HELP, verder met springen of stoppen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Juuuuul_Xx

Berichten: 242
Geregistreerd: 04-12-12
Woonplaats: Harderwijk

HELP, verder met springen of stoppen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-13 23:50

Ik zit al een tijd met een probleem. Ik heb 2 jaar geleden mn prachtige paard gekregen, hij was toen 8 jaar en had nog nooit gesprongen.
Na een half jaar ben ik met hem begonnen met springen, het ging erg moeizaam en er zat weinig verbetering in. Na een paar lessen had hij een blessure ( niet door het springen hoor) en hebben we tot aan het eind van de zomervakantie 2013 niet meer gesprongen.

Na deze stop ben ik langzaam weer gaan opbouwen maar de resultaten van de les blijven wisselend. de ene les springt ie alles na een paar keer gestopt te hebben met lospringen, maar de les daarna ging alles weer moeizaam, hij gaat dan gewoon stilstaan en wilt niet meer verder, wat ik ook probeer.

Nu hou ik zelf niet van de harde aanpak en doe ik het springen alleen voor de afwisseling, mijn passie ligt immers bij de dressuur.

Maar nu, na weer een verschrikkelijk moeizaam begin van de les (eerste 25 minuten) en uiteindelijk na 20 minuten wel alles te willen springen, weet ik niet meer wat ik moet doen,

vind mijn paard springen gewoon niet leuk? of ie is ie dwars? moet ik doorgaan en doorzetten of stoppen?

wie kan mij helpen, ik zit met mn handen in het haar.
als ie nu altijd vervelend was, de hele les lang had ik allang ervoor gekozen om te stoppen maar doordat het aan het einde altijd goed gaat weet ik het echt niet meer.


senna21

Berichten: 11847
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 23:58

Vooropgesteld: paardrijden doe je voor je plezier (en dat van je paard).
Dus als jij springen niet leuk vindt, is het begrijpelijk om te stoppen. Er zijn genoeg ruiters die nooit een hindernis zien.
Zelf vind ik zo nu en dan een sprongetje maken goed voor de afwisseling en handigheid van ruiter en paard.

Wat ik me alleen afvraag is, of jouw instructeur deskundig is op het gebied van springinstructie.
Want dat is echt wel een vak apart.
Zo lang laten aanmodderen is in ieder geval voor niemand goed. Vertrouwen is veel sneller verloren dan opgebouwd.
Dus, áls je door wilt gaan met springen, is mijn advies een goede instructeur te nemen die jouw kan helpen handig te worden als ruiter zodat je paard weer vertrouwen krijgt.

Juuuuul_Xx

Berichten: 242
Geregistreerd: 04-12-12
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-13 00:00

De instructeur is zeker oke, hij geeft al jaren les en we doen alles om het vertrouwen niet te verliezen. Ik vind springen erg leuk, maar ik twijfel of mn paard het leuk vind. vaak denk ik dat ie het leuk vind, want hij gaat super hard op de sprong af en als ik eenmaal door het klieren heen ben, springt ie alles. hoog of laag dat maakt m dan niks uit.

Ookal wil hij soms wel iets te snel dat ik hem dwing, maar als ik zeg dat ik niet wil slaan met de zweep etc. dan respecteert hij dat gelukkig wel :)
Laatst bijgewerkt door Elles op 17-12-13 00:43, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Twee berichten samengevoegd. Wil je nog iets toevoegen, kun je tot een half uur na plaatsing nog op de 'wijzig' knop drukken en je tekst aanpassen.

Juuuuul_Xx

Berichten: 242
Geregistreerd: 04-12-12
Woonplaats: Harderwijk

Re: HELP, verder met springen of stoppen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-13 23:17

Niemand met advies verder?

lyanne_sanne
Berichten: 702
Geregistreerd: 17-03-11

Re: HELP, verder met springen of stoppen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 23:42

Is het niet meer klieren als in "je paard heeft er zin in en luistert daarom niet meer?"
In dat geval moet je t gewoon vaker doen :p
Wat versta jij onder klieren? :)

Juuuuul_Xx

Berichten: 242
Geregistreerd: 04-12-12
Woonplaats: Harderwijk

Re: HELP, verder met springen of stoppen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-13 23:54

Onder klieren versta ik dat hij gewoon 5 meter voor de sprong al in de remmen gaat en met geen mogelijkheid meer vooruit te branden is.

Mistie
Berichten: 977
Geregistreerd: 17-03-07
Woonplaats: Gelderland

Re: HELP, verder met springen of stoppen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 23:56

Lichamelijk alles uitgesloten? mijn paard liet ook vergelijkbaar gedrag zien; blijkt KS te zijn...

Juuuuul_Xx

Berichten: 242
Geregistreerd: 04-12-12
Woonplaats: Harderwijk

Re: HELP, verder met springen of stoppen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-13 00:04

Voor zover alles uitgesloten, heb hem begin dit jaar helemaal na laten kijken en verder met de dresauur heb ik nooit problemen

Juuuuul_Xx

Berichten: 242
Geregistreerd: 04-12-12
Woonplaats: Harderwijk

Re: HELP, verder met springen of stoppen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-13 00:06

Het gekke is ook, dat wanneer ik m eenmaal erover heb dat ie daarna alles springt. Of ie dat doet om lief te zijn of omdat ie het leuk vind weet ik dus niet zo goed

Anoniem

Re: HELP, verder met springen of stoppen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 00:06

Of omdat jij dan meer vertrouwen hebt? :)

Juuuuul_Xx

Berichten: 242
Geregistreerd: 04-12-12
Woonplaats: Harderwijk

Re: HELP, verder met springen of stoppen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-13 00:14

Hmm, ook dat speelt zeker een rol bizzybijtje! Maar zal dat de hoofdreden kunnen zijn? Dat ik meer aan mijn mindset moet werken?

Anoniem

Re: HELP, verder met springen of stoppen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 00:15

Ja dat kan zeker :))
Ik had een verkeerde mindset en landde daarmee in de hindernis :')

Juuuuul_Xx

Berichten: 242
Geregistreerd: 04-12-12
Woonplaats: Harderwijk

Re: HELP, verder met springen of stoppen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-13 00:16

Haha das zeker niet handig, we gaan er liever over dan door. Haha. Ook een gek ding is dat ie na even stappen ook altijd weer even weigert en staakt. :(

Anoniem

Re: HELP, verder met springen of stoppen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 00:17

Het kan natuurlijk ook een combinatie zijn he :) Dat hij wat onzeker was, en dat jij door die "nare ervaringen" (want weigeringen zijn niet leuk) al een beetje onzekerder naar de hindernis stuurt. Paarden voelen dat echt feilloos aan :)

Juuuuul_Xx

Berichten: 242
Geregistreerd: 04-12-12
Woonplaats: Harderwijk

Re: HELP, verder met springen of stoppen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-13 00:20

Gewoon doorgaan dus?:)

Anoniem

Re: HELP, verder met springen of stoppen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 00:22

Onder goede begeleiding en zo lang jij en je paard het toch een beetje leuk vinden :j

PanamaD

Berichten: 5647
Geregistreerd: 06-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 00:25

Niets met zijn ogen? Dat hij de diepte niet kan inschatten maar uiteindelijk toch springt omdat hij dan op 'gevoel' en zovere zicht gaat springen?...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 00:27

Citaat:
en doe ik het springen alleen voor de afwisseling, mijn passie ligt immers bij de dressuur.


Citaat:
hij gaat dan gewoon stilstaan en wilt niet meer verder


Misschien is het gewoon jullie ding niet en kan je misschien iets anders doen om afwisseling in het rijden te brengen? Iets wat jullie allebei leuk vinden om te doen? Maak een buitenrit, ga met lange lijnen werken, genoeg dingen te doen toch?

joshi_lotus

Berichten: 92
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: Wenum-Wiesel

Re: HELP, verder met springen of stoppen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 13:42

sommige paarden hebben geen zelfvertrouwen en zijn het begin bang om te springen en misschien gaat ie na 20 min. toch denken dat hij het kan?
en ook de weinig springervaring kan er voor zorgen dat hij in het begin in een dipje zit, of hij zit gewoon zo inelkaar, net als sommige paarden in het begin voorwaarts problemen hebben kan hij sit met springen hebben?
ik zou gewoon lekker doorgaan, het is momenteel lekker voor de afwisseling, op een dag zal er een keerpunt zijn, dus als je gewoon door gaat met goede instructie komt het keerpunt van zelf (;

Princesj

Berichten: 4547
Geregistreerd: 02-01-06
Woonplaats: Almere

Re: HELP, verder met springen of stoppen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 13:52

Wij zijn 2 jaar lang bezig geweest om ons paard te leren op een normale manier te springen. Hij gaf altijd of alles (dus met 1.20 over een losse balk gaan) of helemaal niets (vierkant in de staak, geen land mee te bezeilen, tot aan gevaarlijk toe) en daar tussen in hele mooie en goede stukken.

Inmiddels heeft hij een aantal oefenrondjes gelopen en afgelopen weekend zijn eerste wedstrijd en zijn we op het punt dat hij in ieder geval alles springt met veel vertrouwen.

Mijn advies, probeer ook buiten je les met balken bezig te zijn. Balkjes draven, galoperen, cavaletti's. Paard moet vertrouwd raken met de balken. Het echte springen zou ik dan nog even tijdens de les doen, tot dit beter gaat.

Juuuuul_Xx

Berichten: 242
Geregistreerd: 04-12-12
Woonplaats: Harderwijk

Re: HELP, verder met springen of stoppen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-13 00:26

Dankjewel voor al het advies, meer is altijd welkom maar de laatste twee berichten van joshi_lotus en princesj geven me wel weer moed om door te oefenen!! Dankje!!!!! :)

VNjulia
Berichten: 138
Geregistreerd: 29-05-13
Woonplaats: Heerde

Re: HELP, verder met springen of stoppen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 11:20

mischien moet je hem los lekker balkjes laten draven, of een keer laten vrijspringen, kijken hoe die dat doet !!

Hannah

Berichten: 328
Geregistreerd: 12-11-13
Woonplaats: (NB)

Re: HELP, verder met springen of stoppen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 12:28

bij ons op stal had een paardje hier ook last van zij vond springen heel leuk maar werd zo over enthousiast dat ze alleen maar ging rennen en dan stoppen voor de hindernis maar als je haar in de hand had sprong ze echt alles het was bij ons een kwestie van veel oefenen :) misschien kan je instructeur naast de sprong gaan staan (dat hij er niet echt makkelijk langs kan) en veel balkjes draven :P

DezeNaam

Berichten: 3353
Geregistreerd: 30-07-13
Woonplaats: België

Re: HELP, verder met springen of stoppen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 21:20

Wie vind springen niet leuk, jij of je paard? Je paard stopt echt niet zonder reden hoor, ik dacht dat vroeger ook altijd van 'man rotbeest hij wilt gewoon niet springen' maar uiteindelijk ligt de fout meestal bij de ruiter.
Ik weet ook niet hoe je instructie les geeft, maar geeft zij wel voldoende advies?

Juuuuul_Xx

Berichten: 242
Geregistreerd: 04-12-12
Woonplaats: Harderwijk

Re: HELP, verder met springen of stoppen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-13 23:19

Maandag en dinsdag gaan we 2 oefenparcoursen rijden. 1 op thuisterrein en 1 op vreemd terrein. Ik vind springen erg leuk, maar het is inderdaad dat ik na een paar hindernissen er pas in ga geloven. Dat is ook een fout van mij. Maar als jk eenmaal ervoor ga, wil ie ook wel vaak wat stoppen. :(