aanschaffen paard

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

franbrooks
Berichten: 3
Geregistreerd: 14-12-13

aanschaffen paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-12-13 00:12

15 jaar geleden was ik gedwongen door omstandigheden om te stoppen met paardrijden.
Maar nu heb ik weer de ruimte en de middelen om te paardrijden (bij een naburige manege) en misschien zelf een rijpaard aan te schaffen. Ik ben er een tijdje uit en zou wel wat nuttige tips kunnen gebruiken.


Batlow
Berichten: 9239
Geregistreerd: 11-07-11

Re: aanschaffen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 00:14

Ik zou zeggen, vooral veel lezen hier. Staat genoeg info!

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 00:32

Leuk.
Neem aan dat je nuttige tips zoekt voor de aanschaf. Ik zou sowieso zeggen denk goed na wat je zoekt in het paard. Wat is het belangrijkste en wat zijn mindere belangrijke punten. Je zou ze voor jezelf op papier kunnen zetten. Belangrijkste bovenaan en minder belangrijke onderaan. Verder zou ik adviseren meerdere malen te gaan kijken en rijden voor dat je tot aanschaf overgaat. Laten keuren ook belangrijk. Verder zou het handig zijn om een ervaren iemand mee te nemen als je de eerste keer gaat kijken die zal objectiever kijken dan dat je zelf zou doen. Ik zou dat zeker de eerste keer doen als je gaat kijken en niet dat je "alleen" gaat en al smoor verliefd bent en geen minpunten meer kunt/wilt zien. Iemand die je als het nodig is met de neus op de feiten drukt.

Als het paard waar je van af valt een goed paard is,
dan is die val de moeite waard.

franbrooks
Berichten: 3
Geregistreerd: 14-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-12-13 21:20

Batlow, Tigra, bedankt voor jullie reactie, veel lezen is zeker een nuttige tip.
Mijn insteek is dan ook bij aanschaf, karakter is belangrijker dan uiterlijk. De bedoeling is dat ik eerst thuis afgeschermd van verkeer train en wen aan het paard en later als het goed gaat buitenritten ga maken. Mijn toekomstig paard hoeft niet hoog, hoeft niet snel en hoeft niet mooi. Gezond en mak zijn denk ik wel de steekwoorden.

zonnebloem18

Berichten: 24819
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Re: aanschaffen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 21:41

VVDD -> PP

♥10 april 2014 is ons kleine wondertje Lotte geboren.♥

fourseasons

Berichten: 4788
Geregistreerd: 07-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 21:43

De kosten; [VSW] Controleer mijn kostenplaatje! KOSTEN
Verder wat voor soort paard je wilt en wat je ermee wilt doen. Ik heb trouwens ook een keer op bokt gelezen dat je best vaker mag proefrijden. Een keer een uur te vroeg komen was ook een tip die ik ergens had gelezen omdat er natuurlijk ook oplichters zijn die hun paard verdovende middelen geven.

zoutenootjes

Berichten: 1799
Geregistreerd: 19-04-11
Woonplaats: Ja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 21:45

Nog een tip, begin vast met een uurtje per week in een les voor volwassenen. Dan kom je er zelf ook weer een beetje in, qua meegaan met de beweging van het rijden, het ritme van de verzorging en het opzadelen. Ondertussen kom je er achter wat wel en wat niet voor jou werkt, of interessant is. Wie weet kom je zo wel verder. Er lopen altijd mensen rond die je verder kunnen helpen, of die je kunnen verwijzen naar adresjes in de buurt die voor jou interessant kunnen zijn.

Aan de studie.

leintjeO

Berichten: 455
Geregistreerd: 15-12-13
Woonplaats: De Belgische Kempen

Re: aanschaffen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 11:52

ja zoals batlow zegt hier staat genoeg info, en denk er eerst heel goed over na voordat je een paard gaat aanschaffen.

Portretten in opdracht!
stuur mij gerust een berichtje...

friesiszwart

Berichten: 10172
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: pendelend tussen GLD, Overijssel en ZH

Re: aanschaffen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 12:26

zoek vooral een paard dat qua karakter en mogelijkheden bij je past.

je kunt de richting van de wind niet veranderen, wel de stand van je zeilen. Te huur 6 persoons vakantiehuisje aan visvijver en leuke omgeving zie: www.fanerberveld.webnode.nl

Meraki

Berichten: 5914
Geregistreerd: 28-03-05
Woonplaats: Twente

Re: aanschaffen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 12:31


Appeltje Eitje - Fotografie & Vormgeving !
Benieuwd naar m'n werk en avonturen? Twitter!,Facebook! of Mijn vernieuwde website!

(n.) Meraki

'the soul, creativity, or love put into something; the essence of yourself that is put into your work'

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Re: aanschaffen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 12:33

Mss kun je eens wat helpen op de manege of bij iemand die paarden heeft om weer wat routine te kweken en wat ervaring op te doen?

Lau

Berichten: 16669
Geregistreerd: 03-11-09
Woonplaats: Gelderland

Re: aanschaffen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 12:41

alle belangrijke punten opschrijven,
niet specifiek op een ras focussen.
inderdaad meerdere malen gaan kijken.
geen overhaaste beslissingen nemen, niet op het 1e de beste paard af gaan.

Fotografie:portfolio
Lau en de creatievelingen: podcast

franbrooks
Berichten: 3
Geregistreerd: 14-12-13

Re: aanschaffen paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-12-13 17:51

Bedankt voor de tips, ik ben al aan het lessen bij een naburige manege.
Het ras van het paard maakt mij niet uit, het mag wel een een Haflinginger zijn of een Fries of een kruising. Ik zoek een mak paard, bereden met een klik.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: SemrushBot, Tinkermuts en 45 bezoekers