Herplaatser mastino napoletano

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
XLeandrosX
Berichten: 3200
Geregistreerd: 01-09-06

Herplaatser mastino napoletano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-13 21:26

Via via ben ik bij iemand gekomen die een mastino napoletano ter herplaatsing heeft. Een twee jarige reu.
Nu ben ik wel gewend aan een grote hond. Ook zijn wij gewend aan "moeilijke", zelfstandige rassen. We hebben al behoorlijk wat ervaring met honden.
De hond zelf lijkt niets mis mee te zijn: gezond, lief, goed luisteren, al met al een leuk beestje.
Om mezelf wat meer in te lezen in het ras ging ik vandaag het internet afspeuren.
Toen kwam ik de volgende uitspraak tegen:
Hij is zeer terughoudend naar vreemden, maar bijzonder lief voor de mensen met wie hij samenwoont. Hij hecht zich bijzonder sterk aan zijn baas of zijn gezin en het allerergste wat een Mastino Napoletano dan ook kan overkomen is dat hij naar een ander huis moet. Hij zal daar simpelweg niet goed kunnen wennen en altijd terug blijven verlangen naar zijn eerste, in zijn ogen zijn enige echte, baas.

In hoe verre is dit ook zo? Doe ik er wel goed aan om een mastino napoletano op te vangen? Is zo'n hond wellicht beter af met euthanasie, iets waar de huidige eigenaar wel aan denkt indien hij geen passend huis vind? Of zou hij zich voldoende aan ons kunnen hechten om ons te zien als zijn baas?
Ik loop echt de hele dag al aan de hond te denken en moet er niet aan denken dat ie afgemaakt wordt. Maar wil hem ook niet hier heen halen en m weg zien kwijnen omdat ie z'n echte baas mist.
Wie heeft ervaring met dit ras en hoe kijken jullie hier tegen aan?

Rex_Rolfo

Berichten: 5377
Geregistreerd: 27-07-13

Re: Herplaatser mastino napoletano

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 21:33

Daar kom je alleen achter door het dier een kans te geven. Deze heeft het voordeel nog maar twee jaar te zijn. Gaat het goed hebben jullie nog een geweldige tijd samen, gaat het niet goed dan wordt hooguit het ergste wat uitgesteld. Dan hoop ik echt ie went want het zijn wel mooie stoere honden.

dierenfan
Berichten: 9605
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Herplaatser mastino napoletano

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 21:52

daar kom je vanzelf achter. Wij hebben bijv. momenteel in de opvang een mogelijke kruising tussen allerlei berghonden zitten (is nog pup 4 maanden en afkomst onbekend). Of hij joekels gaat worden weten wij niet en hoe het karakter gaat worden weten wij ook niet. Enigste wat we denken is dat er mogelijk meerdere rassen in zitten van o.a. kaukaas, komondor, kuvasz, anatolische herder, enz.
Het is nu een leuk en schattig hondje naar alles en iedereen maar wij vragen steeds mensen zich in te lezen in deze rassen zodat men weet wat men mogelijk tegen gaat kunnen komen als hij volwassen is. Tot nu toe is iedereen afgehaakt......

Ook dus omdat ze net als jij lezen wat het ras in houd en wat het mogelijk voor problemen kan geven als je de (die) rassen over het algemeen bekijkt. Dit geeft niet ooit komt er wel iemand ;)

Echter dat is dus net als bij die herplaatser die jij tegen komt. Misschien dat je het niet aan durft, dan ook niet doen. Durf je het wel aan? Dan moet je er voor een volle 100% voor gaan en dan gaat dat gewoon goed komen in verreweg de meeste gevallen. Alleen zal het niet zo makkelijk en snel gaan misschien als bij een gemiddelde labrador. Echter als het je lukt heb je er ook weer een zeer trouwe hond aan.

Oftewel een labrador kan je bij twijfel wel doen maar voor een gemiddelde hond van dit ras bij twijfel niet doen maar als jou gevoel als je de hond gezien en bekeken hebt goed is gewoon er voor gaan! Het zal moeilijker gaan maar vaak echt niet onmogelijk. Zou wat zijn als alle honden van dergelijke rassen ge euth moeten worden als de baas er niet meer voor kan zorgen....

XLeandrosX
Berichten: 3200
Geregistreerd: 01-09-06

Re: Herplaatser mastino napoletano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-13 22:43

Ik heb inmiddels m'n vijfde komondor. Ookal Pyrenees gehad en een Duitse dog. Maar die laatste was echt zo'n makkie in vergelijking bij de komondor.
Dus ben wel wat gewend.

Eydis

Berichten: 4885
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Purmerend

Re: Herplaatser mastino napoletano

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 22:46

gewoon doen :D

Hoppit

Berichten: 1865
Geregistreerd: 23-03-10
Woonplaats: Leersum <3

Re: Herplaatser mastino napoletano

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 22:52

Wij hebben in onze praktijk een klant met 4 dat soort types. Oa een MN teef. Wij, als vreemden die haar eigenlijk altijd maar zien op momenten dat ze dus minder happy is, kunnen daar mee lezen en schrijven. Is ook een rescue-geval. Ze kwijlen alleen heel erg veel, uw DA (en assistentes :p) apprecieert het enorm als je standaard een handdoekje bij hebt 0=)

Gewoon een kans geven.

XLeandrosX
Berichten: 3200
Geregistreerd: 01-09-06

Re: Herplaatser mastino napoletano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-13 23:24

Dat had ik met m'n Duitse dog ook altijd bij me. Zodra t spannend werd begon ze te kwijlen. :D

Sassol

Berichten: 5254
Geregistreerd: 16-01-09
Woonplaats: Omg. Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 11:12

XLeandrosX schreef:
Hij is zeer terughoudend naar vreemden, maar bijzonder lief voor de mensen met wie hij samenwoont. Hij hecht zich bijzonder sterk aan zijn baas of zijn gezin en het allerergste wat een Mastino Napoletano dan ook kan overkomen is dat hij naar een ander huis moet. Hij zal daar simpelweg niet goed kunnen wennen en altijd terug blijven verlangen naar zijn eerste, in zijn ogen zijn enige echte, baas.

In hoe verre is dit ook zo?


Geen ervaring met het ras zelf, maar ik vind deze beschrijving sowieso niet honds. Een hond leeft in het hier en nu, natuurlijk is ook een hond gewend aan patronen/bekende dingen, maar die passen zich (bij het juiste huis) echt wel aan hoor.
Om altijd terug te blijven verlangen naar iets moet je bepaalde gedachtes kunnen hebben die een hond simpelweg niet heeft. (Namelijk terugdenken aan die goede oude tijd met zijn eerste baas, hoe leuk het was etc.)

Dus nee hoor, lekker overnemen die hond!

XLeandrosX
Berichten: 3200
Geregistreerd: 01-09-06

Re: Herplaatser mastino napoletano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-13 11:23

Daar ben ik t persoonlijk niet mee eens. Wij hadden een komondor teef. Ook hadden wij een pleegdochter om het weekend en halve vakanties. Die twee waren stapel op elkaar. Echter pleegdochter werd groot, ging studeren en contact verdween. Na 5 jaar kwam ze bij ons op bezoek. Toen ze zei: hé abbi, vloog de hond omhoog en sprong haar letterlijk om ver. Ze was volledig door het dolle heen. En omhelsde (ja dat doen komondors echt!) haar en was echt uitzinnig. Heel bijzonder om te zien.

Sassol

Berichten: 5254
Geregistreerd: 16-01-09
Woonplaats: Omg. Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 11:25

Ja, maar heeft de hond 5 jaar lang weg lopen kwijnen? Uiteraard kunnen ze wel dingen herinneren, maar daar zonder trigger (in dit geval jouw dochter) continu aan terug denken is wel even een ander hersenproces.

XLeandrosX
Berichten: 3200
Geregistreerd: 01-09-06

Re: Herplaatser mastino napoletano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-13 11:25

Daar heb je gelijk in.

koenlover

Berichten: 2416
Geregistreerd: 24-12-04
Woonplaats: Boekel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 11:31

Wij hebben een Mastino napoletano teef en het zijn geen makkelijke honden (dat is in ieder geval mijn mening gebaseerd op de mastino's die ik ken, heb zelf rottweilers, mechelse herders en ridgebacks gehad maar zij is echt een verhaal apart) maar als je zelf voldoende ervaring hebt met honden zou ik het doen, als ze je eenmaal kennen en zich op hun gemak voelen zijn het geweldige honden voor het gezin.

Mijn teef is ook erg gehecht aan het gezin en erg afstandelijk naar vreemden maar als je haar de tijd geeft om je te leren kennen (heb een pleegzusje gehad en mijn schoonzus heeft een tijd bij ons in huis gewoont) gaat het vanzelf goed. Ze hebben alleen even tijd nodig om je te leren kennen, en dat zal misschien wel langer duren dan bij sommige andere honden, maar uiteindelijk is dat echt de moeite waard.
Laatst bijgewerkt door koenlover op 19-12-13 11:35, in het totaal 2 keer bewerkt

BigOne
Berichten: 38193
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 11:32

Gezien je ervaring met dit soort karakters zou ik hem gewoon een kans geven, je bekijkt het heel realistisch en weet ook waar je aan begint. Zoals iemand al zei, gaat het echt niet dan kun je alsnog een andere beslissing nemen maar je voorkomt ook dat een dier met een speciaal karakter terecht komt bij mensen die er niet goed mee om kunnen gaan.

XLeandrosX
Berichten: 3200
Geregistreerd: 01-09-06

Re: Herplaatser mastino napoletano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-13 11:44

Het is nog al lastig. Ik heb inmiddels het idee dat er niet helemaal open kaart gespeeld wordt door de eigenaar..... Ik heb daar zo'n moeite mee. Ik snap dat er omstandigheden voor kunnen komen waardoor je tot een dergelijk besluit komt, maar wees dan wel eerlijk! T voelt niet helemaal zuiver.....

Rex_Rolfo

Berichten: 5377
Geregistreerd: 27-07-13

Re: Herplaatser mastino napoletano

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 11:49

Oei, dat maakt het wel lastiger. Welk vermoeden heb je? Gedragsproblemen door geen of verkeerde opvoeding? Medische problemen?

XLeandrosX
Berichten: 3200
Geregistreerd: 01-09-06

Re: Herplaatser mastino napoletano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-13 12:10

Ik kan er niet de vinger op leggen. Aangegeven werd dat als ze geen goed adres vinden voor hem ze hem in januari laten inslapen. Dat doe je niet met een lieve welopgevoede, goed luisterende allemansvriend die kern gezond is......

mindful

Berichten: 3556
Geregistreerd: 24-09-08
Woonplaats: Zaventem - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 12:21

Moeilijk om te oordelen zo, woont hij ver? Kan je meerdere bezoeken plannen? Of de hond eens ophalen om een wandeling te maken?
Je hart wil wel maar het verstand zegt nee. Niet slim van het baasje om dingen te verzwijgen, het is tenslotte toch voor de hond dat hij het doet, wie weet is er een simpele oplossing mits goede begeleiding dat je de hond weer stabiel krijgt.
Ik blijf dit volgen, ben reuzebenieuwd hoe je't gaat aanpakken. Veel succes ;)

Rex_Rolfo

Berichten: 5377
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 12:22

In principe niet nee. Maar misschien dat het aan mijn fantasie ligt, ik krijg bij een MN eigenaar toch een ander beeld voor ogen dan bij iemand die met een dwergpoedel loopt. En ik zou ook niet zomaar tegen een vreemde zeggen dat ik een paar jaar niet meer voor m'n hond kan zorgen omdat ik op kosten van de staat uit logeren ga....

Echter de kans dat het om een probleemhond gaat lijkt me beduidend groter. Kan je niet ergens bij een hondenuitlaatgebied oid afspreken om kennis te maken met hond en baas?

XLeandrosX
Berichten: 3200
Geregistreerd: 01-09-06

Re: Herplaatser mastino napoletano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-13 12:34

Wij gaan vrijdag naar Nederland. Ik hoop m dan te kunnen zien. Wat mij ook irriteerde is dat ik drie dagen moet wachten op antwoord op mijn mail. Wellicht is dat mijn kronkel, maar je plaats een advertentie, bent serieus aan het zoeken, dan reageert er een serieus iemand....... Dan wacht je toch niet drie dagen met antwoorden????

koenlover

Berichten: 2416
Geregistreerd: 24-12-04
Woonplaats: Boekel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 12:47

Rex_Rolfo schreef:
In principe niet nee. Maar misschien dat het aan mijn fantasie ligt, ik krijg bij een MN eigenaar toch een ander beeld voor ogen dan bij iemand die met een dwergpoedel loopt. En ik zou ook niet zomaar tegen een vreemde zeggen dat ik een paar jaar niet meer voor m'n hond kan zorgen omdat ik op kosten van de staat uit logeren ga....

Echter de kans dat het om een probleemhond gaat lijkt me beduidend groter. Kan je niet ergens bij een hondenuitlaatgebied oid afspreken om kennis te maken met hond en baas?


Offtopic, maar ik moest hier wel erg om lachen.. Ik heb een chihuahua (een maltezer leeuwtje & rottweiler gehad), een franse basset, een rhodesian ridgeback, een mechelse herder en een mastino napoletano, ben wel benieuwd wat voor vreemd type ik dan wel niet moet zijn :+

Maar ontopic zou ik inderdaad kijken of je de hond een of meerdere keren kan zien. Ik vind een honden uitlaat gebied wel een goede tip, mijn teef is niet heel makkelijk met andere (vreemde) honden en dat is geen ramp maar dan weet je dat wel gelijk. Verder zou ik ook wel willen zien hoe hij bij die mensen in huis is.

Neon

Berichten: 4925
Geregistreerd: 03-07-06

Re: Herplaatser mastino napoletano

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 12:55

Probeer het... euthanasie kan altijd nog... over het algemeen past een dier zich aaan de nieuwe situatie aan, wees concequent en eerlijk ten opzichte van het dier.

Enne over wat je op internet vind... tsja... mijn ervaring is dat je alles kunt vinden op het net... dus verhalen en deskundigen die zeggen dat het niet kan en verhalen en deskundigen dat het kan... luister naar je eigen gevoel je hebt ervaring...

blokje

Berichten: 7916
Geregistreerd: 24-06-05

Re: Herplaatser mastino napoletano

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 13:01

wij hebben een dogo canario overgenomen toen ze 2 was. het is ook een trouw ras. maar ze was na een aantal maand helemaal blij bij ons. maar als we bij der oude eigenaar komen dan is ze helemaal blij ze is echt nog gek op die oude man. maar zodra wij de auto open doen springt ze er in en is ze blij dat ze met ons mee mag ;)

keshia

Berichten: 3079
Geregistreerd: 31-10-04

Re: Herplaatser mastino napoletano

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 13:07

hier een bordeaux dog, dat is qua gedrag een zelfde soort hond... loyaal naar eigen gezin, beschermend.. maar afwachtend naar de buitenstaanders...
wij hebben haar gehaald toen ze 4 jaar oud was... ook een herplaatsertje dus...
eerste dagen had ze moeite met te luisteren.. maar na 1 maand was ze volledig gewend aan ons gezin... een betere hond kunnen wij ons niet wensen!

Amandavd
Berichten: 12104
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 13:18

keshia schreef:
hier een bordeaux dog, dat is qua gedrag een zelfde soort hond... loyaal naar eigen gezin, beschermend.. maar afwachtend naar de buitenstaanders...
wij hebben haar gehaald toen ze 4 jaar oud was... ook een herplaatsertje dus...
eerste dagen had ze moeite met te luisteren.. maar na 1 maand was ze volledig gewend aan ons gezin... een betere hond kunnen wij ons niet wensen!


Dan heb ik liever met een Bordeaux dog te maken dan met een MN, brr wat vind ik dat griezelige dieren.

Ragdollcat
Berichten: 14664
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 13:22

Dat hoeft niet bij allemaal zo te zijn. Ooit was er een hond van deze ras afgestaan door de eigenaar aan de asiel en de manege-eigenaar van waar ik vroeger reed heeft hem genomen en ze raakten in zeer korte tijd sterk aan elkaar gehecht en het was een al wat oudere hond.

Je moet niet alles geloven en te letterlijk nemen wat er beschreven staat over het ras. Eerst kijken en het een kans geven. Ook hier geldt: per hond is het verschillend.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 19-12-13 13:23, in het totaal 1 keer bewerkt