Hoe ziet de ideale onbeslagen hoef eruit?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Chezshir77
Berichten: 2607
Geregistreerd: 22-06-10

Hoe ziet de ideale onbeslagen hoef eruit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-12-13 00:02

Ik heb sinds een paar weken mijn paard voor ook ijzerloos (staat al bijna een jaar achter ijzerloos). Hoe ziet de ideale onbeslagen hoef er nu na verloop van tijd uit? Ik zou heel graag een goede foto zien. Mijn hoefsmit is een reguliere hoefsmit, die op mijn verzoek nu zn best doet mn paard zo goed mogelijk ijzerloos te houden. De straal heeft hij met rust gelaten. Mijn paard heeft ecchter wel de neiging om een platte hoef te krijgen voor als hij geen ijzers heeft (eerder gebleken na het 2 maanden te hebben geprobeerd zonder). Is dat niet erg? Hij loopt nu, in tegenstelling tot de vorige keer dat we ijzerloos wilden, niet gevoelig. We moeten momenteel heel veel op het asfalt rijden, omdat de bermen hier superzacht zijn en je wegzakt. In de lengte slijten ze niet hard, maar aan de onderkant platten ze wel wat af. Ik hoop op ervaringen, fotos en adviezen. Natuurlijk bekappers zonder reguliere hoefsmitachtergrond durf ik niet in te huren.


donnar

Berichten: 2195
Geregistreerd: 03-06-11
Woonplaats: Provincie Utrecht

Re: Hoe ziet de ideale onbeslagen hoef eruit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 00:08

Dit vind ik wel interessant, ik hoop hier ook wat informatie vandaan te halen. Ben zelf helemaal niet van het natuurlijke bekappen, de paarden nu zijn niet meer geselecteerd op hoeven dus dat is eigenlijk niet vergelijkbaar met wilde paarden. Mijn hoefsmid bekapt zeg maar tussen natuurlijk het andere uiterste in. (Weet niet hoe ik het anders moet noemen.) Ben daar erg tevreden over!

Mimo

Berichten: 264
Geregistreerd: 22-12-04
Woonplaats: Västernorrland , Zweden

Re: Hoe ziet de ideale onbeslagen hoef eruit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 00:13


Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 00:15

Een topic van mij in mei toen ik net was begonnen met natuurlijk bekappen. Zijn zool is toen verwisseld. Nu ziet het er wel anders uit, zal ik van het weekend eens foto's van maken.

Maartje1990 @ [BEH] Blootvoets 10km over het asfalt (en soms nog meer)

Ik snap helemaal dat je natuurlijk bekappers die zich na een cursus meteen professional noemen niet wilt inhuren, zou ik je ook absoluut niet aanraden. Maar ik weet ook niet of diegene die die cursussen geven ooit regulier hoefsmid zijn geweest. Maar zijn wel zéér ervaren.

Je hoefsmid geen interesse om die cursus te doen? Hoeft hij natuurlijk niet meteen helemaal om te gaan, maar wellicht vindt hij het wel boeiend/leerzaam?

En kun je vertellen hoe hij bekapt? Ik heb een smid gehad die (ook blootvoets) de hoeven van m'n pony gewoon helemaal glad maakte en juist het afronden van de hoefwand is zo belangrijk.

Paddock paradise, training en opfok in Noord-Limburg www.ppdegangelt.nl
''Pak m'n hand maar''

_Dracarys

Berichten: 5604
Geregistreerd: 13-01-11

Re: Hoe ziet de ideale onbeslagen hoef eruit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 00:23


[BB-HK] [VOLG] Mijn gevleugelde vleeseters

Some people just need a high-five, in the face, with a chair

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 00:25

Tessa_93 schreef:
Hier staat héél veel informatie en uitleg ! :j

http://www.hoefnatuurlijk.nl/index_js.h ... ijzers.htm


Subjectieve niet-onderbouwde info, ja :=

TS, het antwoord lijkt me simpel: staan er bij jou op stal paarden zonder ijzers die niet gevoelig lopen, niet kreupel zijn etc? Dat zijn de hoeven die je moet hebben :j

Nu is elk paard anders, maar door een aantal van zulke paarden te zien zal je wel een idee krijgen hoe het 'hoort' :)

We've got to hold on, ready or not - You live for the fight when that's all that you've got - Livin' on a prayer - Bon Jovi
[o]
Een beter Bokt begint bij jezelf! *\o/*

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Hoe ziet de ideale onbeslagen hoef eruit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 00:28

En ik kan je trouwens ook foto's geven van mijn andere paard die nog bij lange na niet zulke goede hoeven heeft, dit kun je zowel aan de onderkant als aan de voorkant zien.

Paddock paradise, training en opfok in Noord-Limburg www.ppdegangelt.nl
''Pak m'n hand maar''

_Dracarys

Berichten: 5604
Geregistreerd: 13-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 00:29

Magrathea schreef:
Tessa_93 schreef:
Hier staat héél veel informatie en uitleg ! :j

http://www.hoefnatuurlijk.nl/index_js.h ... ijzers.htm


Subjectieve niet-onderbouwde info, ja :=

TS, het antwoord lijkt me simpel: staan er bij jou op stal paarden zonder ijzers die niet gevoelig lopen, niet kreupel zijn etc? Dat zijn de hoeven die je moet hebben :j

Nu is elk paard anders, maar door een aantal van zulke paarden te zien zal je wel een idee krijgen hoe het 'hoort' :)


Als je even goed rondkijkt op de site staat hier: http://www.hoefnatuurlijk.nl/bekappen/index.htm alles over hoe een ideale onbeslagen hoef eruit zou moeten zien :)

[BB-HK] [VOLG] Mijn gevleugelde vleeseters

Some people just need a high-five, in the face, with a chair

DPTomboy

Berichten: 814
Geregistreerd: 13-01-13
Woonplaats: Heerenveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 00:34

een harde en holle zool, een straal die minstens 2/3 van de hoef bedekt en achter breed is en een beetje als een autoband voelt qua structuur met ondiepe brede straalgroeven, een dikke wand, een dunne witte lijn en steunsels niet hoger dan de zool.
Even heel simpel gezegd. verder ga ik met Mimo mee, vond het zelf een erg interessante site.

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 00:41

DPTomboy schreef:
een harde en holle zool, een straal die minstens 2/3 van de hoef bedekt en achter breed is en een beetje als een autoband voelt qua structuur met ondiepe brede straalgroeven, een dikke wand, een dunne witte lijn en steunsels niet hoger dan de zool.
Even heel simpel gezegd. verder ga ik met Mimo mee, vond het zelf een erg interessante site.


nog een kleine toevoeging: lage hielen en een afgeronde hoefwand.

Die site bevat inderdaad veel interessante en goede informatie. Maar ik vind ze soms ook een beetje overdrijven met sommige dingen.

Paddock paradise, training en opfok in Noord-Limburg www.ppdegangelt.nl
''Pak m'n hand maar''

Fairytail

Berichten: 5501
Geregistreerd: 16-11-05

Re: Hoe ziet de ideale onbeslagen hoef eruit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 00:48


Chezshir77
Berichten: 2607
Geregistreerd: 22-06-10

Re: Hoe ziet de ideale onbeslagen hoef eruit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-12-13 08:26

Bedankt voor de links maar ik kan daar toch niet helemaal vinden wat ik zoek; ik zie bijvoorbeeld alleen maar fotos van de onderkant van hoeven, niet van de bovenkant en zijkant. Hoe 'plat' de hoef mag worden, zie ik bijv. niet staan. Het topic hierboven genoemd ken ik uiteraard, maar als ik daar een vraag stel, reageert er niemand....

Nienke1990

Berichten: 528
Geregistreerd: 27-11-05
Woonplaats: Den Haag

Re: Hoe ziet de ideale onbeslagen hoef eruit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 08:58

TS, ik ben benieuwd wat je niet lukt om te vinden. Als je bij hoefnatuurlijk.nl/bekappen kijkt en op alle linkjes klikt die daar staan (bij alle subkopjes van het hoofdstuk bekappen), worden er diverse kanten van de natuurlijke hoef belicht. Ook de zijkant, bovenkant enzovoort.


veenmosveen
Berichten: 93
Geregistreerd: 22-06-11
Woonplaats: oosthoven

Re: Hoe ziet de ideale onbeslagen hoef eruit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 09:04

tja , "natuurlijk bekappen " ??? de paarden in de natuur worden natuurlijk niet bekapt , mijn tinker loopt ook zonder ijzers , ik laat de hoefsmid er regelmatig naar kijken als ie voor andere paarden langs komt bij de stal waar ie staat , hij heeft ideale voeten zegt de smid telkens en maar om de 3 maanden is het nodig om ze bij te werken , ik rijd alleen recreatief , buitenritten van 2 a 3 uurtjes

Nienke1990

Berichten: 528
Geregistreerd: 27-11-05
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 09:11

@Veenmosveen. Het gaat niet zozeer om natuurlijk bekappen, maar hier staan wel duidelijke foto's op. ;) de TS zoekt foto's voor de ideale onbeslagen hoef, misschien heb jij foto's van de hoeven van jouw tinker? Zo te lezen zijn zijn hoeven in een hele goede conditie. :)

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Hoe ziet de ideale onbeslagen hoef eruit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 12:41

Met natuurlijk bekappen bedoelt men de natuurlijke slijtage van de hoef bijhouden want die krijgt die op onze zachte weilandjes niet. Beestje moet maar een naampje hebben. Maar daar gaat t verder niet om. Ts ik zal van al die posities die je wilt wel even foto's maken. Zou wellicht nog een interessant topic kunnen zijn.

Paddock paradise, training en opfok in Noord-Limburg www.ppdegangelt.nl
''Pak m'n hand maar''

Anoniem

Re: Hoe ziet de ideale onbeslagen hoef eruit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 12:50

Mijn merrie gaat blootsvoets door het leven, nog nooit een ijzer ook maar in de buurt geweest.

Ik zal eens een foto van haar voeten maken.

Bhriseis

Berichten: 6869
Geregistreerd: 22-08-11

Re: Hoe ziet de ideale onbeslagen hoef eruit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 12:57

Houd de zool aan, TS, dat is een mooie richtlijn eigenlijk. Kijk wat je paard het prettigst vindt om op te lopen. Wanneer de zool mooi hol wordt, zal je dan ook de hoefwand aan de zijkant van een beetje een uitholling voorzien - aangezien de hoefwand de zool volgt.
Ik volg ook niet de meest radicale punten van NB. De steunsels haal ik bijvoorbeeld niet helemaal weg, maar het meeste er van wel. Het voordeel als je zelf bekapt is dat je heel mooi de geleidelijke verbetering kan opvolgen, en dat je dus ook niet het risico loopt dat je te veel bekapt in een keer, als je gewoon je logisch verstand volgt.

There is a crack in everything. That's how the light gets in.

Chezshir77
Berichten: 2607
Geregistreerd: 22-06-10

Re: Hoe ziet de ideale onbeslagen hoef eruit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-12-13 13:27

Veenmosveen en Maartje1990, heel graag zou ik fotos zien van de hoeven van jullie paarden. Ik zal ondertussen de site hoef natuurlijk nog eens doorspitten dan.

Chezshir77
Berichten: 2607
Geregistreerd: 22-06-10

Re: Hoe ziet de ideale onbeslagen hoef eruit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-12-13 15:11

Ik heb me nog eens in de site van hoefnatuurlijk verdiept. Wat me heel erg opvalt isd at er toch nog veel gerommeld wordt aan de hoeven. Ik vraag mij af of het niet het meest 'natuurlijk' is om gewoon helemaal van de hoef af te blijven, alleen wat bij te vijlen aan de voorkant zodat ze niet al te lang worden, en verder de natuur zijn gang te laten gaan. Daarbij lettende op goede voeding veel beweging en veel verandering van ondergrond (dus op de wei, op de paddock, of stal en buiten op het afvalt).
Dát lijkt mij pas natuurlijk!

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Hoe ziet de ideale onbeslagen hoef eruit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 15:27

Wat bedoel je met veel gerommeld?

Paddock paradise, training en opfok in Noord-Limburg www.ppdegangelt.nl
''Pak m'n hand maar''

DPTomboy

Berichten: 814
Geregistreerd: 13-01-13
Woonplaats: Heerenveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 15:31

Brendaaaa schreef:
Ik heb me nog eens in de site van hoefnatuurlijk verdiept. Wat me heel erg opvalt isd at er toch nog veel gerommeld wordt aan de hoeven. Ik vraag mij af of het niet het meest 'natuurlijk' is om gewoon helemaal van de hoef af te blijven, alleen wat bij te vijlen aan de voorkant zodat ze niet al te lang worden, en verder de natuur zijn gang te laten gaan. Daarbij lettende op goede voeding veel beweging en veel verandering van ondergrond (dus op de wei, op de paddock, of stal en buiten op het afvalt).
Dát lijkt mij pas natuurlijk!


Ik ben het helemaal met je eens, dat is ook bijna het enige wat wij met de hoeven van de paarden doen.. bijvijlen en een mustangrol maken, maar daar komt het steunsels wegsnijden nog bij.
Daar hoort een paard niet op te lopen en omdat wij niet de ondergrond hebben waardoor het paard het zelf kan regelen moeten we deze elke keer bijsnijden tot ze gelijk zijn met de zool.

Chezshir77
Berichten: 2607
Geregistreerd: 22-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-12-13 16:03

Maartje1990 schreef:
Wat bedoel je met veel gerommeld?


Nou, dat er nog van alles aangepast, weggesneden, weggeveild etc etc wordt

Chezshir77
Berichten: 2607
Geregistreerd: 22-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-12-13 16:04

DPTomboy schreef:
Brendaaaa schreef:
Ik heb me nog eens in de site van hoefnatuurlijk verdiept. Wat me heel erg opvalt isd at er toch nog veel gerommeld wordt aan de hoeven. Ik vraag mij af of het niet het meest 'natuurlijk' is om gewoon helemaal van de hoef af te blijven, alleen wat bij te vijlen aan de voorkant zodat ze niet al te lang worden, en verder de natuur zijn gang te laten gaan. Daarbij lettende op goede voeding veel beweging en veel verandering van ondergrond (dus op de wei, op de paddock, of stal en buiten op het afvalt).
Dát lijkt mij pas natuurlijk!


Ik ben het helemaal met je eens, dat is ook bijna het enige wat wij met de hoeven van de paarden doen.. bijvijlen en een mustangrol maken, maar daar komt het steunsels wegsnijden nog bij.
Daar hoort een paard niet op te lopen en omdat wij niet de ondergrond hebben waardoor het paard het zelf kan regelen moeten we deze elke keer bijsnijden tot ze gelijk zijn met de zool.


Maar de steunsels wegsnijden; als je veel buiten rijd, op harde ondergrond, gaat dat dan niet vanzelf?

Bhriseis

Berichten: 6869
Geregistreerd: 22-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 16:12

Als je het helemaal van zelf wil laten gebeuren TS, zou je je paarden ook volledig zoals natuurlijke paarden moeten huisvesten. Dus elke dag vele kilometers wandelen over rotsachtige bodem.
Verder wordt er niet gerommeld: als een paard op rotsbodem loopt, slijt alles netjes af gelijk met de zool. En dat boots je met NB na :)

Dan kan je het wel namen geven als 'mustangroll' en 'kwartierenboogjes'; het draait allemaal om hetzelfde principe.
Als je wil, wil ik je ook wel eens deze week foto's sturen van de hoeven van mijn twenter. Zij werd al van bij de verkoper als veulentje natuurlijk bekapt, en wij hebben hetzelfde gedaan.

edit: Niet vergeten dat steunsels pijn doen: ze drukken op de zool. Uiteindelijk zullen die vast wel vanzelf slijten, maar het lijkt mij aangenamer voor het paard om een handje te helpen als je hem dan toch op zijn zool laat lopen.

There is a crack in everything. That's how the light gets in.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 50 bezoekers