Sparen voor een pony: doen of niet?

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Sparen voor een pony: doen of niet?

ja
33 (70%)
nee
14 (29%)

Totaal aantal stemmen: 47


Lizzykizzx
Berichten: 492
Geregistreerd: 14-10-12

Sparen voor een pony: doen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-13 00:32

Heei bokkers :D

De titel zegt het al: ik ben dus van plan om denk ik te gaan sparen voor een eigen pony.
Ik besef dat het veel geld kost, en dan het niet alleen de aankoopkosten voor de pony zijn maar ook voer, stalling, hoefsmidt, wormenkuren, onverwachte dierenartskosten.... .
Maar nadat ik er lang over na heb gedacht, kwam ik erachter dat ik het gewoon super leuk zou vinden om een eigen pony te hebben, en dat ik er ook de tijd voor heb.
Ik ben na gaan denken over de stalling: hij zou waarschijnlijk bij een vriendin mogen staan, maar ik ga nog gewoon verder zoeken.
Over te tijd die ik in mijn pony zou kunnen steken heb ik ook nagedacht: maandag, dinsdag en donderdag na school 1 uur, woensdag, en in de weekenden natuurlijk langer! :)
Ook ben ik van plan om het komende jaar een dierenartspotje bijeen te gaan sparen: mocht de pony onverwachts ziek worden.
Ik heb de 'basisbenodigheden' al voor de pony: 2 halsters, twee touwen, een poetskoffer en een longeerlijn (ik wil geen rijpony).
Mijn vriendinnen (ik heb twee paarden vriendinnen) willen alletwee voor de pony zorgen in de vakantie, en willen eventueel ook bijspringen indien ik het te druk heb met school.
Als ik een pony zou krijgen zou ik stoppen met lessen, ik weet het: je bent nooit uitgeleerd, maar van een eigen (verzorg) pony leer je veel meer.
Als ik vragen heb over de pony: gezondheid, gedrag,... wat dan ook dan kan ik terecht bij de eigenaresse van mijn huidige verzorgpony.
Dat is de informatie die ik nu zeg maar al bij elkaar gespaard heb.
Het is dan ook de bedoeling dat ik me er het komende jaar goed in ga verdiepen.
Ik heb het al aan mijn ouders gevraagd, en die zeiden' we zullen wen zien'.
Ik ben dus van plan om te gaan sparen, en ze daarmee te bewijzen dat ik echt kan sparen, dat ik het echt wil en dat ik echt mijn verantwoordelijkheden kan nemen.
Ik wil geld sparen door: klusjes, zakgeld, verjaardagen en ik ga vaak babysitten.
Ik wil graag een shetlander, een a pony, of een oudere pony.
Ik hoef in ieder geval niet te rijden. Wat denken jullie?
Laatst bijgewerkt door Lizzykizzx op 18-12-13 00:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 00:33

Sparen kan nooit kwaad natuurlijk.

Vjestagirl

Berichten: 26645
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 00:33

Ik denk dat stoppen met lessen iig een heel dom plan is. Daarnaast: sparen is altijd een goed idee :)

Batlow
Berichten: 9239
Geregistreerd: 11-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 00:34

Je rooster van school zal elk jaar veranderen en misschien in het jaar zelf ook nog wel, daar zou ik niet op rekenen! Gewoon lekker sparen en kijken waar je komt!

Edit: verder is het natuurlijk wel handig voor later om een vast inkomen te hebben voor het onderhouden van je pony. Je kan niet nu sparen voor onderhoud, dat geld raakt ook op..

Lizzykizzx
Berichten: 492
Geregistreerd: 14-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-13 00:37

Batlow schreef:
Je rooster van school zal elk jaar veranderen en misschien in het jaar zelf ook nog wel, daar zou ik niet op rekenen! Gewoon lekker sparen en kijken waar je komt!

Edit: verder is het natuurlijk wel handig voor later om een vast inkomen te hebben voor het onderhouden van je pony. Je kan niet nu sparen voor onderhoud, dat geld raakt ook op..


Ik zit in België op school, ik heb dus een vast rooster dat nooit verandert :)

mika11

Berichten: 11106
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 00:38

Sparen is altijd goed!
Verder heb je het al aardig uitgezocht, zie ik.
Misschien tegen de tijd dat je genoeg gespaard hebt, je wel liever een rijpony hebt.
Maar dat maakt niks uit, je kan je doelen altijd weer bijstellen.
Succes! :)

chimello

Berichten: 6405
Geregistreerd: 28-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 00:39

Waarom die moeite voor een paard waar je dan niet op gaat rijden?
Spaar dan gewoon door voor een grotere pony.

Batlow
Berichten: 9239
Geregistreerd: 11-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 00:39

Lizzykizzx schreef:
Batlow schreef:
Je rooster van school zal elk jaar veranderen en misschien in het jaar zelf ook nog wel, daar zou ik niet op rekenen! Gewoon lekker sparen en kijken waar je komt!

Edit: verder is het natuurlijk wel handig voor later om een vast inkomen te hebben voor het onderhouden van je pony. Je kan niet nu sparen voor onderhoud, dat geld raakt ook op..


Ik zit in België op school, ik heb dus een vast rooster dat nooit verandert :)

ook niet als je over gaat naar de volgende klas? Dat is apart! Maar je kan natuurlijk niet echt een vaste weekindeling maken wanneer je gaat, nergens voor nodig (als je niks hoeft te doen verder qua mesten). Als het regent hoef je mij niet te gaan zoeken op stal. Ik kijk wanneer ik zin heb etc, geen vaste planning. Paarden staan verder op de wei dus die zullen zich niet om mij bekommeren :))

Lizzykizzx
Berichten: 492
Geregistreerd: 14-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-13 00:40

Vjestagirl schreef:
Ik denk dat stoppen met lessen iig een heel dom plan is. Daarnaast: sparen is altijd een goed idee :)


Mijn ouders hebben tegen me gezegd dat als ik ooit een eigen pony krijg ik wel moet stoppen met lessen. Waarom zou ik dan nog lessen als ik niet meer rijd dan? In mijn les leer ik zowizo niks meer, het is altijd hetzelfde. Ik vind het alleen erg gezellig en leuk om te doen, vandaar dat ik het nog altijd doe :)

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 00:40

chimello schreef:
Waarom die moeite voor een paard waar je dan niet op gaat rijden?
Spaar dan gewoon door voor een grotere pony.


Je kan niet voor iedereen praten. Sommige mensen hebben liever de omgang met paarden dan dat ze willen rijden.

NienkeV1994

Berichten: 4489
Geregistreerd: 09-01-13
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 00:40

Sparen is inderdaad nooit verkeerd :) Als ik op m'n 14e begonnen was met sparen had ik al een pony gehad ondertussen. Je zegt dat je geen rijpony wil, maar stopt wel met lessen omdat je van je eigen pony meer leert? Niet op rij-gebied lijkt me dan toch? Als je wel wil blijven rijden vind ik stoppen met lessen ook niet verstandig. Je hebt er in ieder geval al goed over nagedacht verder, succes met sparen!

Lizzykizzx
Berichten: 492
Geregistreerd: 14-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-13 00:43

chimello schreef:
Waarom die moeite voor een paard waar je dan niet op gaat rijden?
Spaar dan gewoon door voor een grotere pony.


Sorry dat ik het zeg, maar dat is echt niet waar! Het is jouw mening, maar de mijne zeker niet. Rijden komt toch juist op de allerlaatste plaats, verzorgen is veel belangrijker. En ik vind verzorgen en met de paarden bezig zijn vele leuker dan rijden.

tita

Berichten: 19749
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 00:43

1 uur per dag is te weinig dat ga je niet redden.

NienkeV1994

Berichten: 4489
Geregistreerd: 09-01-13
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 00:45

Hoeveel tijd er voor nodig is, is natuurlijk ook afhankelijk van op wat voor stal de pony komt te staan. Als TS geen rijpony neemt, scheelt dat al een hoop tijd. Misschien wordt er op de stalling wel gemest en gevoerd, scheelt ook tijd. Op de dagen dat ik niet op mijn verzorgpony rijdt ben ik binnen een half uur, drie kwartier klaar. Waar je wel rekening mee moet houden is dat je, zeker als je pony ergens op een wei staat, in de winter natuurlijk veel minder tijd hebt dan in de zomer, omdat je op een wei in het donker vrij weinig kan
Laatst bijgewerkt door NienkeV1994 op 18-12-13 00:46, in het totaal 1 keer bewerkt

ElenaJuna

Berichten: 434
Geregistreerd: 13-12-10
Woonplaats: Oegstgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 00:45

Hahah, ik werk sinds 3 maanden achter de kassa en ben ook aan het sparen. Al 300 euro! duurd dus nog een jaartje maarja hahah dat is t hopelijk waard (: Dus gewoon doorsparen :D

Lizzykizzx
Berichten: 492
Geregistreerd: 14-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-13 00:47

tita schreef:
1 uur per dag is te weinig dat ga je niet redden.


maar ik ga toch niet rijden? ik kom daar aan, mest de stal uit, longeer de pony nog eventjes ofzo, nog even poetsen. En klaar. In de weekenden besteed ik dan meer tijd aan de andere dingen, voeren wordt gewoon gedaan op die stalling ;)

AfricanLady

Berichten: 8005
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Harlingen

Re: Sparen voor een pony: doen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 00:48

Veel succes lekker gaan sparen en probeer tot die tijd zoveel mogelijk te leren als je iets wil kan het doe je best en ga ervoor.
En shetlander is heel leuk en je kan er ook mee gaan mennen.
en vrijheidsdressuur je kan zoveel meer doen dan alleen rijden.

lotteblue
Berichten: 2
Geregistreerd: 15-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 00:49

Ik zeg doen :P en als je toch een rijpony neemt kan je ook gwn privelessen.
Ik heb zelf ook priveles met mijn paard, 15 euro per half uur met dressuur.
Maar je moet het natuurlijk allemaal zelf weten :D

Vjestagirl

Berichten: 26645
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 00:51

Lizzykizzx schreef:
maar ik ga toch niet rijden? ik kom daar aan, mest de stal uit, longeer de pony nog eventjes ofzo, nog even poetsen. En klaar. In de weekenden besteed ik dan meer tijd aan de andere dingen, voeren wordt gewoon gedaan op die stalling ;)


Nog eventjes longeren? Als jij met longeren een pony echt wilt trainen, op conditie wilt houden en verder wil helpen dan kost je dat net zo veel tijd als rijden je zou kosten.

Kmbrly

Berichten: 1844
Geregistreerd: 11-05-09
Woonplaats: Rekem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 00:53

Lizzykizzx schreef:
Batlow schreef:
Je rooster van school zal elk jaar veranderen en misschien in het jaar zelf ook nog wel, daar zou ik niet op rekenen! Gewoon lekker sparen en kijken waar je komt!

Edit: verder is het natuurlijk wel handig voor later om een vast inkomen te hebben voor het onderhouden van je pony. Je kan niet nu sparen voor onderhoud, dat geld raakt ook op..


Ik zit in België op school, ik heb dus een vast rooster dat nooit verandert :)



Wauw dan heb ik toch op een heel aparte school gezeten . En ieder jaar anders maar zal dan wel aan mij liggen.

Ik vraag me af waarom een pony iedere dag longeren begint ook te vervelen na een tijd hoor

Batlow
Berichten: 9239
Geregistreerd: 11-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 00:53

3 kwartier longeren? :wow: lijkt me verschrikkelijk :7

Vjestagirl

Berichten: 26645
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 00:54

Batlow schreef:
3 kwartier longeren? :wow: lijkt me verschrikkelijk :7


Doe ik regelmatig. Aan de longeerlijn kun je net zoveel als wanneer je erop zit. Het is niet 'je pony in de rondte slingeren' maar gewoon trainen vanaf de grond.

ElenaJuna

Berichten: 434
Geregistreerd: 13-12-10
Woonplaats: Oegstgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 00:54

Met vast rooster bedoelt ze wss dat het in 1 jaar niet verandert zoals om de 3/4 maanden in nederland.

Batlow
Berichten: 9239
Geregistreerd: 11-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 00:56

Vjestagirl schreef:
Batlow schreef:
3 kwartier longeren? :wow: lijkt me verschrikkelijk :7


Doe ik regelmatig. Aan de longeerlijn kun je net zoveel als wanneer je erop zit. Het is niet 'je pony in de rondte slingeren' maar gewoon trainen vanaf de grond.

voor mij is het nog wel paard in de rondte slingeren, wiehoeee ~~}>

ElanJV

Berichten: 203
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: Angeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 00:57

Sparen? JA!
Voor een pony? Nee. Spaar lekker voor je toekomst, opleiding, uitzet (voor als je op jezelf wil als student) en ga genieten. Paard brengt zoveel kosten met zich mee.
Op jouw leeftijd wilde ik ook zo graag een paard. Inmiddels ben ik 20 en weet ik, als ik een hond kan betalen straks als ik een baan heb, ben ik al tevreden. En ik wil straks lekker op mezelf, ben daar voor aan het sparen. Een paard is echt een luxe en kost zoveel meer geld. Dan had ik zoveel niet gekund wat ik nu wel kan doen (uitgaan, shoppen, leuke dagjes weg, om maar wat kleine dingentjes te noemen).