weke stralen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Samantha89

Berichten: 1115
Geregistreerd: 02-09-10
Woonplaats: zwijndrecht(z-h)

weke stralen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-12-13 21:35

Hoi Bokkers,

Ik hoop dat iemand misschien tips heeft. Mijn paarden staan lekker hele dagen buiten, en gaan s'avonds pas weer op stal. Maar omdat het zo nat is geweest, en alles nu langer nat blijft, worden de stralen bij mijn ruin wat weker. Het ziet er niet verkeerd uit, stinkt ook niet, maar het spleetje vanaf zijn straal wat door loopt tussen de hoefballen is nu wat dieper geworden en staat een klein beetje uit elkaar. Nu valt dit aan 3 hoeven wel mee en is dit niet zo ernstig, maar aan 1 hoef is het tot aan het einde(of begin, hoe je het wilt zien) tussen de hoefballen open gaan staan en het is dus ook vrij diep. Nu ben ik dus bang dat dit tot rotstraal kan gaan leiden. Verder ziet alles er super uit, bij de laatste bekapping, 20 november, zei de smid nog dat ze hele harde hoeven hebben en dat hij verbaasd hierover was omdat ze toch hele dagen in het nat staan. De straal zag er ook super uit, en nu vind ik het er nog steeds niet slecht uit zien, want de rest van de straal is keurig. Ze staan in een zand met een beetje blub achtige paddock.
Ik zat zelf te denken om hier cavalor dry feet op te sprayen, maar misschien dat jullie nog andere tips hebben, of dat ik er eigenlijk helemaal niks aan moet doen.
Ik hoop op reacties :D

Living the good life...❤


Chaniek_M

Berichten: 213
Geregistreerd: 13-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 21:48

Ik volg even

sharon2013

Berichten: 806
Geregistreerd: 19-05-13

Re: weke stralen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 13:51

Mijn paardjes lopen overdag ook buiten, en snachts op stal. Ook ik heb in de nattere maanden hier last van dat de stralen weker worden. Wat ik hier aandoe is teer gebruiken. Ik maak de hoef eerst goed schoon en droog, dan smeer ik een dikke laag teer erop en wacht ik even een paar minuten tot het wat gedroogt is, dan gaan ze gewoon het land bij mij weer op. Ik teer ze in de natte maanden ong. 1 keer in de maand, dat is voor mij voldoende. Teer geeft toch dat kleine extra beschermlaagje tegen die nattigheid, en werkt bij mij heel erg goed!

Samantha89

Berichten: 1115
Geregistreerd: 02-09-10
Woonplaats: zwijndrecht(z-h)

Re: weke stralen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-12-13 15:53

Bedankt voor je antwoord, maar met teer ben ik een beetje bang dat het ook door kan slaan naar rotstraal omdat teer ook afsluit.

Living the good life...❤

tanjaatjuhh
Berichten: 2420
Geregistreerd: 18-02-06
Woonplaats: Emmen

Re: weke stralen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 16:01

Op zich niet gek toch? Ga zelf eens met je voeten in het water zitten dan zijn je nagels ook zachter. Mocht het niet stinken of hele gekke vormen aannemen zou ik me geen zorgen maken.

Kerstmuts

Zeer mooie pony hengst ter dekking!
http://www.bokt.nl/markt/ad/123200/kleu ... et-monello

Angie91
Berichten: 126
Geregistreerd: 11-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 16:02


ogidni
Berichten: 456
Geregistreerd: 16-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 16:06

Juist omdat ze nu nog niet stinken en er verder nog goed uitzien zou ik gewoon teren. In het begin iedere dag controleren en desnoods bijwerken met teer en als de stralen minder week zijn het weer afbouwen naar wat nodig is.

Tuigje

Berichten: 399
Geregistreerd: 10-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 16:13

Leovet straalsan gebruik ik voor mijn paard als haar stralen zacht zijn, teer hoor ik teveel verschillende opinies over. Zit een heel handig borsteltje bij, waarmee je ook heel makkelijk tussen de stralen komt.
Ik had na een paar dagen gebruik al een mooi resultaat, daarna houd ik het gewoon bij als ik merk dat ze weer wat zachter worden.

HET LEVEN IS RUIGER MET EEN TUIGER!

Zammie

Berichten: 6000
Geregistreerd: 13-06-07
Woonplaats: Kom uut Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 16:26

Ik heb er ook eentje die daar gevoelig voor is en heb jaren niet geteerd omdat dat door de hoefsmid en ook hier zo afgeraden wordt. Gevolg, ieder jaar rotstraal en maar behandeln met dure middelen. Vorig jaar toch eigenwijs weer begonnen met teren (2x per week) en geen rotstraal meer sindsdien. Je moet wel al beginnen met teren als het natter word. Dan ben je er vooraan en blijft de straal mooi hard en droog.

Geen leven zonder horsies!

Samantha89

Berichten: 1115
Geregistreerd: 02-09-10
Woonplaats: zwijndrecht(z-h)

Re: weke stralen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-12-13 17:38

Bedankt voor alle reacties! Maar teer blijf ik toch eng vinden.
@tanjaatjuh: dat snap ik zelf ook wel, en dit is ook niet mijn vraag, want anders had er in mijn op wel gestaan 'hoe kan het nou toch komen dat de stralen week zijn?' Dus je antwoord helpt mij niet echt verder.

Wat denken jullie over ctc spray? Daar heb ik zelf geen ervaring mee. Mijn ruin heeft ooit 1x rotstraal gehad aan alle 4 de hoeven en dat had ik toen behandeld met trush xx. Hier zit koper in en dat doodt de bacterie. De rotstraal was na 2 bekappingen weg. Is ctc hiermee vergelijkbaar? Of is het alleen om de straal harder te maken.

Living the good life...❤

Zammie

Berichten: 6000
Geregistreerd: 13-06-07
Woonplaats: Kom uut Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 18:16

Als je ctc spray wilt gebruiken dan moet je wel de juiste hebben bij de da vandaan. Andere uit winkel is kankerverwekkend door iets wat erin zit.
Ik was ook bang gemaakt voor teren door de hoefsmkd en las hier ook alleen maar dat het slecht was.
Nu zit al mijn hele leven in de paarden en altijd werd er standaard 2 x per week geteerd. Gestopt doordat de hoefsmid er zo n probleem van maakt en ja hoor, rotstraal en hoe.... nou laat mij maar lekker teren en geen rotstraal meer bij de mijne.. ik ben het liever voor en ik zou dus echt niet weten waarom teren slecht is. Heb hier het voorbeeld op stal staan en in al die jaren met teren juist geen prblemen gehad met de stralen.
kan best zijn dat er nog andere middelen voor zijn hoor? Maar ik koop geen wonderpotjes meer voor een veel te dure prijs.

Geen leven zonder horsies!

Spetter

Berichten: 1885
Geregistreerd: 30-01-03
Woonplaats: Hoogezand-Sappemeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 20:00

Kit heeft ook zo'n groef als je beschrijft. Heb er lang mee lopen tobben. Afgelopen zomer zelfs maden er in. Heel intensief dagelijks hipozyn op advies van hoefsmid. En teren op advies van hoefsmid. Sinds ik twee keer hoof and sole hardener heb gebruikt op advies van dierenarts ging het beter. Ik teer nu nog twee keer per week en als plekjes zacht worden extra met hipozyn. Vandaag zei de hoefsmid eindelijk dat zijn stralen er goed uit zagen. Maar een straal met zo'n diepe groef moet je altijd goed bijhouden.

Lieve Chevke, we zullen je nooit vergeten. Veel te jong. Nog zoveel plannen. GMPTK zal nooit meer hetzelfde zijn. Voor altijd in ons hart.
En toen stond Kit in onze wei <3
R.i.p mijn lieve Spetter 25-05-2012 [IM] Dag lieve Spet, bedankt voor alle mooie jaren....

Samantha89

Berichten: 1115
Geregistreerd: 02-09-10
Woonplaats: zwijndrecht(z-h)

Re: weke stralen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-12-13 14:25

Nou ik heb toch voor de zekerheid vandaag maar mijn smid gebeld en alles uitgelegd. Ik maak me toch een beetje zorgen, omdat toen ik gisteren avond de hoeven aan het uitkrabben was voelde dat de hoef waar die groef zit, rondom de kroonrand en de hoefballen en net boven de hoefballen een stuk warmer was dan de andere 3 voeten. Vanochtend heeft mijn stalgenootje nog gevoeld en zei voelde geen verschil. Ik vroeg aan mijn smid of dat dit toch eventueel rotstraal zou kunnen zijn en hij vertelde dat dit inderdaad kan dus hij komt maandag langs. Het stinkt nog steeds niet en s'ochtends is alles mooi droog en weer goed hard, dus ik hoop dat het allemaal mee valt. Ik ga het nu even iedere avond schoon maken met water, maar ik ben er nog steeds niet over uit wat ik er nu dan in moet sprayen. Teren ga ik niet doen, omdat ik nu dus niet weet of dat het rotstraal is of niet, want als het wel rotstraal is ben ik straks verder naar huis.

Living the good life...❤

petitparis

Berichten: 15982
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: weke stralen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 14:49

zo lang er geen abnormale geur vanaf komt zou ik nog niet met "bijtende" of fel uitdrogende producten gaan werken. Ook niet te fanatiek met hoevekrabber te werk gaan, want je maakt de groeven alleen maar dieper.
Wel kan je preventief isobetadine in de groeven laten lopen.

Of als je paard het toelaat 1x 20minuten in lauw water met verdund bleekwater. trekt vuil eruit en dood de bacteriën. Maar eigenlijk zoveel mogelijk uit de buurt blijven van water.

There is beauty in everything, even the things that scare us.


Samantha89

Berichten: 1115
Geregistreerd: 02-09-10
Woonplaats: zwijndrecht(z-h)

Re: weke stralen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-12-13 16:47

Dankjewel voor je reactie! Ik zit nu te verzinnen om er iedere avond groene leem in te smeren. Zoveel mogenlijk water vermijden wordt lastig, dan zou hij niet meer in de paddock kunnen en ik wil hem toch wel graag hele dagen buiten hebben.
Ik ga alleen met de krabber er even doorheen zodat wel de viezigheid eruit is, maar dit doe ik voorzichtig. Aan alle andere hoeven heeft hij niks, dus daardoor blijf ik me afvragen of dat het rotstraal is en daar kom ik maandag achter. Pff :\

Living the good life...❤

lastig
Berichten: 791
Geregistreerd: 30-09-09

Re: weke stralen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 22:21

wij hebben goede ervaring met hypozin

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 22:27

Waar mijn paardje stond was het ook altijd blubberig.
Er zijn toen op een paar plaatsen betonplaten neergelegd ( bij het hek, hoef je zelf ook niet door de bagger).
Zo kozen de paarden er toch vaak voor om tussen het spelen door een poosje droog te gaan staan.

I could stay awake just to hear you breathing. Watch you smile while you are sleeping. While you're far away and dreaming

Holypope, goodbye my friend..

petitparis

Berichten: 15982
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: weke stralen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 23:40

mja modder is idd nat, maar in verhouding helemaal niet te vergelijken met hoeven afspoelen...

even wat een prof op de universiteit vroeger zei: confituur bevat veel water, maar door het hoge gehalte aan suiker amper biologisch beschikbaar water, het zal eerder een uitdrogend effect hebben op zijn omgeving dan hydraterend...

There is beauty in everything, even the things that scare us.

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Re: weke stralen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 23:43

Confituur?
Dat is lekker op brood, begrijp ik de vergelijking niet? :+

I could stay awake just to hear you breathing. Watch you smile while you are sleeping. While you're far away and dreaming

Holypope, goodbye my friend..

petitparis

Berichten: 15982
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: weke stralen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 00:07

dat in modder het beschikbare water niet zo heel groot is, en dat blubber minder erg is dan waterplassen, "natte" stallen of te veel/vaak afspoelen met water uit de slang. Bacteriën hebben vocht nodig om te groeien

There is beauty in everything, even the things that scare us.

Annemeik

Berichten: 4242
Geregistreerd: 29-08-03
Woonplaats: Lunteren

Re: weke stralen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 00:11

Wij sprayen nu met hipposol, dat droogt de stralen weer netjes uit.

tinkersjakie
Berichten: 2052
Geregistreerd: 07-12-04
Woonplaats: froombosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 00:18

Mijn tinker ook vooral 1 hoef slechter en ook wat je zegt daartussen en spleet en ook het driehoekje van de straal gewoon bijna weg. Straal ook zacht. Stinkt niet en teren hielp niet genoeg vond ik. Dus net als spetter hoof and sole hardener gebruikt, maar twee x me drie dagen fzo ertussen. Straal weer hard!!! Eergisteren de hoefsmid geweest en zei dat ie nu weer mooi hard was en als ie zachter was weer behandelen. Maar hoefde nu er niks aan te doen. Is ongeveer twee weken geleden dat ik het heb gebruikt. Dus ben wel zeer tevreden. Sluit hoef niet af. Lijkt net een soort scheerschuim maar wel chemisch denk ik want je moet handschoenen aan en mag ook niet op huid komen. Nu zit er een buisje bij die op de spuitmond past (dus heel klein) waar je heel makkelijk op de goede plek kan spuiten.

Jetsknot.nl!! Leuke unieke paracord halsters, touwen, vliegenfrontriemen, hondenhalsbanden enz
Lieve Chevke, we zullen je nooit vergeten. Veel te jong. Nog zoveel plannen. GMPTK zal nooit meer hetzelfde zijn. Voor altijd in ons hart.
Lieve Guus ik zal je boevenstreken gaan missen.......

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 00:24

petitparis schreef:
dat in modder het beschikbare water niet zo heel groot is, en dat blubber minder erg is dan waterplassen, "natte" stallen of te veel/vaak afspoelen met water uit de slang. Bacteriën hebben vocht nodig om te groeien

Bij jam komt dat door de suiker.
Reken maar dat een paddock met mest en urine bacteriën bevat.. :j

I could stay awake just to hear you breathing. Watch you smile while you are sleeping. While you're far away and dreaming

Holypope, goodbye my friend..

Samantha89

Berichten: 1115
Geregistreerd: 02-09-10
Woonplaats: zwijndrecht(z-h)

Re: weke stralen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-12-13 07:58

Ik was gister avond op stal en toen voelde zn hoef ook normaal en niet erg warm zoals de dag ervoor. Ik heb het schoon gemaakt met dettol en er groene leem in gedaan. Ik denk dat ik dit blijf doen tot dat de smid is geweest.
En net zoals hierboven wordt geschreven, het is niet alleen een beetje modder, het is ook mest en urine en soms staan ze in de mest, helaas.
Voor de rest mest ik iedere dag en staan ze iedere dag in een schone droge stal.

Living the good life...❤

Linnie050

Berichten: 11792
Geregistreerd: 20-04-11
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 08:46

Als teren niet goed helpt kan je ook hypozin bestellen of via je hoefsmid krijgen.
Eigenlijk voor rotstraal maar het werkt super!

Hipposol gebruik ik ook weleens.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 bezoekers