Blaasprobleem

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
raket

Berichten: 4077
Geregistreerd: 07-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 16:55

Ik ben benieuwd naar de nierfuncties en ontstekingswaardes, als het bloed is van een ontsteking zouden die waardes verhoogd moeten zijn.
Bovendien zegt een algemeen bloedbeeld ook wel iets over de andere waarden, dat je zeker weet dat er verder niet iets ontzettend mis is.

Bloed in de urine bij een mens kan de volgende oorzaken hebben:
+nierproblemen bijv niersteen
+blaasontsteking
+catheterisatie, dat er per ongeluk toch iets aangeprikt wordt.
+poliep/tumor in de blaas


Ik vind een algemeen bloedonderzoek niet belastend voor het paard, niet duur en het zegt vaak wel het een en ander.
Zijn de kweekuitslagen al we bekend van de urine?
Wat vind Gent er van?

De dierenarts die hier reageerde had het volgens mij ook over een bloedbeeld.
Ik ben natuurlijk geen dierenarts maar een ex-urologisch verpleegkundige.
En als jij tevreden bent met je dierenarts en de opties moet je daar gewoon bij blijven hoor.

Mijn dierenarts prikt ook regelmatig als er iets is. Gewoon voor een beeld ervan.
Nou ja, hij trekt bloed, het is een Belg. ;)

...


timokyana

Berichten: 14317
Geregistreerd: 29-05-06
Woonplaats: klein durpke in NL, paardjes in belgenland.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-12-13 16:59

De mijne is ook een belg, hebben we dezelfde misschien?

Ondanks het gebruik van de antibiotica zouden er dan nog ontstekingswaarden verhoogd zijn?
Als dit zo is dan is dit wel iets om te laten onderzoeken alvorens er een andere kuur in te stoppen lijkt mij?
Kweekuitslagen zijn bekend,maar niet bij mij. Ik kan wel vragen of hij ze aan me doorstuurd zodat ik ze hier kan plaatsen. Ik zelf kan er alleen niet veel van lezen denk ik.

raket

Berichten: 4077
Geregistreerd: 07-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 17:12

Als de bacterien niet gevoelig zijn voor de gegeven antibiotica kan dat, maar dat zou uit de urinekweek moeten blijken. Cystitis is een blaasontsteking, de term die ervoor staat ken ik niet en Google ook niet en mijn medische zakwoordenboek ook niet.
Misschien is het een blaasontsteking die niet door bacterien wordt veroorzaakt, weet niet of dat mogelijk is bij een paard....

Ik heb Dries van de Perbeemd in Loenhout, al jaren erg tevreden over.

Als de kweekuitslagen bekend zijn dan zal de nieuwe medicatie wel daar op gericht zijn, dat lijkt me goed. Dan hebben die ontstekingswaarden prikken niet zoveel zin.
Die kweek is toch ook pas afgenomen terwijl ze al antibiotica kreeg?

Als je weet welke bacterie (als er al 1 is gevonden) de ontsteking veroorzaakt dan kun je eens zoeken of je er wat op kan vinden.

...

Zammie

Berichten: 6000
Geregistreerd: 13-06-07
Woonplaats: Kom uut Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 17:18

Ik weet van een collega van mij, dat ze bij een blaasontsteking de verkeerde antibiotica had gekregen en dat is toen ook van kwaad naar erger gegaan. Is ook op kweek gezet en aan de hand daarvan dus andere medicijnen die wel aansloegen. Maar ondertussen kreeg ze ook problemen met de nieren. Denk dat raket hier wel wat meer over weet....
Zij was trouwens wel onzettend moe. Ik weet niet of je daar iets van merkt bij je merrie?

Geen leven zonder horsies!

fokfanaat

Berichten: 20205
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: Blaasprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 17:24

wat een verhaal joh, ik wens je veel succes, had er zelf al afscheid van genomen,

timokyana

Berichten: 14317
Geregistreerd: 29-05-06
Woonplaats: klein durpke in NL, paardjes in belgenland.

Re: Blaasprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-12-13 17:34

@raket ; hij wilde naar aanleiding van het bloed in de urine met de andere medicatie gaan starten.
Ik zal de foto's eens uploaden, misschien herkent iemand toch iets.

Ik loop overigens ook niet graag ten grabbel met de medische zaken van mijn paarden.... maar als er ergens een kleine kans bestaat dat iemand het herkent is en mijn merrie verder kan helpen is het de moeite waard.

timokyana

Berichten: 14317
Geregistreerd: 29-05-06
Woonplaats: klein durpke in NL, paardjes in belgenland.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-12-13 17:40


Morganlefay

Berichten: 8686
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Re: Blaasprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 17:46

Rare vraag. Zitten er geen wormen in dr blaas????

Ben een HSP-er, dus wars van macht, hiërarchie en regels.
Een soeverein? die ligt in mijn gereedschapskist.

timokyana

Berichten: 14317
Geregistreerd: 29-05-06
Woonplaats: klein durpke in NL, paardjes in belgenland.

Re: Blaasprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-12-13 17:46

Nee, dan zouden die op de echo en bij de spoelingen te zien moeten zijn geweest neem ik aan.

Lusitana

Berichten: 22425
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 18:01


* [PP] [VOLG] Nieuwe rescue * * [ITP] Weer eens een update uit Portugal *
Facebook: * Opvang Paarden Portugal * * Vrienden van Vincent * Insta:machomachinho
Donaties kunnen nu ook per PayPal

timokyana

Berichten: 14317
Geregistreerd: 29-05-06
Woonplaats: klein durpke in NL, paardjes in belgenland.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-12-13 18:07

Super! Lotgenoten. Ik heb mijn dierenarts het artikel doorgemaild in de hoop dat hij het wel kan openen.
Dank jewel!

Verder een linkje geplaatst in een topic waar misschien wel een bokker zit die ook kan inloggen om het volledige artikel door te sturen.

raket

Berichten: 4077
Geregistreerd: 07-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 18:12

Als ik het bloed zie lijken het stolsels en niet echt vermengd met de urine? dat zou dan ook kunnen zijn van het catheteriseren.

Lang leve pubmed, ik had er al eerder opgezocht, maar niks gevonden.

Ik weet trouwens wel dat bij mensen, in sommige landen ook gespoeld wordt met antibiotica ipv de kuur die we hier gebruiken.

...

timokyana

Berichten: 14317
Geregistreerd: 29-05-06
Woonplaats: klein durpke in NL, paardjes in belgenland.

Re: Blaasprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-12-13 18:16

Er waren idd stolsels bij echter op de 2e foto ook bloed.
Komt een stolsel pas zoveel later los? Vorige week maandag is ze voor het laatst gekatheteriseerd.

raket

Berichten: 4077
Geregistreerd: 07-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 18:18

Ja dat kan op zich wel, als er een wondje op de blaaswand zit en het stolsel laat los kan het terug open gaan. Plast ze nu nog steeds bloed dan? Want dan is het onwaarschijnlijker.
Ik spreek wel vanuit mensen, dus pin me nergens op vast...

...


timokyana

Berichten: 14317
Geregistreerd: 29-05-06
Woonplaats: klein durpke in NL, paardjes in belgenland.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-12-13 18:42

Nou net even met mijn dierenarts aan de telefoon gezeten, hij belde op naar aanleiding van mijn mail.(super fijn dat hij de tijd nam om in zijn privé tijd mij uitleg te willen geven).

Even alles op een rijtje, de kliniek van de universiteit in Gent adviseerde spoelen, minstens een week lang waarop verbetering te zien zou moeten zijn.
Helaas was het niet zo simpel en ook mijn dierenarts heeft een Engelstalig artikel gevonden , soortgelijk als in de link van Lusitana.
Hier vanuit heeft hij zijn behandeling aan gepast en gekozen voor de medicatie in mijn eerdere bericht.
Doel is het remmen van de pijn bij het urineren. Ontstekingsremmers toedienen en hierbij de voeding aanpassen. De trimazin moet ik bij blijven geven omdat bloed (stolsels) een goede bodem voor bacteriën zijn.

Indien deze dieetmaatregelen en medicijnen niet helpen is er nog een optie om te spoelen terwijl we meekijken met een cameraatje en zo tot blaaswand aan toe kunnen schoonmaken.

Ik heb hem gevraagd of dit bloeden nu komt door katheterisatie, hij denkt van niet omdat dit met een zachte ballonkatheter is gebeurd en het inmiddels anderhalve week geleden is.

De kans dat een bloedonderzoek een verklaring geeft is heel klein, vandaar dat hij dit niet als optie hanteert momenteel.

Na de verandering in voer zou je heel snel resultaat moeten zien, door het aanzuren van de urine, moet de calcium carbonaat in oplossing komen ipv 'steen'. waardoor dit makkelijker uit te urineren is en de dikke substantie verdwijnt. Althans dat is dus ons doel,echter er blijken ook paarden bij wie de behandeling niet aanslaat.

P.H. van de urine was niet te meten, het papierte/strip werd te grijs/vuil door het sediment en de contoleur durfde het niet aan zijn apparaat hieraan bloot te stellen omdat hij bang was dat deze beschadigd zou raken.

10 dagen geleden had mijn dierenarts er redelijk wat vertrouwen in, echter het bloed toont aan dat het toch wel verslechtert. Niets doen is geen optie meer.
Indien bovenstaand niet helpt zal ik zelf moeten gaan spoelen, dit zou me dan aangeleerd worden.
(tot hoe ver moet je gaan?)
Verder de zomer afwachten of het nu weer verdwijnt....

Voor mij momenteel even duidelijk.
Beiden vullen we de formulieren in voor een voedingsadvies en ik zal dit het weekend aanvullen met foto's, zodat we hopelijk maandag alles door kunnen mailen naar de voedingsdeskundige.
Morgen zal ik de overige medicatie ophalen en hier zaterdagochtend mee starten.

Verder pieker ik even verder want vind het allemaal nogal wat...
Iedereen hier al ontzettend bedankt voor het meedenken!

Lusitana

Berichten: 22425
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: Blaasprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 19:07

Sterkte.

Maar je weet nu in elk geval dat er meer zijn met hetzelfde probleem en dat er artsen zijn met ervaring ermee, en dat helpt ook weer een beetje, toch?

* [PP] [VOLG] Nieuwe rescue * * [ITP] Weer eens een update uit Portugal *
Facebook: * Opvang Paarden Portugal * * Vrienden van Vincent * Insta:machomachinho
Donaties kunnen nu ook per PayPal

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Re: Blaasprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 20:32

Tjemig..weer in de lappenmand!
Ik herken het niet, maar blijf wel volgen en hopen dat er vlug iets gevonden wordt..
Welke merrie is dit dan?
Sterkte joh!

I could stay awake just to hear you breathing. Watch you smile while you are sleeping. While you're far away and dreaming

Holypope, goodbye my friend..

timokyana

Berichten: 14317
Geregistreerd: 29-05-06
Woonplaats: klein durpke in NL, paardjes in belgenland.

Re: Blaasprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-12-13 20:39


IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Re: Blaasprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 20:46

Wat een mooie dame! :j
Hoe oud is ze? (overheen gelezen misschien)

I could stay awake just to hear you breathing. Watch you smile while you are sleeping. While you're far away and dreaming

Holypope, goodbye my friend..

timokyana

Berichten: 14317
Geregistreerd: 29-05-06
Woonplaats: klein durpke in NL, paardjes in belgenland.

Re: Blaasprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-12-13 20:47

16

crazyshar

Berichten: 1985
Geregistreerd: 07-09-10
Woonplaats: z-brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 02:34

zo leer je toch weer een hoop bij straks,kun je zelf even een blaas spoelen. scheelt wel in kosten.

jammer dat de laborant de PH niet heeft kunnen bepalen had mss ook een hoop verteld, en een rechtsreekse staal van het drijvende "heldere"urine zou geen ander beeld geven?

het zou fijn zijn als er duidelijkheid kwam, dan weet je welke behandeling en klaar is kees.

:(:)

Taucha

Berichten: 1157
Geregistreerd: 05-06-13
Woonplaats: Katwijk

Re: Blaasprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 09:32

Je hebt het een stukje terug over vitamine c gehad om de urine aan te zuren. Misschien beter om de hoeveelheden vitamine C niet te hoog te laten worden om de nieren niet extra te belasten tot je zeker weet dat daar geen probleem zit. In de tussentijd zou je de urine kunnen aanzuren dmv cranberry. Even uitproberen of ze de verse besjes gewoon eet of dat ze misschien wel cranberry sap wilt drinken.

Wel regelmatig de zuurgraad controleren door wat urine opvangen, even wachten tot het ergste sediment uitgezakt is en de strip recht erin en eruit. Als het goed is hangt er dan weinig tot geen sediment in. Met goede indicatortape (de strip om de ph te controleren) zou je overigens normaal gesproken nauwelijks problemen van sediment moeten hebben.

Verder heel veel sterkte met dit vervelende zeldzame probleem!

timokyana

Berichten: 14317
Geregistreerd: 29-05-06
Woonplaats: klein durpke in NL, paardjes in belgenland.

Re: Blaasprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-12-13 12:19

@taucha , zijn strips voor mensen ook geschikt? Hier zou ik wel aan kunnen komen om dit eventueel te testen. alleen staan hier niet zoveel waardes op, alleen positief of negatief denk ik en leucocyten.

Ik weet niet of de voedingsdeskundig vit C producten aan gaat raden. Cranberries zou idd iets zijn om te proberen. Door de slobber eet ze haast alles gelukkig. En anders idd aanmaken met de sap erdoor?

Lusitana

Berichten: 22425
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: Blaasprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 14:21

Er zijn zelfs zuiver ph waarde strips die ze in de plantenteelt gebruiken om het water te testen...
Die meten dus alleen ph en niks anders.

* [PP] [VOLG] Nieuwe rescue * * [ITP] Weer eens een update uit Portugal *
Facebook: * Opvang Paarden Portugal * * Vrienden van Vincent * Insta:machomachinho
Donaties kunnen nu ook per PayPal

raket

Berichten: 4077
Geregistreerd: 07-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 16:33

Ik zou geen cranberry gaan geven. Cranberry werkt alleen bij infecties veroorzaakt door de ecoli en verandert het epitheel aan de binnenkant van de blaas. Daardoor kan de e coli zich niet aan de blaaswand hechten en kunnen ze niet zo snel een infectie veroorzaken.
Cranberry doet niets met de zuurgraad.
Ph kun je met elke strip voor ph meten. De conclusie die je trekt zou verschillend kunnen zijn. Dat weet ik niet.

...


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: REYNIR, swatch, Ubermetrics, zoedeloe en 20 bezoekers