blubber bakken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
swaatje

Berichten: 636
Geregistreerd: 27-04-09

blubber bakken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-12-13 11:46

Wie van jullie blijft ook stug doorrijden/ longeren tot het vriest?.
Dan heb ik het wel over mensen die enkel aangewezen zijn op een buitenbak..

Toch merk ik dat de bak bij ons erg glibberig is dit jaar.
Iemand die ervaring heeft met een bak te reviseren?

Hij is 13 jaar geleden aangelegd... altijd super snel droog. Nu de laatste twee jaar blijft water staan...

Tips zijn welkom!!!!

You can't always get what you want... you get what you need!!!


Minimus

Berichten: 1759
Geregistreerd: 10-08-10

Re: blubber bakken

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 12:03

Heb je er drainage onder liggen? Zo ja, misschien zitten de buizen iets verstopt door een teveel aan zand? Ik moet wel zeggen, dit jaar is het ook wel errug nat hoor! En als je lager ligt dan de rivier (dat is hier de Waal) dan zit je helemaal gebakken :p

Du blir løyst frå banda som bind deg
Du er løyst frå banda som batt deg

Mirranda

Berichten: 1717
Geregistreerd: 24-09-04
Woonplaats: Melissant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 12:06

Ik zou dus ook zeggen, drainage een keer doorspuiten.

Verder zou het ook kunnen doordat het een natter najaar is dan gewoonlijk, de grondwaterstand hoger is en als er dan maar een beetje regen valt het meteen weer een zootje is.

Ik merk dat hier ook heel sterk.

Grand Prix Haflinger Aragon GP+8 & SGW B +6 / Mara ZZZ +1 & Endurance Klasse II +4 / Almond (GGK Hengst) Z1 +7

fleurtjeuh
Berichten: 10309
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Re: blubber bakken

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 12:07

Hier ook alleen een buitenbak, en we gaan stug door met het trainen van de paarden. We kunnen niet zomaar een winterstop houden natuurlijkk :P

Love is Love

My current situation is not my final destination.

Equisync

Berichten: 5285
Geregistreerd: 22-05-09
Woonplaats: Zuid Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 12:08

Blubberbak ruiter meld zich xd
De bak bij ons op stal is vreselijk, niet gedraineerd en het zand is niet bepaald rijbak zand. Maargoed, eerst komt de stapmolen en dan n nieuwe bodem!
Ik probeer zoveel mogelijk op de droge stukken te rijden, en das niet makkelijk. Maar ben bang dat t veel stilstaan word deze winter omdat mijn paard erg gevoelig loopt op de bevroren bak..

Equisync. Sportmassage voor paarden. PB voor een afspraak of informatie.
Andor <3
You're perfectly perfect to me.

hielkebro

Berichten: 2042
Geregistreerd: 06-11-12
Woonplaats: zuid

Re: blubber bakken

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 12:17

Voor mij word het in de winter buitenritten op de fries,
bak is veel te nat, en de paarden staan er overdag ook in.
voeten in de gaten houden vanwege mok

Kerstmuts

Roquen

Berichten: 1603
Geregistreerd: 18-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 12:19

Waar mijn bijrijdpaard eerst stond reed ik door totdat het begon te vriezen/sneeuwen. We hadden een bak met bouwzand, na één regenbui veranderde de bak altijd in een soort van zwembad. Maar ik bleef stug doorrijden... Wanneer er sneeuw in lag, of de bodem bevroren was, dan ging ik 1x per week naar de binnenbak in de buurt. Als zelfs op de wegen de sneeuw bleef liggen dan was het rijden voorbij...

Nu ze van mij is en we verhuisd zijn hebben we dit jaar voor het eerst 2 binnenbakken tot onze beschikking. *\o/*

    20 years from now, you will be more disappointed by the things you didn't do than by the ones you did do.
    So throw off your bowlines, sale away from the safe harbour and catch the trade winds in your sails.

Nordsvensk

Berichten: 4166
Geregistreerd: 16-06-10
Woonplaats: Fryslân

Re: blubber bakken

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 20:12

Hier ook nog een blubberbak ruiter :D

Ook gewoon een bak van zand, zonder iets. Het went wel al dat water :+ En idd zoveel mogelijk op de droge stukken rijden...

Phιlιp Valιanт
мιa van 'т ѕaмвer -Verkocht

ingridxxs

Berichten: 256
Geregistreerd: 17-03-13
Woonplaats: Nieuw balinge

Re: blubber bakken

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 10:13

Bij ons is de bak ook hartstikke nat... en glad ;o ik longeerde me paard laatst en hij gleed een beetje uit. Ik pas nu toch wel op hoor.

Insta: @fjordfons_
Facebook: Fjord Fons
Classical dressage

jackyline

Berichten: 1411
Geregistreerd: 23-02-05
Woonplaats: oosterbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 10:17

:( yep blubberbakrijders melden zich -O- maar gaan ook gewoon door zolang het gaat

een paard! een paard! mijn koninkrijk voor een paard
Een bit is zo scherp en hard als de hand van de ruiter
Als je naar het verleden kijkt, sta je met je rug naar de toekomst

Joosiien
Berichten: 1941
Geregistreerd: 07-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 10:30

Hier hetzelfde. :Y) Ik heb al twee keer een hele winter niet getraind, omdat ik een gladde bak ook onverantwoord vind. Erg zonde van je training/conditie dus..
Nu rijd ik nog wel, maar wel voorzichtig. Galopperen durf ik vaak ook niet aan in een glibberige bak.
Terwijl we daar nou juist aan moeten werken. :P

Luniek

Berichten: 423
Geregistreerd: 26-06-10
Woonplaats: Hoogeveen

Re: blubber bakken

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 10:35

Hier nog een blubberbak ruiter. Ik heb zowel op les als bij mijn bijrijdpaard thuis alleen maar buitenbakken tot mijn beschikking. En ze zijn al weken drassig en nat :(
Ik probeer desondanks wel zoveel mogelijk door te trainen. Ook al gaat dat niet altijd even makkelijk. Mijn bijrijdpaard is een merrie die niet van nat houdt. :o Tijdens het rijden is ze alleen maar bezig met de ergste natte stukken zoveel mogelijk ontwijken en let ze veel minder op mij...

Een kat heeft 40 miljoen haren: 5 miljoen op de rug, 10 miljoen op de buik en 25 miljoen op je bankstel.

swaatje

Berichten: 636
Geregistreerd: 27-04-09

Re: blubber bakken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-12-13 13:23

Ah, ben niet de enige... gedeelde smart is dan toch weer halve smart... maar even goed smart! Haha. .

Ja, herken me in het stuk verantwoordelijk voelen. Vindt een blessure en mogelijke pijn van mn paard niet opwegen tegen die twee uurtjes rijden in de week.. maar helemaal niks doen vindt ie ook niet leuk dus je bevindt je dan al snel in zon wikkend en wegend dilemma... dat lees ik eigenlijk bij jullie allemaal wel terug... ;)

Iemand ervaring met het opknappen van een reeds bestaande bak?

Hij is ooit goed aangelegd met verschillende lagen e.d. en goed zand bovenop. Nu is er vanwege mijn zwangerschap en het niet rijden een behoorlijke groene laag planten en modder in de bak intstaan. Kwestie van zand erover? Of toch weer de boel uitgraven in zon geval? Ik denk ook dat met door de hoeveelheud modder de bak zo glad is geworden... toen er nog puur zand lag was het ondanks de natheid niet glad!

Hoor het graag wanneer iemand hier ervaring mee heeft!

You can't always get what you want... you get what you need!!!

MariaMaaike

Berichten: 1861
Geregistreerd: 22-07-11
Woonplaats: Helemaal bovenin

Re: blubber bakken

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 13:28

Ik probeer in de blubberbak ook te rijden zolang het gaat.
En anders gaan we over op buitenritten. :j

swaatje

Berichten: 636
Geregistreerd: 27-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-12-13 13:29

De bak is niet met buizen gedraineerd maar er is wel drainage aangebracht door het aanbrengen van verschillende lagen materiaal... ( zo is ons toen uitgelegd). Bedrijf geeft dit destijds gedaan en inderdaad onze bak is eigenlik alle jaren behoorlijk snel droog! En ja, we wonen bij valkenburg zuid limburg .. grondwater staat indd behoorlijk hoog, weet ook onze kelder ;)

You can't always get what you want... you get what you need!!!

Equisync

Berichten: 5285
Geregistreerd: 22-05-09
Woonplaats: Zuid Limburg

Re: blubber bakken

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 14:04

Hee wat leuk, dan woon je praktisch om de hoek!
Ik sta met mijn paard in Schin op Geul, en daar hebben we indd ook enorm veel last van de natheid. Mja, eerst stapmolen, dan nieuwe bodem ^^

Equisync. Sportmassage voor paarden. PB voor een afspraak of informatie.
Andor <3
You're perfectly perfect to me.

dirkjedirk

Berichten: 39
Geregistreerd: 13-12-13

Re: blubber bakken

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 14:31

Nog een blubberbakker! Wij gaan meestal op buitenritten, maar soms kan dat helaas niet. Wij gaan ook binnenkort renoveren gelukkig.


Karlee

Berichten: 103
Geregistreerd: 27-08-13

Re: blubber bakken

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 14:42

Wij hadden ook laatst opeens last van water dat bleef staan, na een zoektocht bleek dat van een hoger naastliggend weiland te komen. Oplossing: geulen om de bak heen graven richting de sloot. Voor de rest wordt de bak minimaal 1x per week gesleept, wanneer het kouder wordt nog vaker.

Dus gewoon heel de winter door buiten rijden, totdat de bak echt bevroren is :)

AmyxDomino
Berichten: 162
Geregistreerd: 17-06-12

Re: blubber bakken

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 15:16

De zoveelste blubberbak ruiter meldt zich! Tsja, ik blijf meestal gewoon doorrijden.. Niet altijd met evenveel plezier :) (denk aan bevroren handen) maar mijn verzorgpaard staat 24/7 buiten in een paddock, dus die is wel wat gewend. Drie jaar geleden een nieuwe bodem gekregen en die doet het goed. Maar een goede drainage is net zo belangrijk! Succes ;)

Domino

pukkiej14
Berichten: 31
Geregistreerd: 02-02-11

Re: blubber bakken

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 15:24

Ja ook ik meld me!
Mijn paard is echt allergisch voor natte voeten en ik rij daarom in de herfst/winter eigenlijk alleen om de conditie en de spieren een beetje in stand te houden! Flink trainen doe ik wel weer als het lente wordt! Wat bij ons erg helpt is om de bak na het rijden glad te slepen! Dan heb je geen last van water wat in de hoef afdrukken blijft staan. Dus niet zeuren, alles onder de modder en pas stoppen als het gaat vriezen! En als het dan echt flink vriest las ik toch een winterstop in... Liever wat minder rijden als kapotte pezen en spieren.

I will ride, I will fly. Chase the wind and touch the sky

Finesse

Berichten: 533
Geregistreerd: 12-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 15:34

Citaat:
Iemand ervaring met het opknappen van een reeds bestaande bak?

Hij is ooit goed aangelegd met verschillende lagen e.d. en goed zand bovenop. Nu is er vanwege mijn zwangerschap en het niet rijden een behoorlijke groene laag planten en modder in de bak intstaan. Kwestie van zand erover? Of toch weer de boel uitgraven in zon geval? Ik denk ook dat met door de hoeveelheud modder de bak zo glad is geworden... toen er nog puur zand lag was het ondanks de natheid niet glad!

Hoor het graag wanneer iemand hier ervaring mee heeft!


En anders ik wel! :j Hier ook blubberbak ruiter. Gelukkig is de bodem wel goed en niet zuigend, dus behalve dat de zandklodders je om de oren vliegen is het prima te doen. Maarja, het comfort wil ook wat, en voor paardlief ook niet altijd even leuk dat haar lieve snoetje zo nu en dan wordt belaagd door de spetters (komt de nageeflijkheid ook niet echt ten goede). Ik wil zeker gaan sparen voor een renovatie… maar hoe aan te pakken? Ik dacht zelf misschien aan ophogen, zodat de bakbodem het hoogste punt is tov het omliggende land. Iemand ervaring mee?

Laten uitgraven durf ik eigenlijk niet aan, er ligt wat bouwpuin onder en dat wil je niet boven hebben :Y) Bak is ooit voor de helft gedraineerd maar dat is niet meer te merken en over het puin ligt wegendoek met daarover een laag zand. Ook onze bak is ongeveer 13 jaar oud.

Chezshir77
Berichten: 2607
Geregistreerd: 22-06-10

Re: blubber bakken

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 17:30

Hier is de bak (bij een koeienboer notabene) echt super! Er ligt drainage onder, en er zitten tapijtsnippers door. Is gewoon bijna altijd te rijden! betere bak dan op de manege met agterbergbodem-bak waar ik eerst stond.

swaatje

Berichten: 636
Geregistreerd: 27-04-09

Re: blubber bakken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-12-13 23:43

Ai, nee bouwpuin wil je niet omhoog galen indd... vaak zitten daar ook glas scherven e.d. in...

He wat leuk, eemes oet sjin op geul! :)
Ja, zal ook echt door grondwater komen maar denkt dat de bak gewoon weer een opknapbeurt nodig heeft!

Er is een geultje om de bak. En tussen het hoger liggende erf naar de bak is een gootje met rooster geplaatst. Dit komt uit in het weiland naast de bak.

Ik denk dat we jn het voorjaar de boel eens goed gaan schoonmaken. Echt alle poepjes eruit. Al het hooi ( de paardjes staan overdag nu in de bak) eruit, en ik denk ook een paar kruiwagens modder eruit... daarna een vrachtje nieuwe zand erop...

Iemand ervaring hiermee voor een bak van 20 bij 45? Wat zullen de kosten hiervan zijn?

You can't always get what you want... you get what you need!!!

newt

Berichten: 2043
Geregistreerd: 09-02-04
Woonplaats: Rechts van Drachten

Re: blubber bakken

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 23:48

Hier ook een blubberbak ruiter, met luxe van binnenmanege op half uur afstand.

Ik blijf ook trainen in de drek, al merk ik dat het inderdaad nu erg glibberig is en ik dan alleen longeer en niet rijd. Heb dan ook nog eens prinsesjes die geen natte voeten willen. Dus ga 2 a 3xpw naar mijn vereniging om goed te kunnen trainen.

Wij hebben al een deel van ons nieuwe bodem bij elkaar.
En er zal dan hopelijk in 2014 een all weather tuft boden geplaatst worden.
We zijn ook naar het rijken voor een rubberbodem, maar weten niet of deze ook een milieu vriendelijkheids certificaat heeft wat all weather wel heeft.

Lovethokkaa
Berichten: 338
Geregistreerd: 30-11-13
Woonplaats: brabant

Re: blubber bakken

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 16:32

Staat er een boom in de buurt van de blubberbak? Het kan ook zijn dat er namelijk te veel bladeren onder het zand liggen die het water vast houden.. Maar dat zal het waarschijnlijk niet zijn, anders wast je allang op gevallen .. :j

¡GEZOCHT! Neongreen bandages pony (liefst eskadron) & babyroze bandages pony
♥ Thokkadís


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 48 bezoekers