Wat te doen qua dekens met zijn rug!?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Miss_Ed
Berichten: 64
Geregistreerd: 13-02-13

Wat te doen qua dekens met zijn rug!?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-12-13 16:21

Hoi,

Het zusje van mijn vriend heeft sinds vorig jaar een eigen pony. (ruin van 1.42) Deze staat 24/7 buiten met de mogelijkheid tot onderdak met kuil en een zeecontainer met stro als bodembedekking.
Hiervan wisten we dat hij een iet wat gevoelige rug had en altijd 1 keer per jaar werd behandeld door een osteopaat.
Ik help haar altijd met rijden en zie deze pony dus vrij vaak. Afgelopen zomer ging het rijden steeds wat minder, onder haar uitrennen, kop de lucht in, moeilijk in wendingen etc. En hebben we er een tandarts bij gehaald. Deze kon niet een duidelijke aanwijzing vinden en vond dat hij eigenlijk amper hoefde bij te vijlen. Ook hebben we de TA gevraagd om naar zijn bit te kijken. Deze lag volgens hem goed in zijn mond.
Eigenlijk vlak daarna begon zijn rug gevoelig te worden. (Zijn rug weg drukken voor mijn aanraking) Die zelfde week kon de ruiter er niet meer normaal opstappen(pony draaide weg) en werd de weerstand van zijn staarttonus minder. Toen hebben we direct een osteopaat er bij gehaald. Hij bleek erg vast te zitten achter de schoft en bij zijn lendenen. Ze is toen 2 keer bij hem geweest.
Na de behandelingen was hij weer helemaal zichzelf. Hij liep weer als een zonnetje!
Het zadel hebben we er ondertussen ook af gegooid en iemand laten komen voor een goed aangemeten boomloos zadel.

Een paar weken geleden (schat 3 weken) was hij nat van de regen en hij had echt pijn in zijn rug, zakte bijna door zijn achterbenen. Drukken op de rug kon hij absoluut niet hebben (lees: met een zachte borstel licht over hem heen poetsen) en drukte zijn rug weeer naar beneden. Ook rilde hij helemaal van kou. Ik heb hem toen snel met een fleecedeken + 0 grams regendeken op stal gezet. 's avonds was het ergste weer over maar bleef een licht gevoelige rug houden. Hebben het regendekentje toen 24/7 opgehouden.

Door dit akkefietje en hij weer met rijden ging rennen en wat minder in aanleuning was, hebben ze de osteopaat er vorige week weer bijgehad. Deze melde dat hij helemaal niet zo vast zat. (Wij merkten het wel d.m.v. een veel vrolijkere pony) Wel merkte ik op dat hij na deze behandeling niet zo helemaal drukvrij was op zijn rug als voor de vorige behandelingen van afgelopen zomer. Ook raadde ze echt af om zijn 0 grams regendekentje op te houden. Hij moest vooral zijn eigen vacht aanmaken en de deken moest zo snel mogelijk af volgens haar.

Bij mij gaat het echt tegen mijn gevoel in, om hem nu (in december!) zijn regendekentje af te halen. Vooral omdat hij altijd buiten staat en al zo snel last van zijn rug heeft. Maar ja wie heeft er nu voor dit soort dingen geleerd?
Ik weet dat een regendeken hem niet echt heel warm houd, maar wel droog van de regen. En hij had altijd meer last van zijn rug als hij nat was van de regen.

Hij heeft merendeel van zijn leven buiten gelopen zonder deken, maar door die gebeurtenis van een paar weken geleden kon ik hem echt niet weer zo 'bloot' laten lopen. Vooral niet aangezien het die zelfde avond mét deken een stuk beter ging.

Wat denken jullie? Deken volgend jaar maar af laten, deken oplaten of per direct afhalen omdat de osteopaat dat heeft geadviseerd?

En ik weet ook niet zo goed wat ik moet doen met zijn rug op dit moment. Het doet hem niet pijn meer (kun je echt snel aan hem zien). Tenminste van wat ik uit zijn gedrag kan opmaken natuurlijk. Maar hij blijft op druk reageren met zijn rug in de vorm van zijn rug naar beneden drukken. Ook vind hij het niet erg als zijn zadel op zijn rug ligt, je hem uit het weiland haalt etc. Wat hij vlak voor de behandeling wel duidelijk liet merken.

Bedankt voor het lezen van mijn lange verhaal.. :o

Sommige mensen zeggen dat geluk niet te koop is, deze mensen hebben nooit een paard gehad.


maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Re: Wat te doen qua dekens met zijn rug!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 16:26

Da bij halen en eventueel verder behandelen met medicatie (pijnstillers, ontstekingsremmers) en op rust tot het probleem volledig weg is!
Ivm zijn deken: als hij nu goed en happy is met deken dan zou ik het er op laten en eventueel volgende winter zonder proberen.

Romeo15
Berichten: 395
Geregistreerd: 20-08-09
Woonplaats: sliedrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 16:29

ik zou m onder een dek houden, maar dan wel een dikker dek. als t erg koud is kunnen ze met een dek de haren niet omhoog zetten waardoor ze het juist koud kunnen krijgen. als je zorgt dat de deken dik genoeg is en hij t dus niet koud krijgt is het voor hem niet nodig zijn haren overeind te zetten en heb je dit probleem ook niet.

pluisbeer

Berichten: 953
Geregistreerd: 16-09-04
Woonplaats: cuijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 16:30

Regendekentje gewoon oplaten om droog te blijven. Als jij ziet dat hij droog zich beter voelt van lekker op laten. Die van mij maakt met regendekentje op gewoon een flinke vacht aan.

mirim

Berichten: 4387
Geregistreerd: 07-10-10
Woonplaats: de Achterhoek

Re: Wat te doen qua dekens met zijn rug!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 16:33

Je zou ook eens kunnen kijken voor een Back on Track deken. Dit is niet en normale deken. Deze deken zorgt door de speciale weefsels voor een beter doorbloeding, waardoor het paard minder gevoelig is en veel minder stijf in zijn spieren.

pluisbeer

Berichten: 953
Geregistreerd: 16-09-04
Woonplaats: cuijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 16:45

mirim schreef:
Je zou ook eens kunnen kijken voor een Back on Track deken. Dit is niet en normale deken. Deze deken zorgt door de speciale weefsels voor een beter doorbloeding, waardoor het paard minder gevoelig is en veel minder stijf in zijn spieren.


Interessant! Helaas staat bij de regendeken geen verdere info en weet je de prijzen? Zijn ze bij zonnige dagen dan niet te warm?

Letizia

Berichten: 12145
Geregistreerd: 24-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 17:02

nancyyy6 schreef:
ik zou m onder een dek houden, maar dan wel een dikker dek. als t erg koud is kunnen ze met een dek de haren niet omhoog zetten waardoor ze het juist koud kunnen krijgen. als je zorgt dat de deken dik genoeg is en hij t dus niet koud krijgt is het voor hem niet nodig zijn haren overeind te zetten en heb je dit probleem ook niet.

Hier ga ik in mee, ws heeft hij kouder met een ongevoerde deken, dan zonder deken. Als zonder te weinig blijkt, dan beter een dikkere deken, 150 of 200 grams :)

TamaraFloor
Berichten: 822
Geregistreerd: 07-12-09
Woonplaats: Zaandijk

Re: Wat te doen qua dekens met zijn rug!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 17:12

Nu zijn deken afhalen lijkt me niet verstandig!
Nu hebben ze hun wintervacht al helemaal en maken ze geen vacht meer aan.
Ik denk dat een paard die last van zijn rug heeft beter warm kan blijven onder een deken.
En ik denk ook dat een 200 gram beter is dan een 0 gram. Een goede deken zal niet snel te warm zijn.
Bucas heeft dekens die van +15 tot -15 of zo kunnen.

mirim

Berichten: 4387
Geregistreerd: 07-10-10
Woonplaats: de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 17:15

pluisbeer: voor informatie over prijzen mag je mij altijd vragen via pb.
Deze dekens zijn niet te warm. Zij houden de lichaamstemperatuur aan.
Ik heb mijn eigen paard ook onder een back on track deken staan. Nu staat hij met de maasdeken en een 150 grams deken eroverheen. Maar hij heeft ook onder een back on track regendeken gestaan. Ook eens toen ik eigenlijk dacht dat het ( in de middag toen opeens de zon doorkwam) te warm werd. Ik voelde toen onder de deken en hij voelde gewoon koel...ik vond dat een aparte ervaring, omdat iedere andere deken die dag echt te warm was geweest. Normaliter had ik de deken dan ook af gedaan, maar hij stond er zo relaxed bij dat ik het maar gelaten heb :)

Miss_Ed
Berichten: 64
Geregistreerd: 13-02-13

Re: Wat te doen qua dekens met zijn rug!?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-12-13 08:46

Dus jullie zouden ook niet met het advies van de osteopaat meegaan?
Weet ik dat er meer mensen denken zoals ik, om een deken in december nu echt niet meer af te halen :D

maximuss: DA er bij halen doe ik nog niet, aangezien hij er geen pijn aan heeft van wat ik aan hem kan merken. Hij zit beter in zijn vel dan ooit, dus dat lijkt me voor op dit moment een beetje overbodig. Iig wel bedankt voor je advies!

Sommige mensen zeggen dat geluk niet te koop is, deze mensen hebben nooit een paard gehad.

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Re: Wat te doen qua dekens met zijn rug!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 14:05

@miss ed: je schrijft letterlijk dat hij nog altijd zijn rug naar beneden drukt bij druk: dat is een uiting van ongemak en/of pijn. Imo sleept het probleem al veel te lang aan om er geen dierenarts bij te halen.

Linnie050

Berichten: 11779
Geregistreerd: 20-04-11
Woonplaats: Putten

Re: Wat te doen qua dekens met zijn rug!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 14:15

Ik zou gewoon eens foto's maken van zijn rug. Misschien zit er artrose of kissing spices of iets dergelijks....
Niet het einde maar dan kan je er wel rekening mee houden.
Ik zou de deken lekker ophouden nu. Heb je alleen een ongevoerde regendeken?

Hoeveel hooi krijgt het paard? Daarmee kan hij zich ook warm houden...

Miss_Ed
Berichten: 64
Geregistreerd: 13-02-13

Re: Wat te doen qua dekens met zijn rug!?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-12-13 15:29

Ik ga er voor nu geen DA bij halen dat is het enigste wat ik zeg. Ik vind dat sommige mensen te vaak roepen dat paarden direct naar de DA moet, terwijl de eigenaar zelf echt wel het beste beentje met hem voor heeft. Ik heb verteld wat we allemaal met hem doorlopen hebben, en ik vind dat je daaruit kunt opmaken dat ik voor die pony echt wel een DA laat komen als wij vinden dat dat nodig is.

Linnie050: Dat is misschien wel een goed idee inderdaad.
Ja voor nu alleen een ongevoerde want die had ik nog liggen. Wilde hem sowieso als het ging vriezen wat dikkers opleggen. Dat ga ik denk ik nu ook wel doen!

Hij staat 24/7 op het land met de beschikking over onbeperkt kuil.

Sommige mensen zeggen dat geluk niet te koop is, deze mensen hebben nooit een paard gehad.


MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33748
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Wat te doen qua dekens met zijn rug!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 15:32

Die regendeken zou ik er écht afhalen, paarden houden zichzelf warm door hun haren op te zetten waardoor er een isolerend lucht laagje ontstaat en dat kan hij nu dus niet. Dus hij kan zichzelf slecht warmhouden zo.

Steppe

Berichten: 2793
Geregistreerd: 15-11-05

Re: Wat te doen qua dekens met zijn rug!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 15:40

Mijn paard had precies hetzelfde en op advies DA en chiropracter en sportmasseur toch een deken erop 200 grams waterdicht. De mijne staat van 8 tot 17 uur buiten in de winter zonder schuilmogelijkheid.

De last van zijn rug is daardoor afgenomen maar als het terug komt ook na behandeling Osteo zou ik toch ook kijken naar de manier van rijden ontspant hij echt zijn rug tijdens het rijden en gebruikt hij zijn buikspieren om zijn rug te bollen en te ontspannen.

mariettek

Berichten: 1684
Geregistreerd: 25-02-06
Woonplaats: Ermelo

Re: Wat te doen qua dekens met zijn rug!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 15:48

Blijkbaar veel verschil in meningen over regendeken oplaten of af doen. Zelf ben ik een voorstander van een regendeken. Mijn beide schatjes staan nu onder een 0 grams deken. Zonder kunnen ze ook, maar dan staan ze na iedere regenbui te rillen en willen mij een beetje te graag de stal in. Warmere dekens kunnen ook, maar dan verbruiken ze duidelijk minder energie en worden ze snel dik van hun hooi. Aangezien ik ze redelijk veel hooi wil kunnen geven (nog net niet onbeperkt), en ik niet blij word van rillende paardjes, kies ik voor een regendeken.

Jij moet doen waar je jezelf goed bij voelt. Iedere bokker en iedere DA adviseert wat anders, toch heeft meestal je eigen gevoel gelijk!

"Nooit gedacht dat ik een Tattoo zou hebben... en het is helemaal zeker, hij gaat nooit meer weg!!" ;)
"Niets is zo prachtig als een Aria!" KLIK! Wie weet waar Elliot van manege Schildknecht is? *KLIK*

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33748
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 15:51

mariettek schreef:
Blijkbaar veel verschil in meningen over regendeken oplaten of af doen. Zelf ben ik een voorstander van een regendeken. Mijn beide schatjes staan nu onder een 0 grams deken. Zonder kunnen ze ook, maar dan staan ze na iedere regenbui te rillen en willen mij een beetje te graag de stal in. Warmere dekens kunnen ook, maar dan verbruiken ze duidelijk minder energie en worden ze snel dik van hun hooi. Aangezien ik ze redelijk veel hooi wil kunnen geven (nog net niet onbeperkt), en ik niet blij word van rillende paardjes, kies ik voor een regendeken.

Jij moet doen waar je jezelf goed bij voelt. Iedere bokker en iedere DA adviseert wat anders, toch heeft meestal je eigen gevoel gelijk!

Rillen betekend niet dat je paard zich niet warm kan houden, juist het tegenovergesteld.
Als je paard geen "ik heb het koud" prikkel krijgt gaat hij ook geen vacht aanmaken.

TS, misschien dit eens lezen:
http://www.paardnatuurlijk.nl/index_js. ... dekens.htm

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Re: Wat te doen qua dekens met zijn rug!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 16:05

@miss ed: wat ik eruit opmaak is dat jullie al sinds de zomer bezig zijn en het nog altijd niet opgelost is op jullie manier en dat het dus wel eens tijd zou kunnen zijn om iets andets te proberen....
Ergens krijg ik het gevoel dat jullie gewoon bang zijn dat er iets gaat gevonden worden waardoor hij niet meer bereden zal mogen worden en dat jullie daarmee nu nog vrolijk de oogkleppen ophouden. Een paard dat door de benen zakt van de pijn in zijn rug los je echt niet op met een osteopaat en een regendeken!

Miss_Ed
Berichten: 64
Geregistreerd: 13-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-12-13 16:09

MarlindeRooz schreef:
Rillen betekend niet dat je paard zich niet warm kan houden, juist het tegenovergesteld.
Als je paard geen "ik heb het koud" prikkel krijgt gaat hij ook geen vacht aanmaken.

TS, misschien dit eens lezen:
http://www.paardnatuurlijk.nl/index_js. ... dekens.htm


Die heb ik al vaak door gelezen, maar toch blijf ik net als mariettek een voorstander van regendekens. Zit misschien tussen mijn oren, maar ik vind mijn paarden er met deken veel energieker, fijner en gelukkiger uitzien..

Sommige mensen zeggen dat geluk niet te koop is, deze mensen hebben nooit een paard gehad.

Miss_Ed
Berichten: 64
Geregistreerd: 13-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-12-13 16:12

maximuss schreef:
@miss ed: wat ik eruit opmaak is dat jullie al sinds de zomer bezig zijn en het nog altijd niet opgelost is op jullie manier en dat het dus wel eens tijd zou kunnen zijn om iets andets te proberen....
Ergens krijg ik het gevoel dat jullie gewoon bang zijn dat er iets gaat gevonden worden waardoor hij niet meer bereden zal mogen worden en dat jullie daarmee nu nog vrolijk de oogkleppen ophouden. Een paard dat door de benen zakt van de pijn in zijn rug los je echt niet op met een osteopaat en een regendeken!


In de zomer heeft hij er licht last van gehad. Tussendoor helemaal nergens last van gehad. Nu dus 1 keer vrij heftig. Maar na de osteopaat zien opknappen. Dus ik kan nergens lezen dat wij hier al een dik halfjaar mee aan het 'aanmodderen' zijn.

Sommige mensen zeggen dat geluk niet te koop is, deze mensen hebben nooit een paard gehad.

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Re: Wat te doen qua dekens met zijn rug!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 16:26

Als het dan zo acuut opkomt zit er wrs ergens een neurologisch probleem en da's niet op te lossen met een osteopaat.
Als het om een overbelasting gaat dan zou je toch al weer een tijdje symptomen moeten vooraleer hij door zijn benen gaat. Hoe dan ook verder onderzoek is hier toch wel aangewezen.
Verder vind ik het heel interessant dat je ervoor kiest om met een boomloos zadel te rijden terwijl het blijkbaar al geweten was dat het paard een zwakke rug heeft (minder goede drukverdeling, hogere piekbelasting en genadeloos bij een slechte zit).

saden

Berichten: 2255
Geregistreerd: 07-12-04
Woonplaats: Winsum (gr)

Re: Wat te doen qua dekens met zijn rug!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 16:37

Hier ook een paard met een gevoelige rug.
Tot vorig jaar scheerde ik hem altijd en dan lekker dikke dekens er op.
Helaas door een blessure word hij weinig gereden.
Dus niet meer scheren.
Nu wil ik hem ook graag onder dekens houden van wege zijn rug. Heeft hij er geen op dat zie je de rug hard worden. Hij loopt niet meer. Word chagrijnig. Kortom geen fijn paard.
Voor mij was het ook erg moeilijk wat doe ik hem om.
Ik kon via via een bucas deken kopen.
Dat zijn hele dunne dekens die zich qua warmte aan passen aan het paard.
Ik was er niet van overtuigt maar inmiddels wel.
En erg prettig in gebruik.
Onder deze dekens kunnen ze niet te warm worden, maar blijven wel warm genoeg.

Stentoor Eindstand, Z+1 springen B+5 SGW+1, Dag lieve grote vriend... Mis je!
Annalinde van `Hogeland M1+5 Verkocht [o]
Etoya v.Canturano heeft haar kerstmuts gepakt en naar quatar gegaan!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot, IASCrawler en 39 bezoekers