Slecht humeur

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Casmihra

Berichten: 150
Geregistreerd: 19-07-12
Woonplaats: Harderwijk

Slecht humeur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-13 22:23

Ik noem het maar even ''slecht humeur'', maar ik zal proberen uit te leggen wat het probleem precies is..

Ik heb nu al een jaar mijn quarter Bueno van 10 jaar oud, maar ik merk wel dat ze rare streken heeft..
Zodra je haar uit de wei halt loopt ze weg, en als je in de buurt komt draait ze gewoon haar kont naar je toe en gaat ze chagrijnig kijken, ik moet dan echt 10 minuten gaan wachten totdat ze is een keer naar mij toe komt.. Vervolgens zet ik haar in de stal en draait ze ook haar kont naar mij toe, maar ze haalt ook naar je uit zodra je naar binnen loopt.. Verder is ze onder het zadel over het algemeen wel heel goed, maar ze doet alles intens chagrijnig en heeft nergens zin in.. Ook met longeren kan ze nog wel eens bokken of op hol slaan door de bak, terwijl het soms ook WEL goed gaat.

Verder zeg ik er al bij dat de hoefsmid EN de dierenarts er al bij zijn geweest om te kijken of ze misschien ergens last van heeft, maar dat heeft ze niet.. En ik doe ook veel grondwerk met haar, maar ze wordt met alles wat ik met haar doe chagrijnig.. Ik wil haar niet weg doen, al weet ik dat zij geen klik met mij heeft of ''niet van mij houdt''.

Heeft iemand alsjeblieft suggesties over hoe ik dit moet gaan aanpakken?

aeolusnr1
Berichten: 4302
Geregistreerd: 05-10-08
Woonplaats: St. Job in't Goor , Antwerpen , België

Re: Slecht humeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 01:08

Gewoon het anders durven te doen hé, maak het een uitdaging voor je paard, iets onverwacht, geef leiding, je zal merken al na tjaaa ik wou zeggen na een paar minuten al , kunnen er ook wel 5 of 10 worden hoor maar echt niet meer, zal je merken dat het paard zijn aandacht meer naar jou zal richten, timing en belonen dus (even de druk er af halen) en dan weer opnieuw, minstens 3xop rij.

franka75

Berichten: 11192
Geregistreerd: 05-10-09
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 01:17

Hm lastig maar toch kan er natuurlijk wel degelijk iets zijn wat dieper ligt. Haar rug misschien wel. Het feit dat ze uithaalt is wel een zaak van haar duidelijk maken dat ze te ver gaat. Je kan misschien daaruit wel aflezen dat ze iets heeft maar ze matg dit natuurlijk niet he ook dr kont toedraaien is niet al te best . Ze heeft gewoon schijt aan je. Wat doe jij als je wil meppen

Casmihra

Berichten: 150
Geregistreerd: 19-07-12
Woonplaats: Harderwijk

Re: Slecht humeur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-13 08:02

Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik zelf altijd buiten de stal blijf wachten totdat ze zich weer terugdraait.. Of ik pak wat brokjes (want dan draait ze zich sowieso wel om). Het verbaast me altijd dat ze voor eten wel alles doet, maar dan wordt ze weer chagrijnig omdat ik het bijvoorbeeld niet snel genoeg geef.. Zucht

Diddykong

Berichten: 1471
Geregistreerd: 09-05-12

Re: Slecht humeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 13:28

Ik denk dat het belangrijkste probleem niet is dat je paard vaak chagrijnig is, maar de verhouding tussen jullie. Ik herken wel wat in mijn merrie hoor. Een deel is ook wel beetje merriegedrag, Winterfell kan ook wel een beetje zo doen, maar in tegenstelling tot jouw paard komt die van mij er niet mee weg. Kijk of ze echt knuffelig wordt.. ik denk het niet zo dat is toch per paard verschillend. Maar toen ik Winterfell net had wilde ze totaal niks weten van knuffelen of aaien en ik mocht ook niet overal poetsen bijvoorbeel, buik enzo dan probeerde ze naar mijn hand te trappen. Als ik haar uit de paddock wilde halen liep ze weg en in stal draaide ze dr kont naar me toe, dus dit herken ik wel. Intussen hebben we zon goede band al, maar af en toe tja dan probeert ze het wel. Hiermee wil ik zeggen dat het dus echt wel kan verbeteren. Maar dit is wel een weg en het begint bij respect. Mijn merrie en ik denk ook die van jou is van nature vrij dominant en heeft alleen respect voor mensen die laten zien dat ze hoger in rang staan. En jij laat in je houding zien dat jouw paard hoger staat. Dat chagrijnige gedrag doen paarden onderling ook, maar alleen een dominant paard doet dit naar een paard lager in rang, andersom beslist niet. En ik denk dat jij van dit gedrag weer onzeker wordt omdat je eigenlijk een goede band wilt met je paard en dat ze van je houdt en dat onzekere straal je dan uit en daar maakt dit paard misbruik van. Maar je houding veranderen is niet zo makkelijk, ik denk dat je het best hierin les kan nemen, iemand die objectief bekijkt waar het mis gaat wat je dan uitstraalt en die je kan leren hoe je je dominanter opstelt. Mijn paard werd pas mijn vriend toen ik duidelijk liet merken zo doen we het en niet anders en ik ben in het begin best vaak streng geweest, ze moet echt niet wegkomen met dat ze wegrent voor je in de paddock bijvoorbeeld. En dat ze in de stal wegdraait, kijk ik snap dat je het met een snoepje probeert, maar eigenlijk beloon je dan dit gedrag.
Dus even heel concreet: JIJ moet gaan bepalen wat er gebeurd en hoe snel in alles en hier zeker in het begin heel consequent in zijn. Als Winterfell voor mij wegloopt in de paddock, dan laat ik haar net zo lang rondjes galopperen tot ze laat zien dat ik de leiding heb en dan is er geen vuiltje meer aan de lucht. Stop ook met snoepjes voeren, dit haalt jouw positie op dit moment onderuit, en dat jij wacht tot je de stal in kan, zij moet wachten op jou niet andersom.
Met longeren als je begint bijvoorbeeld, loop jij dan naar het middenpunt? Want ook dan laat je weer zien dat jij wegloopt voor je paard en dat zij dus dominant is. Als je begint stuur je haar de cirkel op, jij laat haar bewegen, zij mag jou nooit laten bewegen. Als ze in de stal dominant doet laat haar dan een stapje achteruit doen en ze mag eventueel pas een snoepje als jij het goed vind, zeker niet omdat zij ongeduldig wordt.
Ik heb op youtube een filmpje gevonden over een paard met voerproblemen, ze wordt ook dominant als ze eet (wel iets anders dan jouw paard hoor maar ik denk dat je de signalen die zij geeft wel herkent)
http://www.youtube.com/watch?v=h6TRCgJ2HkY
Heel veel succes, het kan zeker goed komen!

Casmihra

Berichten: 150
Geregistreerd: 19-07-12
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-13 13:38

dittaswart schreef:
Ik denk dat het belangrijkste probleem niet is dat je paard vaak chagrijnig is, maar de verhouding tussen jullie. Ik herken wel wat in mijn merrie hoor. Een deel is ook wel beetje merriegedrag, Winterfell kan ook wel een beetje zo doen, maar in tegenstelling tot jouw paard komt die van mij er niet mee weg.


Dit verhaal wat jij typt is dus precies mijn paard! Heel erg bedankt voor deze tips, heb jij het alleen gedaan of ook met hulp? En hoe moet ik haar naar achter laten lopen in de stal als ik er niet eens bij kan komen? Ook vraag ik me af wat ik moet doen om onze band te verbeteren, en hoe ik WEL moet belonen als ze iets goed doet (ze heeft aanleg om snel dik te worden, maar haat het om geaaid of geknuffeld te worden, dus liever geen snoepjes maar wat dan wel..)

Diddykong

Berichten: 1471
Geregistreerd: 09-05-12

Re: Slecht humeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 00:51

Dat dacht ik al, moest stiekem ook wel lachen toen ik je verhaal las ja want ik herkende mijn paard zo :D Ik heb het meeste alleen gedaan, maar ik heb dit jaar les van iemand die aan huis komt en ook les geeft in leiderschapsoefeningen enz. In het begin maakte ik de grote fout dat ik wilde dat mijn paard me aardig vond en mijn houding was erop gericht haar tegemoet te komen. Grappig is dat toen ik daar totaal niet meer mee bezig was maar gewoon wilde dat ze naar me luisterde het juist vanzelf kwam. Pas als dit paard respect voor je heeft, kun je een band opbouwen. Ik beloon met mijn stem, eigenlijk nooit met snoepjes omdat ik eens gelezen heb dat dominante paarden beter niet met snoepjes beloond kunnen worden (blijkbaar volgens dat boek ondermijn je je positie als je snoepjes voert kweenie hoor of dat echt zo is, maar als paard er opdringerig van wordt kun je het sowieso beter laten). En ik ontdekte een plekje waar Fell het wel lekker vind om gekrabbeld te worden, net achter haar oor en bovenin haar hals, heeft ze regelmatig jeuk en als ik daar dan krabbel vind ze dit wel fijn. Ik kan tegenwoordig echt al meer knuffelen als 2 jaar geleden maar echt een grote knuffel nee dat wordt ze niet. Ze kijkt meer gelaten tegenwoordig zo van moet dit nou echt :') Verder is belonen ook druk weghalen, ook al lijkt dit voor ons mensen misschien niet op belonen. ALs Winterfell voor me wegloopt in de paddock en ik haar even opjaag en daarna laat ze zich pakken dan beloon ik nergens anders mee dan dat ik de druk van haar opjagen weg heb gehaald. Dus geen geaai of met stem, nee ik vind dat als ik iets met haar wil doen, ik het recht ertoe heb en dat ze te luisteren heeft. Ik heb ook veel gehad aan wijken voor druk en Fell achteruit laten lopen, ik heb verder niet heel veel gedaan met NH, maar volgens mij is de eerste stap van Parelli ook zoiets. En ik heb een speciaal leidtouw met aan het eind een dunner stukje, zoals bij een dressuurzweep zeg maar. Hierin heb ik wel les gehad. Als ik dit touw naar haar toe draai, dan moet Fell een stapje achteruit doen en als Fell in mijn persoonlijke ruimte kwam moest ik ook met dit touw draaien. Dit is echt wel een handigheidje, kostte mij ook even om dit te leren en vooral goed te timen zodat je meeste problemen voor bent. Fell liet zien dat ze zich onderwierp doordat ze haar hoofd laag ging houden en begon te likken en kauwen.
Dan de stalproblemen. Fell heeft er nog steeds wel een hekel aan als mensen voor haar stal blijven hangen, ik probeer eigenlijk om dit maar zo'n beetje te voorkomen. ( ze kan dan echt met oren in de nek zich groot maken of keihard tegen de stalwand trappen). Echter als je de staldeur opent is dit gedrag weg. Misschien zijn er nog wel mensen die goede tips hebben hier die ons samen kunnen helpen. Ik kan altijd haar stal in. In het begin draaide ze dr kont naar me toe, ik had dan altijd een halstertouw bij en zo draaide ik haar weer terug door dit rond te draaien of ik tikte met een zweepje op haar kont zodat ze zich weer omdraaide. Ook hier gold weer, als Fell gedrag vertoonde dat ik niet accepteerde voerde ik de druk op haar op, zodra ze naar me kijkt en zich laat pakken is druk weg en dus beloon je automatisch al. Ik had dan wel echt een houding van ben je nou besodemieterd, ik liet me niet door haar intimideren. Dat is denk ik wel belangrijk. Omdat Fell hier last van had heb ik poetsen, zadelen ed altijd buiten haar stal gedaan. Dit maakte de verhouding gelijk ook duidelijk en ze was dan ook makkelijker in de omgang.

Kortom, eigenlijk is het zo dat jij moet leren om de leider te worden van dit paard in alles, dan komt er een geweldige band. Want met dit type paard is het wel zo dat als je jezelf bewezen hebt ze voor je door het vuur gaan. Ik zie nu bijvoorbeeld dat ze soms anderen uitprobeert met gedrag dat ze bij mij nooit meer zou doen. Ik kan haar op de lichtste commando's longeren als mijn houding al uitstraalt dat ik overgang wil maken dan gaat ze al sneller of langzamer en op mijn stem gaat ze eigenlijk altijd. Ging jouw paard er niet ook wel eens vandoor aan de longe? Dit doet Fell alleen als ze erg fris is. Ik maak hier dan op dat moment niet zo'n probleem van, vergeet niet dat als je commando geeft ze het ook op moet volgen anders ben je geen leider. Ik houd me dan neutraal en geef weer commando als ze beetje uitgeraasd is. SOms moeten ze even stoom afblazen, ik vind dit aan de longe niet zo'n probleem zolang ze het onder het zadel maar niet doen.
Nog een andere tip, probeer veel te lezen over paardengedrag en dominantie, of het nu Parelli, Emiel Voest of anderen zijn eigenlijk komt de basis allemaal op hetzelfde neer, namelijk dat de mens moet leren om een stabiele en betrouwbare leider te zijn.