Zussen-dilemma: (in)direct contact zoeken, hoe?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Zussen-dilemma: (in)direct contact zoeken, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 21:54

Hallo iedereen, :)

Het is weer December, een maand vol familie-feesten en dat merk je aan alles: TV-reclames, liedjes op de radio, topics op Bokt... etc.
Het is zeker niet de enige maand in het jaar dat ik aan mijn zus denk en me veel dingen afvraag, maar wel de meest confronterende maand.
Daarom open ik dit topic, in de (kleine) hoop dat iemand mij toch de gouden tip kan geven en mij rust kan geven.

Ik ben op zoek naar mijn zus en heb zelf natuurlijk al de meest voor de hand liggende opties geprobeerd om haar te vinden.
Google, Facebook, telefoonnummers en contact met mensen die haar kenden, echter zonder resultaat.
Misschien wel het grootste probleem is dat ze haar naam gewijzigd heeft en ik niet weet waarin.

Wat meer achtergrond-informatie, al zal ik dit om verschillende redenen kort houden.
Mijn zus is uit huis gegaan 1 dag na haar 19de verjaardag, wegens de thuissituatie.
Ik was toen zelf net 16 geworden.
Een jaar later heb ik haar voor het eerst weer gezien, iets na haar 20ste verjaardag.
Nog weer een tijd later is ze bij me op bezoek geweest in het ziekenhuis.
In de tussentijd zijn er thuis nog een aantal heftige dingen gebeurd waar zij niks van weet, ze weet wel dat ze zijn gescheiden.
Nu heeft ze me tijdens haar laatste bezoek aan mij (in het ziekenhuis) verteld dat ze pas weer contact met me wil, als ik het contact met mijn moeder verbreek.
Dit laatste gesprek was in Februari 2005.

Sinds Februari 2005 heb ik geen contact meer met haar gehad (wel geprobeerd).
De kans is groot dat ze dit ook niet meer wil.
Eigenlijk zou ik me daarbij moeten neerleggen, ik snap ook dat ze met haar verleden heeft gebroken, al snap ik niet waarom dan ook met mij, aangezien ik haar nooit iets misdaan heb.
Maar ook daar kan ik mee leven.

Wat mij wel enorm bezig houdt en waar ik heel graag antwoord op zou willen hebben, is de vraag:"Gaat het goed met haar?" en "Is ze gelukkig?".
En heel misschien of ze nog weleens aan mij denkt...

Heeft iemand ervaring met situaties als deze?
Is er iemand die mij hier verder bij kan helpen of een manier weet om hier achter te komen?
Gegevens van mijn zus zijn eventueel op te vragen via PB.

Alvast heel erg bedankt! :)
En ik hoop dat er met respect gereageerd kan worden.

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Zussen-dilemma: (in)direct contact zoeken, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 21:58

Oproepje of facebook en mensen laten delen?! Al dan niet met foto? Dat is het enige wat ik bedacht krijg.

Neem aan dat niemand van de mensen/vrienden die ze eerst kon weet hoe ze nu heet? En je kent denk ik ook niemand meer die haar nu kent?

Anoniem

Re: Zussen-dilemma: (in)direct contact zoeken, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 22:01

Ik heb geen foto van haar, behalve 1 van vroeger.
Mijn Facebook-contacten kennen haar ook niet en inderdaad, ze heeft ook met haar vrienden/ex-collega's etc. gebroken.

silvana84
Berichten: 748
Geregistreerd: 20-08-05
Woonplaats: Alkmaar

Re: Zussen-dilemma: (in)direct contact zoeken, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 22:15

Misschien via vermist proberen?
Weet je helemaal niks meer van haar? Zoals laatste woonadres? Want als je dat weet kan je misschien van uit de info die je daar kan krijgen(buren, buurtwinkels etc.) weer iets verder komen.

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 22:16

Poeh,wat ontzettend moeilijk zeg!

Allereerst wil ik graag tegen je zeggen dat ik hoop dat jij je niet rot voelt om het verloren contact.
Breken van familie kan en is haar keus geweest,maar niet eisen van jou dat jij dat ook doet,dat is hoe dan ook fout en hoop dat je je daar aan vast houdt..

Ik hoop echt dat je haar vindt en ze dat inmiddels ook in ziet.. kan me echt goed voorstellen hoe erg je je zus mist.. veel sterkte,vooral deze dagen :(:)

Anoniem

Re: Zussen-dilemma: (in)direct contact zoeken, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 22:26

Silvana84: Mijn zus is niet vermist in de zin van dat er iets ergs gebeurd is.
Ik weet inderdaad niet haar laatste woonadres, heb wel met ex-collega's gepraat en daar een nummer van gekregen, maar ook weinig resultaat.
Verder totaal geen informatie. :n

Saskia9: Het zijn vooral periodes waarin ik mezelf niet zo lekker voel, dat dit onderwerp weer naar boven komt.
We zijn qua karakter en persoonlijkheid totaal het tegenovergestelde, maar hebben wel allebei dezelfde ellende meegemaakt.
We hebben samen iets gedeeld wat alleen zij en ik weten, verder niemand.
Gelukkig weet ik ook dat haar eis om te breken met mijn moeder (die haar nooit iets gedaan heeft), pure chantage is.
Dankjewel. :j

xSogno

Berichten: 2270
Geregistreerd: 23-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 22:27

Wat een rotsituatie. Kan me voorstellen dat dit een confronterende maand is.
Heb je al eens overwogen om een televisieprogramma in te schakelen? Vermist bijvoorbeeld?
Gemeente bellen waar je van weet waar ze het laatst gewoond heeft?

xSogno

Berichten: 2270
Geregistreerd: 23-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 22:29

KoudbloedKim schreef:
Silvana84: Mijn zus is niet vermist in de zin van dat er iets ergs gebeurd is.
Ik weet inderdaad niet haar laatste woonadres, heb wel met ex-collega's gepraat en daar een nummer van gekregen, maar ook weinig resultaat.
Verder totaal geen informatie. :n

Saskia9: Het zijn vooral periodes waarin ik mezelf niet zo lekker voel, dat dit onderwerp weer naar boven komt.
We zijn qua karakter en persoonlijkheid totaal het tegenovergestelde, maar hebben wel allebei dezelfde ellende meegemaakt.
We hebben samen iets gedeeld wat alleen zij en ik weten, verder niemand.
Gelukkig weet ik ook dat haar eis om te breken met mijn moeder (die haar nooit iets gedaan heeft), pure chantage is.
Dankjewel. :j

Vermist is niet alleen een programma voor vermisten in de zin van dat iemand weg is, ook als je iemand uit het oog verloren bent kun je hen bellen. Ze schijnen achter de schermen ook erg veel te helpen met dingen die je kunt doen, en vind het een integer programma. Niet alles draait om drama, ze proberen echt te helpen.
Laatst bijgewerkt door xSogno op 15-12-13 22:32, in het totaal 2 keer bewerkt

loveslimpie

Berichten: 1725
Geregistreerd: 06-04-10
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 22:30

Als het op zoeken aankomt ben ik echt waardeloos..

Maar ik wil je sterkte toewensen en ik hoop voor je dat je na bijna 9jaar weer met haar in contact mag komen!

Anoniem

Re: Zussen-dilemma: (in)direct contact zoeken, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 22:34

Esmeej333: Bij de gemeente mogen ze niet zomaar gegevens vrijgeven van iemand anders.
Ooh oke, ik dacht dat het alleen een programma was voor mensen die iets was overkomen, ik ga dat dan inderdaad overwegen. :j

Loveslimpie: Dankje, ja zo klinkt het wel weer superlang he!

fourseasons

Berichten: 4788
Geregistreerd: 07-08-13

Re: Zussen-dilemma: (in)direct contact zoeken, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 22:39

Inderdaad vermist of een soortgelijk programma? Ik neem uit je verhaal aan dat je ouders ook niet weten hoe ze nu heet of andere informatie?

Ik hoop wel dat je in ieder geval antwoord op je vragen krijgt, ik snap dat het in deze periodes extra moeilijk is... Sterkte! :(:)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41589
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 22:41

Wat een vervelende situatie... Ik kan me voorstellen dat je op bepaalde momenten je zus mist en haar om je heen wilt hebben.

Aan de andere kant, zij heeft natuurlijk niet voor niets gebroken met haar familie. Vanuit jouw kant snap ik dat je haar weer wilt zien, om te horen hoe het gaat. Maar vanuit haar kant snap ik ook dat ze daar gewoon geen behoefte aan zou kunnen hebben en ik vind ook eigenlijk dat zij degene moet zijn die contact zoekt, zij is immers diegene die gebroken heeft en daarmee dus heeft aangegeven geen contact te willen.

En dat moet je, hoe moeilijk het ook is, respecteren. Vind ik.

idefix4

Berichten: 4356
Geregistreerd: 15-07-08
Woonplaats: bommelerwaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 22:43

Wat zijn haar hobbies? Kan je haar zo niet bereiken? Ik heb in hetzelfde schuitje gezeten. Heb 10 jaar geen contact gehad met mijn ouders en zus. Dat is inmiddels hersteld. Een normaal, gezond, weldenkend mens stelt contact met familie altijd op prijs. En dan hoef je niet eens de deur bij elkaar plat te lopen. Ik weet zeker dat ze het fijn zal vinden. 2005 is al zo lang geleden. Bijna 10 jaar. Ook bij haar kan er veel veranderd zijn. Ja toch. Hopelijk vind je haar en kom je tot een fijn gesprek. En dan hoef je het niet met mekaar eens te zijn, als je elkaar maar respecteert.

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 22:49

_San87_ schreef:
En dat moet je, hoe moeilijk het ook is, respecteren. Vind ik.


Tot op zekere hoogte mee eens!

Zeker als er veel gebeurt is,het een lange tijd geleden is.. gewoon de gok wagen.
De kans dat zus niet meer durft is ook aanwezig. Wie de gok nooit waagt weet het nooit..
Zodra je contact zoekt maar ook in je achterhoofd hebt dat je een afwijzing kunt krijgen lijkt me een goed plan. Puur zelfbescherming. Als het goed uitpakt is dat heel mooi,is dat niet. Weet je wel hoe of wat en weet zus in ieder geval dat zusje ervoor open staat.

KBK,ik zou het zeker gewoon proberen!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 22:56

Naomi_g1998: Nee, mijn moeder weet ook echt niks over haar.

_San87_: Ja, het is vooral een stukje herkenning dat ik mis, dat je over iets kunt praten dat je beide hebt meegemaakt.
Ik ben het ook met je eens en het ligt ook allemaal nog een stuk ingewikkelder dan alleen het stukje in de OP.
Bij mij blijft wel de vraag hangen of ze misschien al geprobeerd heeft contact te zoeken, maar mij ook niet heeft kunnen vinden of dat er misschien iets ernstigs is gebeurd.
Om even heel erg ver te denken; als zij een ongeluk krijgt en het niet overleefd, krijg ik dat dan wel te horen?
Dat gaat op zulke momenten allemaal door mijn hoofd.

Idefix4: Haar hobby's zijn paarden... ze heeft op manege Niop? gereden in oude/nieuwe-Pekela.
Elkaar respecteren is inderdaad heel belangrijk en zal vanuit mijn kant ook zeker het geval zijn. :j
Er speelt nog wel iets meer, wat ook belangrijk is om te vermelden, maar dat kan ik simpelweg niet openbaar zetten.
Fijn dat jij wel weer contact hebt met je ouders en zus, vooral in deze tijd. :)

Saskia9: Ik hou inderdaad ook rekening met de afwijzing. :j

idefix4

Berichten: 4356
Geregistreerd: 15-07-08
Woonplaats: bommelerwaard

Re: Zussen-dilemma: (in)direct contact zoeken, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 15:34

Ik ben ook niet zo maar weggelopen van huis. Was mijn zet om legio redenen. Maar omwille van mijn kinderen is het contact toen hersteld. Toen hadden we zeker nog tijd nodig om elkaar weer te gaan vertrouwen en sommige dingen komen simpelweg nooit meer goed. Die kan ik ook beter niet opnieuw boven tafel halen, omdat we het daar zelfs nu nog niet over eens kunnen worden.
Het gaat om de toekomst en niet om het verleden. Voordeel is nu wel dat ieder het eigen leven heeft en we mekaar niet de hele dag op de lip zitten. Ieder keert weer huiswaarts na verloop van tijd. Ideaal!

joyce83

Berichten: 5208
Geregistreerd: 03-10-06
Woonplaats: Vlodrop, limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 15:41

Is er iemand die je kent die wel nog contact met haar heeft? zo ja zou ik die persoon vragen of hij/zij aan haar een kaartje wil geven met de drie vragen die je in de opening hebt gezet. Onderstaande zinnen zijn denk ik genoeg en vrijblijvend voor haar.

Citaat:
Sinds Februari 2005 heb ik geen contact meer met haar gehad (wel geprobeerd).
De kans is groot dat ze dit ook niet meer wil.
Eigenlijk zou ik me daarbij moeten neerleggen, ik snap ook dat ze met haar verleden heeft gebroken, al snap ik niet waarom dan ook met mij, aangezien ik haar nooit iets misdaan heb.
Maar ook daar kan ik mee leven.

Wat mij wel enorm bezig houdt en waar ik heel graag antwoord op zou willen hebben, is de vraag:"Gaat het goed met haar?" en "Is ze gelukkig?".
En heel misschien of ze nog weleens aan mij denkt...

b485
Berichten: 1093
Geregistreerd: 24-08-07
Woonplaats: Belgisch Limburg

Re: Zussen-dilemma: (in)direct contact zoeken, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 15:47

Had ze vroeger een mailadres? Misschien daar een kort mailtje naar toe sturen. Misschien bekijkt ze dit af en toe nog eens.

Zet een oproepje op je eigen facebook. Lieve zus, als je dit leest, .... Zij weet jou naam en misschien vraagt zij zich ook af waar jij mee bezig bent. En komt ze zo wel eens op je facebook.

luuntje

Berichten: 13969
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 15:48

Logisch dat je je zus mist.
Ik zou die van mij niet kunnen missen.

Ik ga even hardop denken en schrijven.
Mijn zoon heeft sinds zijn 2e jaar een BSN nummer. Weet je het nummer van je zus?
Heb je schoolbank al geprobeerd?
Zou ze een huis gekocht kunnen hebben?

miszblueeyes

Berichten: 651
Geregistreerd: 02-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 16:04

ik hoop dat je je zus zult vinden, zelf heb ik ook 6 jaar geen contact gehad met mijn vader, sinds paar jaar weer herstelt,maar zal nooit meer worden zoals het was

idefix4

Berichten: 4356
Geregistreerd: 15-07-08
Woonplaats: bommelerwaard

Re: Zussen-dilemma: (in)direct contact zoeken, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 16:11

Herkenbaar Miszblueeyes. Hier ook zo. Het krijgt altijd een knauw. Maar geen contact is ook moeilijk.

Anoniem

Re: Zussen-dilemma: (in)direct contact zoeken, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 16:44

Idefix4: Zoals jij het omschrijft klinkt het inderdaad ideaal. :j
Dat je het verleden kunt laten rusten en je op de toekomst kan richten, toch samen zijn, maar ook alleen.

Joyce83: Nee, helaas is dat niet het geval. :n

B485: Ik heb geen mailadres van haar, omdat we pas internet kregen nadat ze weg was.
Via Facebook doe ik het liever niet, maar wel bedankt voor het meedenken! :)

Luuntje: Ik denk dat dat bij iedereen wel een beetje verschilt, maar dat je soms niet met elkaar, maar ook niet zonder elkaar kunt leven.
Het BSN-nummer van mijn zus heb ik helaas niet.
Schoolbank kan ik nog wel even op kijken!

Miszblueeyes & Idefix4: Het zal inderdaad nooit meer zoals vroeger worden, maar volgens mij is dat in dit geval juist iets positiefs.

PanniePannie

Berichten: 424
Geregistreerd: 18-06-12
Woonplaats: Zuid-Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 19:48

Je geeft aan dat ze haar naam mogelijk heeft laten veranderen. Bedoel je haar voornaam of achternaam?

Je geeft aan dat ze op een bepaalde manege heeft gereden, kun je die niet eens contacteren?

Misschien zit ze ook wel op bokt als ze wat met paarden heeft?

Edit: zoek hier op Bokt eens op 'niop', dat geeft heel wat resultaten. Misschien kun je die eens doorspitten of wat mensen benaderen die op die manege rijden / gereden hebben?

moyra

Berichten: 9658
Geregistreerd: 19-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 19:58

Ik mag aannemen dat jou naam het zelfde is gebleven dus als je zus echt contact met jou wil ze jou wel zal opzoeken.
Iemand kan ook niet gevonden willen worden en een naam verander je niet zomaar.

Ik zou toch proberen het contact van je zus uit te laten komen, zij heeft immers de keuze gemaakt om het contact te verbreken.

EngeltjeS

Berichten: 16634
Geregistreerd: 06-06-03

Re: Zussen-dilemma: (in)direct contact zoeken, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 20:07

Oh jeetje wat een moeilijk onderwerp zeg..

Jaren geleden heb ik ook zo iets met mijn zus mee gemaakt.
Maar wij waren volgens mij jonger (ik was 17 jaar en zij 20) en de situatie was anders. Wellicht telt dat ook mee.

Maar ik ben nu 7 jaar verder en ik heb sinds 4 jaar weer erg goed contact met haar.
Wat heb ik haar gemist, en anders om ook.

Als je nou een brief schrijft, waar je 100% achter staat, dan kan je die naar haar op sturen.
(ooh je hebt geen adres gegevens...)
Het is iets van jaren geleden, mensen "veranderen", groeien in het leven, misschien durft zij de stap ook wel niet te nemen?

Sterkte lieve Tineke! <3