rare ingredienten in voedingsmiddelen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rytir

Berichten: 5359
Geregistreerd: 30-05-04

rare ingredienten in voedingsmiddelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-13 16:03

Vanmorge zag ik, of las ik (weet niet meer maar het was vroeg) dat men bezig is met meer transparantie over voedingsmiddelen. Zo werd er bijvoorbeeld genoemd dat er in veel gevallen gelatine (uit varkensbotten) wordt gebruikt om appelsap te zuiveren := . Ik let altijd wel redelijk op als ik iets koop maar dit wist ik niet!

Nu was ik benieuwd; weten jullie nog meer van dit soort voedselweetjes? Voedingsmiddelen met rare ingredienten die je niet zou verwachten zeg maar. Kunnen we onze eigen bokt database opbouwen :D

KarinvdM

Berichten: 16565
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Holsloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 21:27

Je kan het beste produkten kopen die zo weinig mogelijk bewerkt zijn, dan krijg je heel wat minder troep binnen. Ik maak tegenwoordig steeds meer zelf.
Net als dat MSG (E621) heel veel verschillende namen heeft en dat geldt voor meer E- nummers. Op internet is een hoop te vinden als je even zoekt...
Dit is wel een interessante site: www.foodwatch.nl en de filmpjes van de keuringsdienst van waarde zijn vaak ook wel de moeite waard.
Er zijn dingen die ik echt niet meer hoef sinds ik er meer van weet...

delerium
Berichten: 22384
Geregistreerd: 03-09-05

Re: rare ingredienten in voedingsmiddelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 21:31

http://www.goedgeweten.be/ingredienten/e120/
Citaat:
E120 is een rode kleurstof, onttrokken aan de geplette lijfjes van schildluizen. De luizen worden fijngestampt en het vocht wordt gemengd met andere stoffen (bvb. tin) om het kleurechter te maken.

Dat noem ik raar. Geplette luizen ergens in stoppen om het een mooier kleurtje te geven. Thanks, but no, thanks.

fourseasons

Berichten: 4788
Geregistreerd: 07-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 21:32

Luizen zitten echt in heel erg veel, m&m's, roze koeken...

Saar4
Berichten: 2346
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 16:04

Bevergeil in ijs. Serieus. -O- Schijnt als vanille te smaken.

_Tara_

Berichten: 13203
Geregistreerd: 22-11-04

Re: rare ingredienten in voedingsmiddelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 12:15


jillhorses
Berichten: 669
Geregistreerd: 03-01-13

Re: rare ingredienten in voedingsmiddelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 19:38

Ieeeuw..x

jorika1986

Berichten: 5217
Geregistreerd: 10-10-11
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 19:48

Ben gek op vermalen varkenbotten, of te wel gelatine.
Het zit in ontzetten veel producten die wij eten.
Spekkies, schuimblokken, rozekoeken, tompoezen en noem maar op.

Helaas staat er vaak niet op de verpakkingen dat gelatine veelal gemaakt is van gemalen varkens botten. En dus niet geschikt is voor mensen met een islamitische geloofsovertuiging.
Zo hadden wij hier op een het werk een Turk die dus echt verzot 'was' op spekkies e.d.
Tot wij deze man hebben laten zien waarvan gelatine gemaakt wordt, nooit meer een spekkie aangeraakt... Denkt dat hij nu nog op z'n knietjes zit.....
Hij wist het dus echt niet!

Er is dus ook vanuit zijn gemeenschap een boze brief naar de betreffende snoepfabrikant gegaan waarom er niet duidelijker op de verpakking stond dat er varkens gebruikt zijn voor de fabrikage van deze etenswaren.
Nu wordt er op de verpakking weergegeven dat er delen van varkes zitten in de producten.
Vind het wel zo netjes!

jillhorses
Berichten: 669
Geregistreerd: 03-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 19:35

He bah wat veel vieze dingen..

tweebelgen
Berichten: 713
Geregistreerd: 24-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 11:31

Toch nuttig…! Maar wat je niet wilde weten..
Scampi’s zijn een populair schaaldier op ons bord, zeker als voorgerecht. In een look- of diablosausje, op een spiesje op de bbq, ... Maar dat “lekker gerechtje”, die “heaven on a plate’ heeft een niet zo hemelse realiteit.
Scampi’s worden gekweekt in kunstvijvers waar de getijden het water kunnen verversen en afval kunnen meenemen. Goed voor de scampi’s, slecht voor het zeewater.
Het water wordt verrijkt met chemicaliën zoals ureum, monocalciumfosfaat (E341i) en diesel. Lekker
De scampi’s zelf krijgen onder andere pesticiden, antibiotica, borax en pisciciden toegediend, zo blijven ze vrij van ziektes, schimmels en andere aandoeningen.
De kweekvijvers hebben 38 % van de mangroves (bossen in de tropen) in de wereld vernietigd. De schade is onherstelbaar. Het herstel van een mangrove is lang, en het omliggende gebied is herschapen tot een woestenij, onleefbaar voor mensen (in Bangladesh)
Om 5 kilo scampi te kweken is 13 vierkante kilometer mangrove nodig. Na 10 jaar is het land uitgeput en is het 40 jaar onbruikbaar. De ecologische voetafdruk van scampi is 10 keer groter dan het equivalent in rundsvlees.
Wilde scampi’s zijn niet veel beter. Per kilo wordt 5 tot 18 kilo aan ongewenste diersoorten gevangen waaronder haaien, zeesterren en zeeschildpadden. In theorie worden deze teruggegooid, maar de vraag is in welke toestand.
Scampivissers zijn 2 procent van de totale vissersvloot, maar verantwoordelijk voor 30 procent bijvangst.
Bij een test werden 162 bacteriën gevonden op scampi, 10 daarvan al resistent tegen antibiotica.
Scampi’s kopen houdt dit hele systeem in stand.
Maar ze zijn zo lekker, smakelijk.
Bron : nieuwssite Neuwsmonkey

Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Re: rare ingredienten in voedingsmiddelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 11:39

Hoe denk je dat ze palingen vangen???
In Dorp aan de rivier van Antoon Coolen staat een goede beschrijving }>

Rhinocornn

Berichten: 449
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 11:40

Laatst was er een documentaire op TV dat er L-cysteine in brood zit, wat gemaakt wordt van eendenveren en mensenhaar (80% is mensenhaar). %) Het staat niet op de verpakking van brood.

litilaura

Berichten: 1635
Geregistreerd: 21-08-11
Woonplaats: ergens in limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 11:52

KoetJJs schreef:
Laatst was er een documentaire op TV dat er L-cysteine in brood zit, wat gemaakt wordt van eendenveren en mensenhaar (80% is mensenhaar). %) Het staat niet op de verpakking van brood.


ik weet wel dat supermarkt brood van de AH niet geschikt is voor moslims omdat daar varkenshaar in zit.

ik ben al jaren vegetariër dus geen antibiotica en andere onnodige stoffen die in vlees zitten voor mij. ik probeer zo puur mogelijk te eten een kant en klare maaltijd zie je mij niet eten. ook geen snoepgoed waar gelatine inzit voor mij, geen rode m en m (kleurstof), geen tompoes (gelatine),mona toetjes en dergelijke. helemaal puur lukt me ook niet ipv een plakje cake ofzo bij de thee kan ik soms wel genieten van ontbijt/kandij koek, alleen veel glucose-fructose stroop als basis ingrediënt, zo kan ik nog wel meer fouten noemen die ik maak, met mate zal het niet veel kwaad kunnen. denk bijvoorbeeld dat een big mac slechter is.

ik ben ook wel benieuwd naar verhalen van andere

Mirashiba

Berichten: 416
Geregistreerd: 26-10-11

Re: rare ingredienten in voedingsmiddelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 11:53

schijnbaar zit er ook een stof in brood (wat brood langer vers houdt) gehaald uit MENSENHAREN.

Imre

Berichten: 14200
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 11:56

Mijn favoriete filmpje om mensen ervan bewust te maken wat er in snoepjes zit. Lekker hoor. :x


Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 11:56

Sorry als ik de plank mis. Maar.....
Biologisch eten zonder kleur geur en smaakstoffen, biologisch geteeld, enz enz
Je natuurlijke afweer tegen ziektes, wordt dat dan niet ondergraven, omdat een groot aantal gifstoffen ontbreekt.
Niks geen sarcasme maar een eerlijke vraag.

litilaura

Berichten: 1635
Geregistreerd: 21-08-11
Woonplaats: ergens in limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 11:58

en in de" gezonde' thee van pickwick zitten plastic bolletjes een beetje kauwgum achtig

xMaritt

Berichten: 471
Geregistreerd: 10-09-10
Woonplaats: Rhenen

Re: rare ingredienten in voedingsmiddelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 18:24


Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 23:56

Morganlefay schreef:
Sorry als ik de plank mis. Maar.....
Biologisch eten zonder kleur geur en smaakstoffen, biologisch geteeld, enz enz
Je natuurlijke afweer tegen ziektes, wordt dat dan niet ondergraven, omdat een groot aantal gifstoffen ontbreekt.
Niks geen sarcasme maar een eerlijke vraag.

Goede vraag!
Het antwoord luidt 'neen'.

We hebben als mensen niet echt een goede afweer tegen gifstoffen. Nu ja, och: er zijn natuurlijk wel mechanismen. Zoals braken als je tijdens het kauwen al merkt dat iets niet goed voor je is. Ook je lever kan een boel ellende ont- giften en ook diarree hoort tot de opties.

Maar je natuurlijke afweer tegen ziekte bouw je krek op aan de hand van gezond voedsel. Zo is er het effect, dat appels van een boom die zich moest verweren tegen bladluis, schimmels, etc gezonder is (bevat meer salvestrolen) dan appels van bomen die bespoten zijn. (Plus het nadeel, dat je insecticide binnen krijgt, een stof die mogelijk een generatie bestaat en mogelijk korter - denkbaar, hopelijk kan je lichaam zich daar tegen verweren, maar dat kan ze niet op basis van eeuwen oude ervaring.)

De natuur heeft zelf bakken met geur, kleur en smaak stoffen, industriële geur etc stoffen zijn leuk voor de industrie (producten bederven minder snel, verkopen beter, etc - economische belangen dus). Als mensen hebben we ze niet nodig, we worden er niet gezond van.

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 00:13

litilaura schreef:
en in de" gezonde' thee van pickwick zitten plastic bolletjes een beetje kauwgum achtig


dit gaat over lipton thee.

KingYasFenn
Berichten: 1430
Geregistreerd: 10-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 00:17

Nitriet wordt in vrijwel al het vlees toegevoegd ter conservering :j
(je moet echt moeite doen om het ergens niet in te vinden als het om vlees gaat, met name nog eens de vleeswaren zoals rookworst en worst/vlees voor op je boterhammen)

Nog een leuke is dat Cola dezelfde zuurwaarde heeft als citroensap :j ( en dus ENORM schadelijk voor je tanden)
dit proef je echter niet omdat er enorm veel suiker bij zit ( en daarom dus drinkbaar als drankje)

Een Snelle Jelle zal 'gezonde tussendoor' moeten zijn, maar bevat per Snelle Jelle 12 klontjes suiker :j
Laatst bijgewerkt door KingYasFenn op 22-02-14 00:20, in het totaal 1 keer bewerkt

KingYasFenn
Berichten: 1430
Geregistreerd: 10-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 00:19

joleinn schreef:
schijnbaar zit er ook een stof in brood (wat brood langer vers houdt) gehaald uit MENSENHAREN.


Niet wat voor langere versheid zorgt, maar de eiwitten uit mensenharen.
die voor een goede structuur van brood zorgt (lucht inhoud) :j

(Hier iemand die opleiding Food Design doet en alle manieren van conserveren etc. moet leren, dus ik heb wekelijks opeens dat ik een paar dagen .... niet kan eten, omdat ik geleerd heb hoe ze het maken en met wat :') )

xSlvna
Berichten: 9588
Geregistreerd: 27-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 00:23

En wij worden maar dom gehouden, heerlijk. _O-

TurdusMerula

Berichten: 23903
Geregistreerd: 09-04-05

Re: rare ingredienten in voedingsmiddelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 00:29

Dat kwark niet vegetarisch is wist ik wel, het is immers kaas. :)

Dungen
Berichten: 1283
Geregistreerd: 15-02-11

Re: rare ingredienten in voedingsmiddelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 00:34

Dan is het toch wel vegetarisch maar niet veganistisch? Of zeg ik nu iets heel doms :=