Iemand helpen doe je toch niet voor jezelf?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
chimello

Berichten: 6405
Geregistreerd: 28-03-06

Iemand helpen doe je toch niet voor jezelf?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-13 19:18

Naar aanleiding van dit http://www.dailymail.co.uk/news/article-2523911/Warmhearted-cop-gives-shirt-homeless-man-shivering-freezing-New-York-City.html
Nu denk ik, wel toevallig dat er iemand bij was die toch verschillende foto's gemaakt heeft van deze 'heldendaad' bijna een jaar nadat een andere politie agent in Amerika een paar schoenen kocht voor een dakloze. Waar ook weer foto's van viraal gingen. Is dit dan nu publiciteit of echt een heldendaad?

Wat mij steeds vaker opvalt is dat mensen zichzelf de hemel inprijzen als ze iets goeds doen voor iemand. Zo had iemand een foto van zichzelf gemaakt terwijl ze een broodje aan een dakloze gaf. Dus je moet een foto maken van jezelf om aan anderen te laten zien hoe aardig jij bent om een broodje aan een dakloze te geven?
Is dit nu echt de reden dat je dit dan doet? Zodat anderen zien hoe aardig jij dan bent?
Dus ik vraag me af, als jij nu een dakloze ziet en je geeft deze wat kleingeld of iets dergelijks, voel jij je dan beter of heb je echt de goedkeuring van het internet nodig?

Is dit iemand anders ook opgevallen? Hoe denk jij hierover?

secricible

Berichten: 25695
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Iemand helpen doe je toch niet voor jezelf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 19:20

Ik vind het dubbel. Een foto of andere publiciteit kan een trend opleveren en dat juich ik toe. Denk aan koffie drinken met een daklozen oid.
Als je het doet met de achterliggende gedachte "kijk eens hoe goed ik ben" vind ik het een beetje bitter..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 19:23

Mensen die er foto's van maken zijn echt aandachttrekkende dodo's als je het mij vraagt. Maar los daarvan. In principe is het helpen van anderen ook een beetje iets wat je voor jezelf doet. Het geeft immers een goed gevoel, of niet? Dus in principe doe je het óók voor jezelf... Stel, je zou iets kunnen doen voor anderen maar je zou er zelf sterk nadeel van ondervinden. Zou je het dan nog steeds doen? Ik denk dat minstens 2/3 deel van de "normaal-donateurs" dan niets meer zou geven/doen. Compleet menselijk, ik ben echt geen moraalridder die dan zegt "Ja maar ik zou dat echt wel doen dan hoor". Nee dat is niet zo. Men ondervind zelf ook een egoboost aan het helpen van andere mensen. Niks mis mee, maar ik vind dus wel dat je andere mensen helpt om zelf een beter gevoel te krijgen.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33788
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Iemand helpen doe je toch niet voor jezelf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 19:24

Iemand helpen doe je wel voor jezelf, want het geeft je een goed gevoel. Daar doe je het uiteindelijk voor.

Ik zal even zoeken naar de man die dat riep.

raket

Berichten: 4091
Geregistreerd: 07-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 19:24

Er bestaat een theorie die ik ook wel geloof die zegt dat je alles uit egoïsme doet.
Je helpt bijvoorbeeld iemand omdat je je dan beter voelt, of zodat je geen last van je geweten krijgt etc..
Ik denk dat dat wel klopt, als iemand valt en ik steek geen hand uit ga ik me daar heel slecht bij voelen.

Een andere norm die ik belangrijk vindt is dat je daar dan niet over op schept. Foto's maken vind ik dan ook not-done. Bovendien zou er de hele dag iemand mee moeten. Ik ben verpleegkundige ik help de hele dag mensen haha.
Voordeel is wel dat beeldmateriaal soms laat zien dat een klein gebaar veel betekend voor een ander.

melody7

Berichten: 13685
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 19:26

Ligt eraan op watvoor manier, als het is zoiets van 'kijk ik doe iets goeds!' omdat ze complimenten willen krijgen vind ik het gewoon dom, is het bv. een populaire youtuber met een 'voorbeeldfunctie' vind ik het juist slim dat ze het filmen of er foto's van maken want dat werkt een beetje als aansporing voor andere, zodat die het ook (meer) gaan doen en dat vind ik juist super! :D
Laatst bijgewerkt door melody7 op 16-12-13 19:27, in het totaal 1 keer bewerkt

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 19:26

ik vind het een vreemde ontwikkeling...iets goeds doen en dat iedereen dat weten moet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 19:27

MarlindeRooz schreef:
Iemand helpen doe je wel voor jezelf, want het geeft je een goed gevoel. Daar doe je het uiteindelijk voor.

Ik zal even zoeken naar de man die dat riep.



Die gast uit Community :')

Sok

Berichten: 15059
Geregistreerd: 02-12-03
Woonplaats: 't Noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 19:27

Altruïsme bestaat niet :P

Ceriadwen

Berichten: 3186
Geregistreerd: 03-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 19:28

MarlindeRooz schreef:
Iemand helpen doe je wel voor jezelf, want het geeft je een goed gevoel. Daar doe je het uiteindelijk voor.

Ik zal even zoeken naar de man die dat riep.

Dat is ook echt zo en dat geeft helemaal niks.

Het word pas vervelend als iemand de bevestiging nodig heeft van anderen voor diens "goedheid"

Urbanus

Berichten: 44946
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 19:28

Zo rond de kersttijd is er veel aandacht voor dit soort dingen omdat het mensen een fijn en warm gevoel geeft. Het is helemaal in de kerstgedachte zeg maar.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33788
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 19:29

Bizzybijtje schreef:
MarlindeRooz schreef:
Iemand helpen doe je wel voor jezelf, want het geeft je een goed gevoel. Daar doe je het uiteindelijk voor.

Ik zal even zoeken naar de man die dat riep.



Die gast uit Community :')

Nee nee, ik keek laatst deze documentaire.
En daar was een professor die een "zelfuitgeroepen egoïst" was...

Urbanus

Berichten: 44946
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 19:30

Ik vind dat een beetje dubbel. Ik geef zwervers vaak geld of iets te eten, inderdaad omdat ik dan een fijn gevoel krijg. Maar KWF geef ik oprecht geld omdat ik wil dat er onderzoeken naar kanker worden gedaan.

raket

Berichten: 4091
Geregistreerd: 07-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 19:32

lieveli schreef:
Ik vind dat een beetje dubbel. Ik geef zwervers vaak geld of iets te eten, inderdaad omdat ik dan een fijn gevoel krijg. Maar KWF geef ik oprecht geld omdat ik wil dat er onderzoeken naar kanker worden gedaan.


Omdat jij dat belangrijk vindt en je vindt dat je daar aan bij moet dragen, dus als je dat doet zorgt dat voor een goed gevoel voor jezelf.

En zo is alles terug te voeren. Ik vind deze vorm van"egisme" ook niet verwerpelijk. Ik lijd er zelf ook aan.

Molfre

Berichten: 2633
Geregistreerd: 24-07-12
Woonplaats: Aarhus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 19:32

Ik heb ooit eens ergens een onderzoek gelezen naar altruïsme in mensen en de conclusie die daaruit kwam was dat het niet bestaat. Dat men dus alles dat men doet uit enige vorm van eigen belang doet. Bv. om jezelf goed te voelen etc. Zal eens kijken of ik het kan vinden.

Sok

Berichten: 15059
Geregistreerd: 02-12-03
Woonplaats: 't Noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 19:33

Iedereen 'lijdt' eraan. Iedereen is ergens een egoist. Daarom ook mijn opmerking. Altruïsme bestaat niet :)

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33788
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 19:33

Het gaat om de documentaire what makes a hero. Ik vind het niet een heel interessante documentair maar er komen wel leuke dingen in voor. :)

Toogfilosoof
Berichten: 4897
Geregistreerd: 05-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 19:33

Altruïsme bestaat, alleen de motieven kunnen verschillen.

Happy16

Berichten: 4611
Geregistreerd: 27-02-12
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 19:35

@lievelie: dat wil je dan voor het geval je zelf kanker krijgt denk ik, of niet?

chimello

Berichten: 6405
Geregistreerd: 28-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-13 19:36

Ik help oprecht iemand als ik dat kan maar ga dat erna niet aan de grote klok hangen. Het klopt een beetje dat je er zelf een goed gevoel bij krijgt maar als je met wat boodschappen naar buiten loopt en je ziet een dakloze met grote ogen naar je tas kijken dan geef je die persoon toch gewoon iets, dan ga je niet eerst denken van goh, zou ik dat wel doen? Daar ga ik me goed door voelen! Misschien later wel ja, van heb ik toch iets goeds gedaan vandaag maar als je een complete reportage op facebook zet... Je gaat dan toch meestal impulsief handelen?

Hiraeth

Berichten: 3221
Geregistreerd: 08-08-07
Woonplaats: Ruinerwold

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 19:37

Maar evolutionair gezien kies je toch indirect wat het voordeligst is voor jezelf? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 19:37

chimello schreef:
Ik help oprecht iemand als ik dat kan maar ga dat erna niet aan de grote klok hangen. Het klopt een beetje dat je er zelf een goed gevoel bij krijgt maar als je met wat boodschappen naar buiten loopt en je ziet een dakloze met grote ogen naar je tas kijken dan geef je die persoon toch gewoon iets, dan ga je niet eerst denken van goh, zou ik dat wel doen? Daar ga ik me goed door voelen! Misschien later wel ja, van heb ik toch iets goeds gedaan vandaag maar als je een complete reportage op facebook zet... Je gaat dan toch meestal impulsief handelen?



Of het is omdat je je slecht voelt als je doorloopt... :)

Toogfilosoof
Berichten: 4897
Geregistreerd: 05-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 19:38

Nimuz_ schreef:
Maar evolutionair gezien kies je toch indirect wat het voordeligst is voor jezelf? :)


Ook wat goed is voor het in stand houden van de soort.

Urbanus

Berichten: 44946
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 19:38

raket schreef:
lieveli schreef:
Ik vind dat een beetje dubbel. Ik geef zwervers vaak geld of iets te eten, inderdaad omdat ik dan een fijn gevoel krijg. Maar KWF geef ik oprecht geld omdat ik wil dat er onderzoeken naar kanker worden gedaan.


Omdat jij dat belangrijk vindt en je vindt dat je daar aan bij moet dragen, dus als je dat doet zorgt dat voor een goed gevoel voor jezelf.

En zo is alles terug te voeren. Ik vind deze vorm van"egisme" ook niet verwerpelijk. Ik lijd er zelf ook aan.


Ik weet niet, ik vind dat je het op die manier een beetje overberedeneert. Dat is geen Nederlands woord overigens. Ik krijg er niet een heel speciaal warm gevoel van. Ik geef geen geld voor mezelf.

Happy16 schreef:
@lievelie: dat wil je dan voor het geval je zelf kanker krijgt denk ik, of niet?


Nee, want ik ben niet van plan om kanker te krijgen dus die optie sluit ik uit.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33788
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 19:39

chimello schreef:
Ik help oprecht iemand als ik dat kan maar ga dat erna niet aan de grote klok hangen. Het klopt een beetje dat je er zelf een goed gevoel bij krijgt maar als je met wat boodschappen naar buiten loopt en je ziet een dakloze met grote ogen naar je tas kijken dan geef je die persoon toch gewoon iets, dan ga je niet eerst denken van goh, zou ik dat wel doen? Daar ga ik me goed door voelen! Misschien later wel ja, van heb ik toch iets goeds gedaan vandaag maar als je een complete reportage op facebook zet... Je gaat dan toch meestal impulsief handelen?

Nee ik denk dat het komt omdat je helpen onbewust koppelt aan een fijn gevoel, dus daarom is het voor ons vanzelfsprekend om iemand te helpen.