Pony weigert om stil te staan

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Luca03

Berichten: 2608
Geregistreerd: 31-08-13
Woonplaats: België

Pony weigert om stil te staan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-13 20:13

Hoi bokkers,
ik hoop dat jullie mij kunnen helpen want ik zie echt geen oplossing meer na veel proberen.
Ik heb een haflinger van 21 jaar genaamd Stef. Hij is een echte haflinger met vele koppige trekjes. Hij weigert stil te staan als we rijden, ik rijd alleen buiten met hem omdat hij gedeeltelijk op pensioen is. Als ik opstap staat hij stil en als we van het erf komen en ik kijk om over te steken blijft hij ook staan, maar vanaf dat we gedraaft hebben is het om zeep zeg maar. Als ik dan wil oversteken weigert hij om stil te staan en gaat hij rondjes draaien of met zijn hoofd zwaaien. Een zwaarder bit inhangen heeft geen nut want ik rij bitloos. Ik rij bitloos met hem omdat hij echt vecht tegen het bit. Ik rij nu met een kingekruist hoofdstel en hier reageert hij goed op ook bij het vertragen of bij het overgangen rijden maar stilstaan lukt niet. Hebben jullie misschien nog ideeën? Ik weet dat het moeilijk is omdat jullie het niet kunnen zien, ik maak me ook zwaar en ga diep zitten maar het helpt gewoon niet.

alvast bedankt
Laatst bijgewerkt door Luca03 op 16-12-13 20:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Hasiinaaax
Berichten: 523
Geregistreerd: 19-11-12

Re: Pony weigert om stil te staan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 21:21

Misschien eens in de bak het halt houden oefenen? En eens buiten wandelen en vaak halt laten houden. Lekker oefenen dus !

Luca03

Berichten: 2608
Geregistreerd: 31-08-13
Woonplaats: België

Re: Pony weigert om stil te staan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-13 21:23

Heb geen bak ter beschikking, helaas. Maar halt houden is juist het probleem :P ik als 13 jarige zie hem nog niet echt stil trekken

Hasiinaaax
Berichten: 523
Geregistreerd: 19-11-12

Re: Pony weigert om stil te staan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 21:30

Dus halt houden aan de hand lukt ook niet? Als je geen bak hebt, dan zou ik op het erf oefenen en op de stukjes waar hij wel halt houdt goed belonen. Daarna een paar meter verder rijden en weer halt houden. Als hij dit niet doet dan rijd je weer terug en begin je opnieuw. Dit kan heeeeel lang duren, maar met geduld kom je al erg ver !

Luca03

Berichten: 2608
Geregistreerd: 31-08-13
Woonplaats: België

Re: Pony weigert om stil te staan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-13 21:33

Halt houden aan de hand gaat wel en heel goed zelfs, hij blijft braaf uit mijn ruimte en zo niet dan ontploft de bel zeg maar :) Hij krijgt geen snoepjes want dan wordt ie nijdig en gaat ie bijten. Dat gedrag is door zijn vorige eigenaar aangeleerd en 8 jaar lang volgehouden dus krijg ik er niet uit

Hasiinaaax
Berichten: 523
Geregistreerd: 19-11-12

Re: Pony weigert om stil te staan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 21:34

Met belonen bedoel ik ook geen snoep , maar een aaitje een heel leuk 'BRAAAF' zeggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 21:34

Als je met het rijden net zo veel geduld hebt als met het wachten op reacties... :')

Luca03

Berichten: 2608
Geregistreerd: 31-08-13
Woonplaats: België

Re: Pony weigert om stil te staan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-13 21:37

Ben een ongeduldig persoon achter de computer en bij andere mensen, bij dieren sla ik helemaal om en ben ik de meest zenne (geen idee hoe je het schrijft) persoon die er is

Hassiinaaax Kan ik proberen, ik laat jullie morgen iets weten

Lynnepinny

Berichten: 2705
Geregistreerd: 14-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 21:39

Bizzybijtje schreef:
Als je met het rijden net zo veel geduld hebt als met het wachten op reacties... :')


:') :')

Mijn instructrice zegt altijd dat je vooral de dingen die een paard goed doet moet belonen in plaats van alles wat fout is bestraffen. Áls hij een keer stilstaat als jij het vraagt beloon hem dan echt uitbundig! Als je dat vaker doet zal hij het wel begrijpen. :)
Succes in ieder geval, ik heb er verder niet zo veel verstand van..

Lynnepinny

Berichten: 2705
Geregistreerd: 14-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 21:41

Luca03 schreef:
Ben een ongeduldig persoon achter de computer en bij andere mensen, bij dieren sla ik helemaal om en ben ik de meest zenne (geen idee hoe je het schrijft) persoon die er is

Hassiinaaax Kan ik proberen, ik laat jullie morgen iets weten


En ik denk dat je bij dit soort situaties al helemaal niet ongeduldig moet gaan doen. Blijf gewoon rustig zeg zachtjes hoooo. Geef anders iets lossere teugel, misschien dat dat helpt?

aeolusnr1
Berichten: 4302
Geregistreerd: 05-10-08
Woonplaats: St. Job in't Goor , Antwerpen , België

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 21:42

Ik weet dat ik hier op bokt de naam heb vrij kortaf mijn mening te zeggen, ik wil jou zeker niet aanvallen en zeker ook niet kleineren.
Maar ik zeg verander jezelf en je hebt een heel ander paard.
Lijkt weer zo'n stom gezegde, en toch is het altijd wel zo, jij bent de oorzaak dat dit op deze manier gebeurd, dus jij kan er ook iets aan veranderen.
Ik ben heel zeker niet tegen bitloos rijden, maar als je dat dan doet moet je paard er ook correct op reageren, en das blijkbaar niet zo op dit moment.
De basis blijkt onvoldoende aanwezig te zijn, heel raar en toch met een goede basis is er gewoon geen sprake meer van dit probleem.
Zoek een goede instructie/trainer die jou hier mee kan helpen, zelf gaan oplossen aan de hand van de hier gegeven en goed bedoelde tips gaat jou helaas niet verder helpen.
Zoek hulp, je bent net op het verkeerde spoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 21:50

Luca03 schreef:
Ben een ongeduldig persoon achter de computer en bij andere mensen, bij dieren sla ik helemaal om en ben ik de meest zenne (geen idee hoe je het schrijft) persoon die er is

Hassiinaaax Kan ik proberen, ik laat jullie morgen iets weten


Dat is onmogelijk :) Paarden prikken overal doorheen en als jij altijd ongeduldig bent in je normale leven, ben je dat ook bij je paard. Je kunt jezelf voorliegen maar het paard niet.

Wat vaak werkt is het maken van een ophouding en daarna direct loslaten. Veel mensen gaan maar zitten trekken en dat helpt niet. Maar je moet leren aanvoelen wanneer je precies wat moet doen.

Marian_lara
Berichten: 189
Geregistreerd: 19-04-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 21:52

Luca03 schreef:
Echt niemand een oplossing, het is vrij dringend want ik ga morgen rijden met hem en wil wat kunnen proberen

volgens mij moet je anders gaan denken dan :ik ga morgen rijden en wil wat proberen.
je moet denken morgen gaan we SAMEN rijden en KIJKEN/genieten van wat er goed gaat.
niet aan de dingen denken die fout zijn gegaan of even wat minder gaan , maar doe positief,
snij een appel in stukken en beloon hem is op een andere manier, die hij niet verwacht> nu niet denken wat hij bij de vorige mensen heeft gedaan , laat alles voor wat het is en ga eens denken vanuit jullie SAMEN.dat is belangrijk.

Luca03

Berichten: 2608
Geregistreerd: 31-08-13
Woonplaats: België

Re: Pony weigert om stil te staan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-13 21:59

Dank voor de reacties. Ik zal er zeker wat mee doen

mingming

Berichten: 2504
Geregistreerd: 30-01-13

Re: Pony weigert om stil te staan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 22:04

Er is ook geen mogelijkheid tot les?

Dit heb ik ooit geleerd, maar ik weet niet of het anders is als je bitloos rijdt:
Niet trekken, maar kneepjes geven. Maak jezelf lang en zwaar.

En wat ik me afvroeg:

Als ie nou nooit stilstaat, hoe stap je dan af? :')

Luca03

Berichten: 2608
Geregistreerd: 31-08-13
Woonplaats: België

Re: Pony weigert om stil te staan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-13 22:09

Hij staat wel stil hoor, maar niet tijdens de buitenrit. Dan weigert hij gewoon

Me zwaar maken helpt een beetje maar niet veel en kneepjes geven ook niet. Ik heb al heel veel geprobeerd en nu probeer ik het oversteken dus te vermijden maar dat gaat eigenlijk gewoon niet

Luca03

Berichten: 2608
Geregistreerd: 31-08-13
Woonplaats: België

Re: Pony weigert om stil te staan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-13 18:41

Vandaag hebben we lekker buiten gereden en wonder boven wonder bleef hij stilstaan
Ik heb jullie tips geprobeerd en zo te zien helpt het
Hij is nog wel ongeduldig maar dat gaat er wel uit

fourseasons

Berichten: 4788
Geregistreerd: 07-08-13

Re: Pony weigert om stil te staan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 18:44

Als hij een keer stil staat goed belonen en de teugels minder strak laten als beloning. Verder denk ik aan energie te veel. Ik zou toch een keer proberen te longeren voor het rijden. Heb je hem ook al helemaal laten keuren? Misschien is er iets met zijn mond of benen.

Luca03

Berichten: 2608
Geregistreerd: 31-08-13
Woonplaats: België

Re: Pony weigert om stil te staan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-13 20:06

Longeren ga ik niet doen, zeker niet omdat de weide nu een modderpoel is en ik geen bak heb.

hannah2312

Berichten: 153
Geregistreerd: 07-05-13
Woonplaats: Spakenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 20:25

Bizzybijtje schreef:
Als je met het rijden net zo veel geduld hebt als met het wachten op reacties... :')

:')