Natuurlijke scheefheid: wat de beste combi van paard&ruiter?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tessa1604
Berichten: 9
Geregistreerd: 04-12-13

Natuurlijke scheefheid: wat de beste combi van paard&ruiter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-13 14:42

Mensen en dieren zijn van nature scheef. Mensen zijn rechts- of linkshandig en hebben een voorkeurskant, en paarden zijn rechs- of linksgebogen en zijn ook rechts- of linkshandig zowel in voor als achterbenen.

Mijn vraag is, wat is volgens jullie de beste combinatie?
Een linksgebogen paard met een ruiter die linkshandig is en links als voorkeurskant heeft, of een linksgebogen paard met een ruiter die rechtshandig is en rechts als voorkeurskant heeft?

Ik ben zeer benieuwd naar jullie mening en onderbouwing! :)

Evaencoco
Berichten: 84
Geregistreerd: 13-06-13

Re: Natuurlijke scheefheid: wat de beste combi van paard&ruiter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 18:30

een linksgebogen paard met een ruiter die rechts handig/ voorkeur heeft:) dit omdat je elkaar dan ondersteund met de 'scheefheid'. want als jij linkshandig bent en je paard is links gebogen, is het natuurlijk veel fijner om linksom te rijden (wat veel mensen ook doen) en dan ondersteu nje eigenlijk je eigen scheefheid en wordt de scheefheid alleen maar erger ;)

ingridxxs

Berichten: 256
Geregistreerd: 17-03-13
Woonplaats: Nieuw balinge

Re: Natuurlijke scheefheid: wat de beste combi van paard&ruiter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 18:40

Ik ben linkshandig, mijn paard ook. Maar ik rij het liefst rechtsom, ook omdat hij er moeite mee heeft en om het te trainen, maar weet niet waarom eigenlijk, maar ik maak het dus niet erger naar mij idee haha. Goede vraag trouwens :)

L_isanne

Berichten: 3534
Geregistreerd: 22-03-08

Re: Natuurlijke scheefheid: wat de beste combi van paard&ruiter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 18:44

Leuke vraag. Ik ben zelf rechtshandig en heb twee linksgebogen paarden en merk wel echt dat ik er profijt van heb dat ik rechtsom handiger ben. Dus ik kies voor het laatste! Ook om de reden wat Evaencoco zegt.

ankem

Berichten: 2461
Geregistreerd: 26-03-04
Woonplaats: Ergens in Friesland

Re: Natuurlijke scheefheid: wat de beste combi van paard&ruiter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 19:16

Een ruiter die zich bewust is van zijn eigen scheefheid en die van zijn/haar paard en daar goed op in speelt :)
Ik denk namelijk dat bewust zijn al een hele belangrijke factor is. Paard is van nature een bepaalde kant op gebogen, maar kan door training wisselen van buiging. Dit kan ook tijdens de training gebeuren.

wwillemijn
Berichten: 4279
Geregistreerd: 05-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 19:20

Mijn merrie is rechts fijner te rijden vanaf het begin. Na een poosje begon ze linksom fijn te lopen in galop dan in de rechtergalop. Een poosje is ze juist linksom fijner geweest. En nu merk ik dat beide kanten fijn te rijden zijn sinds ik echt heb leren rechtrichten met behulp van mijn zit. Mijn ruin was ook rechtsom fijner te rijden en is sinds de lessen ook op beide kanten fijn te rijden nu. Zelf was ik rechts altijd handiger, nu maakt dat niks meer uit. Mijn conclusie: rechtrichten die handel ;)

miessie23
Berichten: 5
Geregistreerd: 12-12-13

Re: Natuurlijke scheefheid: wat de beste combi van paard&ruiter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 19:09

Ik ben zelf altijd rechts beter met mijn benen, mijn paard is rechts ook beter. Dit maakt het af en toe wel wat lastig omdat ik haar minder kan "corrigeren" op de linkerhand. Als ruiter maakt me dit wel beter op mijn linkerkant. Ik denk dus dat het voor het paard niet echt uitmaakt, maar dat de ruiter er zeker veel van kan leren.

Kirsha
Berichten: 4642
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Leeuwarden

Re: Natuurlijke scheefheid: wat de beste combi van paard&ruiter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 19:17

Ik denk dat het geen steek uit hoeft te maken. Ben jij links scheef en je paard ook, kan je dat effect versterken. Ben jij rechts scheef en je paard links, kan je net zo makkelijk de boel omdraaien. Mijn merrie liep altijd makkelijker op rechts (en ik ben links beter), nu loopt ze links beter.

Dribbel

Berichten: 13637
Geregistreerd: 13-08-05
Woonplaats: Cambridge (UK)

Re: Natuurlijke scheefheid: wat de beste combi van paard&ruiter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 06:09

Ik moet zeggen dat ik het zelf duidelijk merk als ikzelf en het paard beide dezelfde scheefheid hebben.. Ik heb dan wat meer moeite met rechtrichten en rechstellen van het paard. Ik vind het niet onmogelijk, maar het is moeilijker dan als je in tegenovergestelde richting gebogen bent.

Waratje
Berichten: 10176
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 13:35

Wat Ankem zegt, inderdaad. Je moet weten hoe je je paard beïnvloed en voelen wat je paard onder je doet en daarop inspelen.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Natuurlijke scheefheid: wat de beste combi van paard&ruiter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 13:41

Eens met Ankem. Je dient zelf recht te worden en het paard ook, en welke kant jullie beider voorkeurskant is mag dan niet meer uitmaken.

Waratje
Berichten: 10176
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 13:45

Dat is leuk voor de jongeren onder ons, Cassidy, maar in de loop van de jaren heb je vaak wat slijtage waardoor je niet meer helemaal recht kunt zijn. Juist dan is het van belang om te weten hoe je je paard beïnvloed en dat kunt compenseren. Ik ben niet recht en ik wordt het ook niet meer, maar ik kan wel mijn paarden recht rijden en zodanig onderhouden dat iemand anders ze ook recht kan rijden.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Natuurlijke scheefheid: wat de beste combi van paard&ruiter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 13:51

Een lichamelijke handicap is wat anders dan er van uitgaan dat linksom scheef + rechtsom scheef bij elkaar gecombineerd een recht paard opleveren.

Waratje
Berichten: 10176
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 13:54

Helemaal waar!

ankem

Berichten: 2461
Geregistreerd: 26-03-04
Woonplaats: Ergens in Friesland

Re: Natuurlijke scheefheid: wat de beste combi van paard&ruiter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 14:46

Dus de bewustwording.
Als je weet dat je niet meer helemaal recht van lijf en leden bent, weet je hoe dat je paard kan beïnvloeden. Door daar juist op in te spelen kun overbelasting bij het paard voorkomen. Door het paard goed recht te richten, kom je zelf ook rechter op de rug van het paard te zitten, wat weer beter is voor je eigen lijf. Het hangt enorm veel met elkaar samen.

DShots

Berichten: 5206
Geregistreerd: 21-12-13
Woonplaats: Maassluis ZH

Re: Natuurlijke scheefheid: wat de beste combi van paard&ruiter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 21:38

Ik zit zelf altijd scheef op mijn paard, en dit merk ik nooit.
Dus probeer altijd naar links te hangen.

Waratje
Berichten: 10176
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 22:13

Misschien kun je dan beter een keer een zitles nemen om te leren wanneer je recht op je paard zit. Alleen maar "naar links hangen" geeft ongetwijfeld weer andere onbalans elders in je lijf.

DShots

Berichten: 5206
Geregistreerd: 21-12-13
Woonplaats: Maassluis ZH

Re: Natuurlijke scheefheid: wat de beste combi van paard&ruiter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 22:15

Ja heb toen de tijd van iemand een zit les gehad, en vraag zelf ook na een half uur les of ik zonder beugels mag. Ik zit ook te denken als ik weer geld heb prive les elke 2 weken te nemen.

ktje01
Berichten: 59
Geregistreerd: 18-08-12

Re: Natuurlijke scheefheid: wat de beste combi van paard&ruiter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 22:15

het is handiger als je bijvoorbeeld een paard hebt die de rechterhand moeilijk vind en jij vind die makkelijk

Koper

Berichten: 30269
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 22:18

Ik ga mee met de mensen die een voorkeur hebben voor een tegengestelde scheefheid.

Ik ben linkshandig, en mijn paard is aan de rechterkant korter in z'n spieren. Dat heft elkaar op. Maar als ik niet goed oplet trek ik hem mee naar links. Ik ben mij dus wanneer ik rijd heel bewust van mijn rechterkant. Ik maak mijzelf rechter, waardoor mijn paard ook makkelijker recht kan worden.

Overigens zit ik rechter wanneer ik met alleen mijn rechterhand de teugels vasthoud, dan wanneer ik ze met beide handen vasthoud.