Een ruime, zuinige auto, maar welke?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Een ruime, zuinige auto, maar welke?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-12-13 12:38

Gisteren hebben wij gehoord dat onze huidige auto (volvo v40 station) niet door de apk is gekomen en dat er zoveel aan geklust moet worden dat hij het niet waard is.
Teleurstellend, zeker als je niet zoń grote spaarpot hebt :P
Maar goed, er moet dus een andere komen en ik heb geen bal verstand van auto's en mijn man ook niet veel en ik ben er inmiddels ook wel achter dat lang niet alle garage's of dealers te vertrouwen zijn.
Wellicht kunnen jullie wat tips geven in welke richting we moeten zoeken?

Onze wensen:
- zo zuinig mogelijk! (de volvo reed 1 op 9/10 -O- )
- graag een ruime auto, opnieuw een station zou fijn zijn maar sedan is ook goed mits ruime koffer.
- mijn man is 1,98m dus de bestuurder moet ruim kunnen zitten.
- degelijke betrouwbare auto (tjah dachten we van de volvo ook -O- )
- niet te duur in aanschaf (tweedehands).

Wat ik al langs heb zien komen; mercedes van 10 jaar oud met 4 ton op de teller...? citroen xsara van 12 jaar voor 1250 (is dat niet erg goedkoop?) en zo meer.
Van veel auto's weet ik het verbruik niet en is ook moeilijk te achterhalen schijnbaar, dus ik weet het niet meer.

Leonard, can you tell me what's going on between Sheldon and Amy?
Well, it's kind a like the Loch Ness monster, maybe there's something there, maybe there isnt, we'll probable never know.
But sometime's its fun to creap yourself out just thinking about it.

A cat can have kittens in the oven, but that dont make them biscuits.


cp112

Berichten: 14721
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 12:39

Is iets als een renault laguna (zeg rond 2005 oid), mag wat trekken, ruime auto. Mijn diesel reed toen 1 op 15 ongeveer (1.9 turbo diesel, mocht 1500 trekken)

Stal van 't Heideveld
' t Heideveld Horse Transport. Paardentaxi en internationaal transport.

NAIWHL

Berichten: 2989
Geregistreerd: 28-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 12:41

Ik heb een fijne station (rijdend hondenhok zo ongeveer)

Ford Focus station diesel. Erg zuinig vind ik. 1 op 18 rij ik er mee.
En met een beetje zoeken is er vast een goede te vinden voor een nette prijs :)

Kmbrly

Berichten: 1843
Geregistreerd: 11-05-09
Woonplaats: Rekem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 12:41

Mijn voorkeur gaat uit naar volkswagen :)

I know you'll be a sun in somebody else's sky

hahahatsjoe

Berichten: 2381
Geregistreerd: 01-05-12
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 12:41

Annelies, altijd de kilometerstand controleren op http://www.autopas.nl. Kost je 3 Euro, maar dan weet je of je a.s. auto een logische kilometerstand heeft of niet. Is de stand onlogisch, kun je via een aangesloten garage achterhalen wat er gebeurd is. In mijn geval bleek de kilometerstand met 150.000 terug gedraaid te zijn. Wist verkoper niets van, was voordat hij hem kocht, maar ik heb me een miskoop bespaard !!! Echt, die 3 Euro is het meer dan waard (ook doen als je een auto van een bedrijf koopt !!!). Gaat gewoon via internet, dus kun je anoniem doen.

Rij zelf een Peugeot 406 met een G3 installatie, sta lachend bij de pomp en wegenbelasting scheelt maar 20 Euro per maand met een benzineauto.
Laatst bijgewerkt door hahahatsjoe op 17-12-13 12:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Nieuwe paardenspullen in mijn advertenties op de Bokt Markt...
Zie ook http://verkopers.marktplaats.nl/583321 waar ik van alles verkoop (en veel is nieuw of zo goed als nieuw)...
paardenspul, (retro) hebbedingen, poppenhuisgoed, merkkleding, schoenen, tassen, etc.

Princesj

Berichten: 4545
Geregistreerd: 02-01-06
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 12:42

Misschien ook handig om de definitie van niet duur wat te verduidelijken, is dat 1000 euro of 5000 euro? Wil je benzine of diesel?

Een kennis van mij heeft een BMW 5 serie station, oud beestje, 2,5 ton op de teller, maar volgens mij kun je die alleen stuk krijgen op een boom.. Verbruik is niet vriendelijk, benzine doet hij 1:8..

Gulonia (Biscayo x Wolfgang), Femke (Jouwe 485 x Doaitsen 420), Nipine KN (Nizar VS x Triton), Nika van Wieringen (Kadar x Nizar VS)

EvelijnS

Berichten: 17537
Geregistreerd: 17-11-04
Woonplaats: Groningen

Re: Een ruime, zuinige auto, maar welke?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 12:43

LZP -> HTT

cp112

Berichten: 14721
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 12:43

Dat NAP, moet je niet teveel waarde aan hechten hoor. De kans dat je een auto met teruggedraaide km stand treft is zo klein. Er zijn ook mensen die hun auto niet altijd dealer onderhouden (niks mis mee) en dan is de km stand niet te controleren maar kan het een prima auto zijn.

Gewoon goed kijken in de onderhoudsboekjes.

Stal van 't Heideveld
' t Heideveld Horse Transport. Paardentaxi en internationaal transport.

dito

Berichten: 5135
Geregistreerd: 27-09-11
Woonplaats: int noord-westen van ut land

Re: Een ruime, zuinige auto, maar welke?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 12:47

de Dacia (valt onder de groep van renault zeg maar) Auto's zijn ruim, niet duur en rijden erg lekker. Wij zijn met de Dacia duster afgelopen jaar op vakantie geweest naar zuid frankrijk nou de heuvels etc trok ie makkelijk! Hoge instap yup ik vind de Dacia een mooie serie auto's hebben

Silly1972

Berichten: 14775
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 12:47

ik ben erg tevreden over mijn Mitsubishi Outlander, zeer ruim, rijdt benzine 1:11, lpg 1:9 en kan nog een 1,5 paards trailer trekken ook, en ik vind ze 2e hands zeer schappelijk in de prijs.

[PP] [VOLG] Bonte Cashmiro van jaarling tot ............
Ceasar ter linden x Harmony 6 maart 2017 geboren

hahahatsjoe

Berichten: 2381
Geregistreerd: 01-05-12
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 12:51

cp112 schreef:
Dat NAP, moet je niet teveel waarde aan hechten hoor. De kans dat je een auto met teruggedraaide km stand treft is zo klein. Er zijn ook mensen die hun auto niet altijd dealer onderhouden (niks mis mee) en dan is de km stand niet te controleren maar kan het een prima auto zijn.

Gewoon goed kijken in de onderhoudsboekjes.


cp112, dat heb je dus helemaal fout. Bij elke APK wordt de kilometerstand in het systeem gezet en iedere auto moet voor de APK, dat heeft niets te maken met dealer onderhouden o.i.d. Kilometerstand is dus ALTIJD te controleren en het loont dus echt de moeite om die 3 Euro te spenderen, kom je tenminste niet voor nare verrassingen te staan.

Nieuwe paardenspullen in mijn advertenties op de Bokt Markt...
Zie ook http://verkopers.marktplaats.nl/583321 waar ik van alles verkoop (en veel is nieuw of zo goed als nieuw)...
paardenspul, (retro) hebbedingen, poppenhuisgoed, merkkleding, schoenen, tassen, etc.

koenlover

Berichten: 2416
Geregistreerd: 24-12-04
Woonplaats: Boekel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 12:51

Princesj schreef:
Misschien ook handig om de definitie van niet duur wat te verduidelijken, is dat 1000 euro of 5000 euro? Wil je benzine of diesel?

Een kennis van mij heeft een BMW 5 serie station, oud beestje, 2,5 ton op de teller, maar volgens mij kun je die alleen stuk krijgen op een boom.. Verbruik is niet vriendelijk, benzine doet hij 1:8..



Ik heb er ook een, niet oud (jaar of 7) wel 2 ton op de teller, rijd op diesel ongeveer 1:10 en is inderdaad echt een stevige betrouwbare auto. Ook lekker ruim en vlot (ik heb een 530). Ik ben zelf wel op zoek aan iets anders omdat ik al die ruimte echt niet nodig heb (ik rijd 99% van de tijd in m'n eentje rond voor t werk) maar het is echt een ideale auto. Ik vind hem helaas wel wat prijzig in de verzekering en wegenbelasting maar dat laatste scheelt natuurlijk ook nog wanneer je een benzine hebt.
Laatst bijgewerkt door koenlover op 17-12-13 12:53, in het totaal 1 keer bewerkt

cp112

Berichten: 14721
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 12:52

Waarom zie je dan bij bijv adverteerdes bij de ene auto staan dat die wel NAP heeft en de ander niet? Waar zit dan dat verschil in?
NAP houd toch in dat de km's gecontroleerd en aantoonbaar zijn?

Stal van 't Heideveld
' t Heideveld Horse Transport. Paardentaxi en internationaal transport.

meggiemeg

Berichten: 12216
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 12:53

Ik weet niet wat je budget is en wat je zoekt, een diesel of een benzine?

Ik heb zojuist mijn Volvo XC70 ingeruild voor een S80 benzine. Reed niet meer genoeg km-ters voor een diesel.
Uit ervaring kan ik zeggen dat een S60 goed kan trekken en dat je daar ruim in zit. Ik ben zelf 1.87 en mijn man is 1.98.... Het is een heerlijke auto om in te rijden en betrouwbaar!
Laatst bijgewerkt door meggiemeg op 17-12-13 12:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Terwijl je inhoudt om iets ernstig te overwegen, fladdert de gelegenheid vaak vrolijk voorbij.

Marie111
Berichten: 4665
Geregistreerd: 15-07-10

Re: Een ruime, zuinige auto, maar welke?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 12:56

Volkswagen Passat Diesel - kilometerstand maakt niet veel uit. Diesels kunnen als ze goed onderhouden worden gemakkelijk 500.000 km mee.

Wij rijden er met gemak 1:20 mee.

En heel geschikt voor het trekken van een trailer of caravan.

En ook als er een lang iemand achter het stuur zit, heeft diegene die achterin zit nog genoeg beenruimte om te zitten.

hahahatsjoe

Berichten: 2381
Geregistreerd: 01-05-12
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 12:57

cp112, het verschil zit erin dat de auto's waarbij dat staat een officieel document hebben. Sommige bedrijven zijn lid van de NAP en kunnen dus zo een document bij de auto leveren, anderen weer niet, maar bij de APK worden van elke auto de kilometers ingevoerd in een bepaald systeem dat mijn garage ook heeft (en die is geen NAP lid). Op de NAP site kun je kenteken en kilometerstand invoeren, 2,99 betalen en je krijgt een logische of onlogische stand. Bij onlogisch weet je dat er iets niet klopt. En dan kun je naar een garage gaan die lid is en een uitdraaitje vragen, heb ik ook gedaan toen.

Je zei ook nog dat de kans dat je een auto met terug gedraaide kilometerstand treft klein is. Nou dat is dus echt niet zo, die kans is heel groot, helemaal als je zoekt in een budgetklasse.

Nieuwe paardenspullen in mijn advertenties op de Bokt Markt...
Zie ook http://verkopers.marktplaats.nl/583321 waar ik van alles verkoop (en veel is nieuw of zo goed als nieuw)...
paardenspul, (retro) hebbedingen, poppenhuisgoed, merkkleding, schoenen, tassen, etc.

SuusBN

Berichten: 468
Geregistreerd: 15-11-10
Woonplaats: Baarle-Nassau

Re: Een ruime, zuinige auto, maar welke?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 12:59

Ford Mondeo, ruim, veel opties, redelijk zuinig en niet zo zwaar.
Hadden eerst hatchback, is ruimer dan je denkt, nu station.... Heeeeeel ruim!

:¨·.·¨:
`·.
Alleen maar liefde...

keshia

Berichten: 3079
Geregistreerd: 31-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 13:00

hier 2x een ford focus... prima auto! voor weinig geld heb je een goede auto met weinig km.
wij hebben 1750 betaald voor onze station met 95.000 op de teller... 1x een reparatie van 250 euro gehad, en verder rijd hij zonder enige extra kosten nog rond :) inmiddels 2,5 jaar.

Vivaldi Tosha B+13 - L1+12- L2+19 - M1+11- M2+10- Z1 startgerechtigd!!!

chevax

Berichten: 11338
Geregistreerd: 17-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 13:02

Als TS al aangeeft niet teveel uit te kunnen geven aan een auto lijken de verhalen over 5-series me niet echt van toepassing ;-). Zo'n auto is inderdaad heel betrouwbaar, maar kost wel ruim €600,- per kwartaal in wegenbelasting en is in onderhoud niet goedkoop. Dan heb je nog problemen met de turbo vanaf een bepaald aantal kilometers, met de automaat-bak (bij een automaat dus :D ), etc.

Moet je er ook een trailer mee kunnen trekken? Echt slechte auto's zijn er tegenwoordig niet meer, veel onderdelen en zelfs volledige motoren komen uit dezelfde fabriek (tenzij je over oude auto's praat). Maar auto's van 10 jaar met 400.000 kilometer is vragen om problemen. Zoek een fijne auto waar er veel van zijn gemaakt ivm onderdelen en onderhoud en stel eerst je budget vast.

Voor iemand die geen trailer hoeft te trekken, kan een golfje perfect zijn, als je wel een trailer wilt trekken, kun je eens kijken naar een auto op grijs kenteken, scheelt je heel veel wegenbelasting. Tenzij er kinders mee moeten, dan wordt het wat moeilijk, zo zonder achterbank ;-)

Kortom, er zijn legio mogelijkheden, maar alles hangt af van je budget en de toepassing.

Noa_M

Berichten: 639
Geregistreerd: 17-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 13:03

Skoda Fabia? En dan de combi (stationwagen) Deze heb ik een paar maanden geleden gekocht. Genoeg ruimte, mijn vriend in 1.93 en behoorlijk breed. Hij kan goed in de auto zitten. Doordat het een station is (wel een kleine) heb je genoeg ruimte. Ook valt mij het verbruik zeker mee! Ik rij tussen 1:15 en heb ook 1:16.8 gehaald. Skoda vergelijkbaar met Volkswagen. Volgens mij zeker de moeite waard om te kijken.
Wegenbelasting valt ook mee, betaal 40 euro in de maand.

anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-12-13 13:09

cp112 schreef:
Is iets als een renault laguna (zeg rond 2005 oid), mag wat trekken, ruime auto. Mijn diesel reed toen 1 op 15 ongeveer (1.9 turbo diesel, mocht 1500 trekken)

Zoiets ja, of een citroen station ofzo.
NAIWHL schreef:
Ik heb een fijne station (rijdend hondenhok zo ongeveer)

Ford Focus station diesel. Erg zuinig vind ik. 1 op 18 rij ik er mee.
En met een beetje zoeken is er vast een goede te vinden voor een nette prijs :)

Dat is idd heel zuinig :j

Benzine of diesel weet ik eignelijk niet zo, denk dat benzine handiger is.
Budget is zo rond 1500 maar liefst zo goedkoop mogelijk, er zit ook nog een verhuizing aan te komen.

VW wordt het zowieso niet, afzichtelijke auto's en naar ik verneem ook weinig zuinig.
Trailer trekken is niet nodig, maar trekhaak moet er wel op zitten.
Gas is fijn enzo, maar ik hoor ook veel negatieve verhalen over auto's op gas.

3 en 5 serie's zijn hartstikke leuk, maar als ik het geld ervoor had (ook voor de maandelijkse kosten!) dan kwam er zonder twijfel een mercedes uit de C serie, dan had ik dit topic niet eens geopend :)

Edit; we hebben 2 kids een grote hond en mijn man is groot, dus een ruime auto moet het zowieso wel zijn (iig 5 deurs, bij voorkeur ook station)

Edit2: kmstand checken gaan we doen, dank voor de site!
Zowieso laten we de auto voor aankoop even globaal nakijken door iemand die wij vertrouwen. Onze oude auto is 2 jaar achtereen apk gekeurd en gerepareerd bij profile tyrecenter en bij de laatste apk ergens anders bleek hij gebreken te hebben die er 2 jaar terug ook al geweest moeten zijn en waarmee hij niet eens de apk door had gemogen.
Nou lekker dan.
Laatst bijgewerkt door anneliesdj op 17-12-13 13:16, in het totaal 2 keer bewerkt

Leonard, can you tell me what's going on between Sheldon and Amy?
Well, it's kind a like the Loch Ness monster, maybe there's something there, maybe there isnt, we'll probable never know.
But sometime's its fun to creap yourself out just thinking about it.

A cat can have kittens in the oven, but that dont make them biscuits.

keshia

Berichten: 3079
Geregistreerd: 31-10-04

Re: Een ruime, zuinige auto, maar welke?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 13:12

een ford is dan een prima keuze voor dat geld... makkelijk onderdelen te krijgen, en heeft weinig onderhoud nodig in vergelijking met bijv. opel. hiervoor hebben wij altijd opel gereden, en was altijd ellende.. nu sinds de ford niet meer..
mijn man heeft nu alleen de ventilator kapot en dat kostte samen met de nieuwe remschijven die er nog op moesten 400 euro.. verder geen reparaties gehad..

Vivaldi Tosha B+13 - L1+12- L2+19 - M1+11- M2+10- Z1 startgerechtigd!!!

anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Re: Een ruime, zuinige auto, maar welke?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-12-13 13:19

En wat is dan een redelijke km stand?
Zie nu een ford focus wagon met 325 op de teller en moet nog 1295 kosten?
En een benzineauto met hogere km stand is erger dan een diesel met hogere km stand of niet?
Sorry :o

Leonard, can you tell me what's going on between Sheldon and Amy?
Well, it's kind a like the Loch Ness monster, maybe there's something there, maybe there isnt, we'll probable never know.
But sometime's its fun to creap yourself out just thinking about it.

A cat can have kittens in the oven, but that dont make them biscuits.

Silly1972

Berichten: 14775
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Re: Een ruime, zuinige auto, maar welke?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 13:22

ik heb al jaren auto's op gas en geen nadelen ondervonden.
De verhalen over meer onderhoud enzo zijn al jarenlang achterhaald, zeker bij de G3 installaties.
trekvermogen wordt er ook niet minder door.

Diesels kunnen meer km's aan dan benzine

[PP] [VOLG] Bonte Cashmiro van jaarling tot ............
Ceasar ter linden x Harmony 6 maart 2017 geboren


anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-12-13 13:24

Een auto uit 2002 met ruim 3 ton voor 1500 versus een auto uit 2001 met 118 voor 1350.
Zelfde merk en model, dan weet ik het niet meer hoor.

Edit; die eerste is een diesel de tweede benzine is dat het hem?

Leonard, can you tell me what's going on between Sheldon and Amy?
Well, it's kind a like the Loch Ness monster, maybe there's something there, maybe there isnt, we'll probable never know.
But sometime's its fun to creap yourself out just thinking about it.

A cat can have kittens in the oven, but that dont make them biscuits.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot, scappa, verootjoo en 91 bezoekers