Al weer een dekenvraag.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
mnkortleve

Berichten: 2773
Geregistreerd: 26-07-08
Woonplaats: Strellev Denemarken

Al weer een dekenvraag.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-12-13 18:29

Mijn paarden lopen buiten in hun lekkere fluffie wintervachtje alleen met rijden is dat niet altijd even handig die dikke vacht.
Het ene paard is zo droog na het rijden, maar de ander dus niet.
Als ik overdag rij zet ik ze graag weer buiten ze staan dan wel in weer en wind buiten zonder enkele schuilmogelijkheid.
Ik wil niet scheren omdat ik dan steeds dekens op kan leggen en eigenlijk moet ik dan niet ik zeggen maar mijn man moet dat dan doen en ik wil hem ook niet met dat opzadelen ben al lang blij dat hij ze buiten zet en daar voert als ik werken ben.
Nu zag ik dus de Bucas Smartex Extra Big Neck staan wbt de temperaturen dat is duidelijk, maar zou het nou kwaad kunnen als vandaag of morgen die deken niet op gaat en enkel na het rijden dus wel??
Mij gaat het er dus om dat ik er een paard onder kan zetten die niet helemaal droog is, andere adviezen wbt dekens zijn ook welkom.

Verloor jij even je geluk ?? Maak je dan niet druk...Geluk dat vind je terug... Zittend op een tinker rug...
*****************************************************************************


NaomiJouke
Berichten: 1076
Geregistreerd: 29-02-12
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: Al weer een dekenvraag.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 18:31

En een zweetdeken onder je normale deken of is dat geen optie?

Stay Strong and never give up <3

Lumea

Berichten: 1357
Geregistreerd: 16-08-12
Woonplaats: Brabant

Re: Al weer een dekenvraag.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 18:38

Kun je geen zweetdeken gebruiken? Die zijn speciaal gemaakt voor de paarden als ze nog nat zijn na het rijden.

A mind is like a parachute, it only works when it is open

jesito
Berichten: 12790
Geregistreerd: 14-08-04

Re: Al weer een dekenvraag.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 18:51

Ik zou gewoon de borst scheren, dan heb je geen dekens nodig.

mnkortleve

Berichten: 2773
Geregistreerd: 26-07-08
Woonplaats: Strellev Denemarken

Re: Al weer een dekenvraag.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-12-13 19:02

NaomiJouke Ik gebruik geen dekens muv een zweetdeken na het rijden.


Kim_14 Een zweetdeken gebruik ik na het rijden daar word mijn paard niet droog van.

jesito Als het alleen de borst was zou ik die best willen scheren, maar helaas daar zit het zweet niet alleen.

Verloor jij even je geluk ?? Maak je dan niet druk...Geluk dat vind je terug... Zittend op een tinker rug...
*****************************************************************************

pluisje88

Berichten: 7980
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: Al weer een dekenvraag.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 19:05

Als je alleen de borst scheert, kan de warmte wel beter weg. de kans bestaat dus dat dan ook de andere plekken minder nat worden. Al gedacht aan een race streep?

LiVetime
Berichten: 4369
Geregistreerd: 18-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 19:07

Alleen na het rijden een deken gebruiken is geen probleem hoor. Zou ik lekker doen. Wat zou er voor kwaad in zitten om dat te laten?
Een paard zeiknat onder een deken weg zetten in het land is alleen geen slim idee. Daar krijg je een ziek paard van. Maar iets vochtig kan natuurlijk prima.

Nordsvensk

Berichten: 4166
Geregistreerd: 16-06-10
Woonplaats: Fryslân

Re: Al weer een dekenvraag.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 19:10

Ja is de alleen de borst scheren geen optie ? Snap dat daar niet al het 'zweet zit' Maar zodra daar de vacht weg is kan je paard zijn warmte al veel beter kwijt!

Phιlιp Valιanт
мιa van 'т ѕaмвer -Verkocht

mnkortleve

Berichten: 2773
Geregistreerd: 26-07-08
Woonplaats: Strellev Denemarken

Re: Al weer een dekenvraag.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-12-13 19:36

pluisje88 Ik ben zelf niet zo van het scheren, maar nu ik zelf meer rij en ze een dikkere vacht heeft tov vorig jaar en de jaren er voor sta ik er wel meer voor open wbt een bep patroon.

LiVetime Dat het verschil tussen deken en geen deken misschien te groot is.


Nordsvensk Ik ben bang dat dat niet voldoende zal zijn, ze zweet zo enorm dat het langs haar oren naar beneden loopt, het schuim onder het dekje staat en dan hoef ik niet eens gek te doen.

Verloor jij even je geluk ?? Maak je dan niet druk...Geluk dat vind je terug... Zittend op een tinker rug...
*****************************************************************************

LiVetime
Berichten: 4369
Geregistreerd: 18-08-06

Re: Al weer een dekenvraag.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 20:12

Als je de deken maar even op laat dan kan het geen kwaad hoor. Ik zou niet de ene dag wel de hele dag een deken op doen en een volgende dag onder dezelfde omstandigheden de deken af laten.
Maar dus niet zeiknat weg zetten onder een winterdeken. Dat doet meer kwaad dan goed.

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 20:15

De Extra is echt warm hoor := Dan kun je beter de rain pakken, die is niet gevoerd, of de medium. Met de extra staat mijn paard midden in de winter als ze van top tot teen geschoren is.

Waarom wil je niet scheren? Alleen om de dekens?

mnkortleve

Berichten: 2773
Geregistreerd: 26-07-08
Woonplaats: Strellev Denemarken

Re: Al weer een dekenvraag.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-12-13 20:44

Een deken zal alleen na het rijden op gaan, eerst doe ik een zweetdeken op en daarna de andere deken.
Rond 20.00 gaan ze op stal en gaat de deken weer af.


Nies_ Omdat ik 5 dagen in de week werk en mijn man ook nog niet met het deken op doen van 2 paarden wil opzadelen.
Ik ben al blij dat ik niet om 4.00 ipv om 4.30 mijn bed uit moet om eerst de paarden te doen en hij ze buiten wil zetten en daar wil voeren voor me.
Het is mijn hobby en niet die van hem.

Verloor jij even je geluk ?? Maak je dan niet druk...Geluk dat vind je terug... Zittend op een tinker rug...
*****************************************************************************

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Re: Al weer een dekenvraag.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 20:46

Dat snap ik, maar waarom zou dat moeten? Mijn paard staat gewoon dag en nacht met dezelfde deken, meestal de smartex extra met hals.

Ik snap alleen niet waarom dat je eerst een zweetdeken op doet, dan een andere en dan weer geen. Kun je hem dan niet beter gewoon met deken laten staan (geschoren of ongeschoren)?

mnkortleve

Berichten: 2773
Geregistreerd: 26-07-08
Woonplaats: Strellev Denemarken

Re: Al weer een dekenvraag.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-12-13 20:56

Nies_ Doe jji je paard na het rijden dan niet eerst een zweetdeken op om het gekste zweet kwijt te zijn?

Als ik mijn paard niet rij dan zweet ze niet en als ik haar wel rij dan staat het schuim er op en daar hoef ik niet veel voor te doen.
Ik ben geen dekenmens ook niet iemand die zal scheren als het niet nodig is.
Mijn idee bij het deken op doen na het rijden is gewoon dat ze dan geen wind vangt op haar natte vacht.

Verloor jij even je geluk ?? Maak je dan niet druk...Geluk dat vind je terug... Zittend op een tinker rug...
*****************************************************************************

LiVetime
Berichten: 4369
Geregistreerd: 18-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 20:58

Nies_ schreef:
Dat snap ik, maar waarom zou dat moeten? Mijn paard staat gewoon dag en nacht met dezelfde deken, meestal de smartex extra met hals.

Ik snap alleen niet waarom dat je eerst een zweetdeken op doet, dan een andere en dan weer geen. Kun je hem dan niet beter gewoon met deken laten staan (geschoren of ongeschoren)?


Dat snap ik ook niet inderdaad.
Dat geeft je toch nóg meer werk? Eerst zweetdeken op, dan zweetdeken af, andere deken op, en dan weer deken af.. Daar raakt je paard wel ontregelt van lijkt mij.
Snap niet zo goed waarom je eerst een zweetdeken op zou doen en daarna nog weer een winterdeken?

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 21:02

mnkortleve schreef:
Nies_ Doe jji je paard na het rijden dan niet eerst een zweetdeken op om het gekste zweet kwijt te zijn?

Als ik mijn paard niet rij dan zweet ze niet en als ik haar wel rij dan staat het schuim er op en daar hoef ik niet veel voor te doen.
Ik ben geen dekenmens ook niet iemand die zal scheren als het niet nodig is.
Mijn idee bij het deken op doen na het rijden is gewoon dat ze dan geen wind vangt op haar natte vacht.

Als het niet al te kou is zet ik hem meestal even zonder deken op stal, anders even een zweetdeken op. Ondertussen ruim ik de troep op en als ik daar mee klaar ben is het paard vrijwel droog en gaat ie weer de wei op met winterdeken.

LiVetime
Berichten: 4369
Geregistreerd: 18-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 21:02

mnkortleve schreef:
Nies_ Doe jji je paard na het rijden dan niet eerst een zweetdeken op om het gekste zweet kwijt te zijn?

Als ik mijn paard niet rij dan zweet ze niet en als ik haar wel rij dan staat het schuim er op en daar hoef ik niet veel voor te doen.
Ik ben geen dekenmens ook niet iemand die zal scheren als het niet nodig is.
Mijn idee bij het deken op doen na het rijden is gewoon dat ze dan geen wind vangt op haar natte vacht.


Als ze zó nat wordt dan lijkt het mij handiger om paard even op stal te zetten totdat ie weer behoorlijk is opgedroogd? Lekkere pluk hooi erin en uurtje later weer terug komen.
Of je moet gaan scheren... Lijkt mij voor je paard veel fijner dan tot in het schuim nat te worden.

Devitootje
Berichten: 298
Geregistreerd: 13-02-11
Woonplaats: Tussen Dordrecht en Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 21:29

Mijn 25-jarige ruin is ongeschoren en heeft (in de winter) de Bucas Power Turnout Light/Rain op.
De paarden staan de hele dag buiten en 's nachts binnen (weliswaar bij de open deur). Bij het binnen/buiten zetten worden geen dekens gewisseld, dus hij heeft hem dag en nacht op. Als ik iets met hem ga doen, haal ik zijn deken af (ook als het regent). Als ik klaar ben en hem (even) op stal zet, dan begint hij meestal door/na te zweten. Tegen de tijd dat ik weg ga doe ik dan toch zijn deken op (haar is soms nog nat, maar huid is droog). Voor mijn gevoel kan de warmte/nattigheid onder de Bucas heel goed weg. Binnenkant van de deken voelt nooit klam aan. Hij is weliswaar niet zo nat als jouw paard, maar misschien geeft je dit een idee hoe goed de Bucas ademt.

Er is mij geleerd dat als zijn haar nat is, maar zijn huid droog, dat ze dan eigenlijk geen kou kunnen vatten. In tegenstelling tot mensen verliezen paarden toch geen warmte als ze opdrogen, omdat het vocht pas verdampt als het op de haren zitten i.p.v. op de huid.

Ik zou zelf niet ene dag een deken op doen en andere dag(en) weer af, volgens mij raakt de "thermostaat" daar eerder van in de war.

Jos - 26 maart 1988-26 januari 2017 - Bijna 29 jaar geworden... Mijn grote paardenliefde!"
Holly - 10 mei 2012 - Mijn nieuwe paardenliefde ...

jesito
Berichten: 12790
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 08:03

mnkortleve schreef:
NaomiJouke Ik gebruik geen dekens muv een zweetdeken na het rijden.


Kim_14 Een zweetdeken gebruik ik na het rijden daar word mijn paard niet droog van.

jesito Als het alleen de borst was zou ik die best willen scheren, maar helaas daar zit het zweet niet alleen.



Ja maar doordat ie daar beter z'n warmte kwijt kan, word het hele erge zweten ook beperkt.
Mijn eigen shet heeft het en ook twee ijslanders op stal en die hebben er echt baat bij.

Ook al eens over nagedacht dat die paarden met die mega dikke vacht ook heel erg oververhitte met echte arbeid.
dat is ook niet prettig.

Thirza_99

Berichten: 1143
Geregistreerd: 29-07-13
Woonplaats: Delft

Re: Al weer een dekenvraag.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 08:11

Op mijn paardje ligt de bucas smartex rain.
Daar zit ook zo'n stay dry voering in die zweet opneemt.
Nou heeft mijn paardje nog niet zo'n dikke vacht en zweet hij niet zo veel, maar tot nu toe werkt het goed.

If your horse says *no*, you either asked the question wrong, or asked the wrong question ~ Pat Parelli

eldie
Berichten: 351
Geregistreerd: 19-02-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 08:18

Mijn paarden zitten ook dik in het jaar. Al jaren doe ik gewoon na het rijden een simpele winterdeken op en 's avonds op stal haal ik hem er dan weer af. Dit heeft nooit problemen gegeven. En als ik 's avonds rij, idem dito: na het rijden de simpele deken op en 's morgens voordat ze het land in gaan, doe ik hem weer af. Zo kunnen ze rustig drogen onder de deken.

Kirrr

Berichten: 6186
Geregistreerd: 30-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 08:26

Ik zou er toch mee opletten, een nat paard onder een deken...
Dat ze nog niet helemaal droog zijn, dat is iets anderz. Maar dan is het nut toch weg.

Ik heb er hier ook 2 niet geschoren, die rij ik eerst en gaan dan met een zweetdeken op stal.
Als de huid droog is, kunnen ze terug buiten.

Een nat paard onder een deken is om problemen vragen.

Horses are like shoes, you need one in every color!
[HTT] Volg de bouw van ons stalgebouw

mnkortleve

Berichten: 2773
Geregistreerd: 26-07-08
Woonplaats: Strellev Denemarken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-12-13 05:30

LiVetime Ze gaat ook eerst op stal met een zweetdeken tot ze weer behoorlijk droog is, maar door de vacht zal dit nooit helemaal zijn.

Verder bedankt voor de adviezen. :)

Verloor jij even je geluk ?? Maak je dan niet druk...Geluk dat vind je terug... Zittend op een tinker rug...
*****************************************************************************

yentl2010

Berichten: 783
Geregistreerd: 17-07-09
Woonplaats: In het rustige Rotterdam Ommoord

Re: Al weer een dekenvraag.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 06:19



veenmosveen
Berichten: 93
Geregistreerd: 22-06-11
Woonplaats: oosthoven

Re: Al weer een dekenvraag.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 06:37

mijn Tinkertje staat met een regendeken , allen dus om het nat van hem af te houden bij de koude , na het rijden zet ik hem op stal zodat hij opdroogt


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 bezoekers