moeilijk sterk paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
lovealvaro
Berichten: 102
Geregistreerd: 31-08-11

moeilijk sterk paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-11-13 00:38

hallo, ik heb sins kort een nieuw paard maar er moet veel gebeuren, haar gedrag is niet best. ze drijgt met trappen als je haar wilt pakken (trapt soms echt) en heeft aggesiefe nijgingen tijdens het poesten ,zodra ik naar d bak ben gelopen en binnen ben zet ze het op een rennen en is zeniet meer te pakken te krijgen. verder wil ze nog achter je aan komen rennen. soms gaat dit heelbgoed en merk je niks van dit dominante gedrach maar ik wil dit tog wel graag weg hebben, ik wil opnieuw opbouwen ik probeer zoveel mogelijk de baas over haar te zijn en zal haar ook straffen voor haar gedracht (uiteraart niet hardhandig) maar beloon haar ook zeker voor de dingen die ze wel goed doet.
wie herkent dit of heeft ideën hoe ik dit handig kan aanpakken.
alvast ontzetten bedankt voor de goede reacties


Fransje_70

Berichten: 978
Geregistreerd: 16-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 00:43

Paard klinkt getraumatiseerd. Eerst haar vertrouwen winnen. Dan pas beginnen met trainen/rijden. Kijk wat ze aankan. Pas je aan aan haar tempo. Niet onder druk zetten dan wordt ze waarschijnlijk nog veel gevaarlijker.Zet je eigen wensen even in de parkeerstand.

Afbeelding

xbronte
Berichten: 249
Geregistreerd: 17-03-13

Re: moeilijk sterk paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 22:08

Klinkt idd als een bang paard, ik zou voorlopig niet te veel gaan trainen ohz en eerst gewoon haar vertrouwen proberen te winnen. Lekker samen een band proberen op te bouwen, niet te snel willen gaan. Succes TS! :)

Oh So Coco <3
Soulmate <3

friesiszwart

Berichten: 10172
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: pendelend tussen GLD, Overijssel en ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 09:46

had zij dit gedrag ook bij de vorige eigenaar?
Zo niet zou ik vragen hoe zij daar met het paard omgingen en zeker uitzoeken wat de reden is waarom zij dit doet.

je kunt de richting van de wind niet veranderen, wel de stand van je zeilen. Te huur 6 persoons vakantiehuisje aan visvijver en leuke omgeving zie: www.fanerberveld.webnode.nl

PenP2014
Berichten: 1975
Geregistreerd: 17-11-13

Re: moeilijk sterk paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 09:47

Hoe oud is het paard?

dianaw33

Berichten: 1883
Geregistreerd: 09-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 22:02

Agressie heeft in de meeste gevallen niets met dominantie te maken maar met pijn of angst voor pijn. Heb je dit paard medisch laten keuren voor de koop?

Hutcherson

Berichten: 7326
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 13:12

dianaw33 schreef:
Agressie heeft in de meeste gevallen niets met dominantie te maken maar met pijn of angst voor pijn. Heb je dit paard medisch laten keuren voor de koop?


Het feit dat de topicstarter het 'agressie' noemt wil niet zeggen dat het ook agressie is. Dit is namelijk puur dominantie. Het is waarschijnlijk een eenkennig paard dat niet zomaar voor ieder wezen wil werken. Je zult het vertrouwen moeten winnen en duur de zure appel heen moeten bijten om er toch iets moois van te maken.
Ik denk niet dat het paard getraumatiseerd is, het zou wel kunnen dat het paard in eht verleden iets heeft meegemaakt waardoor hij eenkennig/wat angstig is geworden..
Het is niet zo dat een trauma van vroeger het hele gedrag en leven van een paard tekent. Het is er en het paard is wel veranderd door een eventuele gebeurtenis maar net als bij mensen, blijf je dan bang voor een bepaalde situatie.. niet de rest van je leven dat je dan niemand meer vertrouwt oid.

Ik denk dat je gewoon vanaf nul moet beginnen en niet te snel moet willen.
Veel onvoorwaardelijke liefde, aandacht en blijf bouwen aan een band met het paard. geef niet op.

dianaw33

Berichten: 1883
Geregistreerd: 09-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 20:57

RoyceMack schreef:
dianaw33 schreef:
Agressie heeft in de meeste gevallen niets met dominantie te maken maar met pijn of angst voor pijn. Heb je dit paard medisch laten keuren voor de koop?


Het feit dat de topicstarter het 'agressie' noemt wil niet zeggen dat het ook agressie is. Dit is namelijk puur dominantie. Het is waarschijnlijk een eenkennig paard dat niet zomaar voor ieder wezen wil werken. Je zult het vertrouwen moeten winnen en duur de zure appel heen moeten bijten om er toch iets moois van te maken.
Ik denk niet dat het paard getraumatiseerd is, het zou wel kunnen dat het paard in eht verleden iets heeft meegemaakt waardoor hij eenkennig/wat angstig is geworden..
Het is niet zo dat een trauma van vroeger het hele gedrag en leven van een paard tekent. Het is er en het paard is wel veranderd door een eventuele gebeurtenis maar net als bij mensen, blijf je dan bang voor een bepaalde situatie.. niet de rest van je leven dat je dan niemand meer vertrouwt oid.

Ik denk dat je gewoon vanaf nul moet beginnen en niet te snel moet willen.
Veel onvoorwaardelijke liefde, aandacht en blijf bouwen aan een band met het paard. geef niet op.


Het feit dat jij iets dominantie noemt wil niet zeggen dat het dan ook zo is. Dat weet je pas als je het paard kunt observeren in een groep andere paarden. Dan pik je de ranghogere (dominante) er pas op zeker uit. En paard is nooit van nature agressief naar mensen toe, dat moet hij leren. Agressie naar mensen toe is dus aangeleerd gedrag, vaak ontstaan door slechte ervaringen. Het paard heeft geleerd dat zijn agressiviteit succes heeft want veel mensen lopen weg/schrikken houden op met wat het paard niet prettig vindt. Puur Pavlov ---> succesgedrag wordt herhaald als het steeds beloond wordt. Je kunt het ook op die manier heel simpel weer omdraaien: Je paard leren dat NIET agressief gedrag loont, LEES belonen van rustig gedrag. Dat hebben ze snel genoeg door. Positief en in rust met geduld benaderen is altijd de beste weg, Dat ben ik zeker met je eens.

lovealvaro
Berichten: 102
Geregistreerd: 31-08-11

Re: moeilijk sterk paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-12-13 16:18

heel erg bedankt voor alle reacties! ik ben er hard mee bezig en inderdaat krijgt ze steeds meer vertrouwen!! ze heeft ook erg last van verlatings angst

Ceetje_bokt
Berichten: 5164
Geregistreerd: 01-05-07

Re: moeilijk sterk paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 16:25

Ik weet niet hoe het zit met paarden, maar bij honden is een 'dominante' hond meestal een onzekere hond. Een echte leider is namelijk niet agressief. Als het zo lees heeft TS veel aan rustig en zeer duidelijk omgaan met het paard


Strohalm
Berichten: 141
Geregistreerd: 16-04-12

Re: moeilijk sterk paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 16:44

Er wordt gesproken over dominant gedrag in een relatie van 2 individuen.
Een dominant paard is niet in een groep te herkennen. Net zo min als dat een dominante hond onzeker zou zijn. Dominantie is zeer zeker iets anders dan agressie.
Dus TS kan gelijk hebben (waarmee ik niet wil zeggen dat ze ook gelijk heeft). Paard kan t.o.v. haar zeker dominant zijn, het paard is dan de meest dominantie individu van de twee. Wat weer niet wil zeggen dat het een zelfverzekerd paard is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 12:14

Ceetje_bokt schreef:
Ik weet niet hoe het zit met paarden, maar bij honden is een 'dominante' hond meestal een onzekere hond. Een echte leider is namelijk niet agressief. Als het zo lees heeft TS veel aan rustig en zeer duidelijk omgaan met het paard

Klopt. De meeste honden zijn overigens helemaal niet geïnteresseerd in zaken als rangorde.
Ik heb er hier een lopen, die heeft overál lak aan, die interesseert het hoegenaamd niets, hij en mijn andere hond zijn de beste maatjes, en gewoon gelijk aan elkaar, volgens veel mensen zijn het ook geen dominante honden. Dat klopt ook, ze zijn totaal niet onzeker, onzeker gedrag wordt vaak ten onrechte als dominantie vertaald.

Dan is het ook nog zo dat er niet zoiets als rangorde bestaat tussen verschillende soorten, dus ook niet tussen paard en mens. Je hebt wel leiderspaarden en onderdanige paarden, maar als mens merk je daar niets van omdat dat tussen paarden onderling speelt, vaak hebben mensen ook geen idee van hoe de rangorde nu eigenlijk in elkaar zit in een bepaalde kudde.

Dit paard heeft blijkbaar iets naars met mensen meegemaakt.
Tijd om hem/haar uit te leggen dat poetsen leuk kan zijn, beloon het gedrag wat je wilt zien, en verder vooral niet boos worden. Verder, als je haar wilt pakken is het misschien slim om er iemand bij te halen die ervaring heeft met problemen bij paarden.

lady62
Berichten: 1392
Geregistreerd: 17-02-10

Re: moeilijk sterk paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 12:33

Dit paard heeft een nare ervaring achter de rug dat is duidelijk.
Want dit gedrag is niet normaal en heeft niets te maken met dominantie.
Laat het paard aan je wennen door gewoon in de buurt te zijn en zeker niet dwingen.
Je paard zal je zelf op zoeken als het daar aan toe is.
Als hij buiten staat gewoon er met een stoeltje bij gaan zitten wel negeren op stal het zelfde verhaal.
In het land gaan lopen en niet naar het paard kijken je kunt er wel steeds dichterbij gaan lopen maar blijven negeren.
Het blijven nieuwsgierige dieren en je zult zien dat hij vanzelf naar je toe gaat komen.
Hoelang dat duurt hangt er vanaf maar reken er niet op dat het binnen een week weer goed komt heb geduld.
Blijf in omgang rustig praat zachtjes zeker geen rukken en plukken of schreeuwen.
Wees wel duidelijk gaat hij draaien met borstelen gewoon rustig doorgaan en het gedrag negeren bouwt hij spanning op stop dan en ga gewoon iets anders doen het moet ook voor het paard leuk blijven maar ga nooit zomaar aan de kant je moet ook nooit achteruit lopen als hij gaat dreigen gewoon blijven staan en als het kan een stap vooruit.

Shenavallie
Berichten: 11548
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 13:41

dianaw33 schreef:
Agressie heeft in de meeste gevallen niets met dominantie te maken maar met pijn of angst voor pijn. Heb je dit paard medisch laten keuren voor de koop?

Hier dacht ik ook aan, maar ook aan een maagzweer. Als er tijdens het poetsen ook "agressie" is, dan is daar mogelijk sprake van.
Niet aan de signalen voorbij gaan, TS, maar de oorzaak zoeken. Er kan inderdaad sprake zijn van een traumatische ervaring, maar er kan nog veel meer aan ten grondslag liggen. Meestal is daar in de beginfase (door de vorige eigenaar?) aan voorbij gegaan en is het probleem alleen maar erger geworden, dan wel gaan verplaatsen naar andere uitingen.

In 1963 the Bronx Zoo had an exhibit called "The Most Dangerous Animal in the World". It was a mirror.

I don't understand why when we destroy something created by man we call it vandalism, but when we destroy something created by nature we call it progress. Ed Begley Jr.

terpentijn

Berichten: 7358
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Re: moeilijk sterk paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 14:51

Te weinig info om iets te kunnen adviseren... zoals: leeftijd paard, niveau paard (dus: longeren gewend/doe je dit wel eens of gaat dat absoluut niet) en hoe OHZ gereden (stijl, alleen bak of ook buiten), rij je er zelf ook (al) op? Hoe lang of kort heb je dit paard? Is er sprake van les? Wat is de ervaring van TS qua paarden/paardrijden?

Dat zijn belangrijke stukjes info voor de totale beeldvorming. Op allereerste indruk vanuit de OP van TS leid ik beslist geen bang paard af, wel een knap dominante en slecht opgevoede tante, maar daarin kan ik de plank volledig misslaan. Terwijl het nu juist zo belangrijk is om ten eerste vast te stellen of je met bang of agressief gedrag te maken hebt (het ene sluit het andere overigens ook niet uit).

TS kun je misschien wat meer achtergrondinformatie geven?

GIVE ME THE COURAGE TO ACCEPT WHAT I CAN AND CANNOT CHANGE... AND THE WISDOM TO DISTINCT BETWEEN THOSE TWO

Anoniem

Re: moeilijk sterk paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 15:32

Zoals eerder gezegd: agressie naar mensen is geen natuurlijk gedrag van paarden.

Verder kun je dominantie domweg uitsluiten, omdat er niet zoiets als rangorde tussen verschillende soorten bestaat. Dus ofwel angst, ofwel slecht opgevoed en brutaal. Maar een slecht opgevoed paard is niet per definitie ook agressief, dus dan is er sowieso meer aan de hand.

BigOne
Berichten: 38177
Geregistreerd: 03-08-09

Re: moeilijk sterk paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 15:36

Hoe oud is het paard en hoeveel ervaring heb jij?

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

terpentijn

Berichten: 7358
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 15:52

Ja dat "er meer aan de hand is" lijkt me overduidelijk... maar met WIE precies?
Het kan ook zijn dat TS -die niet voor niets om suggesties en invalshoeken vraagt - hier steken laat vallen en zaken niet onderkent.

Zeker - en dat betoog ik ook - is van cruciaal belang vast te stellen of een paard BANG is (dus gebrek aan vertrouwen heeft) of er een potje van maakt door "agressief" te gaan reageren.
Waarbij ik wil aantekenen, dat angstige of onzekere paarden bij gebrek aan duidelijke en consequente leiding, wel degelijk agressief uit de hoek kunnen komen... simpelweg omdat die zich genoopt voelen de te grote ruimte die door de hanteerder wordt opengelaten (gebrek aan leiderschap en duidelijke kaders) dan maar zelf in te gaan vullen, tenslotte moet IEMAND de boel leiden. Daar komt een duidelijke afbakening van grenzen vanuit de eigenaar/hanteerder aan te pas. Zo'n paard voelt zich dan opgelucht als-ie zelf niet meer die misplaatste leiderschapspositie hoeft in te nemen.
Echt angstige paarden hebben een geheel andere benadering nodig. Zet je die zonder meer in een strak kader (geestelijk en lichamelijk), worden ze dus nog angstiger. Met mogelijk "blind"vlucht-gedrag en ongelukken ten gevolge.

Ook een angstig, nerveus, schrikkerig paard heeft veel baat bij JUIST duidelijkheid (welk paard niet?), maar die moet je wel op een andere wijze benaderen, dan een paard dat bij gebrek aan respect maar een beetje eigen regels opstelt.

Ga uit eigen persoonlijke ervaring om met beide types trouwens... het is soms een aardige puzzel om het juiste "antwoord" op bepaald paardengedrag te vinden.

Overigens ben ik wel van mening dat de kwalificaties "getraumatiseerd" of "dominant" wel heel snel als stempel op een paard worden geplakt, tegenwoordig. Een grote minderheid van de paarden zijn getraumatiseerd, en er zijn ook niet veel echt dominante paarden.

Het zou in het kader van dit topic fijn zijn als TS wellicht wat meer info zou willen geven over haar merrie in kwestie.

GIVE ME THE COURAGE TO ACCEPT WHAT I CAN AND CANNOT CHANGE... AND THE WISDOM TO DISTINCT BETWEEN THOSE TWO

Anoniem

Re: moeilijk sterk paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 16:01

Ik ben het volledig met je eens.
Ik vind het ook altijd lastig om te beoordelen n.a.v. zo'n post wat er werkelijk aan de hand is, omdat je gewoon een heleboel lichaamstaal mist, zowel van ruiter en paard.

Ik denk dat een onzekere 'baas' en een paard dat toch de grenzen wil weten vaak ten onrechte wordt bestempeld als een dominantieprobleem. Immers, wanneer dan de mens bedenkt wat hij/zij eigenlijk wil, duidelijke boodschappen leert geven en lichaamstaal van het paard leert lezen, paarden vrij vaak haast een zucht van verlichting slaken: "hè, eindelijk snapt ze het......" en zich zonder meer overgeven, en weer plezier krijgen in de dagelijkse gang van zaken.

Dieren worden zovaak ten onrechte als dominant gezien, terwijl ze in werkelijkheid alleen maar duidelijkheid willen.... en mensen zijn vaak zo dom en inconsequent met dieren, dat er zich haast automatisch een problematische relatie vormt, maar degene die het probleemgedrag vertoont is meestal de mens, niet het paard.

terpentijn

Berichten: 7358
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Re: moeilijk sterk paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 17:08

Ja, te allen tijde heeft een paard grenzen nodig, die noodzakelijkerwijze gesteld worden door "de baas" of "de eigenaar". Het bijbrengen van die grenzen gaat vaak fout, al in een hele vroege fase. Het wordt er (uit onmacht)soms ingeslagen, of men denkt dat dit als magisch, door zich vriendjes-achtig op te stellen, dan vanzelf wel goedkomt. Zo werkt het natuurlijk niet je zult het ze (hoe dan ook?)toch echt moeten "leren".

Dat is voor een paard niet heel anders dan voor een hond, zonder grenzen zijn het vrije en ongeleide projectielen, die zichzelf of een ander (onbedoeld) ernstig kunnen beschadigen, ook hun eigenaar/hanteerder.
Een paard IS echter wel heel wat anders dan een hond (men is doorgaans banger voor honderden kilo's paard dan voor een hond, en op een hond wordt ook niet gezeten).

Een "normaal" (vers) paard zal in principe nooit proberen in de aanval te gaan, maar eerder proberen zich aan het gevraagde te onttrekken, dus er voor te vluchten. Een hond zal in eenzelfde situatie eerder overgaan tot agressie, dus bijten. De vluchtneiging (er van door gaan) van een paard en de verdegingsneiging (bijten) van een hond zouden in principe als normaal instinctief gedrag dienen te worden beschouwd.

Door de omgang als gedomesticeerde dieren met de mens leren zij dit NIET AF, maar leren zij dat er onder begeleiding van de mens geen NOODZAAK meer is om dit gedrag te vertonen.

Maar zich op de beslissingen en handelingen van de mens te verlaten, die (want zowel paard als hond zijn groepsdieren) in de plaats komt, nee zelfs belangrijker wordt op moment van 1-op-1 hanteren, dan de groep/het groepsinstinct.

Dat gaat meestal (want al duizenden en duizenden jaren) min of meer goed.

Echter loop je nogal eens tegen een onduidelijk probleem aan, als je te maken krijgt met een "TWEEDEhands" (of soms derdehands) paard of hond, die een gedragspatroon vanuit hun vorige eigenaren en behandelingen hebben meegenomen. Dan gaan mijn eenvoudige theorietjes nog maar ten dele op...en wordt het een beetje een puzzel... wat komt waar van daan en wie deed wat en hoe is nu..? Dat weet je niet altijd en kun je soms gewoon nooit achter komen ook.
Ik spreek regelrecht uit eigen ervaring, want ik heb al 30 jaar Dobermanns (herplaatsers via de SDRN Dobermann Rescue), maar ook krijg ik dagelijks de meest verschillende paarden onder de giechel, en te longeren, waar ik dan soms ook bij denk: okee...nu DIT weer...?

Ondanks dit denk ik altijd maar: je bent ten eerste PAARD, en ik ga er niet op in wat je gewend was, wat je vindt, hoe anderen het voor mij met je deden, het is van nu af en verder, terugkijken op wat er mis ging heeft nooit zin, is mijn ervaring. Ik ga altijd vanaf dag 1 beginnen met de rest van hoe het dan wel moet.
Een achtergrond kennen kan leerzaam zijn, maar dat neemt niet weg dat het van nu af toch anders zal moeten, te veel rekening willen houden met wat al gauw genoemd wordt " een traumatisch verleden" neem je onherroepelijk mee in je huidige aanpak, en benadering. Dat heeft bij mij niet de voorkeur waar het "een nieuwe benadering" betreft.

GIVE ME THE COURAGE TO ACCEPT WHAT I CAN AND CANNOT CHANGE... AND THE WISDOM TO DISTINCT BETWEEN THOSE TWO

Simpelman
Berichten: 4155
Geregistreerd: 24-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 19:22

Yamcha schreef:
Dan is het ook nog zo dat er niet zoiets als rangorde bestaat tussen verschillende soorten, dus ook niet tussen paard en mens. Je hebt wel leiderspaarden en onderdanige paarden, maar als mens merk je daar niets van omdat dat tussen paarden onderling speelt, vaak hebben mensen ook geen idee van hoe de rangorde nu eigenlijk in elkaar zit in een bepaalde kudde.


Een paard wordt ergens in zijn leven door ons gesocialiseerd, dat wil zeggen dat het paard ons gaat zien als soortgenoot. Een vreemde, maar toch.
Van af dat moment zal het paard ons gedrag inschatten op basis van zijn sociale instincten.
Rangorde is dan wel degelijk aan de orde.

De rangorde binnen een kudde is inderdaad ingewikkeld en wisselend, maar er is rangorde en die wordt voornamelijk bepaald door gedrag.
Het paard verwacht van ons dat wij door ons gedrag een rangorde positie innemen, doen we dat niet dan zal het paard ons door zijn gedrag daar toe uitnodigen. Let vooral op de ogen, daar gebeurt alles.
Gaan we daar niet op in dan zal het paard daar zijn conclusies uit trekken en zich de hogere in de orde wanen.
Het wordt ongehoorzaam, het zal geen vertrouwen meer hebben, het laat zich vaak niet meer aanraken (dit is een gunst....), het zal zijn verzorger niet meer in zijn omgeving accepteren, enz..

Het eerste dat we bij onze omgang met een paard duidelijk moeten vaststellen is de rangorde.
Het merendeel van de gedragsproblemen verdwijnen als sneeuw voor de zon als we dit op een juiste manier regelen.
Paarden vinden het prettig en rustgevend in de nabijheid van een hogere in rangorde te mogen verblijven.

Frieskee
Berichten: 777
Geregistreerd: 21-12-12
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 13:37

Fransje_70 schreef:
Paard klinkt getraumatiseerd. Eerst haar vertrouwen winnen. Dan pas beginnen met trainen/rijden. Kijk wat ze aankan. Pas je aan aan haar tempo. Niet onder druk zetten dan wordt ze waarschijnlijk nog veel gevaarlijker.Zet je eigen wensen even in de parkeerstand.

[ Afbeelding ]

hoe kom jij eigelijk aan die plaatjes ?
het is wel waar wat er staat.

je hebt je paard vgm nog maar net , ik zou gewoon rustig opbouwen , niet te veel willen dat komt vanzelf wel.

jipsielove
Berichten: 55
Geregistreerd: 09-04-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 20:49

nh gaan doen?

Lena <3
you´re my everything

Thasja

Berichten: 941
Geregistreerd: 30-09-13
Woonplaats: Joure, Fryslân

Re: moeilijk sterk paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 21:58

Probeer eerst maar eens haar vertrouwen te winnen en een band op te bouwen, en kijk dan naar hoe het er voor staat

Some people just need a highfive..
In their face.
By my fist.. Or with a chair.
I prefer a brick.

Emerelle

Berichten: 1159
Geregistreerd: 20-11-09
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 10:36

Wij hebben precies zon paard nieuw bij ons op stal, erg dominant en agressief.
Wij proberen met hem zoveel mogelijk grondwerk te doen en longeren.
Zo creëer je respect naar elkaar en zal je gaan zien dat het dominante gedrag af neemt.
Tevens krijg je zo ook samen een betere band.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _N_, bonnielau, ennaile, Imhrien en 48 bezoekers