Brede haflinger; welke deken?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Alexx

Berichten: 6048
Geregistreerd: 29-02-04

Brede haflinger; welke deken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-13 18:38

Ik heb mijn merrie een paar weken geleden geschoren en nu heeft ze helaas toch behoorlijke schuurplekken op haar borst. Nou vind ik ook dat haar dekens tamelijk strak zitten bij haar borst dus ik ben nu op zoek naar een nieuwe deken.
Het probleem is dat ze bij haar schouders behoorlijk breed is, maar niet heel lang. Maat 175 is goed qua lengte maar te strak bij de schouders, en maat 185 is duidelijk te groot.
Ik kan me zo voorstellen dat er meer haflingereigenaren met dit probleem kampen en ik wil heel graag weten of jullie een merk of type hebben gevonden dat het probleem oplost.

Ik weet dat er een seizoensvragen forum is, maar ik denk hier toch meer kans te maken op succes aangezien het hier specifiek over Haflingers gaat. Excuses als ik dit toch verkeerd heb ingeschat.

michxsimone
Berichten: 62
Geregistreerd: 10-02-13

Re: Brede haflinger; welke deken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 18:40


Anoniem

Re: Brede haflinger; welke deken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 18:43

Zo'n borstbeschermer gaat je niet helpen. Zelf heb ik mijn dekens iets aan de grote kant, dat is niet erg als je een type neemt dat hooggesloten is. Dan kan het niet achter de schoft zakken. Die van Bridleway hebben een mooie pasvorm. (Equimatch) (Mijn brede haflinger van 1.47 draagt maatje 195)

Samouray

Berichten: 88
Geregistreerd: 16-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 18:45

Ben ook wel benieuwd naar de reacties. Ik heb ook al vanalles geprobeerd, en tot nu toe bevallen Weatherbeeta's het beste. Maar is nog niet heel ruim op de boeg.

Alexx

Berichten: 6048
Geregistreerd: 29-02-04

Re: Brede haflinger; welke deken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-13 18:50

Dank je michxsimone maar inderdaad, een borstbeschermer is niet de oplossing want het zit daar te strak ;)
Ik ga eens kijken naar de Bridleway Brigitte ;)
Samouray; is jouw weaterbeeta deken wel in de 'normale' maat of een maat groter? De maat groter zakt namelijk bij mijn haflinger hangt namelijk een heel stuk over haar achterwerk.

leanneXXnona
Berichten: 937
Geregistreerd: 13-05-09
Woonplaats: uithuizen

Re: Brede haflinger; welke deken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 18:55

Ik heb een harry's horse deken. Ik weet het type niet maar deze ligt perfect. De andere van harry's horse krijgt ze ook plekken van..

Equisync

Berichten: 5285
Geregistreerd: 22-05-09
Woonplaats: Zuid Limburg

Re: Brede haflinger; welke deken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 18:56

Ik heb geluk dat mijn Haf vrij slank is van alle kanten(sporttype), maar ik heb er nu ook een Weatherbeeta op liggen, die vind ik persoonlijk erg fijn, tot nu toe nog geen schuurplekken oid.
Weet niet welk model het is, zat bij het paard :+

Samouray

Berichten: 88
Geregistreerd: 16-05-06

Re: Brede haflinger; welke deken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 19:00

Ik heb van Weatherbeeta gewoon zijn eigen maat, 175 cm. Bij alle andere die ik heb geprobeerd moest idd een maat groter en dan werd de ruglengte een probleem.

Alexx

Berichten: 6048
Geregistreerd: 29-02-04

Re: Brede haflinger; welke deken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-13 19:05

oke en weet je toevallig het type? Ik heb de orico gehad voor mijn paard, maar daarvan herinner ik me niet dat die ruim zat bij de schouders.

_Patriciaa

Berichten: 4415
Geregistreerd: 25-05-08

Re: Brede haflinger; welke deken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 19:07

Ik heb verschillende dekens, harry's horse en nika.. De Harry's Horse wijkt nog wel wat, bij hele erge regen regent het dus ook in :\
Nu heb ik sinds dit jaar twee nika dekens, die sluiten wel erg mooi aan, schuren niet bij de manen en sluiten mooi aan op haar borst.. Misschien is dit iets om een keer te proberen?

Hanna98

Berichten: 476
Geregistreerd: 07-09-12
Woonplaats: Utrecht

Re: Brede haflinger; welke deken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 19:11


Flowq

Berichten: 2798
Geregistreerd: 12-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 19:14

De bucas big neck. Die ligt op mijn haf perfect. En die heeft hele brede schouders en maat 190. Verder heb ik met regendekens altijd dekens die je heel ruim kunt verstellen aan de voorkant. Ik zal ze even opzoeken. Van nika horseproducts zijn de dekens ook breed.

Edit: ik bedoel dus dekens met een voorkant als deze
http://www.bokt.nl/markt/ad/62147/secto ... ages-62147
Laatst bijgewerkt door Flowq op 15-12-13 19:17, in het totaal 1 keer bewerkt

little_king

Berichten: 4091
Geregistreerd: 29-07-11
Woonplaats: the middle of nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 19:14

Ik vind de epplejeck dekens ook vrij breed vallen.

Mijn tinker staat zonder deken, alleen even na het rijden.
Hij is 145 groot maar enorm breed en ik leg hem dan een deken op van 195.
En ondanks dat hij kort van lijf is valt de lengte ook echt mee :)

Peelie

Berichten: 13415
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 19:24

De Harry's horse Thor heeft een heel fijne pasvorm en.heb ik 2 seisoenen op gehad, toen was hij stuk.

Nu heb ik een Global 1200 den. Een zeer fijne deken die nu al aan zijn 3e seisoen bezig is. Die begind nu langzaam aan op te raken. Dit zal het laatste seisoen zijn. Ook deze deken heeft een heel fijne pasvorm ondanks dat hij geen loopsplitten heeft schuurt hij helemaal niet op de schouders.

Samouray

Berichten: 88
Geregistreerd: 16-05-06

Re: Brede haflinger; welke deken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 19:31

@Alexx model Freestyle, met loopsplitten

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Brede haflinger; welke deken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 11:21

De enige die bij mijn haf geen schuurplekken oplevert is de deken van het huismerk van Drunens Ruiterhuis.
Zelfs van Amigo kreeg hij plekken.
De Big neck hoor ik ook goede verhalen over. Maar omdat die van DR bij de mijne goed zitten heb ik ze nooit geprobeerd.

PanamaD

Berichten: 5647
Geregistreerd: 06-03-11

Re: Brede haflinger; welke deken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 11:24

Harry's horse valt bij mijn paard vrij groot van voren. Soms zelfs iets te waardoor er water naar binnen komt maar ze vrij fors van voren...

wouke
Berichten: 408
Geregistreerd: 21-05-09
Woonplaats: achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 11:49

Ik heb een burcas Turnout light voor mijn haf.
Ik heb maat 195 ze is 1.45m dit is de enigste deken wie mooi blijft liggen en niet verschuift.
Ze heeft een brede nek en schouders, deze deken ligt iets hoger zodat ze makkelijk kunnen eten zodat het niet knelt al ze naar beneden gaan.

Alexx

Berichten: 6048
Geregistreerd: 29-02-04

Re: Brede haflinger; welke deken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-13 12:34

Amigo is voor mijn haflinger echt veel te smal van voren, die zit dan ook echt halverwege haar manenkam.
Ook de Harry's Horse onderdeken die ik dit seizoen heb gekocht is te klein van voor. Ze is echt een tankje.
De dekenverlenger ga ik denk ik eerst maar eens proberen. Kijken of dat werkt, want een nieuwe deken is niet bepaald goedkoop ;) Dank jullie wel in ieder geval!

Spenk
Berichten: 21768
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Brede haflinger; welke deken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 12:34

De amigo XL voor extreem brede paarden?

Def

Berichten: 5463
Geregistreerd: 15-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 12:36

Hier zitten de dekens van rambo en rhino goed maat 6.0. Is zo'n beetje maat 183.
Die kan je ook nog in quarter edition of big neck kopen.
Niet goedkoop, maar ik haal ze altijd tweedehands.
Nooit schuurplekken, zit als gegoten en lekt absoluut niet door met regen.

Marije_jiplover

Berichten: 25317
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Brede haflinger; welke deken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 12:39

Ik zweer bij mijn haflinger bij de Rambo dekens met V front closure system.

Dekens met rechte voorsluiting wringen allemaal bij hem, maar deze dekens (ik heb de Rambo Original en de Rambo Wug) liggen echt heel mooi en heb nog geen schuurplek gezien, ondanks dat hij al 4 winters lang 24/7 buiten staat en ook een maand of 6 per jaar onder een deken staat.

Marall

Berichten: 724
Geregistreerd: 21-11-09
Woonplaats: TEXEL

Re: Brede haflinger; welke deken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 12:51

Onze brede Tinker heeft een pfiff deken op ligt echt perfekt. Heel mooi bij de borst en schoft. Sluit goed aan. En bij de billen zit hij ook mooi. Dit door de figuur naden die er in zijn verwerkt. Mijn vader heeft 4friezen en die heeft ook alleen nog maar pfiff dekens. Je kunt ze bestellen bij www.macrovet.nl

melody93

Berichten: 892
Geregistreerd: 28-07-08
Woonplaats: Lelystad

Re: Brede haflinger; welke deken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 15:01

Hier ook de harry' s horse thor en verder alleen maar dekens van Nika (nikahorseproducts.nl geloof ik), goed betaalbaar en een goede pasvorm, bij mij gaan ze al jaren mee. Zelf ook een haflinger met een brede borst (maar wel maat 195 van winterdekens, en 185 van dunne dekens als fleece en katoen)

laran

Berichten: 702
Geregistreerd: 16-04-08
Woonplaats: Lellens

Re: Brede haflinger; welke deken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 18:40

Bucas heeft speciale dekens voor brede paarden, hoor er erg goede verhalen over :)
De dekens van de EJ vind ik persoonlijk echte rommel had de deken nog geen dag op of er zaten al scheuren in, met de Bucas heb ik nooit problemen geen scheuren/schuurplekken.