Merriekeuring 2014.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Jessica24

Berichten: 1303
Geregistreerd: 20-08-02
Woonplaats: Culemborg

Merriekeuring 2014.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-12-13 21:41

Hallo allemaal,
Wie gaan er aankomend jaar allemaal met hun merrie naar de keuring?
Wat zijn je verwachtingen en ga je je merrie zelf klaar maken of laat je dit doen.
Wat is de afstamming van jullie merrie?
Voor mij is het allemaal een beetje nieuw.
Samen met mijn instructrice ga ik haar klaar maken.
Het is een 2.5 jarige merrie van Ampere x Obelisk.
Ze meet nu 1.68 en is prok.

https://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hph ... 3511_n.jpg

Een goed paard en een goede berijder zijn dat alleen als er wederzijds vertrouwen is.

Soms moet je minder leuke keuzes maken om verder te kunnen, dag fjerie het gaat je goed....


filou

Berichten: 1547
Geregistreerd: 26-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 22:22

Zo die is al goed uitgezwaard voor een 2,5 jarige! Wordt wel een grote denk ik, of vertekend het door de foto? Mooie merrie hoor :)
Wat zijn jou verwachtingen van de keuring?

Ik wil zelf volgend jaar ook naar de keuring met mij merrie, ze is van 6 juli dus het is net afhankelijk van de data of ze dan 3 of 4 is. Ik heb niet veel verwachtingen, heb er te weinig verstand van om te kunnen bepalen of ze sterwaardig is. Ze kan zeker goed lopen en zit naar mijn idee ook goed in elkaar, maar ik ga vooral voor de stamboekopname heen, als het meer wordt is het alleen maar super!
Qua voorbereiding ben ik er nog niet helemaal uit wat ik ga doen, daar ben ik nog druk over aan het nadenken en moet ik eerdaags maar eens een besluit over gaan nemen.
Afstamming is San Remo x Upper-Class x Ferro (http://www.horsetelex.nl//horses/pedigree/621685)
Ze is 3 weken terug gemeten op 1.66

Op deze 1e en 2e foto is ze net een paar dagen 3, 3e foto is denk zo'n 3 maanden later

Afbeelding Afbeelding

Afbeelding

Jessica24

Berichten: 1303
Geregistreerd: 20-08-02
Woonplaats: Culemborg

Re: Merriekeuring 2014.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-12-13 22:49

Hoi Filou, mooi dier zeg!
Ja voor mij is dat een beetje hetzelfde, ik weet ook niet zo goed wat ik verwachten moet.
Ze is een fijn dier en inderdaad al behoorlijk uitgezwaard.
Gaat flink aan de maat worden.
Ben zelf niet zo groot, maar om haar daar op te laten staan vond ik een beetje onzin. Ha ha.
Ze beweegt met veel kracht en natuurlijk hoop ik dat ze eventueel ster word.
Maar eerst maar even afwachten hoe ze zich in het longeerwerk ontwikkelt.

Een goed paard en een goede berijder zijn dat alleen als er wederzijds vertrouwen is.

Soms moet je minder leuke keuzes maken om verder te kunnen, dag fjerie het gaat je goed....

NatasjavE

Berichten: 30862
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Merriekeuring 2014.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 22:51

Misschien met een ruin naar Didam. Stamboekopname voor de Gelderse. Niet voor opname uiteraard maar een sterretje zou leuk zijn.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

ambre

Berichten: 7148
Geregistreerd: 19-04-09

Re: Merriekeuring 2014.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 22:55

Ik ga met mijn,dan 5 jarige,Rhodium x Jazz naar de stamboekopname.
Dan maar eens zien wat er uit gaat komen.
Zie er zelf genoeg bemerkingen aan,iets steil achterbeen,meer merrie uitstraling,maar ga toch een poging doen.
Het is geen bijzondere beweger,maar ze is wel correct.
Wie weet laat ze zich daar ineens zien.
Ik blijf haar gewoon rijden,doe verder niets extra's.
Heb er al zat klaar gemaakt voor de keuring,ook de zeeuws kampioen springen van vorig jaar,dus dat komt wel goed.

Jessica24

Berichten: 1303
Geregistreerd: 20-08-02
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-12-13 23:02

Leuk Ambre, en ik denk dat het alleen maar goed is als je de mindere punten van je paard kent.
Heeft weinig zin om met een roze bril te gaan kijken.
En ja met een ruin kan natuurlijk ook.
Ben benieuwd NatasjavE

Een goed paard en een goede berijder zijn dat alleen als er wederzijds vertrouwen is.

Soms moet je minder leuke keuzes maken om verder te kunnen, dag fjerie het gaat je goed....

ambre

Berichten: 7148
Geregistreerd: 19-04-09

Re: Merriekeuring 2014.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 23:07

En het is toch altijd wat:het ene jaar is een 3 jarige te jeugdig en het volgende jaar kom je er met 1 en die mist weer wat jeugd!
Die van vorig jaar was juist een jeugdig waardoor ze haar namen!
Schiet mij maar lek.
Gelukkig doen ze hier aan thuis keuren.Mocht je dan nog een herkansing willen dan kun je als nog naar de regionale stamboekopname.

GJ9

Berichten: 4467
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Utrechtse heuvelrug

Re: Merriekeuring 2014.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 23:12

Hé leuk weer een merriekeuring topic.
Mijn (nog) 4jarige merrie is als driejarige naar de stamboekopname geweest en heeft daar voor haar exterieur genoeg punten gehaald. Ik hoop haar in 2014 sport te krijgen, dan is ze ook ster. Ze is al prok.

Mijn nu 2,5 jarige merrie die ik zelf gefokt heb zou ook naar de keuring moeten. Ik voel alleen bij haar niet zoveel voor de stamboekopname omdat ik niet zoveel vertrouwen heb ik het keuringsbeleid zoals het momenteel gaat bij de Gelderse paarden. Een thuiskeuring ga ik wel overwegen.

Beide paarden in mijn profiel.

filou

Berichten: 1547
Geregistreerd: 26-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 11:46

Jessica24, doe jij nog specifieke dingen met longeren?
Heb wel gehoord en gelezen dat balkjes lopen een groot onderdeel is van het keuringsklaar maken dat heb ik al een aantal keer met haar gedaan, maar ga dat wat intensiever oppakken daar ik op het moment geen passend zadel meer heb en haar spierontwikkeling natuurlijk wel moet blijven stimuleren.

NatasjaVe, mag ik vragen wat het doel is om met een ruin naar de keuring te gaan? Is dat gewoon voor de leuk, of zitten daar echt nog dingen aan vast verder? Ik ga zelf namelijk naar de keuring voor eventuele fok later met mijn merrie, dat kan natuurlijk niet met een ruin. Deze vraag is puur uit interesse hoor, valt nog zo veel te leren :j

Ambre, met alleen rijden bereik je ook voldoende resultaat voor een keuring dus als ik het goed begrijp?

GJ9, Leuk met een merrie van eigen fok naar de keuring! Ik begrijp alleen je stukje over je 4 jarige merrie niet. Naar mijn weten is een merrie sport bij Z2 +2, maar een 5 jarige mag nog geen Z2 lopen?

NatasjavE

Berichten: 30862
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 11:49

filou schreef:
NatasjaVe, mag ik vragen wat het doel is om met een ruin naar de keuring te gaan? Is dat gewoon voor de leuk, of zitten daar echt nog dingen aan vast verder? Ik ga zelf namelijk naar de keuring voor eventuele fok later met mijn merrie, dat kan natuurlijk niet met een ruin. Deze vraag is puur uit interesse hoor, valt nog zo veel te leren :j


Stukje voor de leuk. Maar mocht hij ster worden dan telt dat wel mee voor de merrie. Mocht die nog twee nakomelingen krijgen die ster of meer zijn dan is ze preferent. Ik heb hem zelf gefokt uit mijn merrie.

Bij de Gelderse is een merrie Sport bij een stand van M+5. Dat is om de drempel wat laag te houden om ook met Gelderse merries te gaan sporten.

Dit is het spookje waar het omgaat overigens

Geronimo van Alexandro P uit Bazinetty II voorlopig Keur van Elegant uit de stam van onder andere Chablis en Farrington

Afbeelding

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

ambre

Berichten: 7148
Geregistreerd: 19-04-09

Re: Merriekeuring 2014.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 11:56

Sommige mensen zeggen dat je beter een maand voor de keuring niet meer kunt rijden ivm het inzakken vd rug.
Ik neem aan dat dit voor 3 jarige geldt,daar rij ik sowieso nooit mee in het voorjaar dat ze 3 worden.
Die van mij ziet er nu super uit en kan zo aangeboden worden.
Dus het is voor mij zaak haar tegen die tijd slank en op kleur te houden.

Ik longeer altijd met touwtjes,de springpaarden een paar x vrij springen en dan nog het aan de hand vertrekken voor op het straatje.

Anoniem

Re: Merriekeuring 2014.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 13:14


NatasjavE

Berichten: 30862
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Merriekeuring 2014.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 13:21

Oh das een hele mooie merrie geworden Janne.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

Anoniem

Re: Merriekeuring 2014.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 13:40

Dat is in de zomer
Ze ziet er nu iets anders uit :P

NatasjavE

Berichten: 30862
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 13:43

[***] schreef:
Dat is in de zomer
Ze ziet er nu iets anders uit :P


Wat? Niet meer mooi? :+ ;)

Jammer :P :P

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

Anoniem

Re: Merriekeuring 2014.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 13:50

Laat ik zeggen hariger en iets minder vet

NatasjavE

Berichten: 30862
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Merriekeuring 2014.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 13:51

ohh zo. Ja...nou Guus is nu ook behoorlijk wollig.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

Jessica24

Berichten: 1303
Geregistreerd: 20-08-02
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-12-13 14:02

[quote="filou"]Jessica24, doe jij nog specifieke dingen met longeren?
Heb wel gehoord en gelezen dat balkjes lopen een groot onderdeel is van het keuringsklaar maken dat heb ik al een aantal keer met haar gedaan, maar ga dat wat intensiever oppakken daar ik op het moment geen passend zadel meer heb en haar spierontwikkeling natuurlijk wel moet blijven stimuleren.

Ik heb haar eerst los gelogeerd, zodat ze de begrippen stap,draf,galop goed leert kennen.
Van de week een hoofdstel in gedaan.
Zo gauw ze het longeren goed kent wen ik haar aan een singeltje.
En dan eerst met bijzet en later met touwtjes bijzetten.
Dan krijgt ze de juiste spierontwikkeling en kan ik meteen werken aan een stukje nageven en buigen.
En dan is denk ik de grootste uitdaging om haar slank te krijgen en op kleur te houden.
Ze word door de zon namelijk snel bruin en op de stal waar ik sta houden ze van goed voeren :D

Een goed paard en een goede berijder zijn dat alleen als er wederzijds vertrouwen is.

Soms moet je minder leuke keuzes maken om verder te kunnen, dag fjerie het gaat je goed....

GJ9

Berichten: 4467
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Utrechtse heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 15:41

filou schreef:
GJ9, Leuk met een merrie van eigen fok naar de keuring! Ik begrijp alleen je stukje over je 4 jarige merrie niet. Naar mijn weten is een merrie sport bij Z2 +2, maar een 5 jarige mag nog geen Z2 lopen?


Esprit is een Sir Oldenburg uit een Ahoy (Gelders) en is opgenomen in het stamboek in de Gelderse richting.
Omdat het Gelders paard veelzijdig is, hoeven ze minder hoog te scoren in een specifieke discipline. Een Gelderse merrie krijgt het sportpredikaat bij M+5.
Mijn merrie staat in training bij een menner, en ze loopt dressuurwedstrijden voor de kar. Met mennen mogen ze als vierjarige al M en als vijfjarige al Z zelfs. Ze heeft nu al 4 winstpunten in het M, dus nog 1 te gaan. Helaas staan er dit jaar geen wedstrijden meer op de planning, die wedstrijden zijn er heel wat minder dan dressuurwedstrijden onder het zadel.

Mooie merries komen er langs! Toch weer leuk en spannend, het keuringsseizoen!


GJ9

Berichten: 4467
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Utrechtse heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 15:43

[***] schreef:
Leuke paarden al hierboven! Spannend weer.

Ik hoop volgend jaar met mijn 3 jarige merrie van Eldorado vd Zeshoek naar de keuring te gaan

http://s1286.photobucket.com/user/Janne ... e.jpg.html


Gaaf dier! Je ziet mams er ook wel in terug.
Hoe ga je het doen? Stamboekopname springrichting, of EPTM springen maar evt. in de Gelderse richting laten keuren?

filou

Berichten: 1547
Geregistreerd: 26-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 15:50

NatasjavE schreef:
Stukje voor de leuk. Maar mocht hij ster worden dan telt dat wel mee voor de merrie. Mocht die nog twee nakomelingen krijgen die ster of meer zijn dan is ze preferent. Ik heb hem zelf gefokt uit mijn merrie.
Bij de Gelderse is een merrie Sport bij een stand van M+5. Dat is om de drempel wat laag te houden om ook met Gelderse merries te gaan sporten.
Dit is het spookje waar het omgaat overigens
Geronimo van Alexandro P uit Bazinetty II voorlopig Keur van Elegant uit de stam van onder andere Chablis en Farrington

https://scontent-b-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-frc3/p480x480/1477956_783009708392955_1813119410_n.jpg

Aha oke dat heeft zeker wel toegevoegde waarde inderdaad!
Ik had even gemist dat de merrie van GJ9 een Gelderse is, dan begrijp ik het inderdaad.
Bedankt voor de uitleg :)

edit: Zie nu de reactie van GJ9 zelf ook, helder! Logisch dat je daar voor gaat :j
Jammer dat er zo weinig wedstrijden georganiseer worden zeg, minder animo of?

Die kan lekker lopen zeg!

ambre schreef:
Sommige mensen zeggen dat je beter een maand voor de keuring niet meer kunt rijden ivm het inzakken vd rug.
Ik neem aan dat dit voor 3 jarige geldt,daar rij ik sowieso nooit mee in het voorjaar dat ze 3 worden.
Die van mij ziet er nu super uit en kan zo aangeboden worden.
Dus het is voor mij zaak haar tegen die tijd slank en op kleur te houden.

Ik longeer altijd met touwtjes,de springpaarden een paar x vrij springen en dan nog het aan de hand vertrekken voor op het straatje.

Aha! Vandaar dat iedereen het altijd over longeren heeft met keuringsklaar maken, vroeg me al af waarom dat was. Nu ik zo lees hoe iedereen het doet vraag ik me af of me dat niet gewoon zelf moet lukken. Was er namelijk over aan het nadenken om haar misschien naar iemand weg te brengen die er ervaring meer heeft om keuringsklaar te maken, maar twijfelde ivm de kosten...

Leuke merrie ook [***]!

Wat jij nu doet Jessica, dat doe ik al met mijn Merrie, maar die is natuurlijk ook een jaartje ouder en al onder het zadel. Vroeg me meer af of je nog specifieke dingen wilt gaan doen met longeren zoals bijvoorbeeld balkjes lopen :)
Dat op kleur houden is inderdaad ook een goed punt met mijn zwarte merrie zo vol in de zomer.... Doen jullie dan een zomerdek op of hebben jullie daar nog goede tips voor?
Ik heb hier voor een spierwitte schimmel gehad, dat was slecht een kwestie van wassen om die weer op kleur te krijgen :+
Laatst bijgewerkt door filou op 18-12-13 15:59, in het totaal 2 keer bewerkt

Jessica24

Berichten: 1303
Geregistreerd: 20-08-02
Woonplaats: Culemborg

Re: Merriekeuring 2014.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-12-13 15:54

Nee, werk niet met balkjes. Maar kan zeker geen kwaad i.v.m de lossigheid.
En het op kleur houden van mijn merrie probeer ik inderdaad met deken.
Ga haar er in ieder geval niet voor op stal houden.

Een goed paard en een goede berijder zijn dat alleen als er wederzijds vertrouwen is.

Soms moet je minder leuke keuzes maken om verder te kunnen, dag fjerie het gaat je goed....

Anoniem

Re: Merriekeuring 2014.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 17:31

Mijn merrie gaat een week of 4-6 voor de stamboekkeuring naar een trainingsstal
Dat slank krijgen kan ik zelf niet
Gooi er gauw een plak hooi teveel voor en ach alleen s'middags een paar uurtjes in de wei kan toch wel? Met als gevolg te dik en te lauw op de keuring
En ze moet ook op vreemd terrein wat hindernissen zien

Die van mij ga ik vanaf februari/maart zelf 1 x in de week longeren en nog 1 x in de week mee fietsen of vrijbewegen. En 1 x in de maand vrijspringen denk ik

Plan voor is juli stamboekopname in Friesland en dan als 3,5 of 4,5 jarige een merrietest of IBOP, afhankelijk van hoeveel ze nog van plan is te groeien

Jessica24

Berichten: 1303
Geregistreerd: 20-08-02
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-12-13 20:44

Tsja [***] als je van jezelf al weet dat je daarin te goed voor ze bent en ze snel iets te veel geeft kun je ze inderdaad beter weg brengen.
Ik kijk wel hoe ze zich ontwikkelt tijdens het longeren.
En verder kijkt er iemand vanaf de zijlijn met me mee met een objectieve blik.
Dat is ook altijd wel fijn.
Soms zien vier ogen meer als twee.
En tips zijn natuurlijk altijd welkom.
Hoorde wel dat de paarden een paar dagen voor de keuring niet meer los gaan?
Maar echt alleen maar op stal gehouden worden.
En dat ze ook beperkt water krijgen i.v.m het mooi " opdrogen"?
Is van horen zeggen hoor, weet niet of dit ook echt klopt?

Een goed paard en een goede berijder zijn dat alleen als er wederzijds vertrouwen is.

Soms moet je minder leuke keuzes maken om verder te kunnen, dag fjerie het gaat je goed....

ambre

Berichten: 7148
Geregistreerd: 19-04-09

Re: Merriekeuring 2014.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 20:45

Geen water geven doe ik niet,een dag voor de keuring hou ik ze binnen of longeer ze 10 minuten.
Net hoe fris ze van zichzelf zijn.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: majemalo en 42 bezoekers