Column: Hoe diervriendelijk zijn dierenvrienden?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
magda_90
Berichten: 32277
Geregistreerd: 24-09-06

Column: Hoe diervriendelijk zijn dierenvrienden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-13 18:26

Bron: http://www.groenkennisnet.nl/dierenwelz ... ?npid=5463

Citaat:
Hoe diervriendelijk zijn dierenvrienden?
14-12-2013
Auteur: Arjan Hoppenbrouwers
Organisatie: HAS Kennistransfer en Bedrijfsopleidingen


Omdat ik rond de eeuwwisseling een jaar of drie in de pelsdierenhouderij heb gewerkt, word ik zo nu en dan nog wel eens geconfronteerd met die sector.

Dat gebeurde onlangs nog, toen een Amerikaans veilinghuis me vroeg of ik iemand ken die hun belangen in de Benelux wil behartigen. Door die vragen heb ik weer eens wat na zitten denken over die sector.

Feit 1: De wereldwijde vraag naar bont stijgt met het groeien van de wereldbevolking en de welvaart in Aziatische landen.

Feit 2: Sinds ongeveer 2000 is in Nederland het “Plan Van Aanpak” van kracht, dat aan pelsdierhouders vergaande eisen stelt op het gebied van dierenwelzijn en milieu.

Feit 3: De Nederlandse pelsdierfokkers zijn middels de “NFE” bijzonder goed georganiseerd. Zij laten zich bijna unaniem vertegenwoordigen door hun secretaris Wim Verhagen. Wim staat open voor iedere dialoog.

Feit 4: Nertsen, gefokt door Nederlandse fokkers, in Nederlandse kooien die voldoen aan Nederlandse eisen en met voer uit een van de drie uitstekende Nederlandse voerkeukens worden veel diervriendelijker gehouden dan nertsen in ongeorganiseerde en ongecontroleerde (vaak minder welvarende) landen.

Feit 5: De anti bont lobby heeft het voor elkaar gekregen dat er vanaf 2024 geen nertsen meer in Nederland gehouden mogen worden. Daarmee doet de overheid een zeer welvarende agrarische sector in de ban.

Nou begrijp ik best de weerstand van sommige medelanders tegen het dragen van bont. Want het is immers niet noodzakelijk (maar is het eten van vlees of racen in Formule I auto’s dat wel?). Toch vraag ik me, in mijn objectiviteit, af of dierenactivisten het juiste doel bepleiten door de nertsen weg te jagen uit Nederland en dus naar een ongecontroleerd land. Zij zorgen er namelijk niet voor dat er minder nerts gedragen wordt. Zij zorgen er wel voor dat die beestjes onder slechtere omstandigheden gefokt worden. Tegelijkertijd kan ik me nog heel goed de vele “bevrijdingsacties” van anti bont activisten herinneren. Hoe diervriendelijk waren die nou helemaal?


Nu gaat dit stuk over de nertsen maar meer (recente) voorbeelden zijn:
- De plofkip die niet meer in Nederland voorkomt;
- Afschot van verwilderde katten versus behoud van de natuur;
- Geboortekrik bij koeien versus het in leven houden van kalf en koe;
- Bevrijdingsacties bij proefdiercentra waarbij de plaatselijke flora- en fauna belast wordt met niet inheemse dieren met allerlei problemen als gevolg;
etc.

Dus de vraag is inderdaad, hoe diervriendelijk zijn dierenvrienden eigenlijk? Hoe goed doordacht zijn de gemiddelde acties eigenlijk?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 17-12-13 16:46, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Spelfoutje uit de titel gehaald

Thats_Me

Berichten: 10938
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: N-Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 19:11

Ik denk niet dat je de nertsenhouderij kunt vergelijken met al je andere punten. Feit blijft dat er veel 'dierenliefhebbers' zijn die om het aai, aai beestje gaan en alles wat het dier al met een haar krenkt zielig vindt. Deze mensen roepen heel hard dat alles slecht is. Maar is dat ook zo?

Als je het mij vraagt niet. Kan het soms beter? Uiteraard kan het soms beter. Maar waarom een sector als de pelsdierhouderij uit Nederland bannen terwijl wij samen met Denenmarken voorop lopen en de dieren het hier echt niet slecht hebben. Hoewel ze uiteindelijk wel dood gaan voor hun vacht op een humane manier in Nederland dan. Maar ja, dat gaan de koeien ook voor hun vlees en leer. Dus ja waarom hier wel een grens trekken en het ene wel en andere niet accepteren.

Het blijft allemaal een beetje vaag en er wordt niet altijd gehandeld uit dierenwelzijn.

magda_90
Berichten: 32277
Geregistreerd: 24-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-13 19:21

De overeenkomsten tussen de nertsenhouderij (of het afschaffen ervan) en de andere punten is dat deze acties zijn voortgekomen uit de handelingen van dierenvrienden. Inhoudelijk zijn het natuurlijk diverse situaties maar de uitkomsten blijven nagenoeg hetzelfde. Vandaar dat ik ze genoemd heb.

Waarom denk jij niet dat je het kunt vergelijken?

Ik ben het eens met je laatste alinea. Kijk maar naar de plofkip; die kippen worden nu elders opgefokt waar Nederland qua dierenwelzijn geen zicht en controle meer op heeft en het vlees wordt vrolijk weer in Nederland geïmporteerd. De nertsen wachten hetzelfde lot. Ik persoonlijk vind dus niet dat dit deze dieren geholpen heeft gezien de wereldwijde vraag nog steeds hoog blijft en schijnbaar toeneemt.

Zou het dus wellicht niet zo zijn, dat als deze zaken niet meer in Nederland plaats vinden wij dan tevreden zijn? Zoiets als oogkleppen en struisvogelpolitiek?
Laten we de dieren bevrijden uit deze fokkerijen en instituten; zij zitten er niet meer, worden niet meer gekweld en ze kunnen nu loslopen in de natuur... echter dat zij niet meer 'natuurlijk' zijn en het hoogstwaarschijnlijk daardoor niet overleven en daarnaast schade aan kunnen brengen aan de flora en fauna en zelfs eventueel voor de volksgezondheid (in geval van proefdieren) wordt niet gezien (ik doel hierbij op acties die o.a. Peta in het verleden hebben uitgevoerd).

Begrijp mij niet verkeerd, ik ben altijd voor verbetering op het gebied van dierenwelzijn. Maar niet op deze manier.

Regendans

Berichten: 4986
Geregistreerd: 17-01-12

Re: Colum: Hoe diervriendelijk zijn dierenvrienden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 19:25

Maar als er geen nertsen gehouden mogen worden in NL ( en dan neem ik aan dat hierde oomstandigheden iets beter zijn als in bijv china) betekent het dus dat er meer nertsen in china worden gehouden met slechtere omstandigheden.
Dan kun je toch beter nertsen in NL fokken met betere omstandigheden? Of denk ik nou zo raar,

magda_90
Berichten: 32277
Geregistreerd: 24-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-13 19:27

Voor mij denk je niet raar aangezien ik er ook zo over denk. Azië ziet de dollartekens al in haar ogen staan nu de productie hier stopt.

Ceriadwen

Berichten: 3186
Geregistreerd: 03-02-10

Re: Colum: Hoe diervriendelijk zijn dierenvrienden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 19:33

Ik ben het met je eens, Neem het slachtverbod op paarden, heeft alleen maar meer ellende voor die dieren teweeg gebracht.

Idem het nertsfokverbod

Zolang de vraag er is, zal het aanbod er blijven en zal er dus geproduceerd moeten worden en dan inderdaad beter produceren onder de strenge regels, dan in een of ander bananenrepubliek waar ze het niet zo heel nauw nemen met een leven.

Je kan tegen het dragen van bont zijn of het slachten van paarden, maar het gebeurd nou eenmaal dat niet iedereen zo denkt en er dus mensen zijn die wel bont dragen of paardenvlees eten. Die mensen moeten toch voorzien worden.

Thats_Me

Berichten: 10938
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: N-Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 19:38

Klopt dat er inderdaad dat er aandacht aan geschonken wordt door bepaalde acties. Echter zitten er aan de punten die je opgeeft verschillende belangen waardoor ik vind dat je ze niet met elkaar kan vergelijken. Uiteraard kun je wel de algemene discussie starten zoals jij doet ;)

Ik vind het ook krom dat je hier iets niet meer mag omdat het 'zielig' is. Terwijl wij in Nederland nog steeds bont kunnen importeren uit landen waar de beestjes levend worden gevild en waar ze in hokjes gehouden worden waar het beestje niet eens zelf inpast.

Agja, je kunt het nooit goed doen in de dierenwereld.

magda_90
Berichten: 32277
Geregistreerd: 24-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-13 19:43

Vanuit het belangenpunt heb ik ze dus ook niet bij elkaar gezet van daaruit gezien zouden ze inhoudelijk niet vergeleken kunnen worden inderdaad. De bedoeling was echter om een algemene discussie te voeren of dierenvrienden in deze context eigenlijk wel diervriendelijk bezig zijn, bijgevoegd diverse voorbeelden.

Dat laatste zie je met de jaren toenemen inderdaad.

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 19:44

noorhermans1 schreef:
Maar als er geen nertsen gehouden mogen worden in NL ( en dan neem ik aan dat hierde oomstandigheden iets beter zijn als in bijv china) betekent het dus dat er meer nertsen in china worden gehouden met slechtere omstandigheden.
Dan kun je toch beter nertsen in NL fokken met betere omstandigheden? Of denk ik nou zo raar,



nee...ik denk daar ook zo over.
Wij hebben nog regels....die zijn in Azie heel ver te zoeken.
Dus het nertsenverbod in Nederland zijn de nertsen zelf niet veel mee opgeschoten.Het probleem ligt nu verderop en is veel dieronvriendelijker.

Miracle_

Berichten: 11833
Geregistreerd: 11-06-08
Woonplaats: Brabant

Re: Colum: Hoe diervriendelijk zijn dierenvrienden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 20:11

Nou, hier een ras echte 'activist' om mezelf maar even een label te geven :D Ik ben tégen de bontproductie, en mijn motto is "verbeter de wereld en begin bij jezelf". Als je nergens begint met verbeteren, kom je nooit nergens, is mijn mening dan ook.
Ik snap dat de omstandigheden ergens anders vast vele malen slechter zijn/kunnen zijn dan hier in NL, maar dat wil nog niet zeggen dat dat de bontindustrie rechtvaardigt? Als we nergens beginnen met verbieden, gaat er ook nooit iemand volgen natuurlijk.

Ik ga dit topic volgen, want die wordt vast interessant! ;)

Ceriadwen

Berichten: 3186
Geregistreerd: 03-02-10

Re: Colum: Hoe diervriendelijk zijn dierenvrienden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 20:14

Voel je je dan niet enorm schuldig Miracle dat jij ervoor zorgt dat die beesten het nog veel slechter hebben?

Miracle_

Berichten: 11833
Geregistreerd: 11-06-08
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 20:15

Ik voel me niet schuldig nee, want ik draag namelijk geen bont. Ik ben niet degene die ernaar vraagt, en er voor zorgt dat die beesten gedood worden voor hun vacht.

Bovendien ben ik van mening, dat iemand ooit eens de eerste stap zal moeten zetten.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 20:17

Ik betwijfel of men doordenkt naar de gevolgen op de lange termijn. En dan maakt het niet uit of het gaat om het houden van dieren voor hun pels, of voor dat goedkope stukje kippenvlees, slachtverbod voor paarden in USA, of voor een omstreden sport zoals rodeo in de USA. Degenen die hun mond het verste opentrekken, de media opzoeken, websites starten, worden uiteindelijk gehoord, krijgen de massa's mee door in te spelen op gevoel en emoties, en zorgen er uiteindelijk voor dat iemand vanuit zijn luie stoel door het invullen van petities, het voor hardwerkende mensen onmogelijk maakt om in die tak nog zijn brood te verdienen. Ja, de schreeuwerds zorgen ervoor dat er duizenden mensen werkeloos raken, puur door hun kortzichtigheid. En de gevolgen, daar wordt even niet bij nagedacht. Zie de gevolgen van het slachtverbod voor paarden in de USA. Waar men nu weer op terugkomt.

De tendens vind ik dan weer doodeng. Eerst het ene uiterste door de roep van een paar extremisten, en vervolgens weer de andere kant uit. En een ander zijn inkomsten ontzeggen. Daar is echt niets democratisch aan. Dat dingen beter kunnen, helemaal mee eens. Dat daarover gesproken moet worden ook. Maar meteen en acuut verbieden schiet de verkeerde kant uit.

KingYasFenn
Berichten: 1430
Geregistreerd: 10-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 20:23

Prima,
weg met gecontroleerde nerstenfokkerij hier en hoppa! de vraag wordt dadelijk prachtig gefabriceerd in china. (ja, GEFABRICEERD, want daar zijn dieren producten/dingen die over de toonbank gaan voor geld..)
heerlijk hoor,
prima gedaan, schuif de diertjes maar naar een plekje waar ze het nog slechter krijgen en roep dat je de dieren gered hebt in nederland.. bahbah

Ik ben een groots groots voorstander voor dierenrechten en die moeten er echt veel en veel meer komen en kwalitatief ipv kwantitief.
MAAR, wel op de manier dat we logisch nadenken ;)

ik ben een dierenliefhebber, maar soms je dingen voorbij komen..

neem 'het regeltje' van de partij van de dieren waarbij een paard minimaal o,5 hectare moet. SUPER! maar laat dan niet gedoogd de koningin tekenen voor reclame, terwijl zij zich er absoluut niet aan houd!!!

Er klopt iets groots niet in Nederland wat betreft dieren.
verbied niet zomaar elke dierenhouderij in nederland etc.
maar strikt de regels, controleer strenger.
Ik kan je nu als zeggen dat een heleboel dieren bijvoorbeeld op de positieflijst prima gehouden worden en dat eigenaren bijvoorbeeld prima weten hoe ze een eland moeten houden en er ook echt wel genoeg bos voor hebben etc.

Je hebt meer mensen met een hond die een totaal kapot leven heeft met dierenmishandeling dan dat er mensen opzettelijk hun 'speficieke diersoorten' mishandelen..

Ga dieren toch eens beschermen met hun rechte op de juiste plek! Begin maar eens met huishoudens!


Prima dat je een dierenliefhebber bent en alles voor ze over hebt!
prima dat je voor dieren rechten vecht etc
zo ben ik ook.
maar het werkt niet op de manier zoals nederland het nu doet!

Ceriadwen

Berichten: 3186
Geregistreerd: 03-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 20:25

Miracle_ schreef:
Ik voel me niet schuldig nee, want ik draag namelijk geen bont. Ik ben niet degene die ernaar vraagt, en er voor zorgt dat die beesten gedood worden voor hun vacht.

Bovendien ben ik van mening, dat iemand ooit eens de eerste stap zal moeten zetten.

maar je bent wel degene die ervoor zorgt dat die dieren het nu veel slechter hebben. Ik zou me wel schuldig voelen als dit een gevolg was van een gedraging van mij

tamary

Berichten: 29166
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 20:26

Als de vraag naar Azië verschuifd omdat het hier niet meer mag gaat daar de productie flink omhoog. Nu willen de grote namen enkel A kwaliteit bont en dat betekend Europa. Kan het daar niet meer vandaan komen zullen ze moeten uitwijken ivm vraag van de klanten. Maar als ze vervolgens meer aanbod krijgen zal de prijs zakken en de vraag omhoog gaan. Dan liever hier duur en dus flink exclusief. Zo blijft de vraag laag en het welzijn van de dieren beter. Statussymbool zal het nl toch wel blijven, dan maar enkel voor de top 1% ipv top 10%.

sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 20:30

Miracle_ schreef:
Nou, hier een ras echte 'activist' om mezelf maar even een label te geven :D Ik ben tégen de bontproductie, en mijn motto is "verbeter de wereld en begin bij jezelf". Als je nergens begint met verbeteren, kom je nooit nergens, is mijn mening dan ook.
Ik snap dat de omstandigheden ergens anders vast vele malen slechter zijn/kunnen zijn dan hier in NL, maar dat wil nog niet zeggen dat dat de bontindustrie rechtvaardigt? Als we nergens beginnen met verbieden, gaat er ook nooit iemand volgen natuurlijk.

Ik ga dit topic volgen, want die wordt vast interessant! ;)


Ik vind dat erg kortzochtig.
Want nu verplaats je het probleem zonder het dat het voorbeeld wordt gevolgd.
Wsl nog de prijzen naar beneden omdat het in andere landen goedkoper is.
Je bereikt dus minder ipv meer.

KingYasFenn
Berichten: 1430
Geregistreerd: 10-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 20:31

tamary schreef:
Als de vraag naar Azië verschuifd omdat het hier niet meer mag gaat daar de productie flink omhoog. Nu willen de grote namen enkel A kwaliteit bont en dat betekend Europa. Kan het daar niet meer vandaan komen zullen ze moeten uitwijken ivm vraag van de klanten. Maar als ze vervolgens meer aanbod krijgen zal de prijs zakken en de vraag omhoog gaan. Dan liever hier duur en dus flink exclusief. Zo blijft de vraag laag en het welzijn van de dieren beter. Statussymbool zal het nl toch wel blijven, dan maar enkel voor de top 1% ipv top 10%.



Dat is niet helemaal recht...

Hier willen we top kwaliteit ja. maar tot kwaliteit komt ook Azië.
En geloof mij maar, op het moment dat het helemaal weg is voor europa gaan mensen het daar halen.
die persoon die ze fokt. Gaat er nu niet 100 per maand fokken maar 200.
en geloof mij, hij vraagt er nogsteeds dezelfde prijs voor als niet hoger!

De dieren komen als er meer vraag vanuit europa komt omdat je het hier niet meer krijgt alleen maar slechter te zitten omdat ze hun kooitje nu met 10 moeten delen ipv 5...

magda_90
Berichten: 32277
Geregistreerd: 24-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-13 20:32

Miracle_ schreef:
Ik voel me niet schuldig nee, want ik draag namelijk geen bont. Ik ben niet degene die ernaar vraagt, en er voor zorgt dat die beesten gedood worden voor hun vacht.

Bovendien ben ik van mening, dat iemand ooit eens de eerste stap zal moeten zetten.


Jij vraagt er niet naar, wel miljoenen andere mensen en aan die vraag zal dus voldaan moeten worden. Dan liever nog in een land waar het welzijn aan strikte regels is gebonden.

Overigens waardeer ik je instelling dat iemand ooit eens de eerste stap zal moeten zetten. Echter hebben we te maken met onder andere Azië. Landen die nog niets eens gehoord hebben van mensenrechten, laat staan van dierenwelzijn. Landen waar de menselijke lijken (!) op straat liggen, waar zeer hoge zelfmoordpercentages zijn; landen die zijn eigen bevolking nog niet eens kan beschermen. Hier verwacht ik geen verbetering in qua mensenrechten, laat staan dierenrechten. Zolang niet aan dit diepgeworteld probleem wordt gewerkt/resultaten worden geboekt, wil ik betreffende dieren in Nederland houden waar hun welzijn gewaarborgd wordt.

Pas wanneer Azië mensenrechten heeft en als gevolg dierenrechten, dan kan ik er over na denken om mijn mening bij te stellen, maar tot die tijd: :n .

Ik hoop daarom dus dat soortgelijke instellingen als Brooke Hospital (maar dan gericht op andere diersoorten) ook daar kunnen en vooral mogen voorlichten. En dan met nadruk op mogen.

[edit] Typo's
Laatst bijgewerkt door magda_90 op 16-12-13 20:40, in het totaal 2 keer bewerkt

SophievdV
Berichten: 14747
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 20:33

Miracle_ schreef:
Ik voel me niet schuldig nee, want ik draag namelijk geen bont. Ik ben niet degene die ernaar vraagt, en er voor zorgt dat die beesten gedood worden voor hun vacht.

Bovendien ben ik van mening, dat iemand ooit eens de eerste stap zal moeten zetten.


Jij en al je medeactivisten zorgen ervoor dat die arme dieren onder erbarmelijke omstandigheden gehouden worden en dan vind je ook nog dat je de wereld verbetert! :wow:

Wat gaat er nou mis? Hoe kort voor de kop kan je zijn?

Ceriadwen

Berichten: 3186
Geregistreerd: 03-02-10

Re: Colum: Hoe diervriendelijk zijn dierenvrienden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 20:39

In plaats van actievoeren tegen de producent kan er dus beter actiegevoerd worden tegen de afnemer denk ik.

Ga wereldwijd de straat op en besmeur al die bontjassen met verf ofzo.

KingYasFenn
Berichten: 1430
Geregistreerd: 10-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 20:39

Dieren welzijn strevers zouden eens verder moeten denken en kijken dan hun neus lang is.
Enkel in Nederland oplossen is geen oplossing..je maakt het van kwaad tot erger.

Ik ben absoluut tegen nertsenhouderij hoor. maar dit lost het niet op!

houd toch eens op met willen veranderen waar de rest van de wereld nog niet toe aan is.
verbied het nu en je vernield de levens van vele diertjes in een ander land.
accepteer dat je dit wereldlijk moet aanpakken en niet landelijk.

Wij lopen al flink vooruit qua regeltjes van het houden van deze dieren dus strikter deze zodat de dieren hier wel super zitten.
Zodat de stap verbieden pas komt als de hele wereld er klaar voor is.
(zodat je niet nog extremer kwaad gaat doen in landen zoals Azie, doordat de vraag daar enorm wordt)

Stikter en controleer het houden van dieren nu hier maar eerst zodat ze hier goed zitten
verbod kan later nog wel.

In de tussentijd ga je maar eens kijken naar dingen die wel landelijk te behandelen zijn,
zoals mishandeling van huisdieren zoals katten en honden..

SophievdV
Berichten: 14747
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 20:41

Ik denk dat heel veel bontdragers wel degelijk weten hoe dat bont verkregen wordt. Maar volgens mij kan niet iedereen echt en imitatie van elkaar onderscheiden.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 20:42

Ceriadwen schreef:
In plaats van actievoeren tegen de producent kan er dus beter actiegevoerd worden tegen de afnemer denk ik.

Ga wereldwijd de straat op en besmeur al die bontjassen met verf ofzo.


En wat wil je daarmee bereiken? Dat men vervolgens met dezelfde vaart een nieuwe jas aanschaft?

Vernielen van bontjassen is in het verleden al gedaan, en gaat echt niet de gewenste resultaten opleveren. Je moet in dat hoofd komen van degenen die bontjassen kopen. En dan, in landen als Rusland, Alaska en Groenland is bont het beste wat je dragen kunt. Al die synthetische stoffen die op de markt zijn, zijn niet afbreekbaar en zorgen voor een ecologisch groter en langduriger probleem dan bont en leer. Als je milieubewust bezig bent, dan draag je leer, en geen gore-tex.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 16-12-13 20:44, in het totaal 1 keer bewerkt

KingYasFenn
Berichten: 1430
Geregistreerd: 10-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 20:42

Pletje123 schreef:
Ik denk dat heel veel bontdragers wel degelijk weten hoe dat bont verkregen wordt. Maar volgens mij kan niet iedereen echt en imitatie van elkaar onderscheiden.


klopt.
iedereen heeft ook gezien wat er allemaal in een mac donalds koe wordt gespoten etc.
maar alsnog staan een boel mensen daar te bestellen..

het is gewoon een spijtig iets.
maar je moet inderdaad een oplossing zoeken in de vraag
zorg dat de vraag verdwijnt!

dan moet het aanbod ook stoppen..



overigens vind ik leer geen taboe.
als je dan een koe wil opeten, gebruik ook alles!