Probleem met opstappen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
belle_boef

Berichten: 10716
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Probleem met opstappen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-12-13 15:06

Ik kan heerlijk rijden op mijn jonge paard alleen 1 probleem ik moet er eerst opkomen.

Paard is 3,5 en nu ongeveer een maand onder het zadel. Hij is ruim 1,75 groot en dat betekend voor mij opstappen met een krukje. Dit moet en kan ik dus niks aan veranderen.

Wat hij doet is met z'n achterhand een stapje opzij zodra ik ook maar de teugels aanneem of mijn voet in de beugel doe (of allebei tergelijkertijd)
Ik heb altijd iemand die hem vasthoud dus dat valt ook niet te proberen.
Zo gaan w edus de halve bak rond voordat ik er op zit.

Met beleren ben ik er nu inmiddels twee keer afgedonderd met opstappen dus voor mij is het opstappen ook een spannend moment geworden wat dus niet meewerkt. Paard reageerd daarop.

Hij kan als het goed is volgende week naar de stal waar hijook twee wkeen heeft gestaan om doorgereden te worden. Ze gaan dan aan de slag met het opstapprobleem maar ik wil hier ook wel tips inwinnen.

Tips waar ik naar op zoek die kunnen helpen met opstappen om het voor het paard minder spannend te maken en tips om bij mij de spanning weg te nemen. Oefeningen die je bijv. doet oid. Ik weet dat het tussen mijn oren zit maar moet er even overheen.


kamsel
Berichten: 3409
Geregistreerd: 12-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 15:12

Mijne had (en als hij op vreemd terrein is heeft) er ook wel een handje van. In de hoek met z'n kont, krukje ernaast en opstappen. Heb dan niet altijd iemand om hem vast te houden.
Niet te lang eraan hangen enzo, wel doorgaan, lang gewicht aan een kant is garantie voor aan de kant draaien en in principe ook gewenst.

Casarell

Berichten: 9601
Geregistreerd: 15-02-06
Woonplaats: Drunen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 15:14

Mijn jonkie vind het opstappen op zich niet zo spannend, maar alles wat er om haar heen gebeurd wel.
Nu ben ik bezig met een suikerklontje als ze keurig stil blijft staan, wat in haar geval goed werkt.. :j
Zo focust ze zich wat meer op mij, dan wat er om haar heen gebeurd.
Uiteraard bouwen dit tzt weer af, maar voor nu is deze beloning even een mooi hulpmiddel ;)

Enne... HO is ook echt HO.. ten alle tijden :o

linnnde

Berichten: 502
Geregistreerd: 08-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 15:21

Dit probleem herken ik ook. Ik heb een 4 jarige merrie die al (jammer genoeg) een jaar onder het zadel is. Maar dit blijft een probleem. Telkens wegdraaien als ik alleen maar het krukje wil neerzetten.
Het enige wat werkt is veel geduld en tijd. Soms ben ik wel 20 min bezig om alleen op te stappen. Telkens het krukje neerzetten, er langs lopen, er een keertje naast staan, en weer weg stappen. Steeds sneller zal je paard toegeven en gewoon stilstaan.
Andere optie's zijn ook om op andere plekjes op te stappen dan in de bak. Opstappen in de bak associëren paarden met werken, wat overigens geen elk paard écht leuk vindt.
Straf overigens je paard niet dat ie wegdraait, vaak is er een oorzaak voor. Probeer dat uit te zoeken, en ga daar mee aan de slag. Zo wordt je band met je paard ook alleen maar sterker
Ik hoop dat je er iets aan hebt!

Yontheke

Berichten: 4434
Geregistreerd: 14-12-09
Woonplaats: Retie

Re: Probleem met opstappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 15:26

Mijn paard heeft een trauma opgelopen met opstappen met het zadelmak maken.
Hier hebben we lang problemen mee gehad. Hij bleef gewoon niet stilstaan en vasthouden maakte het alleen maar erger. Met een krukje bleef hij helemaal niet staan. Uiteindelijk heb ik er ook nog een paar keer naast gelegen met opstappen wat het dus inderdaad ook voor mij een spannend moment maakte. Hij neemt heel erg stress en gevoel over van de ruiter. Je snapt het al, we verergerden elkaar in spanning en uiteindelijk had ik helemaal geen zin meer om te rijden omdat het opstappen een marteling was.
Mijn paard is 10 maanden weg geweest (lang verhaal) sinds 3 maanden is hij weer terug en nog steeds zat ik met die angst.

Sinds ik hem elke keer een koekje geef als ik opstap en ik er heilig van overtuigd ben dat hij gewoon braaf blijft staan voor zijn koekje, is zowel bij mij als bij hem de spanning er uit geslopen.
Ik ben echt niet voor koekjes en dat heeft hij ook nooit gekregen maar op 2 weken zijn de issues waar we 4 jaar mee gesukkeld hebben voorbij. Als ik dit had geweten, had mijn paardenbeest al 4 jaar eerder koeken gekregen met het opstappen.

“To the people who look at the stars and wish."
"To the stars who listen and the dreams that are answered.”

IngeK
Berichten: 852
Geregistreerd: 24-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 15:29

Wij hebben dit ook met voerbeloningen opgelost. Mijn jonge pony is aardig nerveus onder het zadel (zie onderschrift..) maar we hebben van opstappen een feestje gemaakt door met een clicker en stukjes wortel te werken. Eerst alleen voor stilstaan naast het krukje. Later kon ik op het krukje stappen, bewegen, springen, buigen, hangen. Lopen of draaien levert géén eten op, stilstaan wel. Ik ga er niet op zolang hij blijft draaien, ik wil een ontspannen en geduldig paard, geen ontwijkend paard.


AmyxDomino
Berichten: 162
Geregistreerd: 17-06-12

Re: Probleem met opstappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 15:34

Snel opstappen.. Dat klinkt heel stom, maar als je er lang over doet wordt het draaien alleen maar erger! En ik denk dat het ook een kwestie van wennen is. Zodra het écht te erg/gevaarlijk wordt word het een groter probleem denk ik. Weet je zeker dat hij geen rugklachten oid heeft?
Succes!

Domino

fjordjes

Berichten: 11964
Geregistreerd: 03-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 15:35

Probleem heb ik ook, heb ook een paard van ongeveer 1.80 waarmee ik moet opstappen met een krukje. Hij heeft ook altijd de neiging om een paar passen opzij te zetten dat ik er niet op kom. Wat bij mij dan goed helpt is het paard achteruit zetten. Daarna staat ie altijd netjes stil.

Brainless

Berichten: 29658
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 15:37

Het laatste wat je moet doen is met het krukje achter je paard aan te gaan.
Elke x als je paard een stapje verzet, terugzetten op de plek waar je stond.
En ja, in het begin kost dat veel tijd, maar echt je krijgt daar zoveel profijt van.

Hij mag pas vertrekken als jij dat aangeeft (niet onnodig laten wachten natuurlijk), maar zodra je nog niet goed zit en hij gaat al lopen? Af stappen en weer terug op de plek zetten.

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

Safiera

Berichten: 7570
Geregistreerd: 19-09-06
Woonplaats: Duitsland

Re: Probleem met opstappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 15:43

Mijn pony stond ook niet goed stil bij het opstappen (met/zonder krukje geen verschil)
Nu hebben we een aantal keren ná het rijden geoefend met op en afstappen. Dat gaat hier veel makkelijker dan een trainingssessie voor we gaan rijden. Inmiddels gaat het opstappen heel goed na de training; ruiter kan alleen opstijgen en ook van beide kanten. Voor de training hoef ik pony ook al niet meer vast te houden, enkel even tegengewicht geven omdat het zadel wel eens wil schuiven.

life does not have to be flawless to be good

Kelly_Taco

Berichten: 6723
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 15:59

Leer hem eerst om aan de kruk te parkeren en dat hij aan de kruk stil moet blijven staan.
Als hij dit doet kun je hem belonen met wat lekkers.
Verder niet opstappen op dat moment.
als je dat een week lang een paar keer doet vind hij het vanzelf leuk om naast de kruk te staan en zal je merken dat hij zichzelf al zal in parkeren.
Dan kan je hem parkeren en zelf op de kruk staan en hem dan het koekje geven. Enkel als hij blijft staan! Hij mag ook niet verstappen om het snoepje te pakken.
Gaat dat goed dan ga je pas opstappen.
Zit je, koekje erin.

Het werkt vaak averechts om je paard vast te laten houden.
Hij kan zich dan ook niet op jou concentreren en degene die vasthoudt kan ook spanning overbrengen.

<3 Galanto <3

Kelly_Taco

Berichten: 6723
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 16:00

AmyxDomino schreef:
Snel opstappen.. Dat klinkt heel stom, maar als je er lang over doet wordt het draaien alleen maar erger! En ik denk dat het ook een kwestie van wennen is. Zodra het écht te erg/gevaarlijk wordt word het een groter probleem denk ik. Weet je zeker dat hij geen rugklachten oid heeft?
Succes!


Dat is geen oplossing voor je probleem en bij paarden die het opstappen eng vinden nog een gevaarlijke actie ook.

<3 Galanto <3

sc1990

Berichten: 507
Geregistreerd: 27-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 16:03

Snoepjes zijn hier ideaal voor!
Mijn merrie deed dit ook. Gelukkig was zij maar 1m67 en was dit niet zo'n probleem voor mij.
Toen ik begon te sukkelen met mijn heup en er voor mij enorm veel pijn kwam bij kijken met opstappen (dus dit ook niet meer zo vlot ging) heb ik haar dit geleerd met snoepjes. Ook afstappen. Nu is het heel mooi te zien, dat ze echt kijkt tot wanneer ik er op zit en zo mooi op haar snoepje wacht.

Dobbelicious

Berichten: 328
Geregistreerd: 24-01-12
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 16:11

Kelly_Taco schreef:
AmyxDomino schreef:
Snel opstappen.. Dat klinkt heel stom, maar als je er lang over doet wordt het draaien alleen maar erger! En ik denk dat het ook een kwestie van wennen is. Zodra het écht te erg/gevaarlijk wordt word het een groter probleem denk ik. Weet je zeker dat hij geen rugklachten oid heeft?
Succes!


Dat is geen oplossing voor je probleem en bij paarden die het opstappen eng vinden nog een gevaarlijke actie ook.


Jazeker wel, bij mijn paard heeft snel opstappen ontzettend geholpen. Ik was zelf bang en twijfelde veel te lang, waardoor hij juist nog meer in paniek ging omdat hij niet wist of ik nou wel of niet ging opstappen. Iemand die ervoor staat, stevig in z'n schoenen staat, vast laten houden en heel duidelijk laten zijn; ho is ho. Dan zelf de teugels pakken en rustig opstappen. Niet twijfelen of wikken en wegen, gewoon opstappen, dat getwijfel maakt het paard ook zenuwachtig.

Nog een andere tip: voer het krukje in in al je dagelijkse bezigheden, poets het paard van af het krukje. Zet het krukje bij hem in de stal. Zorg dat het paard het krukje gaat zien als een normaal ding wat geen spanning en stress oplevert, ook niet als jij op het krukje naast hem staat! En zorg dat hij het krukje niet associeert met alleen het opstappen. Dan ziet het paard het krukje aankomen en weg is ie...

A good life is when you smile often, laugh a lot, dream big and realise how blessed you are with what you have...

mOniiQue8

Berichten: 103
Geregistreerd: 03-05-10
Woonplaats: Hoogwoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 16:46

Ik heb het ook gehad met mijn paard. Paar keer bijna ernaast gelegen omdat hij gelijk weg stuiterde met opstappen.
Dit heb ik inderdaad ook verholpen door een snoepje te geven met opstappen.
Hierna ben ik begonnen om met een krukje op te stappen. Hier draaide hij iedere keer van weg.
In eerste instantie is dit op te lossen door je buitenteugel eraan te houden. Zo draait hij altijd met zijn kont naar jou toe ipv bij je weg te draaien.
Dit lukt lang niet altijd dus ben ik heel streng moeten worden in: ho is ho.
Iedere keer als hij een paar passen weg zet, terugzetten en weer overnieuw beginnen.
Hier heb je veeel geduld en tijd voor nodig maar als ze dit eenmaal doorhebben gaat het waarschijnlijk super.

Kelly_Taco

Berichten: 6723
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 17:22

Dobbelicious schreef:
AmyxDomino schreef:
Snel opstappen.. Dat klinkt heel stom, maar als je er lang over doet wordt het draaien alleen maar erger! En ik denk dat het ook een kwestie van wennen is. Zodra het écht te erg/gevaarlijk wordt word het een groter probleem denk ik. Weet je zeker dat hij geen rugklachten oid heeft?
Succes!



Jazeker wel, bij mijn paard heeft snel opstappen ontzettend geholpen. Ik was zelf bang en twijfelde veel te lang, waardoor hij juist nog meer in paniek ging omdat hij niet wist of ik nou wel of niet ging opstappen. Iemand die ervoor staat, stevig in z'n schoenen staat, vast laten houden en heel duidelijk laten zijn; ho is ho. Dan zelf de teugels pakken en rustig opstappen. Niet twijfelen of wikken en wegen, gewoon opstappen, dat getwijfel maakt het paard ook zenuwachtig.

Nog een andere tip: voer het krukje in in al je dagelijkse bezigheden, poets het paard van af het krukje. Zet het krukje bij hem in de stal. Zorg dat het paard het krukje gaat zien als een normaal ding wat geen spanning en stress oplevert, ook niet als jij op het krukje naast hem staat! En zorg dat hij het krukje niet associeert met alleen het opstappen. Dan ziet het paard het krukje aankomen en weg is ie...


Nu zeg je 2 verschillende dingen :)

<3 Galanto <3

Dobbelicious

Berichten: 328
Geregistreerd: 24-01-12
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 18:43

Citaat:
Citaat:
Jazeker wel, bij mijn paard heeft snel opstappen ontzettend geholpen. Ik was zelf bang en twijfelde veel te lang, waardoor hij juist nog meer in paniek ging omdat hij niet wist of ik nou wel of niet ging opstappen. Iemand die ervoor staat, stevig in z'n schoenen staat, vast laten houden en heel duidelijk laten zijn; ho is ho. Dan zelf de teugels pakken en rustig opstappen. Niet twijfelen of wikken en wegen, gewoon opstappen, dat getwijfel maakt het paard ook zenuwachtig.

Nog een andere tip: voer het krukje in in al je dagelijkse bezigheden, poets het paard van af het krukje. Zet het krukje bij hem in de stal. Zorg dat het paard het krukje gaat zien als een normaal ding wat geen spanning en stress oplevert, ook niet als jij op het krukje naast hem staat! En zorg dat hij het krukje niet associeert met alleen het opstappen. Dan ziet het paard het krukje aankomen en weg is ie...


Nu zeg je 2 verschillende dingen :)


Ja niet als een gek erop springen, maar gewoon duidelijk doorpakken. Niet voet in de beugel, ohjee, paard draait de kont weg, dus voet er weer uit, maar gewoon in 1 keer. Niet treuzelen, maar wel rustig erop stappen.

A good life is when you smile often, laugh a lot, dream big and realise how blessed you are with what you have...

belle_boef

Berichten: 10716
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Probleem met opstappen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-12-13 21:41

Heb wel een paar goede tips eruit kunnen halen waar ik voor nu mee aan de slag kan gaan.

De twijfel zit bij mij in het opstappen, dat kan ik rustig en heel langzaam en beheerst maar dan zal hij eerst zelf stil moeten staan. Snel opstappen gaat hem van mijn kant uit niet worden tenzij hij dus braaf stil blijft staan naast het krukje.

Met het stilstaan ga ik dus eerst oefenen.

TTNB
Berichten: 131
Geregistreerd: 24-10-12
Woonplaats: Velsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 11:04

Mijn paard vond dit in het begin ook eng. Eerst ben ik begonnen met er gewoon naast blijven staan, niet draaien, niet vooruit, niet achteruit en niet opzij.
Iedere keer als zij een stap verzette, zette ik deze weer terug.
Ik denk dat je hierin eigelijk heel zwart wit moet zijn ook al heb ik haar hierbij wel af en toe beloond met een suikerklontje en verder met stem en/of een aaitje.
En dit stapje voor stapje uitgebreid.

Uuteraard was het zadel en paard nagekeken trouwens, dit was gewoon eng.

Aangezien het ook heel vervelend is als je het krukje midden in de bak laat staan, heb ik haar ook aangeleerd om in een "enge" hoek op te stappen. Ook stapje voor stapje.
Dat gaat nu gewoon goed.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Lizzy__87 en 13 bezoekers