stijfe shetlander

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 20:56

Weet je wel hoe vreselijk erg het is om te moeten aanzien als je pony hb heeft, lollywood?

Gelukkig TS! Ik schrok echt toen je wei schreef, want daar ging het mij hoofdzakelijk om , dat er weer gras in zou gaan en gras is op moment net zo funest als krachtvoer.
Het is heerlijk dat ze zo snel al verbeterd, maar dit zal vast ook te maken hebben met de pijnstillers die ze krijgt, wat overbelasting in de hand kan werken; als jij je pijn niet voelt, loop je er ook doorheen, met vaak nog ergere blessure's tot gevolg, zo werkt het precies bij hb!
Daarom hameren de meeste hier zo op "eigen" beweging, als het goed voelt voor de pony, loopt ze zelf wel weer en dan ga je met een dag of 4,5 de pijnstilling afbouwen en het regelmatig wandelen/aan de hand stappen opbouwen, zolang pony op pijnstilling staat gun je haar "eigen beweging" en forceer je niets, ook al ziet het er nog zo prettig uit...

En sorry hoor pien, maar de meeste instructrices weten het verschil niet tussen rad en kreupel lopen, laat staan ervaring met hb...

DA is een ander verhaal, maar die zegt dan ook exact hetzelfde als degenen die je juist proberen te helpen, omdat ze ervaring met hb pony's hebben...
Is echt hel hoor, om je geliefde pony zo te zien kreperen van de pijn, en doe nou gewoon rustig aan, want die van mij heeft in een periode van 3 mnd. wel 6x een flinke terugval gehad, geloof mij, dan ben je ziek van jezelf hoor...


ilikex
Berichten: 643
Geregistreerd: 06-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-12-13 21:18

Ik laat haar nu verder ook met rust, DA komt morgen weer. Voor mijn d pony ,maar hij gaat ook nog even naar de shet kijken! Wss mogen we dan al afbouwen, omdat het zo goed gaat, maar ik blijf haar in de gaten houden, ik zal goed op haar letten!

Ik vind het vreselijk om haar zo te zien, maar ik doe mijn best. Ik zet me voor 1000% voor haar in!
Ze blijft mijn zorgenkindje!

I give my heart to my horse and she keep it like her own heart <3
"There is nothing you can't do if your horse becomes a part of you"

LOLLYYwood

Berichten: 2831
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Aalst (Oost-Vl, België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 21:25

ohjajoh6 schreef:
Weet je wel hoe vreselijk erg het is om te moeten aanzien als je pony hb heeft, lollywood?

Gelukkig TS! Ik schrok echt toen je wei schreef, want daar ging het mij hoofdzakelijk om , dat er weer gras in zou gaan en gras is op moment net zo funest als krachtvoer.
Het is heerlijk dat ze zo snel al verbeterd, maar dit zal vast ook te maken hebben met de pijnstillers die ze krijgt, wat overbelasting in de hand kan werken; als jij je pijn niet voelt, loop je er ook doorheen, met vaak nog ergere blessure's tot gevolg, zo werkt het precies bij hb!
Daarom hameren de meeste hier zo op "eigen" beweging, als het goed voelt voor de pony, loopt ze zelf wel weer en dan ga je met een dag of 4,5 de pijnstilling afbouwen en het regelmatig wandelen/aan de hand stappen opbouwen, zolang pony op pijnstilling staat gun je haar "eigen beweging" en forceer je niets, ook al ziet het er nog zo prettig uit...

En sorry hoor pien, maar de meeste instructrices weten het verschil niet tussen rad en kreupel lopen, laat staan ervaring met hb...

DA is een ander verhaal, maar die zegt dan ook exact hetzelfde als degenen die je juist proberen te helpen, omdat ze ervaring met hb pony's hebben...
Is echt hel hoor, om je geliefde pony zo te zien kreperen van de pijn, en doe nou gewoon rustig aan, want die van mij heeft in een periode van 3 mnd. wel 6x een flinke terugval gehad, geloof mij, dan ben je ziek van jezelf hoor...


Ja, dat weet ik. ;) maar om meteen te zeggen dat TS haar pony dwingt en doet, dat gaat me te ver. Je bent er niet bij geweest, je kent TS niet en je kent al helemaal de pony in kwestie niet.

Als een instructice het verschil niet kent tussen rad en kreupel, dan zou ik maar mijn twijfels trekken over die instructrices in kwestie.

pien_2010

Berichten: 42810
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: stijfe shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 21:34

ohjajoh6 ik ken HB helaas ook van te dichtbij. Bij ons is het nu 5 jaar geleden dat het toen de derde keer gebeurde bij ons paard (twee keer bij mij en de laatste keer toen hij uit logeren was en alle goede raadgevingen van te voren gegeven in de wind geslagen zijn). Wij zitten er hier elke dag bovenop want met voorkomen van HB moet je om kunnen gaan en hier gaat dat nu inmiddels erg goed (afkloppen). Het is heel naar HB en de kans is reëel dat het paard het niet overleeft. Wij werken hier, in de huisapotheek altijd op voorraad, met phytodolor van Steigerwald het geen een natuur medicijn is. Ik zweer erbij en met mij inmiddels veel meer mensen die ervaring hebben hiermee.
Ik vind de nuance erg belangrijk ohjajoh6. Dus gelukkig zijn er veel instructrices die wel degelijk het verschil zien tussen rad en niet rad zijn.

ilikex
Berichten: 643
Geregistreerd: 06-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-12-13 21:36

ohjajoh6 schreef:
Weet je wel hoe vreselijk erg het is om te moeten aanzien als je pony hb heeft, lollywood?

Gelukkig TS! Ik schrok echt toen je wei schreef, want daar ging het mij hoofdzakelijk om , dat er weer gras in zou gaan en gras is op moment net zo funest als krachtvoer.
Het is heerlijk dat ze zo snel al verbeterd, maar dit zal vast ook te maken hebben met de pijnstillers die ze krijgt, wat overbelasting in de hand kan werken; als jij je pijn niet voelt, loop je er ook doorheen, met vaak nog ergere blessure's tot gevolg, zo werkt het precies bij hb!
Daarom hameren de meeste hier zo op "eigen" beweging, als het goed voelt voor de pony, loopt ze zelf wel weer en dan ga je met een dag of 4,5 de pijnstilling afbouwen en het regelmatig wandelen/aan de hand stappen opbouwen, zolang pony op pijnstilling staat gun je haar "eigen beweging" en forceer je niets, ook al ziet het er nog zo prettig uit...

En sorry hoor pien, maar de meeste instructrices weten het verschil niet tussen rad en kreupel lopen, laat staan ervaring met hb...

DA is een ander verhaal, maar die zegt dan ook exact hetzelfde als degenen die je juist proberen te helpen, omdat ze ervaring met hb pony's hebben...
Is echt hel hoor, om je geliefde pony zo te zien kreperen van de pijn, en doe nou gewoon rustig aan, want die van mij heeft in een periode van 3 mnd. wel 6x een flinke terugval gehad, geloof mij, dan ben je ziek van jezelf hoor...


Mijn instructrice kent het verschil tussen rad & kreupel, goed! Ik dwing haar nergens tot, mijn instructrice kent overigens ook wel het verschil tussen hb en geen hb, zij helpt mij hartstikke goed_

I give my heart to my horse and she keep it like her own heart <3
"There is nothing you can't do if your horse becomes a part of you"

Anoniem

Re: stijfe shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 21:57

Ik weet dat jij helaas minstens net zo veel ervaring hebt met hb als ikzelf @pien_2010.
Maar als er nou door de DA en alle "ervaringsdeskundigen" hier keer op keer word gezegd; in accuute fase van hb , alleen eigen beweging en dat is dit tenslotte toch ook; het is dag 2 hooguit 3? Waarom dan toch dat gelijk luisteren als er 1 iemand zegt; "gelijk mee gaan lopen" of, "krachtvoer kan geen kwaad hoor".

Even zonder dollen; ik vind het super van je ts, dat je jezelf zo openstelt hier en blijft reageren, echt hoor, _/-\o_ .
Maar wij bedoelen het ook allemaal goed en zelfs ik schrik mijzelf compleet de tandjes als ik dat dan lees over laten lopen en op wei zetten, dus sorry meiss als ik wat oververhit reageerde, maar luister in godsnaam naar je DA en voor mijn part niemand anders, maar het is geen geintje dat het met 1 hap gras of net die ene stap te veel, het het einde van je pony kan betekenen, daarom hamer ik er zo op, hopelijk begrijp je dit...

ilikex
Berichten: 643
Geregistreerd: 06-02-13

Re: stijfe shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-12-13 22:09

Ik begrijp het, het is ook verschrikkelijk, snap je bezorgdheid & dat je ongerust bent,

Ik typte het ook een beetje verkeerd 'land' domdomdom.. maar ze staat mooi in de paddock !

DA komt morgen weer, dus dan zullen we even kijken!

I give my heart to my horse and she keep it like her own heart <3
"There is nothing you can't do if your horse becomes a part of you"

Anoniem

Re: stijfe shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 22:22

Succes morgen!

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Re: stijfe shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 09:27

Lollywood.. overdrijvende bokkers?
Beetje respectvol blijven graag.
Ik zeg niets banketstaaf tegen TS en niets persoonlijks. Ik heb alleen gezegd, 'als ze niet wil' That's it, thats that..
Check mijn posts maar voordat je weer zoiets zegt.

Geloof me, met bevangenheid maak je ze makkelijker stuk dan heel als je teveel vraagt.
De pony loopt nu omdat ze pijnstilling heeft. Dat is prima, niet overvragen!

Ik vind dat TS het hartstikke goed doet. Wij zijn hier om haar te steunen, laten we er vanuit gaan dat iedereen het goed bedoelt.

Lieve TS, ik ben beneiwud naar de DA vandaag.

I could stay awake just to hear you breathing. Watch you smile while you are sleeping. While you're far away and dreaming

Holypope, goodbye my friend..

LOLLYYwood

Berichten: 2831
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Aalst (Oost-Vl, België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 11:42

IMJ : Ik vernoem nergens je naam, dus ik snap niet waarom je je aangesproken voelt?

Verder wil ik er graag mee ophouden nu, TS weet wat ze doet en gaat haar pony zeker niet forceren

Succes nog TS :)

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Re: stijfe shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 13:22

Dan is het mogelijk handig dat je erbij vermeldt tegen wie je het wel hebt ipv loze kreten die ook niets toevoegen.

I could stay awake just to hear you breathing. Watch you smile while you are sleeping. While you're far away and dreaming

Holypope, goodbye my friend..

ilikex
Berichten: 643
Geregistreerd: 06-02-13

Re: stijfe shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-12-13 16:35

DA is niet gekomen vandaag, mn moeder wou eerst nog met mijn vader overleggen.. maar ik dacht dat ze afspraak had gemaakt, niet dus. Dus ze belt morgen als het goed is , er even op gehamerd dat het erg belangrijk is !!

I give my heart to my horse and she keep it like her own heart <3
"There is nothing you can't do if your horse becomes a part of you"

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Re: stijfe shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 16:38

Goedzo!
Hoe gaat het vandaag?

I could stay awake just to hear you breathing. Watch you smile while you are sleeping. While you're far away and dreaming

Holypope, goodbye my friend..

pien_2010

Berichten: 42810
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 16:39

Goed gedaan TS. Daar heb je inderdaad mee te maken dat op jouw leeftijd je inderdaad gewoon moet neerleggen bij dit soort besluiten van ouders ook al vind je dat vervelend. Laten we hopen dat je moeder inziet dat het heel belangrijk is en morgen de dierenarts laat komen. Bespreek je dan gelijk of er sprake kan zijn van Cushing met de dierenarts? Het woord is namelijk nu toch gevallen (iets waar ik niet voor koos) maar ik heb er ook aan gedacht temeer daar pony zo moeilijk op gewicht blijft.
Herken je iets van de kenmerken van Cushing?

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 16:44

ilikex schreef:
DA is niet gekomen vandaag, mn moeder wou eerst nog met mijn vader overleggen.. maar ik dacht dat ze afspraak had gemaakt, niet dus. Dus ze belt morgen als het goed is , er even op gehamerd dat het erg belangrijk is !!

Goed zo meid :) meer kun je niet doen, je bent nog afhankelijk van je ouders immers.

ilikex
Berichten: 643
Geregistreerd: 06-02-13

Re: stijfe shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-12-13 18:26

ik heb er nog nog even op gehamerd & hun beiden samen aan een tafel gezet om erover te praten.. zit nu zelf boven te leren, dus ben benieuwd!

de shet was vandaag lekker vrolijk, kwam rustig aandraven, oortjes naar voren :)

I give my heart to my horse and she keep it like her own heart <3
"There is nothing you can't do if your horse becomes a part of you"

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Re: stijfe shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 18:27

Aandraven, dat klinkt goed!

I could stay awake just to hear you breathing. Watch you smile while you are sleeping. While you're far away and dreaming

Holypope, goodbye my friend..

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Re: stijfe shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 18:28

Klinkt goed meid! :) pony die zelf komt aandraven, is een flinke vooruitgang :)

ilikex
Berichten: 643
Geregistreerd: 06-02-13

Re: stijfe shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-12-13 18:33

jaaa :)

I give my heart to my horse and she keep it like her own heart <3
"There is nothing you can't do if your horse becomes a part of you"

Anoniem

Re: stijfe shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 18:41

Je ouders hebben niks met paarden toch zei je?
Maak ze dan wel duidelijk wat dit is, ga desnoods met ze zitten pluk info hier weg of ga googlen en leg ze eens uit wat hb is.
Lijkt me toch dat als ze begrijpen hoe ernstig het is dat ze gewoon die DA wel bellen, en zsm dan.. Dat is t risico als hun paardjes voor jullie kopen, beetje raar dat ze dan niet gewoon DA bellen als ze dat zeggen..

Vind jou wel erg goed bezig, voor zo'n jonge meid doe je het echt goed hoor je doet t ook allemaal zelf, echt dikke toppie! Ga zo door :) Aandraven is idd goed teken :D

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Re: stijfe shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 18:44

Voor de bevangenheid is de DA al geweest, daar hoeft de DA nu niet zo naar te kijken denk ik?
Eerst de zakjes opmaken en schraal voeren.
Als de DA wel komt de cushing is navragen, dat lijkt me wel handig. :j

I could stay awake just to hear you breathing. Watch you smile while you are sleeping. While you're far away and dreaming

Holypope, goodbye my friend..

ilikex
Berichten: 643
Geregistreerd: 06-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-12-13 18:46

heb alles uitgelegd hoe en wat , heb het op papier geschreven . maarja toen was mijn vader er nog niet bij & ik moest van mijn moeder leren, dus moest naar boven, maar toen kwam mijn vader binnen & hebben ze samen aan tafel gezeten, maar mijn moeder beloofde me net dat ze morgen de DA belt!


DA komt overigens voor de d pony, die heeft een dikke bult op de knie & een dikke bult bij de mond, wat lijkt op een ontsteking,

maar omdat de DA er dan toch is, ga ik ook vragen naar cushing, & hij gaat even kijken hoe het met de shet is.

I give my heart to my horse and she keep it like her own heart <3
"There is nothing you can't do if your horse becomes a part of you"

Sardis

Berichten: 2004
Geregistreerd: 25-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 18:54

Goed zo Ts!

Houdt er wel rekening mee dat als jouw Shet genezen is ze het aankomende jaar nog niet het gras op mag.
En dat als ze de jaren daarop wel het gras opgaat een grasmasker de enige optie is (kies dan wel voor een goed passende).


ilikex
Berichten: 643
Geregistreerd: 06-02-13

Re: stijfe shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-12-13 18:55

ja weet ik! houd er zeker rekening mee! vraag ook voor kerst een grasmasker :) haha, nee maar ik ga het goed in de gaten houden & voor haar voorlopig geen gras!

I give my heart to my horse and she keep it like her own heart <3
"There is nothing you can't do if your horse becomes a part of you"

Moniquex

Berichten: 1246
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Leutingewolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 20:01

Dit is ook een interessant stuk om eens te lezen:

http://www.paardnatuurlijk.nl/index_js. ... suline.htm

Wat ik zelf jammer vind is dat niet alle DA evenveel kennis en ervaring hebben met HB, vooral de recente wetenswaardig zijn heel interessant om mee te nemen. Ik ben blij dat ik in Noord Holland een DA had die zich er verder in verdiept had. Mijn pony kon alleen nog maar liggen van de pijn en met de juiste middelen kregen we hem toch weer op de been. Een pony die alleen pijnstillers/buut krijgt doet er veel langer over om te herstellen in mijn persoonlijke ervaring........

Jonker's Olivia (Veenstra's Promise x Orchard D'avranche) KEUR-SPORT-IBOB-AA
Aroshoeve's Don Olivius (Heidenhof's Don Diëgo x Veenstra's Promise) GRONINGS KAMPIOEN L1(2016) & L2 (2017) paarden


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot, GrapeshotBot, joyce83, LV19952, puppy1128, Selente, Sjors050 en 38 bezoekers