Een ijzerloos dilemma

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
elizahbep

Berichten: 585
Geregistreerd: 06-07-06

Een ijzerloos dilemma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-12-13 17:47

Hallo allemaal,

Ik zie door de bomen het bos even niet meer.
Mijn merrie heeft vanaf haar 3e tot en met haar 11e op voorijzers gestaan.
Nu heb ik een halfjaar geleden besloten om haar volledig van haar ijzers af te halen.
Dit omdat ik geen rede zag om haar op ijzers te laten staan.
De eerste 6 weken liep ze enorm op eieren, maar dit was plots volledig weg.
Echter is ze na 10 weken op bloten voeten in een hit actief stal komen te staan, waar ze na 3 weken weer slechter is gaan lopen.
(In de hit loopt ze de gehele dag buiten op zand of op steen)
Nu heeft ze na 6 maanden nog steeds last van haar voeten. Op het harde loopt ze erg gevoelig, maar zodra ik de bak in ga of op het gras komt, loopt ze goed. Ik heb ook het idee dat het de ene dag beter dan de andere dag gaat.
Maar mevrouw staat nu erg kort, en ik moet nu echt op gaan passen dat ze niet te kort gaat staan. Ze hangt echt tegen te kort aan. Ze loopt dan ook eigenlijk voor een groot deel op haar zool, de wand is aan de voorkant rond af weggesleten.
Ik weet dan ook niet meer wat ik er mee moet.
Ik hoor zo veel verschillende verhalen van smeden, de een zegt meteen weer op een ijzer omdat haar hoeven en zool echt niet meer hard gaan woorden omdat dit al lang plaats had moeten vinden. en de ander zegt dat we het nog moeten volhouden en dat dit nog wel een jaar kan gaan duren.
Mijn voorkeur gaat zelf ook uit naar nog even volhouden, maar wil niet dat ze er enorm last van heeft.

Wat zijn jullie ervaringen hiermee? En hebben jullie nog speciale dingen gegeven of gedaan of het proces te versnellen?

super haff beppie, M1 :D
!!beppie the best thing on earth!!


Femke_Tweety

Berichten: 11971
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 17:54

De reden om de ijzers eraf te halen was: "Dit omdat ik geen rede zag om haar op ijzers te laten staan."

Nu is er ondertussen wel een reden. Duidelijk zat dan toch?

Mijn paard moet -helaas- ook permanent op ijzers. Haal ik hem er van af, dan loopt hij binnen de kortste keren kreupel. Zijn voeten slijten net te snel, of het groeit te langzaam. Overigens is dit met zowel vee-arts als hoefsmid besproken, en heb ik zelfs röntgenfoto's waarop zichtbaar is dat zijn zool te dun wordt. Zelfs als ik helemaal niet rij, en hij enkel in het land staat.
(Dit heb ik "getest" toen hij ruim een half jaar niet actief mocht lopen ivm blessures. Na een half jaar was de blessure over, maar liep hij nog steeds kreupel. Uit de rontgenfoto's bleek de zeer dunne zool)
Ondanks alle goeroes die zeggen dat IEDER paard zonder ijzers kan, zijn er helaas uitzonderingen. De mijne is er zo een, en de jouwe wellicht ook.
Toen de mijne weer ijzers onder kreeg, na overleg met smid en vee-arts, liep hij dezelfde dag weer lekker.

Ik zou het sneu vinden voor het paardje als je hem koste wat kost zonder ijzers laat staan, als hij met lekkerder loopt.

Zelf zie ik het liefst een paard zonder ijzers. Maar het welzijn staat altijd voorop, en doet een bepaald paard het -om wat voor reden dan ook- beter MET ijzers, dan is dat maar zo. Belang van het paard staat dan voorop.

sharon2013

Berichten: 806
Geregistreerd: 19-05-13

Re: Een ijzerloos dilemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 13:56

De eerste paar weken dat je haar van haar ijzers afgehaald heb, en ze gevoellig is gaan lopen, komt omdat ze waarscheinlijk een zachte hoef heeft gekregen door het ijzer en hier gewoon even weer aan moest wennen.

Daarna heb je haar in een hit actief stal gezet. In een hit actief stal (zeker met stenen en zand) slijten de hoeven heel hard. Dat is waarom ze op het harde niet goed loopt, maar op het zand/gras wel(dit voelt zachter aan, aan de hoeven)

Wat ik jou zou adviseren is haar eerst een paar weken op stal, met overdag paddock/land. Zodat haar hoeven wat meer rust krijgen en deze weer kunnen groeien. Als ze dan weer tegen het lange aan zit en bekapt moet worden, er ijzers onder laten zetten (rondom) en haar weer terug in de hit actief stal zetten. Haar hoeven slijten gewoon te hard zonder ijzers in de hit actief stal, waardoor je nu wel ijzers nodig heb om haar niet de pijn van te korte hoefjes te geven.

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 03:39

Ben eigenlijk eerst wel benieuwd naar foto's van (met name) de onderkant van de hoeven van je paard. Zo van alleen een verhaaltje kan ik niet echt opmaken waardoor je paard nu zo gevoelig loopt.

Misschien lijken hoefijzers op de korte termijn een goede oplossing, op de lange termijn brengen hoefijzers meer schade aan dan je lief is, ben je nog verder van huis. Dus zou sowieso geen hoefijzers er onder laten slaan.

Paddock paradise, training en opfok in Noord-Limburg www.ppdegangelt.nl
''Pak m'n hand maar''

AmyxDomino
Berichten: 162
Geregistreerd: 17-06-12

Re: Een ijzerloos dilemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 15:29

Mijn eerste reactie is 'hoefijzers' omdat je zelf zegt dat je paard er toch echt wel last van heeft en al een tijdje zonder ijzers loopt. Nou ben ik zelf geen expert wat betreft ijzers, dus nu ben ik eigenlijk ook wel benieuwd naar de schade die hoefijzers kunnen brengen. @Maartje1990 kun jij mij dat vertellen?
:)

Domino


DanaDeen
Berichten: 350
Geregistreerd: 25-01-12

Re: Een ijzerloos dilemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 15:33

Mijn eerste gedachte is nog meer geduld opbrengen, het heeft tijd nodig om de hoeven weer gezond en sterkt te laten zijn.

Ceriadwen

Berichten: 3186
Geregistreerd: 03-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 15:35

Hoe is het mogelijk dat het niet strafbaar is om een paard te laten lijden, en wel een half jaar lang omdat een eigenaar het idee heeft dat er geen ijzer onder mag.

het paard heeft pijn, geeft dit aan en er wordt niks aan gedaan. In mijn ogen is dat een schoolvoorbeeld van het onthouden van zorg.

Paardrijden is net als het spelen van een RPG, je hebt altijd wel XP

Be where you are; otherwise you will miss your life.

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Een ijzerloos dilemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 15:46

Omdat een hoefijzer wellicht alleen symptoombestrijding is.

Paddock paradise, training en opfok in Noord-Limburg www.ppdegangelt.nl
''Pak m'n hand maar''

Ceriadwen

Berichten: 3186
Geregistreerd: 03-02-10

Re: Een ijzerloos dilemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 15:48

Dus laat je jouw paard maar pijn lijden een half jaar lang? Schandalig en zoals ik al zei het zou strafbaar gesteld moeten worden, en volgens mij is het al strafbaar omdat je een levend wezen onder jouw zorg de zorg onthoud die deze kennelijk nodig heeft om pijnvrij te zijn. Dat is je plicht als eigenaar van een dier.

Paardrijden is net als het spelen van een RPG, je hebt altijd wel XP

Be where you are; otherwise you will miss your life.

DanaDeen
Berichten: 350
Geregistreerd: 25-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 15:49

Heb je een HS of een NB? Bij mijn paarden heeft bekappen door een NB-er al een wereld van verschil gemaakt.

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Een ijzerloos dilemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 17:18

Met een goede bekapping kan ze al heel snel verlichting hebben. En sommige paarden kunnen een gevoelige zool blijven hebben en hebben baat aan hoefschoenen.

Paddock paradise, training en opfok in Noord-Limburg www.ppdegangelt.nl
''Pak m'n hand maar''

Electra63

Berichten: 17819
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 19:58

Ceriadwen schreef:
Dus laat je jouw paard maar pijn lijden een half jaar lang? Schandalig en zoals ik al zei het zou strafbaar gesteld moeten worden, en volgens mij is het al strafbaar omdat je een levend wezen onder jouw zorg de zorg onthoud die deze kennelijk nodig heeft om pijnvrij te zijn. Dat is je plicht als eigenaar van een dier.


Hier sluit ik mij bij aan. Lijkt me niet zo moeilijk.
Paard 8 jaar met ijzers geen problemen, nu 6 maanden zonder ijzers, alleen maar problemen en pijn. Waarom zou je dan de ijzers eraf halen/laten? Ik kan mij alleen voorstellen, dat bekappen goedkoper is dan beslaan. Ik zou nooit zo lang blijven tobben.

DPTomboy

Berichten: 814
Geregistreerd: 13-01-13
Woonplaats: Heerenveen

Re: Een ijzerloos dilemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 20:08

Het is hele normaal dat je paard moet wennen aan het lopen op blote voeten.
Mijn paard heeft ongeveer even lang op ijzers gestaan als die van jou en moest ook behoorlijk wennen. Hij heeft eerst een half jaar gevoelig gelopen op het harde, daarna waren het de kiezels en andere vervelende steentjes die nog problemen gaven en nu heeft hij nergens meer last van.

Dat je paard op de zool loopt is niet zo erg, doordat die de grond nu raakt wordt hij samengeperst en harder (zelfde principe als bij eelt, dat komt pas als het in contact komt met veel materialen). Als ze nu zo kan blijven lopen wordt de zool vanzelf harder en minder gevoelig, heb je later alleen maar voordeel van! Loopt je paard ook op de straal? die moet ook nog wennen aan het dragen en sterker worden. (hij hoort een beetje te voelen als het rubber van een autoband).
De hoeven kunnen nu eerst behoorlijk hard slijten, ook dit wordt minder naar mate de hoeven wennen en harder worden. Even doorbijten en als ze te gevoelig loopt kan je kijken naar hoefschoenen voor de momenten dat er veel op harde ondergrond gelopen moet worden.

Heel veel succes!
Als ik jou was zou ik volhouden, het heeft bij mijn paardje super veel voordelen gebracht :)

fjordnina
Berichten: 8861
Geregistreerd: 14-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 20:09

Ik ben ook erg benieuwd naar foto's van de hoeven. Om de hoef kans te geven te herstellen zou ik kiezen voor een zoolverharder (bijv. Keralit of iets van Vettec). Dit is een product dat de zool en hoefwand van buitenaf harder maakt. Zo slijt het minder hard en krijgt de hoef de tijd om zichzelf te herstellen. Het hoefmechanisme kan in de tussentijd dan wel gaan werken zodat je op termijn een gezonde voet krijgt.

tamary

Berichten: 29151
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Een ijzerloos dilemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 20:13

Hier 1 gevoelige pony, maar daar helpt 1/2 kg hele haver (of spelt eventueel) per dag erg goed. Zonder gevoelig maar met stampt hij happy over vrijwel alle ondergronden.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Ceriadwen

Berichten: 3186
Geregistreerd: 03-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 20:22

Uit de gezondheid en welzijnswet voor dieren

Citaat:
Artikel 36

1.
Het is verboden om zonder redelijk doel of met overschrijding van hetgeen ter bereiking van zodanig doel toelaatbaar is, bij een dier pijn of letsel te veroorzaken dan wel de gezondheid of het welzijn van een dier te benadelen.

2.
Tot de in het eerste lid verboden gedragingen worden in ieder geval gerekend:
a. een dier arbeid doen verrichten, welke kennelijk zijn krachten te boven gaat of waartoe het uit hoofde van zijn toestand ongeschikt is;

b. een koe met overvolle uier vervoeren of op een markt of openbare verkoping ten verkoop houden;

c. bij de verlossing van een koe gebruik te maken van dierlijke trekkracht of van een niet door Onze Minister daarvoor toegelaten krachttoestel;

d. een hond als trekkracht gebruiken.


3.
Een ieder is verplicht hulpbehoevende dieren de nodige zorg te verlenen.




Artikel 37
Het is de houder van een dier verboden aan een dier de nodige verzorging te onthouden.

Op het moment dat je willens en wetens een paard pijn laat lijden omdat het dier zo nodig van de ijzers af moet vanwege een overtuiging die ergens opgedaan is ben je gewoon strafbaar.

Buiten het feit dat het moreel fout is

Paardrijden is net als het spelen van een RPG, je hebt altijd wel XP

Be where you are; otherwise you will miss your life.

Snollygoster

Berichten: 3834
Geregistreerd: 20-12-12
Woonplaats: België

Re: Een ijzerloos dilemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 20:26

En je hebt in al die jaren nooit een keer de ijzers afgehaald? Ik denk dat de hoeven van je paard het niet meer gewend zijn om bloot op harde ondergrond te lopen, en dan krijg je net problemen als dat te lang aanhoudt..
Daarom haal ik in de winter de ijzers van mijn paard altijd af.

Why change the past, when you can own this day?

DPTomboy

Berichten: 814
Geregistreerd: 13-01-13
Woonplaats: Heerenveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 20:37

Ceriadwen schreef:
Uit de gezondheid en welzijnswet voor dieren

Citaat:
Artikel 36

1.
Het is verboden om zonder redelijk doel of met overschrijding van hetgeen ter bereiking van zodanig doel toelaatbaar is, bij een dier pijn of letsel te veroorzaken dan wel de gezondheid of het welzijn van een dier te benadelen.

2.
Tot de in het eerste lid verboden gedragingen worden in ieder geval gerekend:
a. een dier arbeid doen verrichten, welke kennelijk zijn krachten te boven gaat of waartoe het uit hoofde van zijn toestand ongeschikt is;

b. een koe met overvolle uier vervoeren of op een markt of openbare verkoping ten verkoop houden;

c. bij de verlossing van een koe gebruik te maken van dierlijke trekkracht of van een niet door Onze Minister daarvoor toegelaten krachttoestel;

d. een hond als trekkracht gebruiken.


3.
Een ieder is verplicht hulpbehoevende dieren de nodige zorg te verlenen.




Artikel 37
Het is de houder van een dier verboden aan een dier de nodige verzorging te onthouden.

Op het moment dat je willens en wetens een paard pijn laat lijden omdat het dier zo nodig van de ijzers af moet vanwege een overtuiging die ergens opgedaan is ben je gewoon strafbaar.

Buiten het feit dat het moreel fout is


Onzin, paard heeft geen pijn als hij op het zand/land staat dus niks aan de hand.
Het paard zit in een overgangsperiode om de hoeven weer sterk en gezond te krijgen, en mocht het dan echt te erg worden kan ze altijd nog voor een ander alternatief kijken als rubber plakbeslag of een hoefschoen.
Er zijn toch ook nog steeds chronisch hoefbevangen pony's? die krijgen lang niet allemaal dagelijks pijnstilling en als ze die krijgen werkt hij nog niet de hele dag. Die paarden zouden dan allemaal afgemaakt moeten worden volgens de wet?
Het is maar net hoe je het wil lezen...

Sannessep

Berichten: 708
Geregistreerd: 22-10-08
Woonplaats: Ane

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 20:39

@ Ceriadwen: Ik heb een vraag voor je. Hoe denk je dat het paard in kwestie aan zere voeten komt? Wat is daar de oorzaak van?

Mijn pony heeft 10 jaar op ijzers gelopen (waarvan 2 jaar bij mij). Daarna heb ik eens duftig na zitten denken over waarom die dingen er eigenlijk onder zaten. Ik heb boeken gekocht, cursus gevolgd en er eens goed over nagedacht... heb ze weggelaten. Eerst liep ze wel gevoelig, maar in de berm ging het prima, goed veel beweging gegeven en goed voer. Nu loopt ze overal prima overheen. Het is maar net waar je je paardje aan laat wennen (bijv. een paard wat veel op de weide loopt zal nooit goed over de weg gaan open, omdat de hoeven ingesteld zijn op zachte bodem).

Het goed groeien van de hoeven hangt vooral samen met goed voeren (veel ruwvoer) en veel beweging.

Ceriadwen

Berichten: 3186
Geregistreerd: 03-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 20:43

DPTomboy schreef:
Onzin, paard heeft geen pijn als hij op het zand/land staat dus niks aan de hand.
Het paard zit in een overgangsperiode om de hoeven weer sterk en gezond te krijgen, en mocht het dan echt te erg worden kan ze altijd nog voor een ander alternatief kijken als rubber plakbeslag of een hoefschoen.
Er zijn toch ook nog steeds chronisch hoefbevangen pony's? die krijgen lang niet allemaal dagelijks pijnstilling en als ze die krijgen werkt hij nog niet de hele dag. Die paarden zouden dan allemaal afgemaakt moeten worden volgens de wet?
Het is maar net hoe je het wil lezen...

Het paard loopt niet goed, dus heeft het pijn en zorg nodig, die zorg wordt het paard onthouden door er niet een ijzer onder te slaan en zo het pijnlijke probleem van het paard met een simpele ingreep te verhelpen.

Het gevoelig laten lopen dient geen enkel doel en is niet voor het welzijn van het paard of de verbetering van het welzijn van het paard.

De vergelijking met hoefbevangen ponies is natuurlijk geen vergelijk, die zijn ziek en dat is dit paard niet. Een hoefbevangen ponie van zorg onthouden is ook strafbaar.

En die paarden hoeven geen van allen afgemaakt te worden, de moeten de zorg krijgen die ze nodig hebben

Paardrijden is net als het spelen van een RPG, je hebt altijd wel XP

Be where you are; otherwise you will miss your life.

Ceriadwen

Berichten: 3186
Geregistreerd: 03-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 20:46

Sannessep schreef:
@ Ceriadwen: Ik heb een vraag voor je. Hoe denk je dat het paard in kwestie aan zere voeten komt? Wat is daar de oorzaak van?

Mijn pony heeft 10 jaar op ijzers gelopen (waarvan 2 jaar bij mij). Daarna heb ik eens duftig na zitten denken over waarom die dingen er eigenlijk onder zaten. Ik heb boeken gekocht, cursus gevolgd en er eens goed over nagedacht... heb ze weggelaten. Eerst liep ze wel gevoelig, maar in de berm ging het prima, goed veel beweging gegeven en goed voer. Nu loopt ze overal prima overheen. Het is maar net waar je je paardje aan laat wennen (bijv. een paard wat veel op de weide loopt zal nooit goed over de weg gaan open, omdat de hoeven ingesteld zijn op zachte bodem).

Het goed groeien van de hoeven hangt vooral samen met goed voeren (veel ruwvoer) en veel beweging.

dat zegt TS in haar openingspost. De ijzers zijn eronder vandaan gehaald en sindsdien loopt het paard niet goed.

Het ene paard is het ander paard niet. Toen ik mijn paard van de ijzers af haalde heeft hij geen pas gevoelig gelopen. Dit paard kan dat blijkbaar niet, en dan moet je ervoor zorgen (dat is je plicht als eigenaar) dat hij pijnvrij door het leven kan dus die ijzers er weer onder.

Paardrijden is net als het spelen van een RPG, je hebt altijd wel XP

Be where you are; otherwise you will miss your life.

senna21

Berichten: 11810
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 20:47

TS, ik zou eens gaan overleggen met je smid en eventueel DA.
Weet je wat de oorzaak is van de gevoeligheid? (zool, hoefwand of andere oorzaak?)
Hoe is de ondergrond van de hit-actief verdeeld en heeft het paard er daar ook last?
Heeft het invloed op de training?
Dat maakt nogal uit voor de oplossing die past bij het probleem van je paard.
Veel wijsheid gewenst.

Books, minds and umbrella's only work when they are open.

DPTomboy

Berichten: 814
Geregistreerd: 13-01-13
Woonplaats: Heerenveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 20:50

Ceriadwen schreef:
DPTomboy schreef:
Onzin, paard heeft geen pijn als hij op het zand/land staat dus niks aan de hand.
Het paard zit in een overgangsperiode om de hoeven weer sterk en gezond te krijgen, en mocht het dan echt te erg worden kan ze altijd nog voor een ander alternatief kijken als rubber plakbeslag of een hoefschoen.
Er zijn toch ook nog steeds chronisch hoefbevangen pony's? die krijgen lang niet allemaal dagelijks pijnstilling en als ze die krijgen werkt hij nog niet de hele dag. Die paarden zouden dan allemaal afgemaakt moeten worden volgens de wet?
Het is maar net hoe je het wil lezen...

Het paard loopt niet goed, dus heeft het pijn en zorg nodig, die zorg wordt het paard onthouden door er niet een ijzer onder te slaan en zo het pijnlijke probleem van het paard met een simpele ingreep te verhelpen.

Het gevoelig laten lopen dient geen enkel doel en is niet voor het welzijn van het paard of de verbetering van het welzijn van het paard.

De vergelijking met hoefbevangen ponies is natuurlijk geen vergelijk, die zijn ziek en dat is dit paard niet. Een hoefbevangen ponie van zorg onthouden is ook strafbaar.

En die paarden hoeven geen van allen afgemaakt te worden, de moeten de zorg krijgen die ze nodig hebben


Het gevoelig laten lopen heeft zeker wel een doel, het is voor dit paard de mogelijkheid weer sterke en gezonde hoeven te krijgen. Die hoefijzers hebben de hoeven van dit paard zo aangetast dat deze nu een probleem hebben als de ijzers ontbreken. Om de hoeven weer gezond te krijgen moet het paard door dit stukje gevoeligheid heen om daarna een betere hoef te krijgen waardoor het welzijn van het paard vergroot wordt.

Aria_zz

Berichten: 5515
Geregistreerd: 01-08-08
Woonplaats: Oostenrijk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 20:53

Ik vind het nu te vroeg om er al terug ijzers onder te smijten. Wanneer wij zelf geen schoenen meer dragen, hebben voeten ook een lange periode nodig om aan te passen. Ik ben voor ijzerloos waar het kan, ijzers waar het moet.

Ts zou je voor buitenritten en rijden geen hoefschoenen gaan gebruiken? En wanneer je gedaan hebt haal je ze er af en kan je paard verder wennen aan ijzerloos.

Ik zou me niet teveel zorgen maken voor het opnieuw gevoelig lopen. Dit komt waarschijnlijk door de verandering naar hit actief stal, wat veel intensiever is voor de hoeven. Je paard heeft goed gelopen zonder ijzers, dit komt zeker terug goed nadat de hoeven zijn aangepast. Hou rekening met dat het winter is, niet de ideale omstandigheden voor hoeven. Als het deze zomer (of lente als het echt niet gaat) niet beter is, smijt je er weer ijzers onder, dat kan altijd nog.

--- Oh leave me to be Wild, so I can hunt the forest and chase your heart ---

# Yes I change, but my heart is still on the same place # أحب حصاني جدا. ***Hildar***

Ceriadwen

Berichten: 3186
Geregistreerd: 03-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 20:58

DPTomboy schreef:
Het gevoelig laten lopen heeft zeker wel een doel, het is voor dit paard de mogelijkheid weer sterke en gezonde hoeven te krijgen. Die hoefijzers hebben de hoeven van dit paard zo aangetast dat deze nu een probleem hebben als de ijzers ontbreken. Om de hoeven weer gezond te krijgen moet het paard door dit stukje gevoeligheid heen om daarna een betere hoef te krijgen waardoor het welzijn van het paard vergroot wordt.

Die sterke en gezonde hoeven had hij met het ijzer eronder want toen liep hij goed. Het welzijn van het paard wordt niet vergroot door het nu een half jaar pijn te laten lijden (welk welzijn overigens??)

Het paard is niet ziek, heeft nergens last van, er was dus geen noodzaak die ijzers eronder vandaan te halen en te houden toen bleek dat dit dier gevoelig liep.

Nogmaals, je onthoud het paard de nodige zorg en dat is strafbaar en als ik een aangifte doe van zo een feit en de OM maakt het aanhangig dan kan je gewoon gestraft worden zo simpel is het omdat het paard willens en wetens niet van zorg wordt voorzien die het nodig heeft namelijk een ijzer.

Paardrijden is net als het spelen van een RPG, je hebt altijd wel XP

Be where you are; otherwise you will miss your life.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GoogleAdsense en 38 bezoekers