3D-geprinte ijzers helpen ernstige hoefbevangen merrie

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

3D-geprinte ijzers helpen ernstige hoefbevangen merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-13 23:37

http://www.bokt.nl


Australische onderzoekers van CSIRO hebben voor het eerst met een 3D printer een hoefbevangen merrie kunnen helpen. Nadat er recent 3D ijzers zijn gemaakt voor renpaarden, hebben dezelfde onderzoekers nu een 3D ijzer gemaakt voor de 18-jarige Holly. Het verzoek kwam van dierenarts en hoefsmid Luke Wells-Smith die hoorde over de titaniumijzers voor renpaarden. Hij verzocht het team om serieus te onderzoeken of deze ijzers ook kunnen helpen bij kreupele of hoefbevangen paarden. De ijzers zouden er dan voor kunnen zorgen dat het gewicht verdeeld wordt zodat het paard geen pijn heeft.

"Deze ijzers verdelen het gewicht zodanig dat de pijnlijke gebieden in de hoef ontlast worden. Op deze manier kunnen de paarden herstellen. In het verleden zijn er veel pogingen geweest om hoefbevangenheid te genezen, maar het 3D-scannen en vervolgens een ijzer ontwikkelen geeft hopelijk veel mogelijkheden. Kerst gaat er voor Holly een stuk beter uit zien. Ze zal binnen een paar weken normaal en zonder pijn kunnen lopen.", aldus Wells-Smith.

Ook deze ijzers zijn van titanium en door het scannen zijn de ijzers helemaal op maat gemaakt voor de hoeven van Holly. Voor CSIRO was het een uitdaging. "We begrijpen dat 3D printen veel potentie heeft voor biomedische producten, maar het rehabiliteren van paarden is eigenlijk compleet onbekend gebied. We zijn erg blij dat deze technologie veel deuren kan openen. Op deze manier draagt zij bij aan het herstel van dieren.", aldus een woordvoerder van CSIRO.


Foto
Video

Verwant artikel
[VN] Paard krijgt 3D-geprinte hoefijzers van titanium
Laatst bijgewerkt door Aurora3 op 19-12-13 12:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Zinzi_jewel

Berichten: 8799
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: 3D-geprinte ijzers helpen ernstige hoefbevangen merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 00:09

Ziet er niet heel vernieuwend uit. Behalve het materiaal.
Qua vorm lijken ze veel op het natural Balance ijzer waar mijn merrie al op heeft gelopen. En dat is niet het van Nassau Natural Balance ijzer

Anoniem

Re: 3D-geprinte ijzers helpen ernstige hoefbevangen merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 00:14

grappig dat ze nu ook ijzers printen met een 3D printer! ben ooit eens met mn paps naar een open dag achtig iets geweest met allemaal 3D printers, toffe dingen worden daar mee gemaakt!

R12312
Berichten: 2506
Geregistreerd: 13-12-13

Re: 3D-geprinte ijzers helpen ernstige hoefbevangen merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 00:37

Waarom willen mensen paarden met ernstige pijn altijd in leven houden? Dat begrijp ik dan weer niet......

Dribbel

Berichten: 13637
Geregistreerd: 13-08-05
Woonplaats: Cambridge (UK)

Re: 3D-geprinte ijzers helpen ernstige hoefbevangen merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 02:16

Waarschijnlijk omdat ze binnen een paar weken weer prima kan lopen: ''Ze zal binnen een paar weken normaal en zonder pijn kunnen lopen, aldus Wells-Smith.''

yarrah

Berichten: 2706
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: the city of the farting (groninger)horse!

Re: 3D-geprinte ijzers helpen ernstige hoefbevangen merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 08:58

kop in het zand steken (heet dat bij mij) . :=

Zinzi_jewel

Berichten: 8799
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 08:59

Omdat hoefbevangenheid niet het einde van de wereld is.
De meeste paarden kunnen.echt nog geholpen worden.
Gelukkig.
Degenen die niet te helpen zijn, kunnen beter ingeslapen worden.
Onnodig lijden is niet nodig, als je een dier bent!
Gelukkig

Elisa2

Berichten: 37114
Geregistreerd: 31-08-04

Re: 3D-geprinte ijzers helpen ernstige hoefbevangen merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 10:31

Volgens mij weet niet iedereen hier wat hoefbevangenheid is? ja het is pijnlijk,maar 9 vd 10 keer gewoon goede kans op herstel. Een been breken bij een mens is ook pijnlijk,maar die help je toch ook?

Marcella

Berichten: 36716
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 12:27

Nou ja dan moeten we maar ook bij alle mensen met een gebroken been ook maar afmaken. :+

Maar top dat dit dus mogelijk is en beestje hierna gewoon mogelijkheden heeft. *\o/*

Brilletje
Berichten: 609
Geregistreerd: 17-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 14:09

Als het werkt, prima toch!! Hoefbevangenheid hoeft helemaal niet het einde te betekenen. En een dier leeft in het hier en nu, dus als die over een paar weken geen pijn meer heeft, dan is het voor het paard gewoon goed. Valt me op dat er op bokt, vaak reacties komen van gelijk afmaken. Lijkt mij dat je moet kijken naar de kwaal.

Bijinn

Berichten: 1796
Geregistreerd: 30-09-07
Woonplaats: Helmond

Re: 3D-geprinte ijzers helpen ernstige hoefbevangen merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 19:07

Ik denk dat ze misschien hoefbevangenheid met hoefkatrolontsteking verward. Maar ook dat hoeft niet het einde vd wereld te betekenen voor het paard.

Ik ben iig benieuwd hoe dit zich verder ontwikkeld.

R12312
Berichten: 2506
Geregistreerd: 13-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 01:56

Jose22 schreef:
Ik denk dat ze misschien hoefbevangenheid met hoefkatrolontsteking verward. Maar ook dat hoeft niet het einde vd wereld te betekenen voor het paard.

Ik ben iig benieuwd hoe dit zich verder ontwikkeld.

Nee hoor, ik weet precies wat het inhoud. Ik vind het schofterig om ernstig bevangen paarden in leven te laten omdat het baasje geen afscheid kan nemen.

Een gebroken been bij een mens is iets heel anders. Een mens kan redeneren hoe iets moet en werkt. Een mens kan op een stoel zitten. Paard niet. Een vergelijking die dus kant noch wal raakt.

Brainless

Berichten: 29722
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 04:38

R12312 schreef:
Jose22 schreef:
Ik denk dat ze misschien hoefbevangenheid met hoefkatrolontsteking verward. Maar ook dat hoeft niet het einde vd wereld te betekenen voor het paard.

Ik ben iig benieuwd hoe dit zich verder ontwikkeld.

Nee hoor, ik weet precies wat het inhoud. Ik vind het schofterig om ernstig bevangen paarden in leven te laten omdat het baasje geen afscheid kan nemen.

Een gebroken been bij een mens is iets heel anders. Een mens kan redeneren hoe iets moet en werkt. Een mens kan op een stoel zitten. Paard niet. Een vergelijking die dus kant noch wal raakt.

Hoe zo schofterig?
Een paard na bv een operatie heeft ook (tijdelijk) pijn.
Als het paardje de rest van zijn leven veel pijn moet lijden is niet eerlijk natuurlijk, meer meerdere blessures (bv fractuur hoefbeen, peesblessures, koliekoperaties ed) zijn de eerste periode pijnlijk totdat er genezing is opgetreden.

Dus jouw oplossing is om geen enkel paard om wat voor reden dan ook, pijn te laten lijden en gelijk maar in te laten slapen?

Elisa2

Berichten: 37114
Geregistreerd: 31-08-04

Re: 3D-geprinte ijzers helpen ernstige hoefbevangen merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 10:52

Vindt ik wel erg kort door de bocht allemaal...als er geen of weinig kans op herstel is dan heb je gelijk vindt ik. {bij extreme verwaarlozing en bevangenheid} maar verder nee...Ik snap ook niet dat je er schofterig aan vindt aangezien de paarden pijnstilling krijgen.

Snoevie

Berichten: 18203
Geregistreerd: 13-07-03
Woonplaats: Westwoud

Re: 3D-geprinte ijzers helpen ernstige hoefbevangen merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 10:45

Dat zou dus betekenen dat je elk paard die om welke reden dan ook pijn heeft in moet laten slapen? Als de kans op herstel goed is zie ik het probleem niet,zeker icm pijnstilling

VNjulia
Berichten: 138
Geregistreerd: 29-05-13
Woonplaats: Heerde

Re: 3D-geprinte ijzers helpen ernstige hoefbevangen merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 12:40

mijn oude shetland merrie is bijna elke zomer hoefbevangen, en we weten niet meer wat we er tegen kunnen doen.. deze zomer is ze op het nippertje hersteld, maar aangezien het na mate erger kan worden vreest de vee arts volgende zomer het ergste...

Sheran

Berichten: 17239
Geregistreerd: 20-10-07

Re: 3D-geprinte ijzers helpen ernstige hoefbevangen merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 12:43

Haha, dat biedt mogelijkheden :P. Ik heb een 3D-printer thuis, maar die print alleen plastic. Mijn beste vriend is nu ook bezig met de ontwikkeling van een metaalprinter, dat lijkt me al handiger.