diarree van hooi

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
just_amor
Berichten: 473
Geregistreerd: 23-06-10

diarree van hooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-13 09:13

Mijn haflinger gaat elke winter aan de diarree zodra ze graszaadhooi krijgt. De andere 3 die erbij llopen hebben nergens last van. Ze heeft geen last van wormen en haar kiezen zijn ook al gecontroleerd. Maar zodra ze op de wei staat en gras eet is het gelijk over. Verder is ze niet ziek eet goed drinkt goed is actief enz. Ik voer graszaadhooi omdat ze zelfs daar al bol van word :+

it_is_me
Berichten: 3217
Geregistreerd: 10-08-06

Re: diarree van hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 09:21

En met gewoon hooi?

ralphtdw

Berichten: 2633
Geregistreerd: 05-04-12

Re: diarree van hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 09:27

Wij hebben ook vaak paarden die altijd buiten hebben gelopen en als die dan voor hrt eerst op stal komen en hooi krijgen zijn ze ook eerst aan de diarree. Maar dat is met 2 dagen ong weg.
Maar het kan ook zijn dat jou paard er niet trgen kan.

Jibbel

Berichten: 7268
Geregistreerd: 21-10-04

Re: diarree van hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 09:31

Mijn paard krijgt ook dunne mest en losse flatsen water na de mest van hooi (geen diarree). Met voordroog heb ik geen last, maar het is idd wel lastig ivm het behouden van een gezond gewicht.

petitparis

Berichten: 15984
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: diarree van hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 15:02

wat bedoel je met graszaadhooi? Werkelijk hooi dat overblijft na de oogst van de zaden? Want mss is het dan bespoten geweest (met iets voor betere bewaring vd zaden en/of om sneller zaad aan te maken) en reageert je paard daarop. Mss proberen met gewoon hooi of voordroog mengen met stro.

just_amor
Berichten: 473
Geregistreerd: 23-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-13 15:29

Hmm ja misschien gewoon hooi eens proberen maar als het graszaadhooi het probleem is word ze echt veelste vet van gewoon hooi.. dus of een paard die aan de dunne is met een goed gewicht of een erg dik paard met geen dunne mest. En met stro mengen ben ik zelf niet erg happig op omdat andere
Haflinger koliek gevoelig is
Appart voeren is geen optie.

it_is_me
Berichten: 3217
Geregistreerd: 10-08-06

Re: diarree van hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 16:57

Hooi in een slowfeeder of in meerdere voerbeurten voeren.

Brilletje
Berichten: 609
Geregistreerd: 17-08-09

Re: diarree van hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 16:59

Misschien is compact gras wat of grasmix van hartog. ALs die van mij aan de dunne is, geef ik daar een emmertje van en dat helpt direct.

kiki1976

Berichten: 16848
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 17:02

Hier precies hetzelfde probleem zodra het kouder weer word.
In mijn geval eet het paard het graszaadhooi het hele jaar door.
Met de zomer overdag weide, met de nacht in de paddock met onbeperkt graszaadhooi uit slowfeeder.
Met de winter overdag in de paddock en onbeperkt graszaadhooi uit slowfeeder, met de nacht op stal, graszaadhooi ook uit slow feeder.

Hier maakt het niet uit of ik het meng met een zo goed als droge voordroog.

kiwiwitje

Berichten: 20107
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 17:29

zo lang en droog mogelijk hooi was bij ''mijn'' toenmalige paardje het zelfde hoe droger hoe liever en dan werd ie ook niet zo dik als van natter hooi. anders eens kijken naar een probiotica voor de darmen. kennis van mij voerde dit: http://www.tuinendier.nl/primeval-paard ... =discarded
primeval colonflora en dat werkte bij hun.

capopjekop

Berichten: 30653
Geregistreerd: 30-11-03

Re: diarree van hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 17:32

En als je het mengt met meer gewoon hooi? En dat langzaam afbouwt tot je op de gewenste hoeveelheid graszaadhooi zit? Sommige paarden moeten wennen aan de structuur heb ik weleens gehoord. Graszaadhooi is vaak grover en prikt meer.

just_amor
Berichten: 473
Geregistreerd: 23-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-13 09:17

kiki1976 schreef:
Hier precies hetzelfde probleem zodra het kouder weer word.
In mijn geval eet het paard het graszaadhooi het hele jaar door.
Met de zomer overdag weide, met de nacht in de paddock met onbeperkt graszaadhooi uit slowfeeder.
Met de winter overdag in de paddock en onbeperkt graszaadhooi uit slowfeeder, met de nacht op stal, graszaadhooi ook uit slow feeder.

Hier maakt het niet uit of ik het meng met een zo goed als droge voordroog.


Dus jouw paardje is ook aan de dunne wat je niet opgelost krijgt ?

Mijn paardje krijgt in de zomer ook graszaadhooi maar daarnaast eet ze ook gras en dan gaat het wel goed. Maar zodra ze alleen masr graszaadhooi krijgt gaat het mis.

kiki1976

Berichten: 16848
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: diarree van hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 10:02

Bij ons zijn ze in begin sept. van de wei gegaan vanwege de nattigheid als gevolg van de vele regen.
Eind okt. is ze begonnen met water bij de mest.

Zandtest gedaan, geen zand te vinden in haat mest. Krijgt standaard 1x per 4 á 6 weken een kuur hiertegen. Ontwormd met pramox.
Krachtvoer krijgt ze maar heel weinig (50 gram Marstall Force vitamine korrel en een klein handje musli de Subli zonder).
Tanden zijn half oktober gedaan.
Staat op vlas, hier eet ze overigens niet van.
De da had het vermoeden dat het laatste stuk van haar darm geïrriteerd was. Op advies een week lang gekookt lijnzaad gaan geven en hopen dat de slijmerige massa een laagje over de irritatie plek legt.

Hoewel het water erbij minder werd na 4 dagen zag ik we dat haar mest zelf wel wat slapper werd.
Op dag 5 stond ze met koliek, da geweest. Verstoppingskoliek, pijnstiller, darmontspanner en paraffine erin.
Geen maag en darm geluiden te horen.
Geen eten.
Dag 6 wederom koliek, pijnstiller en darmontspanner erin. Was nu te kort op elkaar om weder op te gieten met vloeibare paraffine.
Heel minimaal darm en maag geluid, dus van niets naar iets.
Als alles was uitgewerkt, mocht ze max 3x daags 1 klein handje hooi.
Daarna knapte ze gelukkig weer op, en wat kan je blij wezen met mest dan haha. Glimmende keutels dus wel een teken dat er paraffine bij zat.
Dag 7 ze was totaal niet te genieten (honger) en nog steeds niet super veel mest. Logisch want ze at ook amper.
In overleg met de da besloten om toch haar voer heel langzaam aan weer te gaan ophogen.
En langzaam aan kwam de mest weer opgang.
Mooi mestballen.
Op dag 11 nagenoeg weer terug op haar normale portie hooi.
Gisteren ( dag 14) helaas toch weer wat water bij de mest. Niet zo heel erg.

Eerder gaf ik een klein beetje droog psyliumvezels erbij en dat was voldoende, maar dat hielp de laatste keer niet.
Nu is ze met bv voer veranderingen altijd wel gevoelig. In het voorjaar als ze de weide opgaan (opbouwend en beginnen met max 2 uur) verandert haar mest ook altijd drastisch. Maar normaal kan ik dit ook opvangen met een paar dagen een heel klein beetje droog psyllium.

Overigens is dit over gebleven nadat ze vorig jaar sept. (stonden overdag op de wei en met de nacht in de paddock) ook al met een verstoppingskoliek stond.
De da houd het wat de koliek betreft beide keren op domme pech.

Deaglán
Berichten: 879
Geregistreerd: 13-10-05
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: diarree van hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 11:53

TS kan je aan duits kruidenhooi komen? 1 van mijn pony's wordt nl ook dik van lucht en die kan ik een ruime hoeveelheid (meer dan de ADH) van het kruidenhooi geven zonder dat ze dik wordt.
Graszaadhooi is heel fijn om te voeren (doe ik zelf ook) maar voor paarden met gevoelige darmen kan het gewoon te grof zijn en minder goed afbreekbaar waardoor verstoppingskoliek op de loer kan liggen.