Vuurwerk! Hoe reageert jouw hond of kat?

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
SAKKIA

Berichten: 16666
Geregistreerd: 04-10-01

Vuurwerk! Hoe reageert jouw hond of kat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-12-13 12:37

Ja de tijd is weer aangebroken en ik zie de eerste topic op Bokt alweer verschijnen.

Niks mis mee want niks zo vervelend als een angstig dier in huis, die je met alle liefde van de wereld wil helpen maar niet kan helpen.

Doel van het topic? Misschien kunnen we iets van elkaar leren, door verschillende ervaringen te delen. Iedereen doet het weer anders en vooral ieder dier is anders en dus ook de wijze hoe je als baasje kunt reageren.

Nu heb ik het heel makkelijk want ik heb twee katten thuis waarvan de ene alleen maar denkt: Kan het nu niet eens afgelopen zijn met dat gelawaai? Ik probeer hier mijn welverdiende 23 uur slaap per dag te pakken.
De andere kan volgens mij niet wachten tot het oud en nieuw is. Bij elk vermoeden van vuurwerk vliegt hij naar het raam om te kijken of er ook van die flikkerende lampjes in de lucht zijn. Geweldig vindt hij het :+

ik heb trouwens ook nog nooit katten gehad die wel bang waren. Als wij met oud en nieuw niet thuis zijn, doen we de gordijnen dicht, maar de rolgordijnen blijven open zodat ze nog wel kunnen kijken en zetten we de radio aan. Toen we dat twee jaar geleden zo hadden gedaan is poezebeest (die ene die het liefste slaapt) blijkbaar wel bang geweest en had overgegeven op het aanrecht. Heb toen besloten dus thuis te blijven tot na 12 uur.
Ik zorg wel altijd dat ze binnen zijn, de kleine is een binnen kat, de oude een buiten kat maar die probeer ik de hele dag binnen te houden (wat vaak niet lukt :+ )

Mijn ouders hebben echter een hondje die gewoon altijd bang geweest is voor vuurwerk. Ze deden hier eigenlijk niks aan, deden alsof het een gewone avond was en lieten haar zoveel mogelijk met rust. Ze zocht wel een lekker plekje en kwam ook wel weer te voorschijn. Vorig jaar heeft ze 1 keer wat kalmerend van de DA gehad en dat heeft haar heel goed geholpen. Ze was gewoon wakker, en zat bij mijn vader op schoot vuurwerk te kijken. Een hele overwinning en ik denk dat ze dat dit jaar weer gaan doen. Alleen de dagen voor oud en nieuw is nog een beetje een probleem.

Dus brand los! Hoe lossen jullie dit op? Ik wil er geen discussietopic van maken over wat wel of niet goed is omdat het voor ieder dier gewoon anders is. Gewoon een kwestie van ervaringen delen en misschien dat anderen daar dan iets aan hebben om een keer te proberen bij hun eigen dier.


*Edit* ik heb nog even gezocht, maar ik kon niet echt een topic vinden over dit onderwerp. Ik hoop dat ik geen dubbel topic heb geopend en dit mag.


Masi1
Berichten: 201
Geregistreerd: 22-12-11
Woonplaats: Gorinchem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 12:54

Ik heb een hond (nu 11 jaar oud) die zolang als ik hem heb bang is geweest voor vuurwerk. Ook voor onweer trouwens. Hij was 1,5 jaar toen hij mij kwam. Eerste oud & nieuw niets gehaald bij de DA, maar dit was de domste beslissing. Wat heeft dat beestje het slecht gehad. 30 december 's avonds zijn laatste rondje gehad en hij is toen 1 januari 's ochtends pas weer naar buiten gegaan. Ik was ten einde raad, had zelfs de hoop dat hij gewoon zou plassen/poepen in de bijkeuken, maar helaas. Toen maar zo min mogelijk eten gegeven. Ik wist ook niet dat hij zó bang was, het was immers zijn eerste oud & nieuw bij mij.
Het jaar erop wel pilletjes gehaald bij de DA, maar deze maakte hem zo suf dat hij niet meer kon lopen. Uiteindelijk het jaar daarop weer pilletjes en toen waren het goede. Het haalde de scherpe randjes eraf. 31 dec 's ochtends om 6 uur nog een rondje met hem lopen zodat hij die dag in ieder geval door kan komen, hij wil overdag en 's avonds namelijk niet meer buiten. De afgelopen 2 jaar zijn we met de familie een midweek naar een vuurwerkvrij bungalowpark geweest, honden mee. Echt ideaal! Wat een rust had hij daar!

Nu imiddels zijn we er achter gekomen dat hij doof is, althans in ieder gevaal heel slecht horend. Hij reageert nu dus totaal niet meer op vuurwerk. Dus ik denk dat we voor het eerst sinds 9 jaar een rustiger oud & nieuw met hem gaan krijgen. Voor de zekerheid heb ik nog diazepam van vorig jaar liggen, maar verwacht het niet nodig te hebben.

kimmie261

Berichten: 19191
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Re: Vuurwerk! Hoe reageert jouw hond of kat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 12:58

mijn honden doen niets,die reageren er niet op,ja evt met blaffen ( waken) ,maar gelukkig verder geen angst of stress voor vuurwerk :)

ponyparadijs

Berichten: 15646
Geregistreerd: 12-09-05
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 13:00

Hier in huis 3 honden en 1 kat.
De kat is niet binnen te houden. Dan breekt hij mijn huis af.
Die redt zich wel buiten.
We wonen in een klein dorp waar wel vuurwerk wordt afgestoken maar niet richting dier en mens gegooid.
De 2 jack russels hebben geen problemen met vuurwerk.
De jongste loopt er het liefst op af.
De podenco is echt een probleem.
Paar jaar terug geprobeerd met een pasta maar dat was geen succes.
Vorig jaar met bach rescue en een kluif was wel aardig.
Verder is dat de enige avond dat ze naar boven mag.
In de slaapkamer zoekt ze dan de rust op.

Zjie's the One dressuur = Z2 + 2, springen = M +2 , SGW B +0
Fokker van het Bronzen Hengst veulen 2016 ! [o]

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33743
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 13:01

Onze hond ging vorig jaar gewoon mee naar buiten met vuurwerk afsteken. :=
Na 2 knallen dacht ze okay het is niet eetbaar.. -O-

mellen95

Berichten: 735
Geregistreerd: 29-03-10
Woonplaats: Klarenbeek(nabij apeldoorn)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 13:05

Mijn 2 katten houd ik binnen oudejaarsavond maar bang zijn niet voor de knallen.
Misschien omdat de radio aanstaat.
Bij de paarden heb ik ook de radio aan en geef ze om 23:00 nog wat hooi.
Ook hier geen problemen.
Nu onze hond, hij is gek op vuurwerk, hij is het liefst buiten en gaat overal met een prethoofd achteraan, wat hij niet mag.
We hebben hem als pup met het uitlaten vanaf nov kennis laten maken met knallen op een positieve manier.

[o]

Miesjex

Berichten: 2957
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Bellingwolde

Re: Vuurwerk! Hoe reageert jouw hond of kat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 13:10

Ik heb 2 labradors van 7 maanden. Ik ben heel erg benieuwd hoe hun gaan reageren, ik heb echt werkelijk geen idee. Aan de ene kant denk ik dat het teefje heel erg bang is, ze is al bang als ik een bakje laat vallen. ( schrikt erg snel) maar nu af en toe hoor je al wel wat knallen buiten, dan geeft ze er niks om. Nu maar hopen dat het met oud en nieuw ook rustig is!

Jackie Daniel's E.T.
Chantal vd asheuvel (maury)
Fanny v terwupping

Jesser
Berichten: 1151
Geregistreerd: 03-04-07

Re: Vuurwerk! Hoe reageert jouw hond of kat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 14:44

Ik heb kruising Labrador/beetje herder en hij is vreselijk bang voor harde knallen vuurwerk/onweer. Namater hij ouder wordt, wordt het alleen maar erger. Ga wel tabletjes voor hem halen zodat hij enigszins de avond in een roes doorkomt.

Is ook de reden dat wij altijd thuis zijn met oud en nieuw. Vrienden komen wel bij ons, ze weten dat onze hond bang is.

Wilawander

Berichten: 15094
Geregistreerd: 12-03-06
Woonplaats: Enschede over de grens.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 14:45

Mijn oudste kent het en vond het nooit geen probleem maar sinds een erge storm en onweer waar hij enorm geschrokken is. Heeft hij angst voor knallen in het algemeen. Behalve het alarmpistool wat gebruikt word in de training voor de hondensport want dat verbind ie met leuk haha

De anderen kennen het niet daar hier niks of heel weinig word afgestoken.

M_Jacky

Berichten: 366
Geregistreerd: 02-10-12
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Vuurwerk! Hoe reageert jouw hond of kat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 15:24

Mijn honden (herders) zijn over het algemeen rustig met oud en nieuw, op wat blaffen na voor de ergste knallen. De radio gaat met de jaarwisseling wat harder aan en de gordijnen dicht en verder doet iedereen heel gewoon en zijn de hondjes dus ook relaxed. :)


Anoniem

Re: Vuurwerk! Hoe reageert jouw hond of kat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 15:27

Alleen de hond van mijn zusje is er bang voor. Met rest van de honden is flink getraind. Zelfs zwaarste vuurwerk kun je af knallen, geven geen kick.

En de katten zoeken gewoon een rustig plekje op in huis.

ryukapple

Berichten: 1762
Geregistreerd: 06-11-12
Woonplaats: Raalte

Re: Vuurwerk! Hoe reageert jouw hond of kat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 15:30

Mijn ene kat vind vuurwerk zelfs leuk en zit dan altijd vrolijk uit het raam te kijken haar broer vind het daarintegen echt doodeng. En kruipt het liefst onder de kast

~It's the darkest before dawn. But don't close your eyes. Because those who turn their eyes away from the darkness won't be able to see the light shining on them tomorrow~

ikke20
Berichten: 7441
Geregistreerd: 31-05-06
Woonplaats: t beste durp

Re: Vuurwerk! Hoe reageert jouw hond of kat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 15:36

onze hond heeft vorige jaar der 1ste oud en nieuw gehad. hier word nou al volop geknalt en als ze op stal is hoort ze dus al het een en ander. meestal vieren wij oud en nieuw net buiten het dorp maar daar wordt het omringt door andere dorpen en een stad. vorig jaar is ze om 12 uur gewoon mee naar buiten gegaan en vond het reuze gezellig.
ook als er nou al knallen klinken kijkt ze eigenlijk nieteens op. ook voor onweer is ze nooit bang geweest.
(ondanks dat ze voor veel dingen vrij angstig is) ben ik super blij dat ze niet opkijkt van vuurwerk.

nou gaven wij der wel altijd weinig aandacht aan. ze mag bij ons komen staan en de normale dingen doen maar gaan geen angst bevestigen(al heeft ze die totaal niet voor het vuurwerk)

Aulaantje_x
Berichten: 736
Geregistreerd: 20-05-10

Re: Vuurwerk! Hoe reageert jouw hond of kat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 15:40

Mijn hond is absoluut niet bang met oud&nieuw, vind het alleen maar leuk al dat geknal. Voornamelijk omdat hij denkt dat er in de verte geschoten wordt, zoals tijdens de training :+ Wij zijn wel thuis met oud&nieuw, ook als is hij niet bang, dan laat ik hem op zo'n avond toch niet graag alleen. :)

Feelin' good has a name. Aulana: B+24, L1+13, L2+8 :D
It's not worth winning if you don't have to fight for it ~~ Real doctors cure more than one species

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 15:41

Hier een kater die bang is voor de knallen. Normaal mag hij s' avonds graag naar buiten gaan maar nu er zo nu en dan geknald wordt zie je dat hij al anders dan anders is.
Hij is erg onrustig nu al en weet niet wat hij wil, de drang naar buiten is groot maar de angst voor de knallen ook.
Als die dan binnen is blèrt die alles bij elkaar en krabt het behang van de muur maar als je hem dan naar buiten laat reageert hij meteen heel schichtig als die een knal hoort en wil meteen weer naar binnen.
Vorig jaar ook zo en toen is hij aan het rennen geslagen en uiteindelijk verdwaald. Hij is toen 3 maanden weg geweest. We hebben hem toen uiteindelijk gevonden bij ons oude huis.
Ik weet niet hoe we het dit jaar gaan aanpakken hem nu al aan de pilletjes zetten vind ik te ver gaan.
Tips zijn dus welkom.

Rennie89
Berichten: 37210
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Re: Vuurwerk! Hoe reageert jouw hond of kat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 17:24

de kater gaat altijd in het trappenhuis zitten op de trap. Hij schijt 10 kleuren :+ Puk de poes die wil zich wel eens onder het bed verstoppen. Het liefst sluit ik ze op zodat ze ook niet perongeluk kunnen ontsnappen.

LiannePuthzy

Berichten: 6914
Geregistreerd: 10-05-13

Re: Vuurwerk! Hoe reageert jouw hond of kat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 17:27

een van mijn honden ging vorig jaar bang in de voorraad kast liggen me ander hond boeit het niet, de 2 oudste katten slapen er door heen en de jongste moeten we afwachten, maar indien hij gekraak van plastick zakjes,folie en grind eng vind en ook spetterend olie verwacht ik dat ze doods bang is voor vuurwerk

Puthzy 1996~07-07-2020
Pinokio 15-05-2015

Strooigoed

Roosch

Berichten: 36593
Geregistreerd: 04-07-03
Woonplaats: Anywhere

Re: Vuurwerk! Hoe reageert jouw hond of kat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 20:57

Ik denk dat onze katten het helemaal geweldig vinden, ze zijn stokdoof dus denk dat ze gefascineerd naar buiten staan te staren. :D :D

Your life is your own
You're in charge of yourself

[BEU] [FOTO] Onze reis naar Fins Lapland!

dierenfan
Berichten: 9556
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Vuurwerk! Hoe reageert jouw hond of kat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 21:22

de kat blijft graag binnen.

De honden reageren net als ik. Ze schrikken zich helemaal rot maar herstellen heel snel want na de schrik betekend het gezelligheid haha. Oftewel voor hun en mijn gemak heb ik ze geleerd dat na een enorme knal of knallen er bij mij (veel) lekkers te halen is en dat ik gek en enthousiast ga doen. Mijn ene hond (herplaatser) was erg bang voor vuurwerk maar vorig jaar (zijn 2de jaar hier) was hij al zonder medicatie heel goed bij te houden. Los doe ik niet daar waar ik vuurwerk verwacht of als het donker is of in onveilige gebieden voor alle zekerheid maar in de polders gaan ze gewoon los maar daar ook geen vuurwerk in de buurt natuurlijk.

in elk geval ze reageren dus door flink te schrikken en dan hun aandacht op mij te richten. Verder geen angsten.

Miesjex

Berichten: 2957
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Bellingwolde

Re: Vuurwerk! Hoe reageert jouw hond of kat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 22:52

Ik kom net van cursus af met de hond, daar kregen we als tip mee dat we de honden moeten negeren als ze bang zijn voor de knallen. Vooral geen aandacht geven, en ze geen mogelijkheid geven om in een donker hoekje te kruipen zodat ze de flitsen niet zien.
Met buiten lopen zeiden ze, als er ergens vuurwerk vlakbij word afgestoken, dan moet je er niet voor weglopen. Loop er voorzichtig met een boogje omheen.

Jackie Daniel's E.T.
Chantal vd asheuvel (maury)
Fanny v terwupping

Annemiek80

Berichten: 2849
Geregistreerd: 30-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 08:12

Mijn kat vind het niet leuk maar tolereert het zegmaar.
Alleen het uur tussen 0:00 en 01:00 is ze angstig en kruipt ze weg in een veilig hoekje/plekje, als ik zelf thuis/binnen ben, kruipt ze bij mij weg (onder het plaid), als ik er niet ben gaat ze in het holletje van de krabpaal zitten.

Er klinken hier al regelmatig knallen maar daar kijkt ze niet op of op van, of het moet er 1 zijn waar de ramen van trillen dan schrikt ze even, maar dat uur na middernacht is het gewoon teveel en raakt ze wat gestressed, ik laat haar gewoon haar eigen gang gaan, wil ze aandacht krijgt ze aandacht, kruipt ze weg in het holletje dan laat ik haar met rust, wil ze onder het plaid komen zitten ook goed maar ik ga haar dan niet meer dan normaal aaien om gerust te stellen oid, krijgt wel een of meerdere aaien maar dat is normaal lol.
Gelukkig blijft ze er niet in hangen, als het weer enigzins rustig is buiten is het ook weer over.

Nu gaat ze als binnenkat door het leven maar voorgaande jaren mocht ze vanaf de namiddag niet meer naar buiten tot de volgende ochtend.

Nu heb ik geen directe buren die vuurwerk afsteken gelukkig dus dat scheelt waarschijnlijk ook wel in de stress

princesmax
Berichten: 1353
Geregistreerd: 22-04-06
Woonplaats: ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 13:14

mijn hond vind het super leuk! we nemen hem zelfs mee naar de vuurwerkshow ( zo'n show waarbij ze het vuurwerk presenteren wat er te koop is ) dat vind hij geweldig! We staan dan altijd op een afstand met de auto geparkeerd en dan hangt hij uit het auto-raam naar het vuurwerk te kijken. vooral de gillende keukenmeiden vind hij geweldig :')
Als ze dadelijk echt gaan knallen dan moet hij wel binnen blijven want dat vind ik maar gevaarlijk en durf dan zelf eigenlijk amper over straat :o

Mijn vorige hond was er erg bang voor d dus ben blij dat mijn huidige hond dat niet is!

I see your true colours and that´s why I love you,
so don´t be afraid to let them show,
your true colours,
true colours are beautiful, like a rainbow.

Paola33
Berichten: 289
Geregistreerd: 13-03-05
Woonplaats: zaandam

Re: Vuurwerk! Hoe reageert jouw hond of kat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 13:53

Hier 2 katten, beide bang, de jongste kruipt weg in een hoekje. Maar de andere is een ander verhaal, die is panisch voor vuurwerk. Vorig jaar er voor het eerst zelf bij geweest en ze is gewoon zielig, ze palst zichzelf onder en gaat rondjes rennen. Dit had ik al van mijn moeder vernomen. Zij is al een stress kio van zich zelf met bijkomende problemen. Afgelopen 2 jaar heeft ze pillen gehad die ik net te vond, gaan nu in samenwerking met de da wat anders proberen. Ben hier ook een maand geleden mee begonnen. Leuk vind ze het niet maar als ze nu al dichtbij knallen, rent ze niet rondjes dior het huis. Buiten was van de week te veel van het goede, ze staken het ook zeer dichtbij haar af. Geen idee of ze wisten dat zij dar zat en had zichzelf weer onder geplast. Gelukkig heb ik haar tot nu toe gerust kunnen stellen door haar regen me aan te leggen. Voor haar het geluk dat ik op dit moment geen werk heeft. En anders als ik weg ga, gaat ze mee of naar mijn moeder.

25 september mama geworden van een dochter

Kentaro

Berichten: 17391
Geregistreerd: 06-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 14:02

Ik houd nu al m'n hart vast.....
Onze honden zijn dus als de dóód voor vuurwerk.... Met dank aan een buurjongen op ons oude adres :( (die gooide net op het moment dat m'n vriend met een van de honden het achterpad in liep, een heerlijk stuk belgisch knalwerk...
Voorgaande jaren gingen we een weekje naar center parcs met oud en nieuw. Het was bij ons niet alleen met oudjaar dat er afgestoken werd, maar de hele week al.
Op vakantie hadden we maar 1 dag last.
Vorig jaar zijn we thuis geweest in ons nieuwe huis. Onverwachts kwamen vrienden en dat was buiten dat het erg gezellig was, een hele mooie afleiding ook!! Doordat we de hele avond zaten te kletsen, waren de honden beter op hun gemak dan dat we verwacht hadden!! De dag zelf was geen pretje. Ze met uitlaten in de auto gedaan om de polder in te gaan. Helaas bij het uitstappen toch nét weer een bom. Hond onder de auto en was er nog niet zomaar onder vandaan......
Nieuwjaarsdag op tijd eruit om ze alvast uit te laten voordat de narigheid weer begon.
Wij geven ze oudjaarsdag bach rescue druppels. Dit haalt wel een heel klein beetje de scherpe kantjes eraf.
Oefenen met CD/dvd met vuurwerk heeft geen enkele zin, want daar geven ze helemaal niets om :P

Aanvaard wat je niet veranderen kan, maar verander dat wat je niet aanvaarden kan

Mam, voor altijd in mijn gedachten!!! 30-09-1947 - 23-12-2015

Anoeska27

Berichten: 5846
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Meerveld

Re: Vuurwerk! Hoe reageert jouw hond of kat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 14:04

Mijn hond staat met zijn poten op de vensterbank naar buiten te kijken. Met uitlaten moet je hem wel in de gaten houden, want als iemand een rotje gooit dan denk hij dat het wat lekkers voor hem is. Maar hier wordt weinig afgestoken, dus dat scheelt.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: IASCrawler en 9 bezoekers