katten nog wel laten enten????

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
tandlozemum

Berichten: 297
Geregistreerd: 03-06-13
Woonplaats: Breda

katten nog wel laten enten????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-12-13 22:24

hoi bokkers,


Ik hoop dat ik mijn verhaal kort kan uitleggen.
mijn kat Wolf, is van kitten af aan op tijd geënt geweest.
In 2010 is hij van begin maart tot eind oktober, dus bijna 8 maanden lang vermist geweest. Hij is een binnen kat en met een verhuizen ontsnapt. Hij is toen 20 km verderop teruggevonden.

Toen hij een paar maanden vermist was, had ik geen hoop meer, en omdat het zo stil was in huis, 2 kittens genomen. Ook zij zijn altijd geënt.
Tijdens de vermissing had Wolf zijn jaarlijkse enting gemist, en toe hij terug kwam, had hij de niesziekte. Hij heeft daarvoor een kuur gehad, en knapte gelukkig snel op. Toen hij weer beter was is hij opnieuw (2x) geënt.

Tot nu toe heeft hij ieder jaar opnieuw weer de niesziekte gekregen ondanks de enting. De dierenarts heeft uitgelegd dat een enting het niet kan voorkomen. Maar nu vraag ik me af of het wel zinvol is om ze volgend jaar weer te laten enten. Vorig jaar was hij er vrij ernstig aan toe, en heeft zelfs 4 dagen op de kliniek doorgebracht. Gelukkig ook dit overleefd, maar zondagnacht hoorde ik hem niezen, en gelijk gingen de alarmbellen weer rinkelen en ik wilde echt niet dat het weer zover zal komen als vorig jaar. Dus ik ben gelijk met hem maar de dierenarts gegaan, afgelopen maandag.
Zij vond het echter onzin dat ik langs was gekomen, want hij is goed gezond en hij zal dit zelf moeten overwinnen. Mocht het erger worden en hij krijgt er snot bij, moet ik terug en krijgt hij een ab kuur.

Inmiddels heb ik maar geaccepteerd dat hij ieder jaar opnieuw weer aan het niezen is.
Nu mijn vraag: wat zouden jullie doen, wel of niet enten en waarom wel/ niet.

Het zijn dus binnenkatten.

Sorry dat het alsnog een lang verhaal is geworden.


xJustMe6

Berichten: 1735
Geregistreerd: 08-10-08

Re: katten nog wel laten enten????

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 23:22

Ik ga denk ik niet meer enten tegen niesziekte..

Mijn oudste kat is al een aantal jaar niet meer geënt. Heeft 1 keer flink niesziekte te pakken gehad, met een oogzalfje en een ab kuurtje was hij zo opgeknapt gelukkig. Nu loopt hij een paar keer per jaar een paar dagen te niezen, komt geen snot bij kijken en hij blijft gewoon fit, na een paar dagen is hij weer helemaal de oude.

Zijn vriendinnetje heb ik vorig jaar netjes laten enten. Maar hoppa, toch niesziekte te pakken. Ik denk dus dat ik niet meer ga enten tegen niesziekte. Helemaal zeker weet ik het nog niet.

Dancer

Berichten: 2146
Geregistreerd: 07-11-01

Re: katten nog wel laten enten????

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 23:25

Ik heb twee katten van 18 jaar. Zijn nog nooit geent en zijn nog nooit ziek geweest. Ze kome
n gewoon buiten.

Farah L2 + 20 / M1 + 12 / M2 + 5

Szan

Berichten: 6647
Geregistreerd: 29-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 07:47

Daar is heel recent nog een discussie over geweest, en misschien staan daar soortgelijke verhalen in of tips die je wat meer duidelijkheid geven: [BB] Katten-entingen altijd nodig?

tandlozemum

Berichten: 297
Geregistreerd: 03-06-13
Woonplaats: Breda

Re: katten nog wel laten enten????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-12-13 08:47

tessa wij hebben dus hetzelfde dilemma haha.

dancer de kat van mijn moeder is 17, nog nooit geent, en nog nooit ziek geweest. Dus dat is nog een reden om te twijfelen aan de entingen.

bedankt szan, ik ga het topic doorlezen!

jesito
Berichten: 12806
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 08:57

Szan schreef:
Daar is heel recent nog een discussie over geweest, en misschien staan daar soortgelijke verhalen in of tips die je wat meer duidelijkheid geven: [BB] Katten-entingen altijd nodig?


Hier wilde ik ook net naar verwijzen.

Ik heb ook een kat met niesziekte en het blijft altijd op de achtergrond.
Vaak had ze nog wel een periode dat het weer effe de kop op zette dus ben gaan zoeken naar oplossingen en onze kat krijgt nu sinds 2 jaar l-lysine + vit B ik meen van groene os.
Met zo'n potje doe ik bijna 2 jaar want ze hoeft maar 1/4 lepeltje, ik geef dat door een druppel melk.
En sindsdien gaat het echt super.

Enten: ik heb ook altijd braaf ieder jaar geent, maar mede door alle stres en ik het idee heb dat het vooral spekken van de da is, wil ik ook stoppen.
Wij worden ook niet preventief voor vanalles jaarlijks geent en lopen ook los rond.
En ook onder de mensen heersen er vreselijke ziektes en toch ent men hier de baby's wel voor maar later niet meer.
Daarbij heb ik 1 kat die compleet door het lint gaat en met gevaar voor jezelf, zelfs met handschoenen aan.
Vorig jaar een da aan huis gehad en nog een ramp.

Kitty1985
Berichten: 1788
Geregistreerd: 06-01-13
Woonplaats: Er gaat niets boven..

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 08:59

Wij geven de katten als een kitten een enting en daarna nooit weer.

Allemaal buiten katten, en zelden 1 ziek. En ziektes waarvoor je ent, hebben ze nog nooit gehad.

En er zijn veel katten de revue gepasseerd in onze familie

Niesziekte kan chronisch worden....kan je zoveel enten als je wil. Maar zal je niks opleveren behalve een lege portemonnee

Sassol

Berichten: 5254
Geregistreerd: 16-01-09
Woonplaats: Omg. Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 11:08

Maar als ik het goed begrijp wordt de kat dus ziek na de enting? Dan lijkt het me een een klare zaak.

The 4th Dog Commandement: Do not be angry at me for long, and do not lock me up as punishment. You have your work, your entertainment and your friends. I only have you...


essiesilly

Berichten: 7830
Geregistreerd: 21-05-07
Woonplaats: berkenwoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 19:38

Dancer schreef:
Ik heb twee katten van 18 jaar. Zijn nog nooit geent en zijn nog nooit ziek geweest. Ze kome
n gewoon buiten.

Hier ook, m'n katten nog nooit geënt en alleen naar de dierenarts geweest om te castreren ;)

1 beauceron is geen beauceron <3 Chip + :( , Jolie & Bisou! Basing dog training on a misunderstanding of wolf behavior is as useful as basing human education on a misunderstanding of chimpanzee behavior

tandlozemum

Berichten: 297
Geregistreerd: 03-06-13
Woonplaats: Breda

Re: katten nog wel laten enten????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-12-13 23:46

bedankt Jesito, ik ga jou recept ook proberen.

Sassol, ze worden niet gelijk ziek na het enten. Ze worden geent in het voorjaar, en meestal worden ze ziek in het najaar/ winter.

_CS_

Berichten: 4697
Geregistreerd: 02-07-05

Re: katten nog wel laten enten????

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 00:02

Hier ook 2 buitenkaters die niet meer geent worden, mede omdat ze ziek werden na de inenting, en niet zo'n beetje ook, pfff.
Sinds ik ze niet meer ent, hebben ze soms af en toe een niesbuitje, maar daarna is het over.
Ga ik ze enten, heb ik ze weer dik 2 weken doodziek.

Dus dan enten, en dan daarna weer kosten voor nabehandeling medicijntje hier, oogzalfje daar.
Nee, hier niet meer.

I am not perfect, I am a limited edition
Ik leef in mijn eigen wereld, ze kennen me daar

jesito
Berichten: 12806
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 07:05

tandlozemum schreef:
bedankt Jesito, ik ga jou recept ook proberen.

Sassol, ze worden niet gelijk ziek na het enten. Ze worden geent in het voorjaar, en meestal worden ze ziek in het najaar/ winter.


Google het maar eens dan kom je meer ervaringen tegen, succes.

Berwicowa
Berichten: 980
Geregistreerd: 15-07-06
Woonplaats: drachten

Re: katten nog wel laten enten????

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 07:40

Wij enten drie van onze katten om de 2 jaar en 1 kat gewoon ieder jaar omdat deze naar shows gaat. 1 kat heeft ook chronische niesziekte, nu kregen wij de tip om echinaforcedruppels door het water te doen.

jesito
Berichten: 12806
Geregistreerd: 14-08-04

Re: katten nog wel laten enten????

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 07:49

Het nadeel met spul door het water doen vind ik dat ze vaak niet alles binnen krijgen of dat ze minder gaan drinken als het anders smaakt.
De poeder los ik op in een druppel melk zo groot als een 2 euro stuk, dan is het echt zo op.
En ik weet zeker dat alles weg is.

dierenfan
Berichten: 9601
Geregistreerd: 27-02-10

Re: katten nog wel laten enten????

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 08:27

mijn kat geef ik elk najaar weer een vitamine stoot (biodyl) en dan blijft ze wel nies vrij. In andere gevallen gaat ze toch weer niezen. Verandering van het weer en toch in die kou blijven zitten en op de tocht en dan gaat het zo fout. Zeker omdat ze ongeveer een half uur/uur per dag maar buiten wil zijn.

Tinkermuts

Berichten: 9383
Geregistreerd: 08-03-03
Woonplaats: Erichem

Re: katten nog wel laten enten????

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 08:49

ik heb in het verleden mn katten op de kitten enting na nooit laten enten, maar woonde toen op een plek waar weinig tot geen andere katten waren, nu sinds paar jaar woon ik in een dorp waar veel katten zijn en kregen mn katten elk jaar allemaal flink niesziekte, zo erg dat er twee aan een infuus moesten en de rest ook weken ziek waren.

ik ben dus wel weer gaan enten, ze krijgen nu soms wel wat niesziekte maar in een heel milde vorm waar ze met enkele dagen weer bovenop zijn, ik heb dus het idee dat de enting zeker wel helpt.

horsii

Berichten: 7591
Geregistreerd: 06-11-05

Re: katten nog wel laten enten????

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 10:07

wij hebben een mishandelde kat die ook geen enkele da behandeling toe laat.
wordt dus nooit geënt loopt altijd buiten en is al 13jaar niet ziek geweest

Afrika's Pé Pé & Afrika's Kyra

Sassol

Berichten: 5254
Geregistreerd: 16-01-09
Woonplaats: Omg. Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 11:56

tandlozemum schreef:
bedankt Jesito, ik ga jou recept ook proberen.

Sassol, ze worden niet gelijk ziek na het enten. Ze worden geent in het voorjaar, en meestal worden ze ziek in het najaar/ winter.


Dan moet je je misschien afvragen of jouw enting wel nut heeft? De inenting helpt niet tegen alle vormen van niesziekte, blijkbaar heeft jouw kat zo'n vorm waar de enting niks tegen doet.
Maar waar je ook naar kunt kijken is de kat met goede voeding en supplementen ondersteunen.
Dat de kat elke winter ziek wordt, geeft toch aan dat hij dan wat mist om de ziekte tegen te gaan.
Ik zou dan toch de kruidenpotjes en olie uit de kast trekken.

The 4th Dog Commandement: Do not be angry at me for long, and do not lock me up as punishment. You have your work, your entertainment and your friends. I only have you...

Cemlys

Berichten: 14949
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Re: katten nog wel laten enten????

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 23:45

Uiteraard blijven bacterien en virussen niet elk jaar hetzelfde, net als bij mensen en griep bv, maar de varianten dee in de enting zitten komen toch ook vaak voor en daar wordt dan wel een bescherming tegen opgebouwd, niesziekte is een verzamelnaam voor bacteriele en virale infecties van de bovenste luchtwegen(slijmvliezen). Dat ze zo nu en dan 'niesziekte' ontwikkelen betekent niet dat de enting zn werk niet doet. vergelijken met andere katten die 20jaar buiten lopen en nooit ziek worden, infectiedruk speelt ook een grote rol, de gemiddelde stadwijk heeft per oppervlakte toch meer katten dan het gemiddelde afgelegen landweggetje. Ik zie dagelijks niesziekteproblemen en ook van dit soort
Afbeelding komen er ook nog teveel voor

Daarnaast ent je niet alleen voor niesziekte, maar ook kattenziekte. Op zich geen drama als ze niet geent worden hiertegen, maar als er dan een keertje en uitbraak is en je kat wordt het slachtoffer dan heb je wel pech. Kijk maar naar de uitbraak die dit jaar in nederland geweest is, zonde van alle niet ge-ente katten natuurlijk dan.

Verder kun je idd de weerstand proberen te verbeteren van je kat om te voorkomen dat hij weer niesziekte krijgt, L-Lysine kan helpen, als er ook een (virus)infectie met herpes is. Hier kun je ook op laten testen als het goed is.

Yesterday is history, tomorrow is mystery, today's a gift, that's why it's called present!

jesito
Berichten: 12806
Geregistreerd: 14-08-04

Re: katten nog wel laten enten????

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 08:07

Tja, ik geloof best wat je allemaal zegt, maar toch begrijp ik niet dat er dan toch zoveel dieren vaak ziek worden van die entingen.
Alleen al mensen die zich hier melden, om misschien nog maar te zwijgen van alle mensen buiten het forum.
En waarom elk jaar enten, kattenziekte blijkt dus wel 3 jaar te beschermen.
Het is met veel katten toch iets minder eenvoudig een dierenarts te bezoeken en al die stres voor die enting vind ik ook steeds zo wat.
Ik heb ook ernstige gevallen zoals hierboven gezien met niesziekte, maar ook zat gevallen met niesziekte die wel meevallen bij ongeente katten en kittens.
En zo zullen er bij geente toch ook nog zat gevallen zijn.
Ik ken plekken waar veel katten lopen op boerderijen en ja daar heerst wel eens wat, maar ze bouwen daar zelf ook veel antistoffen tegen op.
Wij zelf worden ook niet preventief geent, als je wil de griepspuit, maar zelfs daar zijn mensen die m niet halen.

tandlozemum

Berichten: 297
Geregistreerd: 03-06-13
Woonplaats: Breda

Re: katten nog wel laten enten????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-12-13 10:08

ik ga de katten nu sowieso ondersteunen met supplementen.

En nogmaals het zijn binnenkatten, dus ik ben niet zo bang voor de kattenziekte. Wolf is een erge schuwen kat, hij heeft niets met andere mensen, als er visite is zie je hem ook niet. Hij komt pas weer te voorschijn als iedereen weg is. Een dierenarts bezoekje is voor hem echt een drama. Zodra hij het reismandje zie is hij helemaal in paniek. De twee raskatten zijn makkelijk, die gaan gelijk in het mandje liggen.

Wolf was vorig jaar geent, en toch werd hij zo ziek dat hij 4 dagen aan het infuus ik de kliniek heeft moeten doorbrengen.
Ik denk dat ik heb niet meer laat enten. De andere twee misschien nog wel. Zij zijn ook ieder jaar wel wat niezerig, maar dat is zonder behandeling zo over.
En natuurlijk de supplementen.

Bedankt iedereen voor jullie adviezen!

paardjes123

Berichten: 2883
Geregistreerd: 16-08-11

Re: katten nog wel laten enten????

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 10:33

Hier zijn de katten tot hun vierde jaar trouw geënt, nu al 3 jaar niet. Eigenlijk om 1 van de katten ondanks enting niesziekte kreeg?! Heeft toen een antibiotica gehad en heeft het nog een enkele keer in hele lichte mate. We zaten afgelopen zomer wel te twijfelen, want er heerste veel kattenziektes in de buurt. Gelukkig is bij ons alles gezond en wij mensen worden ook niet ieder jaar geënt.

Wondergirl ZZ-licht +1
Roy ZZ-licht +3 & B+10 springen
https://www.dehoefslag.nl/laatste-nieuw ... halen.html


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ComscoreBot en 76 bezoekers