endurancewedstrijden en paard niet rad.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Ceriadwen

Berichten: 3186
Geregistreerd: 03-02-10

endurancewedstrijden en paard niet rad.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-12-13 14:28

[BEH] Een ijzerloos dilemma

Naar aanleiding van het bovenstaande topic waarin wordt beweerd dat bij endurance paarden die gevoelig lopen door de vetcontrole heenkomen heb ik een aantal vragen voor de mensen die bekender zijn dan ik met deze discipline.

1) is het daadwerkelijk zo dat paarden die niet 100% goed lopen hun weg mogen vervolgen tijdens een wedstrijd?

2) zo ja, wat vinden jullie hiervan?

Ik ben benieuwd.

Paardrijden is net als het spelen van een RPG, je hebt altijd wel XP

Be where you are; otherwise you will miss your life.


Zeeuwsemeid

Berichten: 1681
Geregistreerd: 28-01-11
Woonplaats: Walcheren

Re: endurancewedstrijden en paard niet rad.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 14:34

Mijn vorige bijrijdpaard werd afgekeurd omdat ze niet 100% goed liep, dus nee volgens mij mag je niet verder.

Als het wel zou mogen, dan vind ik dat belachelijk.

Ik heb autisme, en zal soms bepaalde dingen anders verwoorden of opvatten als bedoeld.

Attitude

Berichten: 3092
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: voor jou een vraag voor mij een weet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 14:37

Ok, niet rad en gevoelig is een heel verschil, wat ik je al uit probeer te leggen eerder maar wat je blijkbaar niet snapt.
Tevens zou het je sieren om zelf eens een wedstrijd te bezoeken en daarop je mening te baseren.

Dan terugkomend op je openingsbericht.

Een paard kan gevoelig lopen op het harde doordat het paard gevoelig is.
Dit kan meerdere oorzaken hebben.

Laten we voorop stellen dat de da het gehele lichaam bekijkt en daaruit kan opmaken of het paard fit to continue is
Daarbij kan een paard wat een fijne rit is en goedgekeurd wordt toch gevoelig lopen op het harde omdat hij/zij geen ijzers onder heeft en nooit in aanraking komt met asfalt/verharde weg.

Dan nog terug komend op je bericht in het andere topic. In NL is de vet controle zeer streng en is deze sport samen met de sgw een sport die gecontroleerd wordt dmv da's.
En dat is niet omdat het nu zo'n slechte sport is maar omdat de gezondheid van het paard voorop staat en je alleen kunt winnen als je paard fit to continue is.

TS , ik kan je aanraden om eerst alle reglementen door te nemen, een wedstrijd te bezoeken, eens als vrijwilliger je aan te melden, het verschil tussen kreupel en gevoelig te onderzoeken en dan eens na te denken over een topic.

Sok

Berichten: 15059
Geregistreerd: 02-12-03
Woonplaats: 't Noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 14:42

Een paard moet bij voor- en nakeuring fit to continue zijn, dat betekent dat als de DA er geen vertrouwen heeft dat het paard zonder schade/pijn de rit kan voltooien, je niet mag starten. A voor locomotie is starten zonder opmerkingen, B is twijfel (waarbij je tijdens de rit goed in de gaten gehouden wordt) en C is niet starten.

Wel komt het wel eens voor dat een paard dus een B voor locomotie krijgt. Dit kan bijvoorbeeld wat stijfjes lopen zijn na een lange trailerrit, maar ook licht gevoelig als er moet worden voorgedraafd op steentjes, terwijl de rit alleen over zand gaat. Ik ben een aantal jaar geleden op een wedstrijd wezen vrijwilligen, waar de paarden moesten voordraven over een stukje verharde weg, waar erg veel steentjes lagen. Als je paard daar op blote voeten gevoelig op loopt (wat niet zo verwonderlijk is), betekent dat niet gelijk afkeuring, wel houden de DA's het goed in de gaten of het na de rit slechter is ja of nee.

'In het land der blinden is eenoog koning'

Ceriadwen

Berichten: 3186
Geregistreerd: 03-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-12-13 14:42

De vraag is heel simpel, mag een paard wel of niet door als deze niet goed loopt bij een vetcontrole bij een endurance wedstrijd.

Jij beweert van wel, ik betwijfel dat en wil door middel van dit topic antwoorden hebben van de mensen die meer verstand van de discipline hebben dan ik.

Paardrijden is net als het spelen van een RPG, je hebt altijd wel XP

Be where you are; otherwise you will miss your life.

Sok

Berichten: 15059
Geregistreerd: 02-12-03
Woonplaats: 't Noorden

Re: endurancewedstrijden en paard niet rad.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 14:44

Als hij niet goed loopt. Nee, zeker niet.

'In het land der blinden is eenoog koning'

Brainless

Berichten: 29662
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 15:00

De wedstrijden waarbij ik ben wezen kijken, werd de controle uitgevoerd op zachte ondergrond.
Zijn daar geen regels over waar de ondergrond aan moet voldoen?

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

Ceriadwen

Berichten: 3186
Geregistreerd: 03-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-12-13 15:02

Sok schreef:
Een paard moet bij voor- en nakeuring fit to continue zijn, dat betekent dat als de DA er geen vertrouwen heeft dat het paard zonder schade/pijn de rit kan voltooien, je niet mag starten. A voor locomotie is starten zonder opmerkingen, B is twijfel (waarbij je tijdens de rit goed in de gaten gehouden wordt) en C is niet starten.

Wel komt het wel eens voor dat een paard dus een B voor locomotie krijgt. Dit kan bijvoorbeeld wat stijfjes lopen zijn na een lange trailerrit, maar ook licht gevoelig als er moet worden voorgedraafd op steentjes, terwijl de rit alleen over zand gaat. Ik ben een aantal jaar geleden op een wedstrijd wezen vrijwilligen, waar de paarden moesten voordraven over een stukje verharde weg, waar erg veel steentjes lagen. Als je paard daar op blote voeten gevoelig op loopt (wat niet zo verwonderlijk is), betekent dat niet gelijk afkeuring, wel houden de DA's het goed in de gaten of het na de rit slechter is ja of nee.

Duidelijk, dank je wel!

Paardrijden is net als het spelen van een RPG, je hebt altijd wel XP

Be where you are; otherwise you will miss your life.

Sok

Berichten: 15059
Geregistreerd: 02-12-03
Woonplaats: 't Noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 15:03

Jawel. De ondergrond moet vlak zijn. That's it :))
Op veel wedstrijden word er geprobeerd om op de straat voor te draven, maar heb het hele scala al gehad! :D
Gras, gravelweg, straat, beton, binnenbak, buitenbak.. Zolang het maar vlak is, zodat de DA's kunnen zien dat het paard regelmatig en rad loopt.

Edit: Dit zegt het wedstrijdreglement: "Tenminste 1 keuringsbaan per 60 deelnemers. De keuringsbaan is
tenminste 40 m lang en heeft een vlakke en stevige ondergrond, bij
voorkeur verharde bodem."
Laatst bijgewerkt door Sok op 17-12-13 15:08, in het totaal 1 keer bewerkt

'In het land der blinden is eenoog koning'

plagom

Berichten: 1485
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 15:07

Ceriadwen schreef:
De vraag is heel simpel, mag een paard wel of niet door als deze niet goed loopt bij een vetcontrole bij een endurance wedstrijd.

Jij beweert van wel, ik betwijfel dat en wil door middel van dit topic antwoorden hebben van de mensen die meer verstand van de discipline hebben dan ik.


Als een paard niet kreupel loopt dan zal het afgekeurd worden en mag je niet verder rijden.
Ik heb ook niet het idee dat Attitude iets anders wilt beweren. Ik heb eerder de indruk dat jullie een andere visie hebben op de term 'gevoelig lopen'. Bij jou staat gevoelig lopen gelijk aan onregelmatig lopen terwijl bij Attitude niet zo zwart/wit is. (correct me if I'm wrong :) )

Lijkt me beter om daar dan een algemener topic over te openen. Nu denk je misschien dat er bij endurance wedstrijden maar met een half oog door de Da's wordt gekeken, dat is zeker niet het geval. Tijdens de locomotie zijn er veel ogen gericht op het paard.

aherma
Berichten: 15
Geregistreerd: 07-04-11
Woonplaats: Nijmegen

Re: endurancewedstrijden en paard niet rad.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 15:17

In bovenstaande antwoorden wordt heel goed het verschil. Beschreven van een A, B of C op locomotie. Ik denk dat bij een B ook een stuk eigen verantwoordelijkheid om de hoek komt kijken. Je krijgt dan vaak een advies van de DA en daarnaast gebruik je ook je gezonde verstand. Ik heb mijn paard een keer zelf terug getrokken toen ik een B had, maar dat bepaalt ieder voor zich.

April Beauty - 2013 CEI* - op naar 2014 CEI**
Jumina - mijn nieuwe topper in wording...


Merel

Berichten: 1175
Geregistreerd: 21-02-02
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 15:19

wedstrijdregelementen endurance;
https://www.knhs.nl/media/5785822/wedst ... e-2013.pdf

Citaat:
disciplineregelement endurance
artikel 611 wedstrijdterrein;
Tenminste 1 keuringsbaan per 60 deelnemers. De keuringsbaan is tenminste 40 m lang en heeft een vlakke en stevige ondergrond, bij voorkeur verharde bodem.

artikel 621 algemeen;
Tijdens de keuringen wordt het volgende gecontroleerd: hartfrequentie, ademhaling, slijmvliezen/CRT, turgor, borborygmi, spiertonus, rug/schoft, wonden/drukkingen/ mondhoeken, hoeven/hoefbeslag, locomotie en algehele indruk.
Het beoordelen van de gangen dient door een wedstrijddierenarts te gebeuren. Bij afkeuring op locomotie kan de deelnemer een second opinion vragen van een andere wedstrijddierenarts in functie, mits dit het verloop van de wedstrijd niet beïnvloedt. Bij verschil in inzicht is het oordeel van de hoofdwedstrijddierenarts bepalend.


Een paard dat niet goed loopt wordt ook niet goedgekeurd. Zonder ijzers loop je daarom meer risco op een afkeuring imo.

Sok

Berichten: 15059
Geregistreerd: 02-12-03
Woonplaats: 't Noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 15:21

aherma schreef:
In bovenstaande antwoorden wordt heel goed het verschil. Beschreven van een A, B of C op locomotie. Ik denk dat bij een B ook een stuk eigen verantwoordelijkheid om de hoek komt kijken. Je krijgt dan vaak een advies van de DA en daarnaast gebruik je ook je gezonde verstand. Ik heb mijn paard een keer zelf terug getrokken toen ik een B had, maar dat bepaalt ieder voor zich.

Zeker weten. Ik ken meerdere mensen die al eens teruggetrokken hebben met een B. :)
Maar, waar mensen werken, worden fouten gemaakt.. Dat moet ik er wel bij zeggen.
Mijn pony heeft wel eens een A gekregen, terwijl het duidelijk een B had moeten zijn.. (kwam behoorlijk stijf de trailer af en ik had hem niet echt de tijd gegeven om wat op te warmen) Nou was dit niks ernstigs, maar ik wil meer zeggen, een foutje kan er zo doorheen slippen.

'In het land der blinden is eenoog koning'

Merel

Berichten: 1175
Geregistreerd: 21-02-02
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 15:22

sok heeft het idd prima omschreven.
Overigens zie ik maar zelden een dressuur of spring combinatie uit de ring gestuurd worden als een paard niet rad loopt, dat gebeurd pas bij heel kreupele paarden. Mogelijk omdat de jury nog rekening houdt met de verstorende factor de ruiter die erop zit, die ook tactfouten kan veroorzaken. Heb net even het disciplineregelement dressuur opgezocht maar die legt ook geen beperkingen op om de volgende dag alweer een wedstrijd te starten met een kreupel bevonden paard. Sterker nog het vroegtijdig de ring verlaten zorgt voor aftrekpunten, ténzij dit door kreupelheid is.
Wordt je paard in de endurance afgekeurd op medische gronden dan hangt daar een tijdelijk startverbod aanvast, de duur is afhankelijk van de klasse waarin je zou starten / startte.

Speedster

Berichten: 3544
Geregistreerd: 28-09-04
Woonplaats: Valkenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 15:28

Over het algemeen wordt er "streng" gekeurd. Een paard dat niet goed loopt, wordt dan ook echt afgekeurd. Wat betreft de term "gevoelig" denk ik dat dit nogal subjectief is. Wat een doorsnee ruiter misschien gevoelig noemt, is bij een endurance keuring al snel "niet rad" en dus reden voor afkeuring. Ik denk (weet wel zeker) dat het vaker voorkomt dat een paard afgekeurd wordt waarvan de ruiter zelf niet of nauwelijks ziet dat er iets mis is, dan dat een kreupel paard ten onrechte wél mag starten. En zeker bij de B-tjes is het voor veel ruiters echt niet altijd zichtbaar wat de DA wel opvalt.

arun

Berichten: 651
Geregistreerd: 08-02-09
Woonplaats: Zuid-West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 18:39

Citaat:
Ik denk (weet wel zeker) dat het vaker voorkomt dat een paard afgekeurd wordt waarvan de ruiter zelf niet of nauwelijks ziet dat er iets mis is, dan dat een kreupel paard ten onrechte wél mag starten. En zeker bij de B-tjes is het voor veel ruiters echt niet altijd zichtbaar wat de DA wel opvalt.


Zeker weten!

Shagya Arabians http://www.shagya.be
Probably the best breed in the world.

Hilli

Berichten: 22932
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 10:50

Merel schreef:
Wordt je paard in de endurance afgekeurd op medische gronden dan hangt daar een tijdelijk startverbod aanvast, de duur is afhankelijk van de klasse waarin je zou starten / startte.

Niet waar. Vlieg je er de eerste keer uit op veterinaire gronden, dan mag je 22 dagen niet starten. Bij de tweede keer 44 en bij de derde keer 66 dagen. Bij die derde keer kan de zaak worden doorverwezen aan het tuchtcollege door de KNHS. De klasse waarin je zou deelnemen is hierin dus niet van belang.

Met een beetje duwen past alles.
En rekt het niet, dan scheurt het wel.

Merel

Berichten: 1175
Geregistreerd: 21-02-02
Woonplaats: Overijssel

Re: endurancewedstrijden en paard niet rad.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 10:55

oh ja dat klopt, dank voor je aanvulling. Was even in de war met de periode die je niet mag starten na het rijden van een bepaalde klasse, waar even terug nog veel om te doen is geweest en waarvoor hoog geklasseeerde ruiters een soort van algemene dispensatie hebben gekregen :) .
Strekking is iig dat een paard beschermd wordt.

Ceriadwen

Berichten: 3186
Geregistreerd: 03-02-10

Re: endurancewedstrijden en paard niet rad.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-12-13 12:18

Is dat ook in de basissport?

Eigenlijk (en ik weet dat het niet haalbaar is maar toch) eigenlijk zou er op elke wedstrijd welke discipline dan ook (dressuur/springen ed) een vet controle moeten zijn.

Daarom stond ik er ook zo met vraagtekens in, juist omdat er bij Endurance een vetcontrole is leek het mij echt uitgesloten dat paarden met een locomotieprobleem (hoe groot of klein ook) door mochten.

Paardrijden is net als het spelen van een RPG, je hebt altijd wel XP

Be where you are; otherwise you will miss your life.

Hilli

Berichten: 22932
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Re: endurancewedstrijden en paard niet rad.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 12:23

De 22/44/66-dagen- en de rustdagenmaatregels komen uit de nationale reglementen en daarmee dus uit de basissport. Ik ben niet thuis in de FEI-reglementen, dus ik weet niet hoe het daar is geregeld.

Met een beetje duwen past alles.
En rekt het niet, dan scheurt het wel.

Mabu
Berichten: 101
Geregistreerd: 29-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 21:58

Ik vind dat de da`s heel goed en streng keuren, en zo hoort het ook vooral bij de endurance en sgw. Mijn oude paard had een keer een oud wondje, was al dicht, korstje er al af, haartjes begonnen te groeien. Hier zijn 3 da`s bijgeweest om te overleggen of ik wel mocht starten! Dit vond ik erg goed! overigens als ik dacht niet te kunnen rijden was ik niet gekomen. Ik mocht starten en er werd ookal had ik geen vetgate(kl1) toch tussentijds gecheckt(renkum komt je halverwege weer bij de start uit) of ik door mocht rijden.
Helaas liep mijn paard bij aankomst nog wel goed maar bij de nakeuring aan het einde van deze wedstrijd niet helemaal rad(niet kreupel maar ook niet echt lekker) balen maar ik werd afgekeurd. Ik vind dit goede zaak om de deelnemende paarden te beschermen.

leer van gisteren, leef vandaag en droom van morgen!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 bezoekers