Friese ruin aan het werk

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Monchou

Berichten: 7036
Geregistreerd: 16-08-05
Woonplaats: Nederland

Friese ruin aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-12-13 22:10

Hoi! :)

Doutze (Brandus x Meier) is mijn Friese vriend van 4 jaar die ik vorig jaar zelf ingereden heb.
Omdat ik het rustig aan gedaan heb met hem, hebben we nog niet al te veel km. gemaakt in de bak, maar meer buiten. We hebben dus ook geen niveau.
Begin november ben ik terug gekomen van twee-en een halve maand Engeland, waarna ik hem toch wat meer opgepakt heb. Niet zonder resultaat :)

Ik heb hem in de afgelopen weken 1x in de week goed gelongeerd met dubbele lijnen, 1x in de week in de bak gereden en 1x in de week buiten gereden.
Hij begint nu eindelijk te snappen dat hij zijn hoofd lekker moet laten zakken.

Onze verbeterpunten zijn:
- Teveel op de voorhand
- ''Plat'' de bochten door
- Hij denkt soms zijn eigen richting te mogen bepalen in de bak, iets dat ik te veel toelaat en waar ik consequenter in moet worden
- Nog een dingetje dat ik soms moeilijk vind: als hij zich lekker ontspant, ''vraagt'' hij vaak meer teugel, die ik hem dan bijna automatisch geef. Hierdoor loopt hij al snel met zijn neus over de grond te schuren, wat natuurlijk niet continu de bedoeling is :+

Op deze foto's was het de 3e keer dat we in de bak gallopeerden. We gaan dan ook racend de bak door, plat door de bochten.

Ik ben heel blij met mijn lieve ventje die elke keer zo zijn best voor me doet :+:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Hier was ik aan het uitdraven, dus liet ik hem expres wat langer. Als ik klaar ben met rijden kan ik de teugels helemaal losgooien en dan blijft hij zo lopen.

Afbeelding
Hier is duidelijk te zien dat hij veel te veel op de voorhand komt.

Afbeelding
Hier krult hij zich te veel op en ik ben dan niet snel genoeg met contact houden.

Afbeelding
Klaar, brave jongen.

Leuk om te zien wat een schriel kippetje het eerst was :Y)
Afbeelding

Bedankt voor het kijken! :)


MightyBlue

Berichten: 302
Geregistreerd: 08-08-13

Re: Friese ruin aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 20:52

hij lijkt een beetje onrustig met zijn hoofd. Maar hij loopt niet achterlijk diep zoals andere friezen wel doen. Je houding vind ik opzicht wel netjes :)

Bitloos ~ tuigloos ~vrijheidsdressuur ~ horsemanship ~ grondwerk

Follow us on Instagram! Quarterhorse_mightyblue

Axivoca123

Berichten: 1113
Geregistreerd: 05-09-13
Woonplaats: Utrecht

Re: Friese ruin aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 20:56

Zo te zien weet je al waar je aan moet werken! daar ga ik je niet mee lastig vallen! ;) lijkt me irritant om iets steeds weer over nieuw te horen als je het al weet :+ Leuke combi zijn jullie! Prachtig paard! en veel succes!! Have fun! ;D :D

Spoiler:
Patience is key

Monchou

Berichten: 7036
Geregistreerd: 16-08-05
Woonplaats: Nederland

Re: Friese ruin aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-12-13 21:03

Bedankt allebei! :)

Hij is inderdaad vaak nog wat onrustig met zijn hoofd. Hij loopt nog niet constant. Dat vind ik niet zo erg, hij vindt het gewoon nog moeilijk. Hij moet nog wat sterker worden, dan komt dat hopelijk wel goed.

Acceptance

Berichten: 149
Geregistreerd: 18-01-11

Re: Friese ruin aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 10:26

Gaaf paard zeg en wat een verbetering al met hoe hij er eerst uit zag!
Wel valt me op dat je bijv. op foto 2 beetje als stoelzit achterin je zadel zit, dit kan uiteraard ook een moment opname zijn.

Carpe diem.

Tisicirenti
Berichten: 79
Geregistreerd: 29-01-13
Woonplaats: Koedijk

Re: Friese ruin aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 18:47

Probeer je armen niet te veel naar voren te steken. Voor de rest ziet het er goed uit. Leuke combie!!!

Monchou

Berichten: 7036
Geregistreerd: 16-08-05
Woonplaats: Nederland

Re: Friese ruin aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-12-13 20:00

Allebei inderdaad hardnekkige fouten die ik steeds maak; mijn zit en mijn armen.
Mijn gehele houding eigenlijk. Bedankt! :)

Miepie77

Berichten: 5586
Geregistreerd: 04-04-11

Re: Friese ruin aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 14:16

Mooi dier en ook leuk dat ie niet zo opkropt, je bouwt het mooi op met je jonkie, zouden er meer moeten doen. :)

darkadia

Berichten: 5245
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: Friese ruin aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 17:54

Zie inderdaad op veel foto's ook je onderbenen wat naar voren steken (je kunt je tenen zien als je langs je knie naar beneden zou kijken), bijna van je paard af. Probeer ze een fractie meer naar achteren te houden, je mag je tenen dus niet zien als je langs je knie naar beneden kijkt. Ook duik je op een paar draf en galopfoto's wat naar voren met je bovenlijf, iets meer je bekken kantelen en proberen wat meer op je billen te zitten :) Verder, die aanleuning komt vanzelf wel als hij sterker wordt :) Mooi beestje wel!

Monchou

Berichten: 7036
Geregistreerd: 16-08-05
Woonplaats: Nederland

Re: Friese ruin aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-12-13 23:58

Bedankt allebei!

Ik zal inderdaad wat meer op mijn houding gaan letten, bedankt voor de tip! ;)

sc1990

Berichten: 507
Geregistreerd: 27-09-10

Re: Friese ruin aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 17:40

Ikzelf rij ook dressuur met mijn friese merrie.
Ok dat je vaak wat hand wil geven en wilt werken op die ontspanning. Zorg wel dat je steeds dat achterbeen erbij hebt! Deze knalt gewoon kei hard op zijn voorhand wanneer je op ontspanning werkt.

Inderdaad friezen hebben de neiging als het wat lastiger wordt om ofwel helemaal te duiken naar beneden of als je een heet geval hebt om zich eng te maken en loperig worden.

Ik ga zeker nooit mensen hun houding afbreken aangezien je vaak niet weet hoe het medisch met bepaalde mensen gaat, sommige kunnen gewoon niet een bepaalde houding aannemen. (ikzelf heb dit met mijn linkerbeen/heup) Het zou inderdaad wel mooier zijn als je mooi recht zit en je armen maar het is belangrijk dat je geen pijn hebt en gemakkelijk zit en dat je zo goed je paard kan rijden.

Werk dus in die ontspanning naar de activiteit van het achterbeen. :-) als je vragen hebt mag je mij steeds pb sturen.


Monchou

Berichten: 7036
Geregistreerd: 16-08-05
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-12-13 18:23

Dankje voor je post! :)

Wat ik dan wel weer lasting vind, is dat ik het bij hem al moeilijk vind om hem in 1 vast tempo te houden.
Als ik dan overgangen ga maken om zijn achterhand er meer bij te krijgen, gaat het vaak heel ongebalanceerd en heb ik soms het gevoel dat hij er niets van snapt.
Geef ik been om een paar pasjes te verruimen, schìet hij naar voren.
Neem ik hem weer wat terug, gaat hij soms opeens terug naar stap (al neem ik mijn teugels maar een klein beetje meer in). Dus.. ik vind het moeilijk om te beslissen of ik nu eerst wil werken aan een basistempo, zodat dat er goed in zit... of dat ik toch overgangen moet blijven rijden.

darkadia

Berichten: 5245
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: Friese ruin aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 18:45

Als hij naar voren schiet, kan t zijn dat je of net teveel met je been doet, ofwel je hand teveel toestaat, ofwel hij is gewoon erg gevoelig op je been ;) Hetzelfde met terug rijden, van voren opvangen, maar niet vergeten dat been ook belangrijk is in een overgang... ;) Maar het is allemaal makkelijekr gezegd dan gedaan hoor, weet ik ook uit ervaring :)
Maar heb je les met hem? Een instructrice kan je daar zeker wel bij begeleiden en je ook tips geven wat op dit moment het beste is om te trainen. Persoonlijk vind ik dat zo vanaf foto's lastig ;)

Debbi_e

Berichten: 20
Geregistreerd: 19-10-11

Re: Friese ruin aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 19:03

wat een leuke fries en wat goed om te zien dat je hem steeds lang laat en niet gelijk 'in de krul trekt' ;)
wat jij beschrijft kan ik erg herkennen.

ik kan op je foto's zien dat je het lastig vind om te bepalen of je mee geeft met je handen of niet.
ik heb dit probleem zelf ook gehad met de fries die ik rijdt. ik heb als tip voor jou: probeer je handen op een bepaalde plek te houden en in zijn beweging mee te gaan. gaat hij te snel maak je deze beweging iets kleiner.
zo kun je ook als je wilt verruimen of tempowisselingen wilt maken aangeven in hoeverre hij sneller mag. als je snel meegeeft neemt hij die ruimte natuurlijk meteen? (daar hebben friezen een handje van ;p) dan maak je alleen je beweging van je handen iets groter en niet als hij het wil, maar als jij dit wil. en begrens het ook op deze manier.

ook met je zit kun je veel doen. probeer eerst in stap eens je beweging te volgen die je maakt met je heupen. daarna kun je misschien ook zelf kijken hoe je paard reageert als je deze beweging ruimer of juist kleiner/ niet maakt. hiermee laat ik mijn paard verruimen en terugkomen en heb ik mijn hand bijna niet meer nodig.

snap je me nog? :P

als je dit combineert kan je hem aangeven hoe je wilt dat hij op jou reageert, en heb je straks alleen je zit nog nodig om hem te verruimen of terug te laten komen.
als laatste nog: niet je benen vergeten, maar laat die eerst maar 'hangen' bij verruimen in stap. alleen als hij niet reageert op hand en zit kan je je benen erbij doen om het te verduidelijken. dit om te voorkomen dat hij ineens vooruit spurt zegmaar.

ponytjuh76

Berichten: 461
Geregistreerd: 25-08-09
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 16:27

Ik vind inderdaad dat hij voor een fries niet zo achterlijk diep loopt. Ook goed dat je dit niet stimuleert. Wel vindt ik dat je de beugels een gaatje langer mag doen omdat je de neiging hebt om nu je hakken extreem ver uit te drukken. Hierdoor lijkt het alsof je met kapstokjes rijdt, haha :+

Zeker voor de 3de keer ziet de galop er top uit! Probeer wel, hoe hard hij ook gaat, niet naar de teugels te grijpen en naar voren te kantelen. Hierdoor krijg je toch een bepaalde spanning waardoor je geen rust krijgt. Ga stevig en heel ontspannen in het zadel te zitten. Maak in het ritme van de galop ophoudingen en drijf met je benen bij. Hierdoor zal hij vanzelf wat rustiger gaan galopperen.

Verder geef je hem lekker de ruimte (probeer inderdaad alleen niet té veel ruimte te geven), je bent bezig hem voorwaarts te rijden en die achterhand eronder te krijgen, je houding ziet er top uit, je hebt een goede handhouding..

Gewoon zo doortrainen.. Je verbeterpunten ken je zelf!

Hele fijne Engel lamsvel barebackpad maat full te koop met singel (neopreen 78cm). Geschikt voor paarden maat COB tot FULL. €250,00. Bij interesse of voor foto's stuur me een PB!

sc1990

Berichten: 507
Geregistreerd: 27-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 12:39

Martine_R schreef:
Dankje voor je post! :)

Wat ik dan wel weer lasting vind, is dat ik het bij hem al moeilijk vind om hem in 1 vast tempo te houden.
Als ik dan overgangen ga maken om zijn achterhand er meer bij te krijgen, gaat het vaak heel ongebalanceerd en heb ik soms het gevoel dat hij er niets van snapt.
Geef ik been om een paar pasjes te verruimen, schìet hij naar voren.
Neem ik hem weer wat terug, gaat hij soms opeens terug naar stap (al neem ik mijn teugels maar een klein beetje meer in). Dus.. ik vind het moeilijk om te beslissen of ik nu eerst wil werken aan een basistempo, zodat dat er goed in zit... of dat ik toch overgangen moet blijven rijden.


Ja regelmaat is iets dat tijd vergt om te trainen. Ikzelf heb hier met mijn friese merrie een jaar over gedaan. Soms als ze wat heter staat gaat dit soms ook nog niet. Hier dien je echt lang aan te werken.
Ik heb ook soms 20minuten aan een stuk met haar gedraaft, in grote 8en, Sen, voltes.
Wanneer je de regelmaat hebt en de balans, kan je hierop beginnen trainen in de overgangen.

Dat van dat naar voor schieten is nog iets dat jullie samen wat gaan moeten aanvoelen/doseren. Probeer eerst een ophouding te geven met je zit, dat je hem wat waarschuwt van kijk ik ga een hulp toedienen. Of even je stem gebruiken doe ik ook vaak.

Ik zou eerst aan de regelmaat en balans werken, als deze goed is de overgangen zodat ie sterk wordt vanachter en dan de galop (dit is toch het traject dat ik bij mijn nieuwe lesgever heb afgelegd en toch mooie progressie geeft :) )

NinaTeugels
Berichten: 23
Geregistreerd: 24-12-13

Re: Friese ruin aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 14:26

Leuk setje op die laatste foto :)

Ik vind op sommige foto's je beenligging een beetje vreemd. Misschien druk je je hakken wel tè ver naar beneden.

Je paard is wel super leuk!

Danique_X

Berichten: 327
Geregistreerd: 17-11-13

Re: Friese ruin aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 16:16

Leuk paard zeg. alleen je zit een beetje veel naar voren gebogen


Monchou

Berichten: 7036
Geregistreerd: 16-08-05
Woonplaats: Nederland

Re: Friese ruin aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-12-13 11:20

Volgende keer doe ik mijn beugels een gaatje langer. Dan kan ik mijn hakken niet zover meer uitdrukken en omdat mijn benen dan veel meer ''gestrekt'' zullen zijn, kan ik ze ook niet zover meer naar voren leggen en zal ik hopelijk ook rechter gaan zitten.
Bedankt dames :)

Bedankt Steflyn! Ik ga ermee aan de slag :D

sc1990

Berichten: 507
Geregistreerd: 27-09-10

Re: Friese ruin aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 21:31

Komt wel goed Martine!

Rutgermyhero
Berichten: 108
Geregistreerd: 08-02-12
Woonplaats: Nijverdal

Re: Friese ruin aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 13:56

Wat mij direct opviel is dat je je benen afsteekt naar voren en dat je iets rechter op mag zitten. Ook zie ik op foto 4 bijvoorbeeld dat je je handen strak naast elkaar houdt, probeer daar iets meer ruimte tussen te laten. Voor de rest ziet het er stoer uit!! :)

Be brave <3

Belmera

Berichten: 280
Geregistreerd: 27-01-09

Re: Friese ruin aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 15:40

Wat een fijne foto's!
Mooi dat hij meestal het naar beneden opzoekt ipv zich op te kroppen.
Verder vind ik dat je een keurige handhouding hebt. Bij bijna iedere foto is de lijn van bit, handen en elleboog een rechte lijn, wat betekend dat je, zeer waarschijnlijk, een zachte meeverende hand hebt. Waardoor je paard 'erin durft te zakken'.

Dat wegschieten voor je been, is iets wat hij zichzelf denk heeft aangeleerd. Mijn paard had dat ook, ze is erg voorwaarts, dus gebruikte bijna geen been. Dus zodra ik dan iets been gaf, schoot ze weg. De oplossing voor mij was dat ik in stap al gelijk mn benen erbij hield. Niet voor het tempo (dat heeft ze vanzelf). Maar om te sturen, zodat ze went aan t gevoel van mn been tegen haar buik :) Zachtjes met buitenbeen duwen om haar van de hoefslag te krijgen en in de volte binnenbeen eraan, voor steun en buiging. Hetzelfde in draf. Voor sturen gebruik ik 1 been, voor versnellen 2, zodat dat wel duidelijk blijft :)

En terugrijden doe ik met gewicht (en soms stem). Heb nu in les geleerd, door langer te blijven staan met lichtrijden, dit werkt super.

Heb jij eigenlijk les?

Verder ga zo door! Is duidelijk te zien dat jullie er alletwee plezier in hebben!

Monchou

Berichten: 7036
Geregistreerd: 16-08-05
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-12-13 19:13

Bedankt voor de tips! Die zijn zeker zeer bruikbaar :)

Ik heb inderdaad les, maar niet regelmatig op het moment. Ik hoop in het nieuwe jaar weer wat regelmatiger les te hebben.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: BLEXBot, Ubermetrics en 70 bezoekers