Als ie gaat, dan gaat ie écht... Tips?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
Jaan81

Berichten: 7609
Geregistreerd: 07-10-05
Woonplaats: Goedereede

Als ie gaat, dan gaat ie écht... Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-12-13 18:16

Hai,

Ik heb sinds 2 januari een geweldig leuke hond, kruising BordercolliexHollandseHerderxFrieseStabij. Hij is van 4-11-2012.

Ik train met hem (puppycursus gedaan en twee weken geleden met 294,5 punt EG afgerond), en hij kan dus prima luisreren, maar de laatste tijd gaat ie er soms ineens vandoor en dan gast ie zo ver, dat ik m amper meer kan zien....
Daarnet weer. Tijdens stallen uitmesten ondertussen lekker met m fespeeld en dan is ie constant om me heen, later ook toen ik de bal even weg gedaan had.
Lopen ee naar het huis (met bal!) sprint hij ineens met een rotgang weg, zo de weg over het land op. :(
Als ik hem dan roep, reageert hij 0,0!!!

Op strand heeft ie dat ook wel, dan vooral achter de meeuwen aan...

Wie o wie kan mij bruikbare tips geven hoe ik hem kan leren bij mij in de buurt te blijven?
Alvast ontzettend bedankt!

TYCHO
~-~-~-~-~-~-~-~-~ [RIJ-ITP] Trekpaard Tycho & ik nemen afscheid.....~-~-~-~-~-~-~-~-~ [IM] Trekpaard Tycho, ons dikke boek is uit -~-~-~-~-~-~-~-~-


Pluttersput

Berichten: 15016
Geregistreerd: 11-09-05

Re: Als ie gaat, dan gaat ie écht... Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 18:17

Is het jachtinstinct? Of misschien is hij aan het puberen?
Ik zou hem gewoon lekker aan de riem houden voor eerst, tot alles prima bevestigd is :)

Kitty1985
Berichten: 1788
Geregistreerd: 06-01-13
Woonplaats: Er gaat niets boven..

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 18:19

*\o/* pubertijd

En hormonen gaan opspelen *\o/*

Leuke tijd }:)

Voorlopig even aanlijnen.
Laatst bijgewerkt door Kitty1985 op 17-12-13 18:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Jaan81

Berichten: 7609
Geregistreerd: 07-10-05
Woonplaats: Goedereede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-12-13 18:20

En wat bedoel je precies met 'alles'?

Oh, hij is geholpen trouwens hoor ;)

TYCHO
~-~-~-~-~-~-~-~-~ [RIJ-ITP] Trekpaard Tycho & ik nemen afscheid.....~-~-~-~-~-~-~-~-~ [IM] Trekpaard Tycho, ons dikke boek is uit -~-~-~-~-~-~-~-~-

Lauratje_88

Berichten: 1738
Geregistreerd: 24-09-09
Woonplaats: Antwerpen, Belgïe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 18:20

Gewoon omdraaien en weg gaan. Desnoods roep je 'dada ik ben weg' en wandel je gewoon weg, hij zal wel achter je aan komen.

I wondered why the baseball kept getting bigger, and then it hit me.

Kitty1985
Berichten: 1788
Geregistreerd: 06-01-13
Woonplaats: Er gaat niets boven..

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 18:21

Jaan81 schreef:
En wat bedoel je precies met 'alles'?

Oh, hij is geholpen trouwens hoor ;)



Dan is het alleen de pubertijd!

Voorlopig even aan de lijn tot de oren weer gaan werken

Lauratje_88

Berichten: 1738
Geregistreerd: 24-09-09
Woonplaats: Antwerpen, Belgïe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 18:21

Met aanlijnen leer je hem niet dat hij bij jou moet blijven.

I wondered why the baseball kept getting bigger, and then it hit me.

Pluttersput

Berichten: 15016
Geregistreerd: 11-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 18:24

Ik bedoel met alles dat komen komen is, dat stoppen stoppen is, dat wachten wachten is :)

Lauratje__88, mijn ervaringen zijn daar heel anders in, juist bij pubers. Ik ken zelfs angstaggressieve honden die dik een jaar puur naast de eigenaar hebben moeten lopen. Die is nu niet meer agressief en blijft keurig in de buurt van de baas ;)
Weglopen is ook niet de oplossing. Dan moet je al 100% zeker weten dat je hond absoluut geen gevaar loopt als hij besluit om gewoon door te rennen. En dat kan vrijwel nergens.
Laatst bijgewerkt door Pluttersput op 17-12-13 18:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Jaan81

Berichten: 7609
Geregistreerd: 07-10-05
Woonplaats: Goedereede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-12-13 18:25

Lauratje_88 schreef:
Gewoon omdraaien en weg gaan. Desnoods roep je 'dada ik ben weg' en wandel je gewoon weg, hij zal wel achter je aan komen.

Nee dus. Hij gaat echt gewoon honderden meters weg op zo'n moment.

Binnen andere situaties werkt dat wel bij hem, dan ren ik wel ns hard de andere kant op.

Hij weet helaas erg goed het verschil tussen aan de lijn en los. 90% van de tijd gaat los gewoon meer dan prima, maar die 10% zijn zo frustrerend! Plus dat het ook gewoon gevaarlijk kan worden...

TYCHO
~-~-~-~-~-~-~-~-~ [RIJ-ITP] Trekpaard Tycho & ik nemen afscheid.....~-~-~-~-~-~-~-~-~ [IM] Trekpaard Tycho, ons dikke boek is uit -~-~-~-~-~-~-~-~-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 18:26

Doet hij dat alleen als hij bijv vogels ziet?
Goed op de signalen letten, als je ziet dat hij gaat fixeren al afleiden met iets lekkers of een speeltje.

Jaan81

Berichten: 7609
Geregistreerd: 07-10-05
Woonplaats: Goedereede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-12-13 18:27

Merk idd wel dat zn neus enorm aan het werken is de laatste tijd. Hij heeft van alle rassen duidelijke kenmerken: het gefocussedte (?) Van de border, het waakse van de herder en het jachtinstinct van de stabij.
Niet altijd zo'n leuke combi, hahaha!

TYCHO
~-~-~-~-~-~-~-~-~ [RIJ-ITP] Trekpaard Tycho & ik nemen afscheid.....~-~-~-~-~-~-~-~-~ [IM] Trekpaard Tycho, ons dikke boek is uit -~-~-~-~-~-~-~-~-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 18:28

Jaan81 schreef:
Merk idd wel dat zn neus enorm aan het werken is de laatste tijd. Hij heeft van alle rassen duidelijke kenmerken: het gefocussedte (?) Van de border, het waakse van de herder en het jachtinstinct van de stabij.
Niet altijd zo'n leuke combi, hahaha!


Toen ik de combi las dacht ik al die kan pittig zijn

Jaan81

Berichten: 7609
Geregistreerd: 07-10-05
Woonplaats: Goedereede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-12-13 18:29

dees_daan schreef:
Doet hij dat alleen als hij bijv vogels ziet?
Goed op de signalen letten, als je ziet dat hij gaat fixeren al afleiden met iets lekkers of een speeltje.

Vogels, hazen, konijnen, herten.... Al worden vogels wat minder nu.

Speeltje was vandaag niet genoeg, we waren al spelend naar huis aan het lopen en hij liet het gelijk volledig links liggen.
Volgende keer eens piepspeeltje in mn zak stoppen.

TYCHO
~-~-~-~-~-~-~-~-~ [RIJ-ITP] Trekpaard Tycho & ik nemen afscheid.....~-~-~-~-~-~-~-~-~ [IM] Trekpaard Tycho, ons dikke boek is uit -~-~-~-~-~-~-~-~-

Jaan81

Berichten: 7609
Geregistreerd: 07-10-05
Woonplaats: Goedereede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-12-13 18:29

dees_daan schreef:
Jaan81 schreef:
Merk idd wel dat zn neus enorm aan het werken is de laatste tijd. Hij heeft van alle rassen duidelijke kenmerken: het gefocussedte (?) Van de border, het waakse van de herder en het jachtinstinct van de stabij.
Niet altijd zo'n leuke combi, hahaha!


Toen ik de combi las dacht ik al die kan pittig zijn

Maar hij is verder wel ontzetgend leik en lief en geweldig! :j

TYCHO
~-~-~-~-~-~-~-~-~ [RIJ-ITP] Trekpaard Tycho & ik nemen afscheid.....~-~-~-~-~-~-~-~-~ [IM] Trekpaard Tycho, ons dikke boek is uit -~-~-~-~-~-~-~-~-

Kitty1985
Berichten: 1788
Geregistreerd: 06-01-13
Woonplaats: Er gaat niets boven..

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 18:29

Jaan81 schreef:
Lauratje_88 schreef:
Gewoon omdraaien en weg gaan. Desnoods roep je 'dada ik ben weg' en wandel je gewoon weg, hij zal wel achter je aan komen.

Nee dus. Hij gaat echt gewoon honderden meters weg op zo'n moment.

Binnen andere situaties werkt dat wel bij hem, dan ren ik wel ns hard de andere kant op.

Hij weet helaas erg goed het verschil tussen aan de lijn en los. 90% van de tijd gaat los gewoon meer dan prima, maar die 10% zijn zo frustrerend! Plus dat het ook gewoon gevaarlijk kan worden...



Denk echt dat het even een periode is...

Mijn teckel had rond die tijd hetzelfde.

Luisterde altijd perfect, tot ze rond een jaar was en vreselijk ging puberen.

Luisteren? Was da? Kan je dat eten?.

Verstoppen, andere kant op lopen. Kon haar haar bevallige achterwerk oxideren, ze deed waar ze zin in had.
Was er wel klaar mee, dus weer aan de lijn.
Merkte duidelijk aan haar dat pubertijd voorbij was, en toen was ze weer super braaf.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 18:30

Lauratje_88 schreef:
Met aanlijnen leer je hem niet dat hij bij jou moet blijven.

Maar je voorkomt dat ervan door gaan een gewoonte wordt. Eventueel nog verergerd door hem proberen terug te roepen zonder effect (= aanleren dat commando´s genegeerd kunnen/mogen worden).

Pluttersput

Berichten: 15016
Geregistreerd: 11-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 18:30

Als het echt jachtinstinct is zou ik hem gewoon bij je houden aan de riem. Hij mag geen enkele kans krijgen om er achter te komen dat het leuk is om achter het spul aan te rennen, ook al doet hij dit nu ook al. Ik zou hem echt gewoon bij me houden :)

Lauratje_88

Berichten: 1738
Geregistreerd: 24-09-09
Woonplaats: Antwerpen, Belgïe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 18:30

Daar heb je ook wel gelijk in dat het niet overal kan maar met aanlijnen leer je hem ook niet luisteren. Je laat een hond ook niet los waar hij gevaar kan lopen of kan zijn voor anderen.

De honden die ik heb gehad 2 rottweilers en een labrador heeft dat altijd wel gewerkt. Gewoon omgedraaid en weg gegaan ze wisten niet hoe snel ze terug bij mij moesten staan. ik denk dat het een beetje werkt op hun instinct om bij de roedel te blijven want zonder roedel zijn ze verloren.

Misschien nog eens goed bevestigen wie de roedelleider is?

I wondered why the baseball kept getting bigger, and then it hit me.

Jaan81

Berichten: 7609
Geregistreerd: 07-10-05
Woonplaats: Goedereede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-12-13 18:31

Dank jullie wel trouwens voor de reacties! Erg fijn als er mensen meedenken :j

TYCHO
~-~-~-~-~-~-~-~-~ [RIJ-ITP] Trekpaard Tycho & ik nemen afscheid.....~-~-~-~-~-~-~-~-~ [IM] Trekpaard Tycho, ons dikke boek is uit -~-~-~-~-~-~-~-~-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 18:32

Jaan81 schreef:
dees_daan schreef:
Toen ik de combi las dacht ik al die kan pittig zijn

Maar hij is verder wel ontzetgend leik en lief en geweldig! :j

Was ook niet vervelend bedoeld, maar als hij overal een stukje uit pakt dan zal dat idd niet altijd makkelijk zijn.

Ik zou idd een piepspeeltje proberen, of als jij een haas, hert enz ziet hem al even vast doen of als je ziet dat hij gaat fixeren.

Laurier

Berichten: 313
Geregistreerd: 22-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 18:38

Oh oh wat is dit herkenbaar. Die van ons is inmiddels wat ouder, maar we hebben precies hetzelfde gehad. Puppycursus met groot succes afgerond luisterde super tot ze eens dit ging doen. Tijd aan de riem gehad had absoluut geen effect. Roepen geen effect, erachteraan belonen als ze dan uiteindelijk kwam ook niet. Koekjes kaas weglopen niks hielp. Die van ons liep vaak dan naar huis uiteindelijk en op advies thuis negeren als ze dan thuis kwam ook geen effect. Tot ik op een dag dus weer bij het veld kwam waar het gegarandeerd weer zou gebeuren en ik dacht dan ben ik maar uren bezig en haal der weer op. Er kwam een man aan net op het moment dat het gebeurde en die had dus precies hetzelfde gehad, alles geprobeerd wat mensen vertelde maar geen effect. Hij vertelde dat je op zo'n moment moet zorgen dat je goede schoenen aan had en derachteraan moest gaan goed kwaad! Ook als je de hond dan uiteindelijk had, want hij vertelde dat ze echt wel leren na een aantal keer dat wanneer ze niet direct terug komen ze echt op hun donder krijgen. Ik vond het ontzettend raar enz. Maar heb dit dus uiteindelijk toch toegepast en ben echt een aantal Keren heeeeel boos geweest op der. Als ik dan had goed gecorrigeerd super kort en bij Me gehouden en aan het werk. En als ze er uitpeerde weer hrtzelfde ritueel herhalen. En geloof het of niet nu loopt ze nooit meer weg. Er zullen vast mensen zijn die het met bovenstaande niet eens zullen zijn, maar we hadden echt alle opties van ervaren mensen en tevens ook al onder begeleiding geprobeerd echt niets hielp, tot ik dit dus een aantal keren gedaan had.Probleem is daarna nooit meer terug gekomen. Heb hierbij dus wel degelijk ervaren mensen bij gehad, dus als
Je dit toepast zou ik wel proberen om iemand erbij te hebben die ervaring heeft met corrigeren op zo'n moment anders kan het natuurlijk alleen maar slechter worden. Je timing, en beheersing van corrigeren zijn namelijk wel erg belangrijk

Lichte Tour startgerechtigd!

liesen

Berichten: 686
Geregistreerd: 28-03-09
Woonplaats: Almelo

Re: Als ie gaat, dan gaat ie écht... Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 18:46

Heel herkenbaar idd! Mijn ouders hebben een hondje van 1,5 jaar. Die schiet de voordeur uit op straat. Het is nog gevaarlijk ook.

Wat mijn vader altijd doet is hard langs de hond heen rennen en dan rent de hond ineens mee. Mijn moeder pakt het anders aan die zegt: "Kom Didi we gaan in de auto!" Ze doet dan de auto deur open en dan komt de hond terug om in de auto te gaan. :').

Wie niet snel is moet slim zijn :D

Brightlin-s Dressuur B+20 L1+19 L2+22 M1+15
Olvira v. Legaat b+18
Jamaica Wobbes v.Rhodium
verkocht

Jaan81

Berichten: 7609
Geregistreerd: 07-10-05
Woonplaats: Goedereede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-12-13 18:50


TYCHO
~-~-~-~-~-~-~-~-~ [RIJ-ITP] Trekpaard Tycho & ik nemen afscheid.....~-~-~-~-~-~-~-~-~ [IM] Trekpaard Tycho, ons dikke boek is uit -~-~-~-~-~-~-~-~-


SternPhoto

Berichten: 6078
Geregistreerd: 17-03-10
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 18:53

Heb er ook 1 hier.
Is pubertijd.
Hij kan niet luisteren nu want z'n hormonen zeggen iets anders.
Een puber van 15 gaat ook volledig tegen z'n ouders in dat doen de honden ook.

Ik doe er nu een 10 meter lijn en laat hem dan lopen. Als ik hem nodig heb trap ik even op het lijntje en roep ik hier !
9 van de 10 keer komt die hier. De andere keer niet. En Ohja straf hem niet als die hier komt maar beloon hem.
Heb er 1 die was 3 uur aan het rennen achter de meeuwen aan ik ben op een geve en moment boos geweest bezorgd gefrustreerd schoor en heb me toen maar een plekje gegeven en gewacht tot die bij me was, was heel boos heb hem gestraft waardoor die weer weg was.

Toen die weer kwam beloonde ik hem kijken hoe dat ging, en nu komt die zo goed als elke keer weer.

JJane
Berichten: 1885
Geregistreerd: 22-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 18:55

Laurier schreef:
Oh oh wat is dit herkenbaar. Die van ons is inmiddels wat ouder, maar we hebben precies hetzelfde gehad. Puppycursus met groot succes afgerond luisterde super tot ze eens dit ging doen. Tijd aan de riem gehad had absoluut geen effect. Roepen geen effect, erachteraan belonen als ze dan uiteindelijk kwam ook niet. Koekjes kaas weglopen niks hielp. Die van ons liep vaak dan naar huis uiteindelijk en op advies thuis negeren als ze dan thuis kwam ook geen effect. Tot ik op een dag dus weer bij het veld kwam waar het gegarandeerd weer zou gebeuren en ik dacht dan ben ik maar uren bezig en haal der weer op. Er kwam een man aan net op het moment dat het gebeurde en die had dus precies hetzelfde gehad, alles geprobeerd wat mensen vertelde maar geen effect. Hij vertelde dat je op zo'n moment moet zorgen dat je goede schoenen aan had en derachteraan moest gaan goed kwaad! Ook als je de hond dan uiteindelijk had, want hij vertelde dat ze echt wel leren na een aantal keer dat wanneer ze niet direct terug komen ze echt op hun donder krijgen. Ik vond het ontzettend raar enz. Maar heb dit dus uiteindelijk toch toegepast en ben echt een aantal Keren heeeeel boos geweest op der. Als ik dan had goed gecorrigeerd super kort en bij Me gehouden en aan het werk. En als ze er uitpeerde weer hrtzelfde ritueel herhalen. En geloof het of niet nu loopt ze nooit meer weg. Er zullen vast mensen zijn die het met bovenstaande niet eens zullen zijn, maar we hadden echt alle opties van ervaren mensen en tevens ook al onder begeleiding geprobeerd echt niets hielp, tot ik dit dus een aantal keren gedaan had.Probleem is daarna nooit meer terug gekomen. Heb hierbij dus wel degelijk ervaren mensen bij gehad, dus als
Je dit toepast zou ik wel proberen om iemand erbij te hebben die ervaring heeft met corrigeren op zo'n moment anders kan het natuurlijk alleen maar slechter worden. Je timing, en beheersing van corrigeren zijn namelijk wel erg belangrijk


Deze aanpak werkte bij mijn friese stijfkop :+ en beagle ook heel goed.

Waarom hebben de meeste manege's en pensionstallen een grote kantine?
..Dan is er voor alle "beste stuurlui" en "technische jury" plek!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Berdien, ellepel, Firebug, GGFJ, hoogendroog, Monody, Muiz, Stybba, Theseus en 190 bezoekers