Vlees van proefdieren verkocht in supermarkt

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Vlees van proefdieren verkocht in supermarkt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-12-13 15:55

http://www.deredactie.be
Ingezonden door Bokker BelleFleur

Frankrijk is in de ban van een nieuw paardenvleesschandaal. Vlees dat afkomstig was uit medisch onderzoek is toch in de (Franse en Spaanse) voedselketen terechtgekomen.

Volgens de Franse media gaat het om honderden paarden die tussen 2010 en 2012 gebruikt werden door de farmaceutische industrie om testen op te doen. De proefdieren werden daarna verkocht met een duidelijke vermelding op de papieren dat het vlees van de paarden niet meer geschikt was voor consumptie.

Een bedrijf uit Narbonne, in het zuiden van Frankrijk, heeft de papieren vervalst en heeft de dieren toch naar het slachthuis gebracht. Uiteindelijk is het vlees terechtgekomen in winkels in het zuiden van Frankrijk en in Spanje en verkocht als consumptievlees. Het gaat om vlees van minstens 200 paarden.

Eerder dit jaar was er een ander paardenvleesschandaal. Toen lekte uit dat in heel wat rundvleesproducten zoals lasagne, paardenvlees verwerkt zit. Bij grootschalige testen is toen in 13 procent van de Franse rundvleesproducten paarden-DNA gevonden..

Lees ook:

Sammie @ [VN] Franse dierenartsen gearresteerd voor vleesschandaal

- Offline -


Cinderella

Berichten: 6326
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: Cinderella Castle

Re: Vlees van proefdieren verkocht in supermarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 15:56

Goed bezig Frankrijk..
Mensen zullen er maar flink ziek van kunnen worden.. :n

Luca03

Berichten: 2608
Geregistreerd: 31-08-13
Woonplaats: België

Re: Vlees van proefdieren verkocht in supermarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 16:00

Pfff schandalig, mijn vraag is dan: Waarom toch? Er zijn toch genoeg paarden die worden geslacht of niet soms?

Everything will be alright.

Uppojono

Berichten: 3626
Geregistreerd: 10-05-05
Woonplaats: Loppersum

Re: Vlees van proefdieren verkocht in supermarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 16:04

Er worden vast wel genoeg paarden geslacht, maar deze paarden zullen vast heel goedkoop verhandeld zijn en dan brengen ze als slachtpaard nog mooi wat geld op.
Belachelijk dat dit gedaan is. Hoop dat het bedrijf hard aangepakt wordt.

Voor altijd in mijn hart, Joy (†2011) en Novèl (†2020)
[EJL-ITP] JewelBridge v. Etoulon in een jaaroverzicht

Blackfyre

Berichten: 112
Geregistreerd: 25-10-13
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Vlees van proefdieren verkocht in supermarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 16:07

Gaat lekker daar, dan voel je je toch ook totaal niet meer veilig als je (paarden)vlees eet.


troi
Berichten: 17002
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Vlees van proefdieren verkocht in supermarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 16:14

Dat is link voor de voedselveiligheid!

FlyAway

Berichten: 2256
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: Emst

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 16:15

Ik kan mij nog wel herinneren toen er hier in NL bekend werd dat er paardenvlees vermengd werd met rundvlees. Veel mensen reageerden toen; ach wat maakt het nou uit, als het maar lekker is toch?

Ik heb het toen ook al gezegd en ik zeg het nu weer; als op zo`n manier gesjoemeld wordt met paardenvlees door rundvlees heen te mengen, dan zit je in een dusdanig schimmig wereldje, dat dat paardenvlees wat vermengd wordt, zeer waarschijnlijk geen frisse herkomst heeft. Grote kans dus dat je vlees eet wat helemaal niet in de voedselketen terecht zou mogen komen.

Zou mij niets verbazen als dit soort praktijken ook in NL voorgekomen is en dat onze Ossche vriend ook paardenvlees wat niet in de voedselketen mag komen in z`n rundvlees heeft vermengd.

Schoentje

Berichten: 3857
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 16:22

Daarom kun je het vlees het beste rechtstreeks bij de boer of bij een ouderwetse ambachtelijke slager kopen.
Ik heb mijn vriezer vol met scharrelvlees (ja, ook paard) uit de regio, omdat ik het gewoon te graag eet om vegetarisch te zijn!
Laatst bijgewerkt door Schoentje op 16-12-13 16:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Instagram: @bianca.schoenmakers
Facebook: Bianca Schoenmakers Equestrian

Ceriadwen

Berichten: 3186
Geregistreerd: 03-02-10

Re: Vlees van proefdieren verkocht in supermarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 16:27

Je zou het inderdaad alleen daarom al doen Schoentje!

Paardrijden is net als het spelen van een RPG, je hebt altijd wel XP

Be where you are; otherwise you will miss your life.

8nnemiek

Berichten: 43379
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Vlees van proefdieren verkocht in supermarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 17:02

Ik ben blij dat ik al jaren geen vlees meer eet. Dit is dan een vleesschandaal waar ze achter zijn gekomen, maar wie weet hoe veel meer van dit soort zaken nog overal spelen. Geld lijkt toch belangrijker dan de volksgezondheid voor velen, en ik denk dat je zelfs in Nederland nog niet alles kan vertrouwen wat er op je bord ligt.

Dynamische energie van Tibber? Via deze link krijgen we beide €50 shoptegoed   
              ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎           
      Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

purkie

Berichten: 1720
Geregistreerd: 26-04-10
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 18:56

Criminelen zijn het, walgelijke praktijken.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41547
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 19:20

schoentje schreef:
Daarom kun je het vlees het beste rechtstreeks bij de boer of bij een ouderwetse ambachtelijke slager kopen.
Ik heb mijn vriezer vol met scharrelvlees (ja, ook paard) uit de regio, omdat ik het gewoon te graag eet om vegetarisch te zijn!

Vegetarisch zal je nooit worden, wees maar niet bang :D.

Ik vind het wel echt schandalig dat dit gebeurt. Wie weet wat voor testen ze op die paarden hebben uitgevoerd...

pipo

Berichten: 8225
Geregistreerd: 25-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 19:26

Schandalig dat vlees wat afgekeurd is voor consumptie toch in het vleesvak terecht komt. Vlees mengen kan me niet zo boeien, is niet netjes maar niet gevaarlijk. Ik wil wel vlees eten wat geen gevaar oplevert
Niet een lapje met rommel erin. Mag van mij betreft dus mega hard aangepakt worden. Geef die mensen dus ook maar een fijn spuitje met rommel als het aan mij ligt.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41547
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 19:28

pipo schreef:
Schandalig dat vlees wat afgekeurd is voor consumptie toch in het vleesvak terecht komt. Vlees mengen kan me niet zo boeien, is niet netjes maar niet gevaarlijk. Ik wil wel vlees eten wat geen gevaar oplevert
Niet een lapje met rommel erin. Mag van mij betreft dus mega hard aangepakt worden. Geef die mensen dus ook maar een fijn spuitje met rommel als het aan mij ligt.


Oh nee? Je zal maar allergisch zijn voor varkensvlees dat net door jouw rundergehakt zit, en dan doel ik niet op half om half... Lekker dan, hé ;).

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 19:29

zo een niet slachtverklaring is echt waardeloos....en na de bankenmaffia,de pharmaceutische maffia hebben we er nu de vleesmaffia bij :+

Ik ben niet intelligent genoeg om depressief te zijn.Ik begrijp dat soort problemen niet

JustMyZtje

Berichten: 1279
Geregistreerd: 09-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 19:30

ooooh daarom was ik ziek _O-

nee grapje, maar dit kan toch niet :n

pipo

Berichten: 8225
Geregistreerd: 25-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 19:31

andere discussie, ik bedoelde wat mij aangaat.

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 19:32

pipo schreef:
Schandalig dat vlees wat afgekeurd is voor consumptie toch in het vleesvak terecht komt. Vlees mengen kan me niet zo boeien, is niet netjes maar niet gevaarlijk. Ik wil wel vlees eten wat geen gevaar oplevert
Niet een lapje met rommel erin. Mag van mij betreft dus mega hard aangepakt worden. Geef die mensen dus ook maar een fijn spuitje met rommel als het aan mij ligt.




Ik hoorde laatst dat ze verrot vlees hadden vermengt met goed vlees.Daar kun je echt dood aan gaan...

Ik ben niet intelligent genoeg om depressief te zijn.Ik begrijp dat soort problemen niet

xxCYNNxx

Berichten: 5661
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 20:32

Luca03 schreef:
Pfff schandalig, mijn vraag is dan: Waarom toch? Er zijn toch genoeg paarden die worden geslacht of niet soms?


money, money, money

the root of all evil


en met de jacht van de mens naar steeds meer rijkdom vergaren lijkt dat zinnetje alleen meer de waarheid te worden


En wat Geerke nu net boven mij post is helaas ook niks nieuw. Een vriend van mij heeft bij een shoarmatent hier gewerkt. Op een gegeven moment moest hij vlees uit de vriezer voor de eigenaar eruit halen. Dit bleek helemaal bedorven te zijn en die eigenaar versneed het gewoon en mengde het gewoon met goed vlees. Toen die vriend er wat van zei, kreeg hij als reactie terug: ach dat proeven die dronken boeren toch niet.

Heb dr nooit weer gegeten toen ik dat verhaal hoorde.


Hoewel; als ik zag hoe asociaal en ronduit racistisch die wolvegasters die mensen behandelden, kan ik me enigszins ook wel voorstellen dat die gast er schijt aan had of mensen ziek worden ja of nee ( niet dat ik het daarmee goed wil praten overigens)
Laatst bijgewerkt door xxCYNNxx op 16-12-13 20:45, in het totaal 1 keer bewerkt

A life without passion is like dancing to no music
Paulina - Ixion x Bravour jun 1997 - 7 nov 2016
TROY 26-4-1998- 10-8-2011 mn trouwe meissie RIP
Goliath - Gracio ( Gzhat x Ixion) x Casanova Boy endurance klasse 1 + 2.....41 goedgekeurde km's

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37233
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 20:35

Nog schokkender dan het mengen is het risico dat er dus wel is geweest. Een deel van de paarden is gebruikt voor de ontwikkeling van antimiddelen voor slangenbeten. Deze dieren hebben slangengif toegedient gekregen. Dat is letterlijk levensgevaarlijk.

En het mengen kan wel gevaar opleveren voor idd de mensen met een allergie.

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

Ragdollcat
Berichten: 14664
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Re: Vlees van proefdieren verkocht in supermarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 22:55

Tja als het gaat om geld dan doen ze echt er alles aan om aan geld te komen.......... dat is wat de mensen ertoe aanzet om zulke kwalijke dingen te gaan doen.

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Vlees van proefdieren verkocht in supermarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 23:35

Bijzonder...het was toch logisch geweest als deze paarden rechtstreeks naar de destructie waren gegaan?

Thioro

Berichten: 3986
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 23:47

Het gaat hier om serumpaarden, ook wel bekend als bloedtapperijpaarden.
Voor het ontwikkelen van tetanosserums en hondsdolheidsvaccins. Het gaat dus om de antistoffen die ze produceren.

Paarden verblijven 3 jaar in het centrum en worden dan voor 10€ (!) verkocht aan wie hen wil hebben.
Op het centrum zelf worden ze idd genoteerd als uitgesloten van slacht.
Grootste opkopers waren natuurlijk handelaren.
Paar DA's gestrikt om de paspoorten te vervalsen 'oeps paspoort kwijt, we vragen een nieuw aan'.
Paar locale slachthuizen die niet al te strikt waren.
En tadaa, lucratieve fraude.

Schandalig is het wel.

Kedevr

Berichten: 701
Geregistreerd: 26-11-07
Woonplaats: Ergens in Twente

Re: Vlees van proefdieren verkocht in supermarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 01:15

Schandalig! Ook lekkere reclame voor de supermarkten trouwens! Wij hebben eigen koe in de diepvries dus ik weet wat ik eet maar anders zou ik spontaan vegetarisch worden.

Alleen dode vissen drijven met de stroming mee.

JJane
Berichten: 1885
Geregistreerd: 22-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 07:20

Thioro schreef:
Het gaat hier om serumpaarden, ook wel bekend als bloedtapperijpaarden.
Voor het ontwikkelen van tetanosserums en hondsdolheidsvaccins. Het gaat dus om de antistoffen die ze produceren.

Paarden verblijven 3 jaar in het centrum en worden dan voor 10€ (!) verkocht aan wie hen wil hebben.
Op het centrum zelf worden ze idd genoteerd als uitgesloten van slacht.
Grootste opkopers waren natuurlijk handelaren.
Paar DA's gestrikt om de paspoorten te vervalsen 'oeps paspoort kwijt, we vragen een nieuw aan'.
Paar locale slachthuizen die niet al te strikt waren.
En tadaa, lucratieve fraude.

Schandalig is het wel.


Als je een nieuw paspoort aanvraagt is het automatisch niet geschikt voor consumptie.

Waarom hebben de meeste manege's en pensionstallen een grote kantine?
..Dan is er voor alle "beste stuurlui" en "technische jury" plek!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 59 bezoekers