Bitloos rijden; kaptoom of kaakgekruist?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
KimdeGroot94

Berichten: 670
Geregistreerd: 22-11-13
Woonplaats: Warmenhuizen

Bitloos rijden; kaptoom of kaakgekruist?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-13 21:40

Beste mede-bokkers,

Ik wil met mijn verzorgpaard bitloos gaan rijden, ik heb al een heleboel gelezen over de verschillende optomingen en kom erg veel voor en nadelen tegen. Ik ben nog aan het twijfelen tussen een kaakgekruist hoofdstel of een (weens) kaptoom. Ik wil dressuurmatig rijden met af en toe een buitenrit, en het gaat om een 5-jarig paard. Ik zou het fijn vinden als jullie jullie ervaringen met een van deze optomingen, of natuurlijk allebei, met mij zouden willen delen. Zodat ik de goede keuze kan maken! (ondanks dat het voor ieder paard natuurlijk verschillend is)

Alvast heel erg bedankt!

_Dracarys

Berichten: 5604
Geregistreerd: 13-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 21:41

Kan je jouw voor en nadelen van beide hoofdstellen eens neerzetten hier ? :)

MissDD
Berichten: 684
Geregistreerd: 12-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 21:42

Ik volg even, want bitloos heeft ook mijn interesse.

myshettiez
Berichten: 3
Geregistreerd: 17-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 22:16

ik heb bitloos leren rijden, het bevalt me erg goed.
ik gebruik het kruislings hoofdstel, daarbij ligt de neusriem net iets hoger op het bot, een goede drukverdeling.
ik rijd hiermee ook buiten en ik spring ermee.
mijn ervaring is dat mensen dan toch net niet overgaan op bitloos, jammer, wat mij betreft, ik merk dat ik even veel controle heb, dus gevaarlijker is het i.i.g. niet.
als je wil overstappen is kruislings een goede oplossing.
misschien is het fijn om voor het eerst een ervaren bitloze:P erbij te hebben, de drukverdeling is nl. totaal anders, sommige paarden reageren hier goed op en bij andere paarden duurt dit wat langer

wel moet je opletten dat je de neusrien niet te los doet, dan verschuift het pijnlijk

ik ben blij dat ik zo rijd voor mij en mijn paardjes heeft het veel voordelen. :D :D :) :)
Laatst bijgewerkt door myshettiez op 17-12-13 22:19, in het totaal 1 keer bewerkt

KimdeGroot94

Berichten: 670
Geregistreerd: 22-11-13
Woonplaats: Warmenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-13 22:17

Tessa_93 schreef:
Kan je jouw voor en nadelen van beide hoofdstellen eens neerzetten hier ? :)


Natuurlijk!

Kaptoom

Voordelen:
* Subtiele hulpen zonder ruis
* Ook te gebruiken voor grondwerk

Nadeel:
* Voornamelijk druk op de neus

Kaakgekruist

Voordelen:
* Makkelijk sturen en halthouden
* De druk is verdeeld

Nadeel:
* Riempjes blijven weleens hangen waardoor er druk blijft

Ik had nog meer gelezen, maar dit is wat er zo even in me opkomt!

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33780
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Bitloos rijden; kaptoom of kaakgekruist?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 22:19

Ik heb een sidepull, en dat is voor mijn paardje erg duidelijk. Zelfs mennen gaat er mee.
Dat is een beetje hetzelfde idee als een kaptoom.

KimdeGroot94

Berichten: 670
Geregistreerd: 22-11-13
Woonplaats: Warmenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-13 22:19

myshettiez schreef:
ik heb bitloos leren rijden, het bevalt me erg goed.
ik gebruik het kruislings hoofdstel, daarbij ligt de neusriem net iets hoger op het bot, een goede drukverdeling.
ik rijd hiermee ook buiten en ik spring ermee.
mijn ervaring is dat mensen dan toch net niet overgaan op bitloos, jammer, wat mij betreft, ik merk dat ik even veel controle heb, dus gevaarlijker is het i.i.g. niet.
als je wil overstappen is kruislings een goede oplossing.
misschien is het fijn om voor het eerst een ervaren bitloze:P erbij te hebben, de drukverdeling is nl. totaal anders, sommige paarden reageren hier goed op en bij andere paarden duurt dit wat langer


Heel erg bedankt voor je reactie, duidelijk!

Mijn instructrice rijdt zelf ook bitloos en die gaat me daar dan ook zeker in begeleiden!

KimdeGroot94

Berichten: 670
Geregistreerd: 22-11-13
Woonplaats: Warmenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-13 22:20

MarlindeRooz schreef:
Ik heb een sidepull, en dat is voor mijn paardje erg duidelijk. Zelfs mennen gaat er mee.
Dat is een beetje hetzelfde idee als een kaptoom.


Ik las dat een sidepull lastig is om mee te beginnen, zowel voor de ruiter als voor het paard. Ben jij er wel mee begonnen of heb je eerst met een ander bitloos hoofdstel gereden?

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33780
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Bitloos rijden; kaptoom of kaakgekruist?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 22:23

Ik heb zelf een pony die erg veel duidelijkheid nodig heeft, dus daarom heb ik een sidepull gekocht. Ik rijdt er zelf niet mee (het is een shet. := ) Maar mijn zusje wel. Daar voor reed ik met een touwhalster maar die gaf toch niet duidelijk genoeg de hulpen aan. :j

hier een filmpje, je ziet dat ik hem heel precies kan sturen.

KimdeGroot94

Berichten: 670
Geregistreerd: 22-11-13
Woonplaats: Warmenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-13 22:26

MarlindeRooz schreef:
Ik heb zelf een pony die erg veel duidelijkheid nodig heeft, dus daarom heb ik een sidepull gekocht. Ik rijdt er zelf niet mee (het is een shet. := ) Maar mijn zusje wel. Daar voor reed ik met een touwhalster maar die gaf toch niet duidelijk genoeg de hulpen aan. :j

hier een filmpje, je ziet dat ik hem heel precies kan sturen.
[ Video ]


Ik zie het inderdaad, bedankt!

Toch heb ik zelf het idee dat de side pull veel druk geeft op het neusbeen, wat bij een paard best gevoelig is..

_Dracarys

Berichten: 5604
Geregistreerd: 13-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 22:29

kimmm94 schreef:
Tessa_93 schreef:
Kan je jouw voor en nadelen van beide hoofdstellen eens neerzetten hier ? :)


Natuurlijk!

Kaptoom

Voordelen:
* Subtiele hulpen zonder ruis
* Ook te gebruiken voor grondwerk

Nadeel:
* Voornamelijk druk op de neus

Kaakgekruist

Voordelen:
* Makkelijk sturen en halthouden
* De druk is verdeeld

Nadeel:
* Riempjes blijven weleens hangen waardoor er druk blijft

Ik had nog meer gelezen, maar dit is wat er zo even in me opkomt!


Met het nadeel van de kaakgekruisde ben ik het volledig mee eens, dat is echt erg vervelend ! Ik heb ook de ervaring dat als je bijvoorbeeld iets teveel druk geeft aan 1 kant dat de riempjes verschuiven.

Ikzelf zou voor de kaptoom gaan :j

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33780
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 22:29


KimdeGroot94

Berichten: 670
Geregistreerd: 22-11-13
Woonplaats: Warmenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-13 22:31


Thirza_99

Berichten: 1143
Geregistreerd: 29-07-13
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 22:49

kimmm94 schreef:
MarlindeRooz schreef:


Dat heb ik ook bekeken ja, maar kaakgekruist staat daar niet tussen..

De cook is ook kaakgekruisd.
Mijn paard is vrij gevoelig op de neus en hij vond kaakgekruisd niets, sidepull onduidelijk, kingekruist vind hij wel fijn. Kaptoom ga ik eerdaags kopen, heb nog geen ervaring daarmee.

KimdeGroot94

Berichten: 670
Geregistreerd: 22-11-13
Woonplaats: Warmenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-13 07:20

thirzanaomi schreef:
De cook is ook kaakgekruisd.
Mijn paard is vrij gevoelig op de neus en hij vond kaakgekruisd niets, sidepull onduidelijk, kingekruist vind hij wel fijn. Kaptoom ga ik eerdaags kopen, heb nog geen ervaring daarmee.


Ik zie het inderdaad! Bedankt! Mag ik vragen wat voor jóu de reden is om nu over te gaan op een kaptoom?

MabuPets
Berichten: 461
Geregistreerd: 30-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 07:34

Ik geef zelf de voorkeur aan een kaptoom. Dit vooral omdat ik bij de kaak kruislings hoofdstellen heb ervaren dat er inderdaad erg veel ruis is. Als ik de teugels (druk) los liet wou het nog wel eens zo zijn dat de teugels onder de kaak niet direct 'los' lieten. Waardoor mijn merrie extreem geïrriteerd werd omdat ze niet begreep wat ik van haar vroeg :+

Ik vind de kaptoom van Josepha Guillaume een aanrader, het is gebaseerd op de kaptomen van de rijkunst meesters. Hij is zo ontwikkeld dat de drukverdeling over het hele hoofd zit en niet alleen op de neus. Je kunt hem helemaal verstellen zodat de neusriem hoog op de neus ligt en dus zachter inwerkt.
Vrijwel alle paarden die hiermee worden getraind en gereden reageren hier super op!

Je kunt meer informatie vinden op http://www.taonara.com

Ps; nog een voordeel, de 'druk' is direct verdwenen zodra je de teugels los laat en hij kan op maat gemaakt worden precies zoals jij hem wilt! En nog een kleine maar belangrijke toevoeging; er zit absoluut geen ketting op ijzer in de neusriem!

Lori

Berichten: 3564
Geregistreerd: 11-08-10

Re: Bitloos rijden; kaptoom of kaakgekruist?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 08:21

Is een nurtural bitles bridle niks voor jou. Is kaak gekruist zonder ruis door een cirkle X systeem.

Een sidepull vind ik nog altijd het best ook qua druk. Bij kaakgekruiste gewone dan komt er druk op de zijkanten en de neus. Kan je geen hoofdstel lenen van iemand om eens te testen.

KimdeGroot94

Berichten: 670
Geregistreerd: 22-11-13
Woonplaats: Warmenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-13 09:00

Percella schreef:
Ik geef zelf de voorkeur aan een kaptoom. Dit vooral omdat ik bij de kaak kruislings hoofdstellen heb ervaren dat er inderdaad erg veel ruis is. Als ik de teugels (druk) los liet wou het nog wel eens zo zijn dat de teugels onder de kaak niet direct 'los' lieten. Waardoor mijn merrie extreem geïrriteerd werd omdat ze niet begreep wat ik van haar vroeg :+

Ik vind de kaptoom van Josepha Guillaume een aanrader, het is gebaseerd op de kaptomen van de rijkunst meesters. Hij is zo ontwikkeld dat de drukverdeling over het hele hoofd zit en niet alleen op de neus. Je kunt hem helemaal verstellen zodat de neusriem hoog op de neus ligt en dus zachter inwerkt.
Vrijwel alle paarden die hiermee worden getraind en gereden reageren hier super op!

Je kunt meer informatie vinden op http://www.taonara.com

Ps; nog een voordeel, de 'druk' is direct verdwenen zodra je de teugels los laat en hij kan op maat gemaakt worden precies zoals jij hem wilt! En nog een kleine maar belangrijke toevoeging; er zit absoluut geen ketting op ijzer in de neusriem!


Klinkt als een hele goede optie, ga er naar kijken! Heel erg bedankt!

KimdeGroot94

Berichten: 670
Geregistreerd: 22-11-13
Woonplaats: Warmenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-13 09:02

hetlevenwint schreef:
Is een nurtural bitles bridle niks voor jou. Is kaak gekruist zonder ruis door een cirkle X systeem.

Een sidepull vind ik nog altijd het best ook qua druk. Bij kaakgekruiste gewone dan komt er druk op de zijkanten en de neus. Kan je geen hoofdstel lenen van iemand om eens te testen.


Ik ken eigenlijk niemand met zo'n hoofdstel in de buurt die past bij mijn paard.. een side pull is lastig om op over te stappen vanaf bit toch?

Lori

Berichten: 3564
Geregistreerd: 11-08-10

Re: Bitloos rijden; kaptoom of kaakgekruist?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 10:30

Sidepull is voor de meeste paarden juist erg logisch van overstap omdat alles het zelde blijft behalve dan dat bit. :)

KimdeGroot94

Berichten: 670
Geregistreerd: 22-11-13
Woonplaats: Warmenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-13 10:55

hetlevenwint schreef:
Sidepull is voor de meeste paarden juist erg logisch van overstap omdat alles het zelde blijft behalve dan dat bit. :)


Dan ga ik dat toch ook nog even overwegen..

KimdeGroot94

Berichten: 670
Geregistreerd: 22-11-13
Woonplaats: Warmenhuizen

Re: Bitloos rijden; kaptoom of kaakgekruist?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-13 10:59

Is een sidepull niet heel streng, door veel druk op de neus?

mariettek

Berichten: 1685
Geregistreerd: 25-02-06
Woonplaats: Ermelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 11:00

Ik heb zelf ook een sidepull. Blijft voor mij toch het fijnste. Deze stel ik dan wel redelijk hoog in (waar het minder gevoelig is) en overstappen was geen enkel probleem. Heb zelfs nog een tijd bit en sidepull afgewisseld :)

Woogy

Berichten: 8285
Geregistreerd: 06-01-03
Woonplaats: Bellingwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 11:01

ik rij het liefst bitloos met kaptoom. Puur gevoel eigenlijk, vind ze er prettiger op lopen en stabieler in m'n handen

Lusitana

Berichten: 22431
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: Bitloos rijden; kaptoom of kaakgekruist?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 11:16

Ik verkoop kaptomen oa de weense, dus ik wil hem niet graag afraden,maar wil je met een kaptoom gaan rijden (waar ze niet echt voor bedoeld zijn, behalve in combinatie met een bit) moet je wel een paard of pony hebben dat ook op een halster te rijden is.
Als je paard of pony weinig respect heeft voor een halster, zal het ook weinig om een weense kaptoom geven en ben je wleleicht meer gebaat bij een hoofdstel met een smallere neusriem en meer drukpunten.
Dat kan dus op zich al een aardige leidraad zijn voor een beslissing.