Vraag m.b.t. paardrijden in wijde kleding

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Soumayya
Berichten: 1
Geregistreerd: 10-12-13

Vraag m.b.t. paardrijden in wijde kleding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-13 12:26

Hallo allemaal,

Graag zou ik willen vragen of er mensen zijn die bekend zijn met plaatsen waar je (privé) kunt paardrijden, waar men geen strikte kledingvoorschriften hanteert. Het dragen van een cap valt hier uiteraard niet onder, maar denk bijvoorbeeld aan het rijden met speciale paardrij-rokken, wijd zittende kleding enzovoorts. Zijn er hier wellicht mensen die dergelijke plaatsen kennen?

kohtje

Berichten: 8104
Geregistreerd: 26-10-05

Re: Vraag m.b.t. paardrijden in wijde kleding

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 12:28

Ik snap je vraag niet zo. Een rijbroek en een trui is toch gewoon. Dat sommige maneges bv topjes en strakke truitjes niet goed keuren, bedoel je dat?

Vanillia

Berichten: 7656
Geregistreerd: 22-09-02

Re: Vraag m.b.t. paardrijden in wijde kleding

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 12:33

Ik snap je vraag wel :) Het punt is dat voor de meeste kleding wel een goede reden is. Laarzen horen een gladde zool en hak te hebben ivm veiligheid, een rijbroek zit strak omdat je er anders drukplekken van krijgt en van loszittende (wapperende) kleding kan een paard schrikken. Maar het is nergens verplicht om in een super strak shirt te gaan rijden hoor, ik rij zelf ook het liefst in een slobbertrui :))

Marsu

Berichten: 2112
Geregistreerd: 11-03-03
Woonplaats: ZUIDLAND

Re: Vraag m.b.t. paardrijden in wijde kleding

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 13:01

Wat je aan bovenkleding draagt is aan jou, maar laarzen, cap en een rijbroek zijn voornamelijk voor de veiligheid. Met wijde kleding, zoals rokken waar je over schrijft, loop je het risico ergens aan te blijven hangen of dat het paard schrikt. Afgezien daarvan lijkt het me niet echt praktisch, op een paard klimmen met een rok aan is een hele kunst.
Nu ken ik wel mensen die met een joggingbroek rijden en dit prettiger vinden dan een rijbroek.

turtlelito

Berichten: 1696
Geregistreerd: 29-08-11
Woonplaats: Hoeven

Re: Vraag m.b.t. paardrijden in wijde kleding

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 13:16

Als het te maken heeft met geloofsovertuiging: misschien is echte privé-les dan een optie?
Ik heb meegemaakt dat op een stal (met binnenbak) een speciaal vrouwenuurtje was voor dames die liever niet in weinig verhullende rij-kleding in het openbaar kwamen. Daar was een vrouwelijke instructrice en mogelijkheid tot omkleden direct voor/na de les.

Je zou contact op kunnen nemen met wat kleinschaligere stallingen als dit de bedoeling is, misschien is er wel wat te regelen.

troi
Berichten: 17002
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 15:11

Als je met rok wilt rijden zul je haast moeten zoeken naar dameszadel les. Maar ik vraag me af of dat in NL maneges wordt gegeven. Ik vrees eigenlijk dat je niet om een strakke broek heen komt. Tenzij je western gaat rijden dan kun je in spijkerbroek. Dat is iets ruimer maar nog steeds verre van los en verhullend.

Al eens over mennen nagedacht? Dat kun je in rok doen.

wendyenbram
Berichten: 1561
Geregistreerd: 22-11-10

Re: Vraag m.b.t. paardrijden in wijde kleding

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 15:15

Ik weet niet hoe dat in lessen is, zelf rijdt ik regelmatig in een rok, gewoon omdat ik vaak rokken draag, en ik besluit alleen even te longeren, en dan toch nog even op het paard stap om een kort buitenritje te doen. en dan te lui ben (of het paard niet wil laten wachten) En als ik dan een rok aan heb, tja dan stap ik dus met rok op het paard.

Jet

Berichten: 11981
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 10:41

Volgens mij bedoelt ze dit met rokken: http://www.ooteman.nl/op-wedstrijd/ruit ... suurrokken . Ik heb geen idee waar TS gereden of gekeken heeft, maar dat moet wel een exclusief iets geweest zijn, als iedereen daarmee reed.
Op de meeste maneges/stallen is goed zittende kleding voldoende en wordt er niet met rijjasjes en dergelijke gereden.
Soumayya, in welke omgeving woon je, dat geeft voor ons wat makkelijker aan waar je met je slobbertrui, rijbroek, laarzen ( gewone rubberen als je dat wil) en cap terecht kunt.
Als je echt zoals in je filmpje met een wijde cape over het strand wil "racen" wordt het een ander verhaal, daar zal het paard toch eerst wel goed aan moeten wennen of het al gewend zijn.