Western op Horse Event 2014 - Wat willen jullie zien?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Anoniem

Western op Horse Event 2014 - Wat willen jullie zien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 12:43

De organisatie van het Horse Event is aan het kijken of ze het evenement in 2014 een [discipline] thema kunnen geven. Daarvoor is ze op zoek naar [discipline] clinics, acts, demo's, etc, etc. Ze heeft Bokt gevraagd eens te kijken waar jullie behoefte aan hebben.

Wat/wie zouden jullie willen zien op het Horse Event 2014? Eventueel iemand uit het buitenland?

Er is geen reiningbodem. Maar aangezien [discipline] veel meer is dan alleen de reining is het uiteraard de bedoeling dat de andere disciplines goed vertegenwoordigd worden.

Barst los! :)


Wranglerbutt

Berichten: 10369
Geregistreerd: 24-04-04
Woonplaats: Kamp'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 12:55

Een demo horsemanship/ trail/ western riding door een goede & nette ruiter, bv Peggy de Kraa of Alice Zijlstra +:)+
En dan niet de alleen de standaard trailhindernissen zoals hek en brugje, maar bv. een mooie jog-over serpentine of moeilijke lope-overs :~

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Berichten: 27951
Geregistreerd: 22-07-08
Woonplaats: Niet meer in Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 12:56

Allereerst:

*\o/* *\%/* *\o/*

Ik ga in het DAWRA-bestuur eens rondvragen.

Wij hebben sowieso al een achttal dat een westerndemo kan geven, maar we hebben afgelopen jaren voor ons DAWRA-weekend ook verscheidene clinics georganiseerd in samenwerking met trainers e.d. Daar zit ook vast wat leuk tussen. En ik ga ook even ideeën sprokkelen.

Heb jij een Arabisch volbloed (of minstens 50%) en rij je western? Word lid van de gezellige en sportieve DAWRA!

Nessa

Berichten: 8623
Geregistreerd: 20-05-08
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 12:58

super leuk! Misschien de future guys weer laten komen?
Geven ook altijd een leuke show.

Een pleasure 'wedstrijd'? Kun je denk ik ook mooi laten zien wat het inhoud.
Met een clinic vooraf? Hoe pleasure rijden, wat houd het in? En dan het laten zien
Laatst bijgewerkt door Nessa op 16-12-13 13:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Animals can't talk. If they say they can, they are lying!
♡ Aedyn ♡ 21 mei 2022

tennan
Berichten: 3100
Geregistreerd: 10-03-09
Woonplaats: Friesland

Re: Western op Horse Event 2014 - Wat willen jullie zien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 12:59

Als dit doorgaat kom ik ook *\o/*

Kieck <3

bella24

Berichten: 834
Geregistreerd: 17-11-04
Woonplaats: Soest

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 13:05

Wranglerbutt schreef:
Een demo horsemanship/ trail/ western riding door een goede & nette ruiter, bv Peggy de Kraa of Alice Zijlstra +:)+
En dan niet de alleen de standaard trailhindernissen zoals hek en brugje, maar bv. een mooie jog-over serpentine of moeilijke lope-overs :~


Sluit me hierbij aan :j Alice Zijlstra rijdt bovendien zelf met een 'niet-gebruikelijk-westernras' (welsh kruising, als ik het goed heb?) en is daardoor wellicht een mooi voorbeeld voor mensen die willen overstappen van Engels naar western.

Ik zou een grote westernshop dan ook wel een mooie toevoeging vinden :P maar dat was hier niet helemaal de vraag. :D
Laatst bijgewerkt door bella24 op 16-12-13 13:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 13:11

Voor een western-event, lijkt het mij het beste als er van enkele disciplines enkele topruiters worden benaderd. Dan bedoel ik dus nadrukkelijk niet de gemiddelde ruiter op zijn paard die wel een rondje kan doen of de gehele verzameling Nederlands Kampioenen waar je ongeveer over struikelt :D

Ook alsjeblieft geen demonstraties met sherrif-sterren en klapperpistolen etc. (zoals je helaas genoeg ziet)
Gewoon een serieuze demonstratie waar het rijtechnische aspect naar voren komt. Iets waarmee western aangemerkt kan worden als volwaardige sport en niet als het zoveelste cowboy-spel.

esje01

Berichten: 4892
Geregistreerd: 09-10-06
Woonplaats: op een uniek plekje in Brabant

Re: Western op Horse Event 2014 - Wat willen jullie zien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 13:17

In het begin van HE kwam Leo altijd demo's geven, hij had onder meer een demo waarbij hij liet zien hoe hij zijn paarden leerde om het kalf te volgen heb altijd enorm genoten van deze demo's. Hij zit inmiddels in Amerika, maar misschien zijn er wel mensen die ook op die manier een demo kunnen geven?

Daihyo

Berichten: 87994
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Western op Horse Event 2014 - Wat willen jullie zien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 13:24

In ieder geval lijken mij clinics of demo's van de verschillende disciplines van western heel interessant. Want volgens mij is lang niet bij iedereen bekend dat er meer is dan reining :))
En dan inderdaad wel de betere ruiters.

Misschien iets in de boktlounge over het passen van een westernzadel. Misschien western vs engels zadel?
Want hoeveel mensen zie je niet gewoon een westernzadel op hun paard gooien voor een buitenritje, zonder goede pad, of gewoon niet goed passend.

En iets met rassen en bouw van paarden, waarom de ene meer geschikt is voor een bepaalde discipline dan een ander.

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!

quarterH

Berichten: 6716
Geregistreerd: 23-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 13:28

Ik denk ook dat je je hier moet richten op de serieuze internationale topruiters, zeker als er budget voor is.
alleen, zullen velen van die geen demo's geven. dan eerder een soort van clinic.

als je iets met Reining wilt zal een goede bodem wel weer belangrijk zijn.
misschien bijvoorbeeld zoiets als de NRHA doet met 'ride a reiner'. mensen uit het publiek krijgen dan de kans eens op een goede reiner te zitten (dus GEEN lespaardje van de goedkope westernmanege om de hoek) om eens te ervaren hoe het echt is.

dit zou je met andere disciplines ook kunnen doen natuurlijk.

als je iemand zoekt voor een serieuze goede Reining demo en wellicht de optie om het 'ride a reiner' verder toe te lichten hoor ik het graag via PB. dan weet ik wel iets misschien.

100% Reiner

sallandval
Berichten: 6056
Geregistreerd: 21-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 13:55

Ik denk dat een goede internationale reiner uitnodigen een duur grapje wordt, aangezien een tijdelijke geschikte bodem aanleggen niet goedkoop is en de ruiters ook niet voor niets overkomen. Wel spectaculair natuurlijk. Persoonlijk denk ik dat de gemiddelde leek amper verschil ziet tussen een reining-demo van een internationale topper en één van een NL topper, dus je bent dan een boel geld aan het uitgeven voor die relatief zeer kleine groep mensen in NL die al echt iets weten van reining.

Ik denk dat het best goed is om het publiek te laten zien dat er meer is dan sliding stops en spins. Dus een judge die uitgebreid hardop een pleasure groep en trail groep wil jureren lijkt me ook wel mooi. Wat koeienwerk zou ook mooi zijn.

Maar willen jullie een echt western-thema of wat breder een 'Amerika' thema? In dat laatste geval kun je ook denken aan Amerikaanse gangenpaardenrassen, die groep zal ook blij zijn met de aandacht! Vergeet dan ook de NH-wereld niet. Zo spreek je ook een zo breed mogelijk bezoekerspubliek aan.

Verder zou ik persoonlijk wel blij worden van een AQHA hengstenshow waar eigenaren hun hengst kunnen aanprijzen.

En van heel veel westernkoopjes natuurlijk! Zadels en tuigage, maar ook round pens en Quads in de beurs-aanbieding graag :D

Tot slot misschien een zadelexpert die een slecht westernzadel wil ontleden met de nodige uitleg?

Citaat:
Be stubborn in goals but flexible in methods.

Anoniem

Re: Western op Horse Event 2014 - Wat willen jullie zien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 13:56

Eens peciale reiningbodem komt er niet, dus reining zal lastig worden. ;)

Molfre

Berichten: 2627
Geregistreerd: 24-07-12
Woonplaats: Aarhus

Re: Western op Horse Event 2014 - Wat willen jullie zien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 13:59

Ik zou het heel gaaf vinden om één demo te zien waar kort de verschillende disciplines aandacht in krijgen en waarin de verschillen duidelijk getoond worden, want voor de meeste western leken is western al snel koeienwerk en spinnen.
Dit bv. door om de beurt de disciplines voor te stellen en ze dan in een apart deel van de ring aan het werk te laten gaan terwijl de rest voorgesteld wordt etc. Is maar een idee. Speciale namen weet ik er natuurlijk niet bij :+

Merry of soul she sailed on a day,
over the sea to Skye.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101355
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 14:01

Wat een ontzettend gaaf idee!! :):)

Iets met cutting of cowsense lijkt mij erg gaaf! :j
Hierboven zijn al erg goeie suggesties gemaakt. :D


sallandval
Berichten: 6056
Geregistreerd: 21-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 14:02

Zijn er in NL ook barrel racers? Dat is ook een spectaculaire discipline waar je bezoekers mee kunt vermaken.

Citaat:
Be stubborn in goals but flexible in methods.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Berichten: 27951
Geregistreerd: 22-07-08
Woonplaats: Niet meer in Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 14:06

Molfre schreef:
Dit bv. door om de beurt de disciplines voor te stellen en ze dan in een apart deel van de ring aan het werk te laten gaan terwijl de rest voorgesteld wordt etc. Is maar een idee. Speciale namen weet ik er natuurlijk niet bij :+


Dat vind ik een héél goed idee. Moet je wel een klasse vol met allround ruiters/paarden hebben, maar die zijn wel te vinden denk ik.

Heb jij een Arabisch volbloed (of minstens 50%) en rij je western? Word lid van de gezellige en sportieve DAWRA!

Anoniem

Re: Western op Horse Event 2014 - Wat willen jullie zien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 14:13

Ik zou (als iemand die weinig/niks van western weet) het wel leuk vinden om een goede westernruiter op een dressuurpaard te zien, en een goede dressuurruiter op en westernpaard. (of eerst beiden op eigen paard en dan wisselen?) Zodat de verschillen én de overeenkomsten wat duidelijker worden :j

xDenies

Berichten: 13489
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 14:14

Veel mensen denken inderdaad dat western het crossen en slidings stops etc is. Dus wellicht handig om eens naar de 'rustigere' disciplines te kijken.

Uitleggen dat trail niet zo simpel is dan het lijkt, en waar men allemaal aan moet denken en naar moet kijken. En dat geld het zelfde voor pleasure.
Misschien een leuke speed trail? :)

Halter, horsemanship .. van alles :) Lijkt me wel een leuk iets.

S H I N E L I K E A S T A R
L U P A ⋆ ~ B O D H I ~ M E R A
HamsterScapingLittle Paws Pet Shop
voor al je producten voor HamsterScaping

Popstra
Berichten: 13610
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Western op Horse Event 2014 - Wat willen jullie zien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 14:27

Ik hoef in ieder geval géén Rieky Young of een Anky v Grunsven een demo zien geven daar....

Ik l*l niet met de wind mee nee...

tennan
Berichten: 3100
Geregistreerd: 10-03-09
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 14:31

Blijheid schreef:
Ik zou (als iemand die weinig/niks van western weet) het wel leuk vinden om een goede westernruiter op een dressuurpaard te zien, en een goede dressuurruiter op en westernpaard. (of eerst beiden op eigen paard en dan wisselen?) Zodat de verschillen én de overeenkomsten wat duidelijker worden :j



dit? http://www.youtube.com/watch?v=7ycY1S-BbwI

Kieck <3

Molfre

Berichten: 2627
Geregistreerd: 24-07-12
Woonplaats: Aarhus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 14:32

Het zou inderdaad leuker zijn om voor zo'n demo een selectie van verenigingen oid. te vragen. Mooie gelegenheid om die ook eens in het zonnetje te zetten!

Merry of soul she sailed on a day,
over the sea to Skye.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 14:39

Rianneuhh schreef:
Blijheid schreef:
Ik zou (als iemand die weinig/niks van western weet) het wel leuk vinden om een goede westernruiter op een dressuurpaard te zien, en een goede dressuurruiter op en westernpaard. (of eerst beiden op eigen paard en dan wisselen?) Zodat de verschillen én de overeenkomsten wat duidelijker worden :j



dit? http://www.youtube.com/watch?v=7ycY1S-BbwI


Zoiets, maar dan met uitleg erbij :j Ik zou de ruiters wel willen horen, wat zij zelf moeilijk vinden of wat juist meevalt.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 14:40

Ik begrijp dat er geen reiningbodem kan komen, maar ik zou de reining niet geheel overslaan. Je kan ook laten zien dat er een goede basis voor nodig is en nadrukkelijk uitleggen dat het niet alleen maar stoppen en spinnen is. Je kan juist veel vooroordelen wegnemen dat alles raggen en racen is en laten zien wat een goede reiningruiter als basis kan.

Dus een stukje verschillende disciplines met goede uitleg. Leuk als mensen kunnen rijden, maar het verhaaltje moet ook goed verteld worden. ( dat kan dus ook niet iedereen )

Wat QuarterH zegt is ook leuk. Laat mensen maar voelen. Maar wel echt mensen die nog geen westernervaring hebben.

Ik zelf vind barrelrace juist niet iets wat je moet laten zien. Ten eerste wordt het vrij weinig gedaan in Nederland, Het geeft een verkeerd beeld van western en mensen gaan thuis dit nadoen op een hele verkeerde manier.

Zadelpas gedeelte en goede uitleg daarbij zou ook mooi zijn, juist omdat veel engelse ruiters een zadelmarkt westernzadeltje erbij hebben voor buitenritten.
En wat iemand zegt over de verschillende rassen etc. Niet meteen de huis, tuin en keukenpony daar laten afkraken.

Evt een groot scherm waarop je wel goede stops en spins kan laten zien? Of verschillende rassen voorbij laat komen in de western.

Dressuur en western ruiter die omruilen is wel uitgekauwd. Daarnaast zie je steeds vaker dat de kwaliteit van dat soort demo's slecht is en heel rommelig. Je kan beter iets niet doen dan een verkeerd beeld geven.

quarterH

Berichten: 6716
Geregistreerd: 23-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 14:40

ik denk wel dat de kwaliteit erg belangrijk is.
volgens mij willen we daar dan wel laten zien dat we serieus genomen kunnen worden als westernruiters op wedstrijdniveau.
en dus daarom wel kijken naar goede ruiters die veel grotere shows rijden omdat dan in ieder geval het juiste voorbeeld wordt gegeven.

100% Reiner

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Western op Horse Event 2014 - Wat willen jullie zien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 14:47

O, bedenken me net aan de hand van een foto dat bij zadels iets over bitten ook handig is. Zoiets als beginnen op snaffle en dan pas naar de shank. Dat ook western ruiters beginnen bij de basis met 2 handen en niet teugels losgooien, shanks standaard zijn en op 1 hand. Minstens zo belangrijk als het zadel gedeelte.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 bezoekers

cron