven met reuma is waardeloos.[HTT] We wecken een eind door met antieke potten en nieuwe potten. Informatie over wecken.
https://www.unitedconsumers.com/vriende ... id=6JRwR!P = Vriendenbonus

SayaJones

Berichten: 11925
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 14:48

Oke.. ik ging even de waterford googelen, kom ik dit bit tegen;

Afbeelding
Met de beschrijving dat dit een saddlebred bit is? >;) :x
Na wat research ook wel 'mulebit' genoemd. Als je daar op googled kom je nog meer vreemde dingen tegen.

Ben ook wel benieuwd wat voor werking deze heeft dan, als TS dat natuurlijk niet erg vind..

Jax ♡
You can always tell about somebody by the way they put their hands on an animal

FCSA

Berichten: 6379
Geregistreerd: 30-10-01

Re: Herkent iemand dit bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 14:52

Zou het niet een snaffle zijn met een kinriem van metaal? Dus dat wat op de tafel ligt onder de kin gaat?

magda_90
Berichten: 32277
Geregistreerd: 24-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 15:00

Heb jij dit bit in bezit? Zo ja, is het één bit of twee losse? Heb je een foto van de zijkant? Weet het namelijk bijna zeker wat het is.

Wat lief overigens van jullie, ik voel mij vereerd. :o

[edit] Nu op de computer zie ik het beter dan op mijn telefoon.

magda_90
Berichten: 32277
Geregistreerd: 24-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 15:19

Ik kom zo niet op de naam van het bit, maar qua beschrijving kan ik i.i.g. het e.e.a. vertellen. Het is een bit bestaande uit twee mondstukken:
- De eerste is diegene met die bolletjes (overigens geen waterford wat dat moeten echt aaneengesloten schakels zijn http://paardenbitten.nl/images/Mondstuk ... erford.jpg) die vooral meer druk geeft op de tong, de bolletjes zijn in theorie bedacht om het paard uit te nodigen om met het mondstuk te spelen en vastpakken te voorkomen.
- Het tweede mondstuk zit met zijn bitringen vast aan de eerste én aan de teugels. Dit mondstuk is zo extreem gebogen omdat het zo de ruimte kan geven aan de eerste. Dit tussenstuk zie je niet vaak omdat deze veel druk per mm² op een klein oppervlakte overbrengt op de tong.

Het is een bit wat t.o.v. de reguliere trens veel meer inwerkt op de tong en op de lagen. Qua vormgeving zie je ook dat dit bit bedoeld is om het hoofd naar beneden te krijgen.

Ik ben hem eens eerder tegengekomen maar ik moet even herinneren waar ook al weer. -:)

Als dit jouw eigen foto is, zou ik hem dan wellicht mogen introduceren op mijn website?

HappyHarry

Berichten: 26
Geregistreerd: 27-06-13
Woonplaats: Dalfsen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-12-13 17:31

magda_90 schreef:
Ik kom zo niet op de naam van het bit, maar qua beschrijving kan ik i.i.g. het e.e.a. vertellen. Het is een bit bestaande uit twee mondstukken:
- De eerste is diegene met die bolletjes (overigens geen waterford wat dat moeten echt aaneengesloten schakels zijn http://paardenbitten.nl/images/Mondstuk ... erford.jpg) die vooral meer druk geeft op de tong, de bolletjes zijn in theorie bedacht om het paard uit te nodigen om met het mondstuk te spelen en vastpakken te voorkomen.
- Het tweede mondstuk zit met zijn bitringen vast aan de eerste én aan de teugels. Dit mondstuk is zo extreem gebogen omdat het zo de ruimte kan geven aan de eerste. Dit tussenstuk zie je niet vaak omdat deze veel druk per mm² op een klein oppervlakte overbrengt op de tong.

Het is een bit wat t.o.v. de reguliere trens veel meer inwerkt op de tong en op de lagen. Qua vormgeving zie je ook dat dit bit bedoeld is om het hoofd naar beneden te krijgen.

Ik ben hem eens eerder tegengekomen maar ik moet even herinneren waar ook al weer. -:)

Als dit jouw eigen foto is, zou ik hem dan wellicht mogen introduceren op mijn website?


OK... :o ...ik weet dat er bitten bestaan met rolletjes zodat het paard er mee gaat spelen ipv vast houden maar deze combinatie was mij onbekend. Thanks Magda voor de openbaring.

Ik gebruik dit hoofdstel al bijna een jaar bij twee paarden en laat het mondstuk met rolletjes altijd onder de kin hangen als soort kinriem. Heb net even goed gekeken en gepast: beiden passen inderdaad naast/op elkaar maar ik vind het wel een hele mond vol hoor...
De reden van mijn vraag is dat ik een ander hoofdstel erbij neem en hetzelfde soort bit wil gebruiken omdat beide paarden daar aan gewend zijn en goed op reageren.

(Je mag die foto gebruiken hoor, geen probleem)

SayaJones

Berichten: 11925
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Almere

Re: Herkent iemand dit bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 20:06

Werkt dit niet dan bijna het zelfde in als een dubbelgebroken trens? Bijv. Een sprenger? Die is bijna net zo gebogen als deze

Jax ♡
You can always tell about somebody by the way they put their hands on an animal

magda_90
Berichten: 32277
Geregistreerd: 24-09-06

Re: Herkent iemand dit bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 20:12

Als eerste bedankt.

Ik wou net als Just_Sanee vragen waarom je niet bent overgegaan naar iets als Sprenger/Myler? Gezien dat mondstuk niet als kinding is bedoeld kan ik mij voorstellen dat je toch een iets andere werking krijgt dan een normale trens.

Niet om aan te vallen hoor, maar ik vraag het mij zo af namelijk.

prugelpiet

Berichten: 12554
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 20:14

Ik vind het een beetje een eng bit :') Zal wel komen doordat ik de ballen verstand heb van western (Denk namelijk dat het dat is :+) Maar, past dat allebei in 1 paardenmond? :oo

I am because you were

magda_90
Berichten: 32277
Geregistreerd: 24-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 20:16

Er past zoveel in een paardenmond als de ruiter dat wil. Kijk maar naar vroeger, naar de ringbitten (of een modernere versie: http://paardenbitten.nl/images/Ringbit/1.jpg).

Overigens zou ik dit bit niet aan western toe willen schrijven, dit is meer iets wat in elke discipline naar boven komt.


Anoniem

Re: Herkent iemand dit bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 20:48

Oh ja dat enge ringbit , apart bit TS waar komt ie vandaan?

HappyHarry

Berichten: 26
Geregistreerd: 27-06-13
Woonplaats: Dalfsen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-12-13 21:27

takkie_muis schreef:
Oh ja dat enge ringbit , apart bit TS waar komt ie vandaan?


Zover ik kan terug gaan komt het uit Chili...

prugelpiet

Berichten: 12554
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 21:32

magda_90 schreef:
Er past zoveel in een paardenmond als de ruiter dat wil. Kijk maar naar vroeger, naar de ringbitten (of een modernere versie: http://paardenbitten.nl/images/Ringbit/1.jpg).

Overigens zou ik dit bit niet aan western toe willen schrijven, dit is meer iets wat in elke discipline naar boven komt.


Brr.
Weet toch wel bar weinig van bitten, deze vakantie jou site maar even doorspittwm

I am because you were


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _karin_, Christel1 en 71 bezoekers