geen keuze bodembedekking-niet van deze tijd?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
UniFlap

Berichten: 2749
Geregistreerd: 04-12-03
Woonplaats: Alblasserdam

geen keuze bodembedekking-niet van deze tijd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-13 12:40

ik vroeg me af of meer mensen hier een mening over hebben.
veel stallen hebben de paarden op stro staan, en met DA verklaring op wat anders.
Persoonlijk zou ik mijn paard liever op vlas op houtkorrels zetten, maar dat kan niet omdat ze gezond is.
brand los

Anoniem

Re: geen keuze bodembedekking-niet van deze tijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 12:46

Wat is je vraag exact?

Ik kan best begrijpen dat op grotere stallen er geen grote keus aan bodembedekking is, eigenlijk. Ik zelf heb mijn paard een tijdje op houtvezel gehad, maar heb haar nu toch terug op stro, vanwege de warmte, het feit dat ze er nog eens een hap van kan nemen, en ik het makkelijker vind met uitmesten.

DubbelFun

Berichten: 88663
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 12:46

Bekijk het eens van de andere kant...hoeveel paarden staan er daar in pension??
Wat denk dat je dat er aan 'administratie' bij komt om bij te houden welk paard waar op staat.
Hoe zit het met de afvoer voor de diverse soorten.
De inkoop voor meer verschillende dingen is duurder als alleen stro in grote inkoop.
Vlas/houtkrul zit in plastic verpakt, dus hogere afvoerkosten.

Het is misschien niet meer van deze tijd, maar ben jij bereid om die extra kosten te dragen ??

blue_sky
Berichten: 944
Geregistreerd: 17-06-08
Woonplaats: Pelt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 12:48

Waarom zou je een gezond paard in vredesnaam op vlas of houtkorrels willen hebben?

DubbelFun

Berichten: 88663
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: geen keuze bodembedekking-niet van deze tijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 12:49

Omdat er betere alternatieven zijn dan stro ;)

Equisync

Berichten: 5285
Geregistreerd: 22-05-09
Woonplaats: Zuid Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 12:49

Vaak kán het wel, maar dan zul je alles zelf moeten doen. Zelf de vlas/houtkorrel/zaagsel ed kopen, zelf mesten en opstrooien, dan haken veel mensen(eigenaren) al af als het geen medische oorzaak betreft.

Weet dat het op de stal waar ik eerst een paard bijreed zo was dat je andere bodembedekking mocht gebruiken dan stro, maar dan betaalde je gewoon dezelfde prijs, plus alle kosten die je nog maakt om dat spul aan te schaffen. Dat deden dan ook maar weinig mensen, aangezien je stro onbeperkt iedere dag kon pakken(al wilde je iedere dag de hele stal leeghalen en er vervolgens 6 plakken ingooien, niemand die er wat van zei), en die wat het deden die hadden er een medische reden voor(stofallergie oid).

Skessa_
Berichten: 10618
Geregistreerd: 02-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 12:50

Vind ik niet, is de keus van de stalhouder.
Als jij je paard op iets anders wil, kun je dat bespreken, maar kan het niet, moet je een andere stal zoeken waar dat wel mogelijk is.

Je zit bv ook met je mest afvoer. Degene die bij ons de mest komt ophalen wil geen vlas. Dus dan zou ze weer op zoek moeten naar wat anders... extra kosten etc etc.


Er zit hier bv ook een stal in de buurt, die heeft alle paarden op vlas staan en niks op stro.
Moet je gewoon over nadenken bij het kiezen van een stal.

Sky_As

Berichten: 4713
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 12:50

blue_sky schreef:
Waarom zou je een gezond paard in vredesnaam op vlas of houtkorrels willen hebben?

Dit dus, naast dat ze dus als ze niet onbeperkt hooi krijgen niks te knabbelen hebben (dus verhoogde kans op maagzweren).
Is het ook nog eens ONTZETTEND slecht voor de hoeven.
Als een paard echt te dik is, of last van zijn longen of wat dan ook heeft, kan het fijn zijn. Maar dan ook echt alleen, als de stal goed bijgehouden wordt, en er dus onbeperkt hooi gevoerd wordt.

IvankBacardi

Berichten: 1005
Geregistreerd: 28-12-12
Woonplaats: Vinkeveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 12:51

dus als een paard gezond is staat ie op stro? :?
waarom zou jij je paard dan liever op vlas of houtkorrels zetten dan?

parador

Berichten: 843
Geregistreerd: 23-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 12:51

en wat te denken van de mestafvoer.......de vlasmest mag niet bij stromest, moet dus apart gescheiden en opgehaald worden. en dat zijn extra kosten

Urielle

Berichten: 50071
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 12:52

Misschien hangt het ook af van de afvoer? Als degene die de mest ophaalt alleen stromest wil afnemen en er mag niks anders tussen levert dat ook een probleem op voor de stal als er veel mensen vlas of korrels of krullen of wat dan ook willen. Dat moet weer apart afgevoerd in dat geval en dat kan een prijzige zaak worden.

EDIT: wat ze hierboven zeggen :Y)
Laatst bijgewerkt door Urielle op 18-12-13 12:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 12:53

@ Sky_As: Dat is dus voor mij idd de overweging geweest om haar op stro te zetten :j

DubbelFun

Berichten: 88663
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 12:55

Over 'andere' beddingsoorten bestaan nog veel onzinverhalen...
Over stro is net zoveel negatiefs te melden als over elke andere bedding.

De vraag is waarom een stalhouder het al dan niet zou willen doen.

XxLMMxX
Berichten: 3125
Geregistreerd: 22-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 12:57

Bij ons mag je op andere bodembedekking, maar dan zelf aanschaffen en betalen.
Snap dat voor de staleigenaar iedereen op stro het makkelijkst is.

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 12:57

Dat is natuurlijk de keus van de stalhouder. Als het zo belangrijk vind zou je kunnen uitkijken naar een andere stal waarbij je wel een keus kunt maken.
Heb je een kleinere stal kun je vaak ook meer bespreken maar als je een grote stal hebt wordt het wel ingewikkeld als iedere eigenaar voor het paard een bepaalde keus maakt omdat hun dat fijner lijkt. Wie moet de boel uitmesten en aanschaffen? Zijn allemaal dingen die belangrijk zijn.
Als je er 100 hebt staan en je hebt stro, houtkrul, vlas en strokorrels is dat niet handig je kan niet alles zomaar bij elkaar kieperen en afvoeren. Daarnaast moet je voor alles ook nog opslag hebben en dus ook inkopen. Het kost ze waarschijnlijk een hoop extra tijd en geld om dan aan ieders wensen te voldoen.
Dan zit je ook nog met de stallingsprijs het ene is duurder en dat gaat omhoog dat is ook al een heel gedoe.

Heel eerlijk denk ik dat eigenaren misschien wel teveel willen. Als je besluit op een stal te staan zul je toch soms een compromis moeten sluiten ze kunnen het niet voor iedereen goed doen. Ik denk dat de eisen van eigenaren omhoog gaan en dat is niet makkelijk om daar altijd maar aan te voldoen.
Laatst bijgewerkt door Tigra_ op 18-12-13 13:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 12:57

Tja, take it or leave it. Vind het een goed recht van de stalhouder om hierover te beslissen.
Daar kunnen verschillende redenen voor zijn, maar als het goed is weet je dit als je ergens besluit te gaan staan. Zelf heb ik ook een paard die niet tegen stof (en dus stro of ongeweekt hooi) kan en kan dus niet op elke stal terecht.

DubbelFun

Berichten: 88663
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 12:58

@XxLMMxX: Dat iedereen op hetzelfde staat is logisch, niet dat het stro moet zijn ;)

daffodil

Berichten: 10441
Geregistreerd: 12-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 12:59

Het zal echt met de afvoer te maken hebben maar wellicht ook met de aanvoer. Bij ons kun je kiezen tussen vlas of zaagsel. Eventueel als je het echt perse wil, zou stro nog geregeld kunnen worden maar daar zitten ze niet op te wachten. Mesten doen we zelf dus daar ligt het niet aan maar de opslag van zaagsel en vlas is ook een stuk simpeler. Ik heb hiervoor altijd op stro gestaan maar ben blij dat ik nu op zaagsel sta, vind het een verademing!

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 13:00

Ik denk dat dat een keuze is die je maakt. Bij ons staan ze standaard op vlas, punt uit. Maakt mij niet uit waar ze op staan, zolang het maar geen stro is.

fargo
Berichten: 11918
Geregistreerd: 24-11-05
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 13:01

blue_sky schreef:
Waarom zou je een gezond paard in vredesnaam op vlas of houtkorrels willen hebben?


Omdat het beter is voor de luchtwegen, omdat sommige paarden hun halve stal leegeten als er stro ligt, omdat het beter is voor de hoeven, zo zijn er meer redenen te verzinnen waarom je dat zou willen.

Lumea

Berichten: 1357
Geregistreerd: 16-08-12
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 13:05

DubbelDun schreef:
@XxLMMxX: Dat iedereen op hetzelfde staat is logisch, niet dat het stro moet zijn ;)


Vraag anders eens aan de staleigenaar waarom ze voor stro kiezen, als dit je enigste vraag is. Die kunnen wij natuurlijk niet beantwoorden voor je.

Voor de rest, alles wat hierboven gezegd wordt: qua inkopen/opslag/afvoer is het allemaal veel lastiger als iedereen iets aparts wil. Als je perse op andere bodembedekking wilt staan kun je overleggen met de staleigenaar en anders van stal veranderen..
Laatst bijgewerkt door Lumea op 18-12-13 13:09, in het totaal 1 keer bewerkt

tjady

Berichten: 3460
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 13:05

Ik begrijp dat een pensionstal een soort basis heeft wat betreft hij aanbiedt in zijn stalling. Dan denk ik aan bodembedekking, soort krachtvoer, ruwvoer. Momenten van voeren, weide gang etc. Het lijkt mij onmogelijk om iedere klant zijn persoonlijke wensen tegemoet te komen. Ik snap wel dat jij als eigenaar een bepaalde voorkeur hebt. Het is dan jammer dat jullie verschillen van mening. Misschien is het mogelijk om zelf je strooisel te kiezen en dat dan ook te regelen. Je kan altijd vlas onder stro gebruiken. Goede vochtopname door het vlas en ook nog wat te knabbelen voor je paard. Je kan dan voorstellen dat je het vlas zelf betaald. Die paar baaltjes zijn de kosten ook niet per maand. Zeker als je eroverheen stro gebruikt. Wie weet komen jullie er samen dan wel uit. Succes.
Laatst bijgewerkt door tjady op 18-12-13 13:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 13:06

Tja er zijn honderd redenen voor een staleigenaar om bijv. bepaalde bodembedekkingen niet te accepteren, het afvoeren van de vuile bodembedekking is er al een van, maar ook de opslag, materiaal, en de hele administratie eromheen is al reden genoeg voor veel stalhouders.
Wij kunnen bij ons op stal kiezen uit zaagsel, vlas en stro, maar je kan bij ons zelf opschrijven wat je qua bodembedekking wilt en kunt dus "mixen" als je dat wilt; zolang je maar goed oplet op welke mesthoop je het gooit. Stro dus niet bij het vlas/zaagsel en andersom natuurlijk ook niet.
Ik denk dat het op grotere stallen wat "gewoner" is, omdat je dan met veel mensen (en dus wensen en eisen) te maken hebt. Voor een kleinschalige stal (bijvoorbeeld 4 paarden) is het denk ik niet rendabel om voor iedereen een aparte mesthoop te maken en dit apart allemaal weer op te laten halen en daar kan ik me best wat bij voorstellen :+

Als het echt iets wat je ontzettend dwars zit, dan ben je misschien beter af op een andere stal. Aan de andere kant, als ie het prima doet op stro, waarom dan veranderen?

UniFlap

Berichten: 2749
Geregistreerd: 04-12-03
Woonplaats: Alblasserdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-13 16:02

Ik sta perfect.
het is een algemene vraag die mij niet gaat om mijn mening.

Maar ik zou denken dat er met zoveel verschillende strooisels; ook veel afnemers zouden zijn voor de afvoer. Dus dat die kosten wel mee zouden vallen.

Anoniem

Re: geen keuze bodembedekking-niet van deze tijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 16:16

Zullen er wel zijn, maar met bijvoorbeeld 3 verschillende afnemers voor afvoer zal je waarschijnlijk ook 3x de kosten daar afzonderlijk voor moeten betalen; dan is 1 maal betalen voor 1 afnemer v/d afvoer natuurlijk veel prettiger en goedkoper :)