Per ongeluk e-book gekocht, geen terugbetaling

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
Tieneke

Berichten: 21652
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Per ongeluk e-book gekocht, geen terugbetaling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-12-13 15:12

Voor Kerst wou ik een boek van Cisco voor m'n vriend kopen om in te studeren, maar hij kan moeilijk van het scherm af leren. Die boeken kosten veel geld, en ik vond hem in de Standaard Boekhandel webshop voor bijna 50 euro. Gekocht.
Kreeg ik een mail met bevestiging van mijn bestelling en een mail... met een downloadlink (maar die ontbrak, moest ik de klantendienst voor bellen). Ik was zo boos op mezelf dat ik niet had gezien dat het een e-book was. Toen probeerde ik te bellen naar de klantendienst en aangezien ik de link niet had gekregen, gaf de vriendelijke man me wel kans dat het terugbetaald zou worden.
Niet dus. Kreeg zojuist een mail en ik ben dus bijna 50 euro kwijt aan een e-book dat mijn vriend niet kan gebruiken. Er is geen mogelijkheid om het geld terug te krijgen.
Nu vraag ik me af of dat zomaar kan... Gewone producten kan je altijd retourneren, hoe zit het dan met e-books? Ik heb de link niet geopend/gebruikt en het boek dus ook niet gedownload... Heb inmiddels wel ergens anders een hardcover-versie gevonden en die is hopelijk onderweg.

(Ik bevind me dus in België, geen idee of de wetgeving hier veel verschilt van NL.)


Winged

Berichten: 32975
Geregistreerd: 28-12-05

Re: Per ongeluk e-book gekocht, geen terugbetaling

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 15:15

Volgens mij kun je een E-book niet retour zenden omdat ze niet kunnen controleren of het boek gedownload is ja of nee. Denk dus dat je naar die 50 euro kan fluiten.

Celiien

Berichten: 13252
Geregistreerd: 10-09-06
Woonplaats: rijswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 15:15

Citaat:
Een e-book is geen product maar een dienst in de zin van de wet. Ook voor diensten geldt de Wet Koop op Afstand, maar de regels zijn net iets anders.

Je mag een dienst binnen zeven werkdagen na de datum van afsluiten annuleren, tenzij met jouw instemming de levering al is begonnen (art. 7:46i BW). De vraag is dan, wanneer is de dienst “e-book” begonnen met jouw instemming. Ik zou zeggen op het moment dat je de download initieert. Oftewel, zolang je niet op downloaden klikt, zou je binnen zeven werkdagen de aankoop moeten kunnen annuleren.

A girl from Nashville sings... And the whole world listens <3

Tieneke

Berichten: 21652
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Re: Per ongeluk e-book gekocht, geen terugbetaling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-12-13 15:16

Celiien, is dat ergens wettelijk vastgelegd?

Tieneke

Berichten: 21652
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Re: Per ongeluk e-book gekocht, geen terugbetaling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-12-13 15:17

Het is nogal straf dat men nu in de mail zegt dat de link reeds geleverd werd, wat dus niet zo is, tot men ze "nogmaals" plaatste in deze mail.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 15:18

Bij Amazon kan het wel... Het ligt dus aan de boekhandel.
Want natuurlijk is het te controleren of het boek al gedowload is.

En bij amazon mag je er zelfs al een stukje in hebben gelezen.....

Ik denk dat je behoorlijk sterk staat zeker omdat je annuleerde voor er geleverd was.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 19-12-13 15:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Celiien

Berichten: 13252
Geregistreerd: 10-09-06
Woonplaats: rijswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 15:18

Zie wetsartikel wat erin staat. Een ebook is helaas geen product maar een dienst en wordt dus alszijnde behandeld volgens mij.
Echter moet je ook naar de algemene voorwaarden kijken, bijvoorbeeld Bruna heeft het erbij staan dat ze niet kunnen worden geretourneerd omdat de downloadlink aan een emailadres is gekoppeld, en niemand anders die link kan gebruiken ok het zo maar te zeggen

A girl from Nashville sings... And the whole world listens <3

Tieneke

Berichten: 21652
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Re: Per ongeluk e-book gekocht, geen terugbetaling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-12-13 15:19

Ik had eerder al gezocht in de voorwaarden van de Standaard Boekhandel, maar kon niets hierover terugvinden.

Kentaro

Berichten: 17391
Geregistreerd: 06-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 15:19

Wat ontzettend vervelend! Ik weet dat je inderdaad geen ebooks kunt retourneren (dus ook geen geld terug vragen), maar omdat jij de link niet ontvangen had, zou je denken dat ze wel een gebaar jouw kant op zouden kunnen maken.
Zou toch nog een keer proberen te bellen, wie weet krijg je iemand anders aan de lijn die wel wat voor jou kan betekenen!

Vanwege de aard van het product, is het helaas niet mogelijk uw eBook-bestelling te retourneren. Ook is het niet mogelijk om deze te annuleren, omdat u als u de betaling gedaan heeft, het eBook meteen ontvangt en kunt downloaden. Een eBook wordt na bestelling gekoppeld aan het e-mailadres van de betreffende klant en is vervolgens door niemand anders te gebruiken
Laatst bijgewerkt door Kentaro op 19-12-13 15:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Aanvaard wat je niet veranderen kan, maar verander dat wat je niet aanvaarden kan

Mam, voor altijd in mijn gedachten!!! 30-09-1947 - 23-12-2015

Celiien

Berichten: 13252
Geregistreerd: 10-09-06
Woonplaats: rijswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 15:21

Tieneke schreef:
Ik had eerder al gezocht in de voorwaarden van de Standaard Boekhandel, maar kon niets hierover terugvinden.

Sorry, ik heb niet specifiek rechten gestudeerd dus het precieze weet ik er niet van :')

Bol.com hanteert t btw ook vanwege die koppeling van emailadres aan ebook.

A girl from Nashville sings... And the whole world listens <3

Tieneke

Berichten: 21652
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-12-13 15:23

Er staat wel op hun website dat het boek onmiddellijk te downloaden is na afrekening. Dit was niet het geval. Dus ze komen hun eigen beloftes niet na.

Kentaro

Berichten: 17391
Geregistreerd: 06-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 15:29

Een andere site geeft aan dat de link direct gekoppeld wordt aan een emailadres en daarom niet meer door iemand anders gebruikt kan worden?!
Ik weet niet of je ze kunt bellen, maar anders zou ik er zeker nog even een telefoontje aan wagen!

Aanvaard wat je niet veranderen kan, maar verander dat wat je niet aanvaarden kan

Mam, voor altijd in mijn gedachten!!! 30-09-1947 - 23-12-2015


Kentaro

Berichten: 17391
Geregistreerd: 06-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 15:31

Wij hebben het ook wel eens gehad (met een ander bedrijf dan :P ) dat we het bij de een niet voor elkaar kregen, en met de ander wel :D

Aanvaard wat je niet veranderen kan, maar verander dat wat je niet aanvaarden kan

Mam, voor altijd in mijn gedachten!!! 30-09-1947 - 23-12-2015

__Astrid
Berichten: 3206
Geregistreerd: 15-12-06
Woonplaats: Aalst (thuis) & Leuven (kot) - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 15:32

Verder bouwend op celien haar reactie, even m'n wetboek opengeslagen:
WMPC, afd. 2, onderafdeling 1: overeenkomsten op afstand die geen betrekking hebben op financiële diensten
Art 46 paragraaf 1, 2e lid: ... Je moet ingelicht worden dat "de consumenten heeft het recht de onderneming mee te delen dat hij afziet van de verkoop, zonder betaling van een boete en zonder opgave van motief binnen ... kalenderdagen vanaf de dag die volgt op de levering of op het sluiten van de dienstenovereenkomst. Dit beding wordt aangevuld met het aantal kalenderdagen dat niet lager dan 14 mag zijn."

Is nu wel even heel kort door de bocht en eigenlijk zou ik de algemene voorwaarden van standaard boekhandel moet bekijken, maar als jij nergens heel duidelijk hebt gezien dat je geen herroepingsrecht oid zou hebben mag je er van uitgaan dat je dus 2 weken hebt. ;)

gabyfedde

Berichten: 11895
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 15:33

Ook met smartphone, tablet en computer zijn ebooks te lezen.

Tieneke

Berichten: 21652
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Re: Per ongeluk e-book gekocht, geen terugbetaling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-12-13 15:38

Gabyfedde, daar gaat het niet om. Het is een boek om uit te studeren van een paar honderd bladzijden. Mijn vriend moet dat op papier hebben om goed te kunnen studeren, helaas.

Had daarnet nog een vriendelijke mevrouw aan de lijn die nogmaals gaat kijken wat er gedaan kan worden, ze begreep me wel en dacht toch iets voor me te kunnen doen. Ben benieuwd.

__Astrid
Berichten: 3206
Geregistreerd: 15-12-06
Woonplaats: Aalst (thuis) & Leuven (kot) - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 15:40

En als ze gaan miepen dan zeg je dat je gedwaald hebt omtrent de zelfstandigheid van de zaak en je dus op basis van art 1110 BW de nietigheid kan vorderen omdat zij niet duidelijk zichtbaar hebben gemaakt dat het een e-book was en je helemaal geen e book wou. :D

Tieneke

Berichten: 21652
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Re: Per ongeluk e-book gekocht, geen terugbetaling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-12-13 15:43

Nja, op zich was het wel zichtbaar op de pagina van het artikel, maar in kleine letters en had het de prijs die de hardcover op andere sites had, dus het is me gewoon door mijn enthousiasme niet opgevallen. Dacht ik een goeie deal te hebben gevonden :+ De hardcover kost bij hun pakweg 20 euro meer, terwijl je die elders dus wel aan deze prijs van het e-book kunt vinden.

Duur grapje als ik het niet terugbetaald krijg.


Celiien

Berichten: 13252
Geregistreerd: 10-09-06
Woonplaats: rijswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 15:45

Astrid je eerste bericht snapte ik niet maar tweede bericht kan ik weer volgen *\o/*

Maar dan is de vraag toch of er verwijzing stond met 'gaat u akkoord met de algemene voorw'?
Laten we eerlijk zijn, 9vd 10 mensen klikken het vinkje aan en gaan door :') zo'n sport vinkje moeten zetten?

Oo het stond er.. Tjah :+
Edit: typoooo

A girl from Nashville sings... And the whole world listens <3

Tieneke

Berichten: 21652
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-12-13 15:47

Algemene voorwaarden vermelden geen specifieke e-bookvoorwaarden. Het standaardstukje over retour staat er wel.

Edit: Het eerste stukje hieronder gaat over levering, en elders op de site zeggen ze e-books onmiddellijk te leveren, wat niet gebeurd is.

Citaat:
Indien – door omstandigheden buiten onze wil om - artikelen uiteindelijk niet door Standaard Boekhandel nv geleverd kunnen worden binnen uiterlijk 30 kalenderdagen na de bestelling, zal Standaard Boekhandel nv de gebruiker hiervan op de hoogte brengen via mail op het door de gebruiker opgegeven mailadres. In dit geval kan de gebruiker ervoor kiezen de bestelling te annuleren. Standaard Boekhandel nv zal dan het door de gebruiker voor dit artikel reeds betaald bedrag terugbetalen. Op die manier wordt de verkoopovereenkomst automatisch ontbonden wat betreft deze artikelen. Standaard Boekhandel nv kan niet aansprakelijk worden gesteld voor schade veroorzaakt door een niet (tijdige) levering.
De gebruiker heeft vanaf de dag na de levering gedurende 14 kalenderdagen het recht om af te zien van zijn aankoop. De gebruiker kan dit recht uitoefenen door op eigen kosten en risico de goederen in hun originele verpakking en voorzien van de factuur en het ingevulde retourdocument terug te zenden naar Standaard Boekhandel Logistiek, Schoenstraat 6, 9140 Temse. Op voorwaarde dat de artikelen nog in perfecte staat zijn, zal Standaard Boekhandel nv de artikelen terugbetalen binnen 30 kalenderdagen na ontvangst van de retour. Wat betreft artikelen voorzien van een veiligheidsverpakking (multimedia-artikelen, cadeaubonnen, …), zal een retour door Standaard Boekhandel nv slechts worden aanvaard wanneer deze verpakking ongeopend is.
Laatst bijgewerkt door Tieneke op 19-12-13 15:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Kentaro

Berichten: 17391
Geregistreerd: 06-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 15:49

ik heb het net door zitten lezen, en kon er ook niets over vinden!

Nu maar hopen dat die mevrouw ook echt iets voor je gaat betekenen!

Aanvaard wat je niet veranderen kan, maar verander dat wat je niet aanvaarden kan

Mam, voor altijd in mijn gedachten!!! 30-09-1947 - 23-12-2015

Tieneke

Berichten: 21652
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Re: Per ongeluk e-book gekocht, geen terugbetaling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-12-13 15:51

Ik hoop het, ik zit financieel niet op rozen door werkloosheid, ongeval met hoge kosten, autokosten en de overheid die mijn teveel betaalde belastingen niet terugstort :+ 50 euro is veel geld.

Kentaro

Berichten: 17391
Geregistreerd: 06-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 15:52

:(:) Maar het is sowieso veel geld hoor!
En als deze mevrouw met niets komt, probeer je het gewoon nog een keer.... }>

Aanvaard wat je niet veranderen kan, maar verander dat wat je niet aanvaarden kan

Mam, voor altijd in mijn gedachten!!! 30-09-1947 - 23-12-2015

Tieneke

Berichten: 21652
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Re: Per ongeluk e-book gekocht, geen terugbetaling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-12-13 15:54

En dan te bedenken dat ik eergisteren nog een Cisco-taart heb gemaakt voor m'n vriend en z'n collega's, omdat hij een zoveelste examen gehaald had. Nu kan ik die boeken wel door het raam smijten, heb er me zo gek achter gezocht en dan dit :+


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Colien, ComscoreBot, Fair, Googlebot, heidy_wilco, Hindo2, Isab123, JeRekers, Keizerinnnn, ManonGrr, maya12333, MelissaV, nicole_floor, Olikea, Polarize, savieralover, YandexBot en 72 bezoekers