draver als rijpaard rustig laten lopen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
xmontedraver
Berichten: 25
Geregistreerd: 06-11-13

draver als rijpaard rustig laten lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-12-13 10:48

Hee

Ik had een vraagje ik heb sinds kort een 10 jarige draver gekocht die uit gekoerst is. Mijn vraag was hij wil niet rustig draven en galopperen ik heb al met losse teugel te rijden en hij kan ook nagevelijk lopen en als ik de teugel opneemdan gaat hij nog harder en ik wil er geen hulp teugel aan doen. Hoe kan ik het oplossen? Ik heb ook zoveel mogelijk met mn zit terug te rijdenn maar dat gaat ook bijna niet. Iemand een idee?
Alvast bedankt! !


SuzanH
Berichten: 3137
Geregistreerd: 05-07-09

Re: draver als rijpaard rustig laten lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 10:49

Les zoeken. Dravers zijn die eenmaal aangeleerd en het gaat tijs kosten om dit om te schoolen. Ook niet ieder paard is er geschikt voor..

Een paard zonder ruiter blijft een paard.
Maar een ruiter zonder paard is gewoon een mens.

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 10:52

Zoals ik begrijp is je paard nog niet echt omgeschoold? Dat is wel belangrijk. Denk dat het het beste is om iemand te zoeken die ervaring heeft met dravers die gekoerst hebben en daarvan een rijpaard te maken.
Misschien kan je op bokt of marktplaats een oproep doen om van zo iemand les te nemen.
Zelf geen ervaring mee dus kan je niet verder helpen.

Als het paard waar je van af valt een goed paard is,
dan is die val de moeite waard.

xmontedraver
Berichten: 25
Geregistreerd: 06-11-13

Re: draver als rijpaard rustig laten lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-12-13 10:53

Ik heb zelf ook veel ervaring met dravers maae hij is ook heel snel zenuwachtig. ..

Donna89

Berichten: 4031
Geregistreerd: 03-12-09
Woonplaats: Eibergen

Re: draver als rijpaard rustig laten lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 10:56

Ik zeg inderdaad ook les nemen en vooral heeel veel geduld. Omscholen gaat niet over 1 nacht ijs.

xmontedraver
Berichten: 25
Geregistreerd: 06-11-13

Re: draver als rijpaard rustig laten lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-12-13 10:58

Nee dat snap ik maar zijn er nog meer mogelijkheden om hem te leren rustig te laten lopen? :$

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 10:58

xmontedraver schreef:
Ik heb zelf ook veel ervaring met dravers maae hij is ook heel snel zenuwachtig. ..


2 mensen weten meer dan 1 dus ik zou zeker iemand om hulp vragen. Andere ideeën en inzichten kunnen ook een hoop doen.

Als het paard waar je van af valt een goed paard is,
dan is die val de moeite waard.

Ulaan

Berichten: 248
Geregistreerd: 03-11-06
Woonplaats: Gent, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 11:02

Hou er rekening mee dat veel Dravers gewend zijn van net harder te gaan lopen als ze druk voelen op het bit, dat gaat er ook niet direct uit :)
Dat snel lopen is vaak een kwestie van onbalans en daar is geen kant en klaar trucje voor. Gewoon tijd & geduld. Eventueel zou je het rijden ook kunnen afwisselen met longeren. Een pessoateugel heeft daarbij voor mijn paard wel geholpen.

Me, Myself & My Trotter :+:

xmontedraver
Berichten: 25
Geregistreerd: 06-11-13

Re: draver als rijpaard rustig laten lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-12-13 11:05

Bedankt voor de tip!

PanamaD

Berichten: 5647
Geregistreerd: 06-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 11:06

Ulaan schreef:
Hou er rekening mee dat veel Dravers gewend zijn van net harder te gaan lopen als ze druk voelen op het bit, dat gaat er ook niet direct uit :)
Dat snel lopen is vaak een kwestie van onbalans en daar is geen kant en klaar trucje voor. Gewoon tijd & geduld. Eventueel zou je het rijden ook kunnen afwisselen met longeren. Een pessoateugel heeft daarbij voor mijn paard wel geholpen.

Die druk in de mond gaat er nooit meer uit. Die dravers zijn zo getraint dat dat er wel in blijft zitten. Je moet weten hoe je ermee om moet gaan...

[o]

Humphry
Berichten: 1239
Geregistreerd: 08-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 11:09

Heel veel longeren...geduld hebben en tempowisselingen. Zowel ohz als aan de longe!
Het harder gaan komt idd door de druk die ze voelen, en het onbalans ohz, daar ze het totaal niet gewend zijn natuurlijk. Succes, met de juiste wil en genoeg geduld/tijd heb je er straks een top paardje aan!

...onderschrift loos...

Humphry
Berichten: 1239
Geregistreerd: 08-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 11:09

wortelsussie schreef:
Ulaan schreef:
Hou er rekening mee dat veel Dravers gewend zijn van net harder te gaan lopen als ze druk voelen op het bit, dat gaat er ook niet direct uit :)
Dat snel lopen is vaak een kwestie van onbalans en daar is geen kant en klaar trucje voor. Gewoon tijd & geduld. Eventueel zou je het rijden ook kunnen afwisselen met longeren. Een pessoateugel heeft daarbij voor mijn paard wel geholpen.

Die druk in de mond gaat er nooit meer uit. Die dravers zijn zo getraint dat dat er wel in blijft zitten. Je moet weten hoe je ermee om moet gaan...


Dat is niet waar hoor, misschien dat dat jou niet gelukt is, maar hier is dat bij meerdere dravers wel degelijk gelukt...

...onderschrift loos...

Jinthe1

Berichten: 1918
Geregistreerd: 31-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 11:14

Met geduld en tijd gaat het je zeker lukken. Bij mij heeft het geholpen om buitenritten te maken en daarbij veel tempowisselingen. In draf proberen zo rustig mogelijk te lichtrijden en als het tempo oncontroleerbaar wordt ga je terug naar stap. Zodra er weer rust is probeer je het weer opnieuw. Zo heb ik ook de galop er prima opgekregen. In galop heb ik het wel toegestaan om tempo wat hoger te laten omdat hij anders wegens geen balans weer in draf viel. Na een paar maanden had ik een heeeeeeeerlijk rustig rijpaard! Super gewoon!

ellepel

Berichten: 47328
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 11:15

ik heb vroeger eens een draver gereden die ook erg fel op het bit bleef.
die ben ik uiteindelijk bitloos gaan rijden en toen ging het stukken beter.
misschien een idee om dat te gaan proberen? :j

xmontedraver
Berichten: 25
Geregistreerd: 06-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-12-13 11:21

Goed idee om bitloos te gaan rijden ik had laatst toevallig een touw halster gekregen ik ga het zeker proberen!

PanamaD

Berichten: 5647
Geregistreerd: 06-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 11:23

Humphry schreef:
wortelsussie schreef:

Hou er rekening mee dat veel Dravers gewend zijn van net harder te gaan lopen als ze druk voelen op het bit, dat gaat er ook niet direct uit :)
Dat snel lopen is vaak een kwestie van onbalans en daar is geen kant en klaar trucje voor. Gewoon tijd & geduld. Eventueel zou je het rijden ook kunnen afwisselen met longeren. Een pessoateugel heeft daarbij voor mijn paard wel geholpen.

Die druk in de mond gaat er nooit meer uit. Die dravers zijn zo getraint dat dat er wel in blijft zitten. Je moet weten hoe je ermee om moet gaan...


Dat is niet waar hoor, misschien dat dat jou niet gelukt is, maar hier is dat bij meerdere dravers wel degelijk gelukt...[/quote]


ik heb geen draver hoor maar werk wel met ze.

[o]

Mona81

Berichten: 919
Geregistreerd: 10-05-12
Woonplaats: Oegstgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 11:25

Kijk wel uit met het touwhalster dat dit niet gaat schuren. Helemaal als je wat druk moet geven, of kneepjes moet geven. Ik heb hetzelfde probleem met mijn draver, alleen hebben wij het ook in de bak. Hij is officieel al omgeschoold, maar eigenlijk gewoon naar de knoppen gereden. In de draf zit er echt amper een rem op. Ik moet gewoon echt vol kracht zetten soms om hem terug te rijden. Hopelijk vind je bij jullie snel dé truc :)

xmontedraver
Berichten: 25
Geregistreerd: 06-11-13

Re: draver als rijpaard rustig laten lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-12-13 11:27

Ja ik heb thuis nog een speciaal bondje liggen voor de neus en die doe ik er omheen; )

Cerera

Berichten: 441
Geregistreerd: 06-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 11:28

xmontedraver schreef:
Ik heb zelf ook veel ervaring met dravers maae hij is ook heel snel zenuwachtig. ..

No offence, maar dat kan nooit zoveel zijn op je 16e, dus nogmaals, neem iemand erbij die verstand heeft van het omscholen van dravers! Misschien WendyBZ op bokt eens een berichtje sturen? Denk dat die je wel kan helpen. :)

IvankBacardi

Berichten: 1005
Geregistreerd: 28-12-12
Woonplaats: Vinkeveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 11:30

wortelsussie schreef:
Ulaan schreef:
Hou er rekening mee dat veel Dravers gewend zijn van net harder te gaan lopen als ze druk voelen op het bit, dat gaat er ook niet direct uit :)
Dat snel lopen is vaak een kwestie van onbalans en daar is geen kant en klaar trucje voor. Gewoon tijd & geduld. Eventueel zou je het rijden ook kunnen afwisselen met longeren. Een pessoateugel heeft daarbij voor mijn paard wel geholpen.

Die druk in de mond gaat er nooit meer uit. Die dravers zijn zo getraint dat dat er wel in blijft zitten. Je moet weten hoe je ermee om moet gaan...


dat is onzin een draver blijft echt niet hard in de mond met de juiste training.
het kost alleen tijd om ze goed onder het zadel te beleren.
Veel dravers die uit gekoerst zijn worden even snel omgeschoold en verkocht, mijn opa traint dravers dus zie dit vaak gebeuren.

Bacardi, Z2 <3
Proud, L1 dressuur & B dressuur mennen <3

Humphry
Berichten: 1239
Geregistreerd: 08-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 11:31

[quote="wortelsussie"]
[quote="Humphry"]
[quote="wortelsussie"]

Hou er rekening mee dat veel Dravers gewend zijn van net harder te gaan lopen als ze druk voelen op het bit, dat gaat er ook niet direct uit :)
Dat snel lopen is vaak een kwestie van onbalans en daar is geen kant en klaar trucje voor. Gewoon tijd & geduld. Eventueel zou je het rijden ook kunnen afwisselen met longeren. Een pessoateugel heeft daarbij voor mijn paard wel geholpen.

Die druk in de mond gaat er nooit meer uit. Die dravers zijn zo getraint dat dat er wel in blijft zitten. Je moet weten hoe je ermee om moet gaan...

Dat is niet waar hoor, misschien dat dat jou niet gelukt is, maar hier is dat bij meerdere dravers wel degelijk gelukt...

" ik heb geen draver hoor maar werk wel met ze "

Dan moet je je misschien wat meer verdiepen in het ras
en ze gaan leren begrijpen ;-)

...onderschrift loos...

Es_ther

Berichten: 18709
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 11:32

Ik had mazzel dat ik hem als rijpaard kocht. Hij had wel gekoerst, maar daarna getraind als rijpaard.
Hard in de mond is hij totaal niet, juist heerlijk zacht.

TS, ik zou als ik jou was een goede begeleiding zoeken, weet niet waar je woont, maar ken wel verschillende hier op bokt die er verstand van hebben :).

Witte paarden snel smerig? Nee joh, ze weten gewoon nog niet welke kleur zij willen hebben!

xmontedraver
Berichten: 25
Geregistreerd: 06-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-12-13 11:33

Ik zit sinds mn 10 de in de dravers ik heb heel veel geholpen ook en sinds mn 13e mag ik vaak mee om te trainen ik help bij 2enentertainmenten


Brilletje
Berichten: 609
Geregistreerd: 17-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 11:36

Het is er wel uit te rijden, maar je moet er ook als hij het is afgeleerd altijd om denken. Ik heb zelf een draver gereden, veel overgangen rijden, altijd tempo bepalen en voorlopig helemaal niet super hard laten gaan. Ook niet als je er wel zin in hebt. Les nemen van een ervaringsdeskundige helpt. Met pessoateugel rijden en longeren met bijzet hielp ook. Bij deze draver ging het uiteindelijk goed, maar toen de eigenaar vervolgens telkens zelf hart ging, kon hij weer opnieuw beginnen.

Cerera

Berichten: 441
Geregistreerd: 06-11-13

Re: draver als rijpaard rustig laten lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 11:38

Kun je dáár dan geen hulp krijgen?


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: chocky84, Renss, singa en 13 bezoekers