Extreem drukke kat, 2e erbij, andere opties?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Marjon_
Berichten: 10664
Geregistreerd: 02-04-03
Woonplaats: Geertruidenberg

Extreem drukke kat, 2e erbij, andere opties?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-13 14:51

Hallo allemaal.

Heb een vraag die ik graag met jullie zou delen, omdat ik benieuwd ben naar de mening van andere katten eigenaren.

Wij hebben een jonge (jeweetwel) kater, Octaaf. Octaaf is nu 8 maanden en dus geholpen.
We hebben Octaaf van het moment dat hij bij zijn moeder weg kon.
Nu is het altijd al een pittig ding geweest, dat merkte we in het nest al. Tenminste, toen was hij al het meest ondernemend. Het nestje is geboren bij mijn nicht en zij zei ook duidelijk dat hij de stoutste van het stel was, maar goed, wij wilde een gezellig actieve kat, dus helemaal prima :P.

Het zou de bedoeling dat het een binnenkat zou blijven, gewoon omdat we aan een vrij drukke straat wonen en ik bang ben dat hij gewoon niet meer (heel) thuis komt.

Nu is het zo dat Octaaf verschrikkelijk druk is. Ik snap, hij is jong, hij is speels. Maar heb soms het idee dat hij een echte speelmaat mist. Aan de ene kant is hij ook heel zelfstandig en kan hij gerust lekker op een bepaald plekje liggen en tot rust komen. Echter op andere momenten drijft hij je tot waanzin.

Hij schooit, springt vanaf de grond in je been of hangt met z'n nagels in je rug. 'Valt' je arm aan als je met hem speelt en bijt dan... Iets afleren lijkt onmogelijk, hebben al van alles geprobeerd maar hij kijkt nergens van op. (Heb echt het idee dat het allemaal om te spelen hoor want hij is echt niet gemeen)


Nu waren we laatst bij een andere nicht van me die zijn 2 nestzusjes heeft. Toen zij hun speelkwartier hadden gingen ze achter elkaar aan, en beten ze in elkaars poten enzo. Voor ons was dat echt van 'Oh, dat doet Octaaf dus bij ons...'.


Al een tijdje ben ik nu aan het denken of we er misschien geen 2 hadden moeten nemen, of er alsnog 1 bij te nemen als maatje voor Octaaf. Zodat ze ook met elkaar kunnen spelen.
Mijn vriend dacht eerst dat Octaaf rustiger zou worden na zijn castratie, en dat we hem anders maar gewoon buiten moeten doen.. Ik doe dat dus liever niet vanwege de drukke straat en ik bang ben dat hij niet meer thuis komt. Hij is ook 0,0 rustiger geworden na zijn castratie :P.

Mijn vriend wilt geen 2e kat omdat Octaaf ook een en ander gesloopt heeft omdat hij zo wild en onoplettend is, en hij is bang dat hij een andere kat ook op slechte ideeën brengt en we dan 2 terroristen in huis hebben :P.

Nu is Octaaf mijn 1e kat, dus heb veel info van internet en familie/kennissen. Mijn vriend heeft vroeger thuis wel katten gehad (bij zijn ouders). Ook vrienden/kennissen die bij ons thuis komen zeggen dat ze nog nooit zo'n kat hebben meegemaakt.


Kwam hier langs de Beestenboel 'gesurfd' en dacht 'zal eens kijken wat bokt er van vind'.
Tips en tricks zijn dus welkom.

Ondanks zijn buien ben ik dolblij met die kat en kan hem echt niet meer wegdenken. Ik wil het allerbeste voor hem :).

Groetjes Marjon
Laatst bijgewerkt door _Marjon_ op 17-12-13 14:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Re: Extreem drukke kat, 2e erbij, andere opties?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 14:53

Een vriendje voor hem halen, zo snel mogelijk! :j Zo te horen kan hij dat goed gebruiken.

Je kan eens kijken in een asiel bijvoorbeeld of er een vriendje van ongeveer dezelfde leeftijd is :)

Mijn katertjes (gecastreerd) zijn nu 9 maanden en spelen de hele dag door samen :) het is een genot om te zien hoe ze met elkaar bezig zijn. Maar ook hoe ze lekker zelfstandig ergens spelen of liggen te slapen :)

absque_dubio

Berichten: 7844
Geregistreerd: 19-04-05
Woonplaats: Ik in Leusden, pony’s in Ederveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 14:54

Die van mij was ook zo'n boef toen ze nog alleen zat, toen er een vriendje bij kwam ging het veel beter! Ik zou dus zeker een tweede kat adviseren.

quera

Berichten: 13893
Geregistreerd: 10-02-05
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 14:54

Ik had er 1 die beet ook erg veel. Puur om te spelen en energie kwijt te kunnen. Nu heb ik er 3 en nu is het de grootste kroelerd die er is. En het bijten enz. Doet hij nu met z'n maatjes. Die van mij is nu ook 8 maanden :j

EkmiC
Berichten: 882
Geregistreerd: 23-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 14:59

Wij hebben er ook voor gekozen om een tweede erbij te nemen, omdat de eerste ook een binnenkat is (wonen 1 hoog dus kan niet naar buiten). De eerste leek nogal gefrustreerd in z'n eentje, dus een jaar later een tweede erbij gehaald. Nu spelen, stoeien, slapen, knuffelen ze samen. Het ene moment lijken ze elkaar in de haren te vliegen, maar ze kunnen ook niet zonder elkaar ;)!

En ja, als je weer een kitten neemt, zal er heus wel weer wat gesloopt worden. Misschien een optie om te kijken naar een kat van dezelfde leeftijd?

_Marjon_
Berichten: 10664
Geregistreerd: 02-04-03
Woonplaats: Geertruidenberg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-13 15:09

Ach dat slopen. Octaaf heeft wat dingen op de grond gegooid, bloempotten en dergelijke.
Ook de meubels zijn wel wat gehavend (ook wat leer helaas maar dat weet je van tevoren ;)). De leren stoelen zijn gewoon niet meer te redden, maar goed daar veranderd een 2e kat natuurlijk niks aan.

Heb ook gelijk een foto topic gemaakt van Octaaf:
[BB-ITP] Octaaf de Bolle

Letizia

Berichten: 12147
Geregistreerd: 24-04-02

Re: Extreem drukke kat, 2e erbij, andere opties?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 17:37

Speelmaatje kan zeker helpen, ze moeten gewoon hun ei kwijt kunnen, ik heb ook zo'n drukteschopper, die, ondanks dat ie 2 maatjes heeft, behoorlijk veel aandacht vraagt en hij is inmiddels 9 :')
Is het trouwens geen idee om de tuin af te zetten zodat hij wel naar buiten, maar niet de drukke straat op kan?
Mijn tuin is oa om de zelfde reden afgezet en werkt prima :)

dierenfan
Berichten: 9605
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Extreem drukke kat, 2e erbij, andere opties?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 22:05

wij hebben in de opvang een aantal katten van zijn leeftijd die zeer gericht zijn op het samen leven met een maatje ze willen niets anders dan bij de andere kat zijn en samen van alles te ondernemen. Wel terughoudend naar mensen maar als je ze de kans geeft zijn het heerlijke knuffelkatten. Voordeel van hun (nestgenoten) is dat ze allen zeer relaxt en rustig zijn en niet hyper actief. Als maatje zouden ze het absoluut goed doen maar ze zullen hem niet verder op hitsen naar nog meer hyper gedrag (ze lopen bij ons ook los in een grotere groep en hun zijn echt de katten waarbij andere katten tot rust komen).

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Re: Extreem drukke kat, 2e erbij, andere opties?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 00:34

Ik heb twee kittens in huis van een maand of vier? ( moet echt eens uitrekenen hoe oud ze nu zijn)
Maar die twee van mij ravotten samen,maar breken ook samen de boel af. Dus om te zeggen dat je het rustiger hebt straks,dat hoeft dus niet haha

Spelen,bijten en rennen doen ze samen,evenals in de gordijnen klimmen,planten slopen.. dat gaat gewoon door,ook al zijn ze samen haha

samp

Berichten: 196
Geregistreerd: 03-06-06
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 17:17

Als ik jou was zou ik ook een 2e kat erbij nemen. Ik heb zelf 2 kittens (katers) van nu 5 maanden en die kunnen echt niet meer zonder elkaar. Voor ik ze nam heb ik lang getwijfeld of ik 1 of 2 kittens zou nemen en nu kan ik me niet meer voorstellen dat ik daar zo over heb getwijfeld, als ik ze zo samen zie spelen weet ik dat ik de goede keuze heb gemaakt om er 2 te nemen :j
Mijn ene kitten is ook heel pittig en ondernemend, maar ik merk aan beide dat ze gewoon heel blij zijn met elkaars gezelschap. Ze rennen achter elkaar aan, springen boven op elkaar, slapen en ravotten samen, ze zijn echt leuk samen. En tuurlijk hebben ze hier ook wel eens iets gesloopt, of een rotzooitje gemaakt, maar ach dat hoort er nou eenmaal bij ;)

Diablo

Berichten: 9826
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 19:45

Ook hier meerdere katten. Ze hebben veel aan elkaar, maar om nou te zeggen dat het er rustiger van wordt....... ;)

Gaia

Berichten: 1465
Geregistreerd: 13-01-02
Woonplaats: Nootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 19:57

Ook van mij het advies om er inderdaad een leeftijdsgenootje bij te nemen. Wij hadden 2 oudere poezen en kregen daar toen een jonge kater bij. Hij liet hetzelfde gedrag zien als jij beschrijft. We hebben ervoor gekozen om een leeftijdsgenootje erbij te nemen. Al het gedrag is over. Nu slopen ze gewoon elkaar :) Gaat soms echt hard tegen hard, maar 2 minuten later liggen ze samen te slapen. Ik wilde ook absoluut geen 4 katten, maar ik heb er geen seconde spijt van gehad.