artrose..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
ilikex
Berichten: 643
Geregistreerd: 06-02-13

artrose..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-12-13 07:10

Hey,

Ik heb gisteren te horen gekregen dat mijn d pony artrose heeft, ik voel me hier vet klote door & ik zou graag willen weten wat je er aan kan doen & hoe je het haar zo gemAkkelijk mogelijk kunt maken, dus hoevaak bewegen, rijden in bak of buitenrit.. wat je wel mag doen & wat niet.waar ik op moet letten..

Ze zit nu nog in het begin stadium, ze heeft er nog geen last van, maar in hoeverre zal ze er nog last van kunnen krijgen?

Ik vraag dit, omdat ik graag meer informatie over artrose wil & me goed wil voorbereiden..

Alvast bedankt!

I give my heart to my horse and she keep it like her own heart <3
"There is nothing you can't do if your horse becomes a part of you"


Petra_O

Berichten: 3138
Geregistreerd: 24-10-03

Re: artrose..

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 07:24

Wat naar zeg! gelukkig ben je er vroeg bij en kun je er dus nog zeker wat aan doen. Met de goede verzorging kan ze nog jaren mee.

Heel belangrijk bij artrose is beweging. Het is dus belangrijk dat je aan de slag blijf met haar. Liefst veel rechtuit rijden en wandelen. Met rijden in de bak vooral zorgen dat ze recht en op eigen benen loopt. Ook veel op stal staan zal je paardje stijf van worden. Lekker naar buiten en veel bewegen.

Ter ondersteuning kun je een voedingssupplement geven met glucosamine. Dat zorgt voor de smering van de gewrichten waardoor je het proces kunt vertragen.

Helemaal weg gaat het niet meer, maar het is zeker niet het einde voor je paardje hoor. Mijn oude dame heeft met haar zeer zware artrose nog jaren rondgehobbeld. Als je nog meer wilt weten hoor ik het wel!

ilikex
Berichten: 643
Geregistreerd: 06-02-13

Re: artrose..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-12-13 08:46

Dankjewel :)

Ze struikelt in de bak ook veel ,.. is dat een teken van artrose..?

I give my heart to my horse and she keep it like her own heart <3
"There is nothing you can't do if your horse becomes a part of you"

Linnie050

Berichten: 11796
Geregistreerd: 20-04-11
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 08:47

Hallo,

Ja dit is ook vaak een teken van artrose.
Er is hier ook een centraal topic over

[BEH] Centraal topic voor artrose

Kan je vertellen waar je paard artrose heeft en hoe oud je paard is enz.
Gebruik je suplementen enz...En natuurlijk tips vragen.

Rechtuitrijden is onzin....
Ik heb er 1 van 20 jaar en we wisselen bakwerk af met buitenritjes.
We gymnatiseren veel en veel zijgangen daar raakt het paard juist lekker los van.
Het is echt per paard bekijken wat werkt voor jullie en ligt ook aan het niveau van het paard en ook bekijk het per dag.
Heeft je paard een slechte dag doe je het lekker rustig aan en rij je wat korter.
Beweging is inderdaad wel erg belangrijk.

Ik geef zelf Joint comp als suplement en bestel het via een bokker is het weer goedkoper dan bv online.\je moet ook even kijken welk suplement voor jou paard werkt.

ilikex
Berichten: 643
Geregistreerd: 06-02-13

Re: artrose..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-12-13 08:56

Ze is 20 jaar & heeft artrose is haar knie, daar zit een bult, ze struikelt veel met rijden in de bak, verder heeft ze geen last
Ik gebruik geen supplementen... nog niet..

Maar wordt artrose sowieso erger of hoeft dat niet?

I give my heart to my horse and she keep it like her own heart <3
"There is nothing you can't do if your horse becomes a part of you"

Quir

Berichten: 17354
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Re: artrose..

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 10:59

Ja artrose wordt sowieso altijd erger (en zal ook nooit meer genezen of minder worden), maar dat kan heel snel maar ook heel langzaam gaan.

Wat bij artrose heel belangrijk is, is het langzaam op warmen. Met artrose heb je namelijk opstart pijn, de eerste minuten lopen/bewegen is dus absoluut niet tof. Dus neem gerust een tijd om lekker los te stappen en ga pas aan het werk op het moment dat je voelt dat ze lekker vlot loopt, niet meer stijf is en zelf echt wil gaan lopen.

Supplementen met glucosamine werken erg goed, maar niets gaat boven beweging. Vooral in de winter paard niet op stal zetten, maar lekker naar buiten! Het liefst dag en nacht naar buiten.

Ik heb zelf zware artrose in mijn knieën, ene knie door trauma andere knie door overbelasting. De winter is altijd een hel, maar rustig op startten (dus echt de pijn en stijfheid er uit lopen) doet erg goed. Ik merk ook direct wanneer ik een dag binnen gezeten heb. Dat is voor een paard niet anders natuurlijk.

marietje1000

Berichten: 781
Geregistreerd: 31-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 14:51

Mijn nu 29-jarige had jaren geleden artroseklachten. Zij is er met homeopathie helemaal vanaf. Geen krakende gewrichten meer, geen stijve bewegingen. Ze galoppeert er weer lustig op los. Af en toe een paar druppels preventief, meer niet. Ook geen supplementen.

Ik geloof heilig in bioresonantie.

http://www.passievoorpaarden.nl

ilikex
Berichten: 643
Geregistreerd: 06-02-13

Re: artrose..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-12-13 18:09

kan je er nou wel vanaf komen of niet?

dankjewel voor de tips @quir, voor jou lijkt me dat echt ongelooflijk klote in de winter..

I give my heart to my horse and she keep it like her own heart <3
"There is nothing you can't do if your horse becomes a part of you"


Quir

Berichten: 17354
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 18:22

Nee artrose is niet te genezen, wordt ook nooit meer beter. Wel kan er met een goed milieu (dus de omgeving, juiste beweging, juiste voeding, etc) zodanig mee omgegaan worden dat het dier er zo min mogelijk last van heeft, tot zelfs niet. Dat is weer afhankelijk van hoe erg de artrose is.

De pijn went overigens ook, waardoor je er makkelijker en sneller door heen loopt. Dit is voor mij zo, maar ik kan het relativeren wat het is of een dier dat ook doet/kan... Daar heb ik geen flauw idee van.

Ik kan er maar op één manier vanaf komen, wachten tot ik oud genoeg ben voor een knieprothese. ;)

ilikex
Berichten: 643
Geregistreerd: 06-02-13

Re: artrose..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-12-13 19:39

ze staat elke dag van 6 uur s'ochtends tot 6 uur s'avonds buiten. ze krijg 800 gram muesli.

ze heeft er nu nog helemaal geen last van gelukkig!

I give my heart to my horse and she keep it like her own heart <3
"There is nothing you can't do if your horse becomes a part of you"

kiara_xxx

Berichten: 250
Geregistreerd: 11-08-13
Woonplaats: België

Re: artrose..

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 19:44

niet leuk om te horen :s
mijn paardje heeft zelf ook artrose, gelukkig een lichte vorm.
ik rij nu bijna nooit meer in de bak, wat geen probleem is want ik reed altijd al vele liever buiten:)
idd zoals andere al vermeld hebben is beweging heel belangrijk, ook vrijheidsdressuur helpt bij mijn paardje :)
nog veel succes met je paardje!!

Charlot_te
Berichten: 378
Geregistreerd: 17-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 20:22

Dat is schrikken! Maar met een aantal aanpassingen kan je al een hoop positief verschil maken voor je paardje.

Bij mijn paard van 18 is een jaar of 6 geleden artrose in zijn knieën vastgesteld. Ik spring, dressuur, longeer en rijd buiten met hem. Hij krijgt groenlipmossel als supplement voor de artrose. Wat werkt verschilt natuurlijk per paard maar hij doet het hier erg goed op. Ik stap minstens 15 minuten in en 15 minuten uit. Na het stappen galoppeer ik direct aan. Ik denk dat het per paard verschilt maar galop is boor hem makkelijker dan draf. Pas in de galop merk ik dat hij echt losser in zijn lijf wordt en steeds makkelijker gaat bewegen. Daarnaast is een groot ding waar je op kunt letten de bodem waarop je rijdt. Op buitenrit merk ik dat hij makkelijk struikelt dus over smalle en/of ongelijke paadjes stap ik alleen maar tijdens draf en galop neem ik hem ook altijd terug naar stap als ik zie dat het zand mul is. Ik geef hem dan zelf even de ruimte om uit te zoeken wat voor hem de makkelijkste manier is om dat stuk door te lopen. In de diverse bakken op stal merk ik ook veel verschil. Op de vlakke Agterberg bodem loopt hij super, hij struikelt dan zelden. Tot twee maanden geleden hadden we in de binnenbak een slechte bodem. Die was door een lekke sproei-installatie op diverse plekken modderige en ongelijk geworden. Op die stukken kon hij in draf en galop vies struikelen. Hij viel dan op zijn knieën en neus. (Uiteraard ben ik toen niet meer in die bak gaan rijden.) een vlakke bodem die niet te mul of te hard is zal waarschijnlijk het fijnste voor je pony zijn.
Waar ik hem in de zomer nog wel eens een dagje vrij geef doe ik dat ik de winter eigenlijk niet. Soms gaat hij dan 20 min de stampmolen maar dat doe ik niet nadat ik die dag daarvoor net gesprongen heb. Ik ga na een dagje molen ook niet de volgende dag een uur lang fanatiek dresseren of springen. Ik probeer op te bouwen naar een grotere belasting (bijv een (spring)les, wedstrijdje of uitgebreide buitenrit) en daarna bouw ik het ook weer af. In dat opzicht probeer ik in mijn hoofd echt een planning te maken. ( heb ik een tijdje lang ook op papier gedaan.) In de praktijk betekend dat ik niet altijd precies kan doen waar ik op dat moment zin in heb.

Ik vind het ook belangrijk dat mijn paard doet wat hij leuk vind. Hij geniet heel erg van springen en op buitenrit even lekker stevige door galopperen. Voor het eerste heb ik als advies gekregen dat ik bij zijn stokmaat niet hoger moet gaan dan 60 cm omdat hij dan zijn knieën te veel moet opvouwen en dat hem pijn doet. Ik heb mij daar in eerste instantie braaf aangehouden maar ik merkte aan hem dat hij zich verveelde van bakwerk omdat ik niet de hele week kan buitenrijden. Ik merkte tijdens een paar huppeltjes dat hij er zo van genoot dat ik het wat serieuzer ben gaan oppakken en nu ook 80 cm of 1m spring. Hij vind het zo leuk en geniet er zo veel van dat ik voor mezelf de keuze heb gemaakt dat als hij met plezier de hindernissen overgaat ik dat ook gewoon doe. Uiteraard doe ik dit niet wekelijks en alleen met een op- en afbouw periode. Maar kortom, ik heb liever dat hij (sneller) stuk gaat van iets van hij heel graag doet dan dat hij zich stierlijk verveeld door alleen hetgeen te doen wat 'goed' voor hem is. Maar mocht hij bijv gaan struikelen bij de op/afsprong of andere uiterlijke tekenen van pijn vertonen dan stop ik daar direct mee.

Om een lang verhaal kort te maken: elk artrose-paardje is anders en elke eigenaar is anders. Door goed op je pony te letten en verschillende dingen uit te proberen zal je vanzelf merken wat voor je pony het fijnst is.

Succes!

Dispar_Vulgo

Berichten: 2997
Geregistreerd: 23-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 20:38

Hier ook een 20 (bijna 21) jarige met artrose (waarschijnlijk in de kogels van d'r voorbenen).
Ze krijgt geen extra supplementen, alleen haar gewone muesli en kuilgras.

Voor mijn paard geldt inderdaad ook lang in- en uitstappen, ik doe dat vaak in de stapmolen.
Daarnaast veel vrij bewegen, mijne gaat van 8 tot 6 uur in de paddock.

Rijden doe ik juist niet iedere dag, maar op haar 'vrije' dagen staat ze wel vaak in de stapmolen (wisselend van 30 min tot 1,5 uur). Ik wissel juist 'zwaardere' belasting (lange buitenrit of fanatiek in de bak) af met 'vrije' dagen (in stapmolen), omdat ik merk dat ze de dag na zwaarder werk wat stijver is, dus dan wil ik haar niet extra belasten.

Mijn paard heeft geen last van struikelen of moeilijk lopen op andere ondergronden.
Ik spring trouwens niet meer met dit paard, door haar artrose en omdat ze er gewoon geen aanleg voor heeft :+

Dus zo zie je, voor mijn paard werkt weer heel wat anders, als voor het paard van Charlot_te!
Succes! Artrose betekent niet het einde van de wereld! :(:)

ilikex
Berichten: 643
Geregistreerd: 06-02-13

Re: artrose..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-12-13 22:34

Woow wat een verhalen! Wat mooi dat het met jullie paarden nog zo goed gaat zeg pfoe! Petje af hoor!

I give my heart to my horse and she keep it like her own heart <3
"There is nothing you can't do if your horse becomes a part of you"


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Gwenvd, Jet, RoxanneJessy en 69 bezoekers