Kun je alleen de billen en achterbenen scheren?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Wispeltuur
Berichten: 1599
Geregistreerd: 06-09-09
Woonplaats: Helmond

Kun je alleen de billen en achterbenen scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-12-13 19:55

Mijn mini shet heeft al een lange lange tijd last van chronische diarree maar nog altijd hebben we hier geen oplossing of oorzaak voor gevonden.

Nu is het eigenlijk altijd wel redelijk te doen, hij is vuil maar door zijn dikke wintervacht raakt het de huid niet en het droogt mooi op. Maar de laatste tijd heeft hij echt non stop diarree, het houd echt niet op.. We zijn nu dus zo ver dat volgens mij wel door de vacht heen komt en het droogt gewoon niet meer op. Zijn benen en billen zijn dus de hele dag bedekt met een dikke laag vochtige/natte diarree.

Ik begin mij echt zorgen te maken over zijn huid.. buiten dat de poep natuurlijk zuur is en een aanslag is op zijn huid is het dus ook constant vochtig straks krijgt hij rainrot of weet ik veel wat. Het ergste is nog dat ik het moeilijk in de gaten kan houden door al het vuil haar. Daarbij gaat het straks nog flink vriezen en ik wil niet weten wat dat voor uitwerking heeft..

Ik kan het niet dagelijks goed genoeg wassen om het schoon te houden, we hebben geen warm water en ik ben afhankelijk van een waterkoker en spons.

Nu was ik dus aan het denken voor een manier om het wel schoon te kunnen houden en in te kunnen smeren, ik bedacht mij dus om de plekken waar het vuil word dan maar helemaal kaal te scheren. Het zou dan gaan om de binnenkant van de billen en de hele benen en een stukje richting de koker/buik. Is dit haalbaar zonder dat hij een deken op krijgt? Ik kan hem ook wel helemaal kaal doen maar ik heb hem toch liever in zijn eigen vachtje.

Ik hoop dat jullie weten of dit gaat of niet want ik zit met mijn handen in het haar..


Ik ben niet op zoek naar tips of ideeën over waar zijn diarree vandaan komt of wat zou kunnen werken. Er zijn al 5 dierenartsen bij geweest en we hebben al veel geprobeerd daarbij zijn we nu weer bezig iets anders te proberen. Mocht je denken wel het ei van Columbus te hebben dan graag via PB


opisop_shop

Berichten: 15057
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Re: Kun je alleen de billen en achterbenen scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 19:57

lijkt me dat je dat grotendeels wel kunt scheren, weet niet precies hoeveel je dan weghaalt, maar lijkt me niet direct een plek waar ze het koud door krijgen?
Zou je het anders met een tondeuze op korte stand kunnen doen zodat hij niet helemaal bloot is daar?

~ When life gives you mountains, put on your boots and hike ~

Vjestagirl

Berichten: 26629
Geregistreerd: 11-08-06

Re: Kun je alleen de billen en achterbenen scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 20:00

Een paard wat in de regen of wind staat zal zijn kont in de wind draaien, dus ik weet niet of je dit kunt doen zonder hem een hele koude kont te bezorgen...

Als atheïsme een religie is, dan is geen postzegels verzamelen een hobby.

KingYasFenn
Berichten: 1430
Geregistreerd: 10-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 20:00

tuurlijk kun je alleen dat scheren
zou wel kijken of je een beetje een overloop hebt, en niet te kort scheert. (niet 3mm maar misschien 1cm)
is een stuk hygiënischer in iedergeval
dus als ik pony was, had ik liever blote bibsen dan viezigheid ;)

Wispeltuur
Berichten: 1599
Geregistreerd: 06-09-09
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-12-13 20:10

Dank voor de snelle reacties!

Het gaat vooral om de achterkant en binnenkant van de benen, dan bij zijn billen nog een heel klein stukje, misschien een cm verder dan wat door zijn staart word bedekt. Voor de mooi wilde ik de beentjes maar helemaal scheren, niet de buitenkant/bovenkant van de billen ook het deel wat van billen overloopt naar been wil ik harig laten. Snappen we het nog, ik ben geen kei in de anatomie van het paard :')

Hij heeft overigens wel altijd een schuilstal en staat voor een groot deel wel uit de wind. Over de helft van de paddock staat de stal en met dit vieze weer staan ze daar ook het liefste onder het afdak.

Mij is altijd verteld dat je een paard alleen bijna kaal kan scheren? Maar dit is dus hele foute informatie? Ik wil het overigens wel laten doen, ik heb zelf geen scheerapparaat en ben ik er ook niet heel erg handig mee :o

Wispeltuur
Berichten: 1599
Geregistreerd: 06-09-09
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-12-13 20:12

KingYasFenn schreef:
dus als ik pony was, had ik liever blote bibsen dan viezigheid ;)


Dat was inderdaad mijn gedachten :D

cissy

Berichten: 19799
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 20:14

Je hoeft een paard echt niet altijd helemaal kaal te scheren hoor, er zijn zat patronen die alleen de hals en buik doen of andere leuke patroontjes :)
Jouw plan van scheren zou prima moeten werken en 1 voordeel: het groeit vanzelf weer aan! :)

Trailerladen en grondwerk les http://www.horse-assist.nl

Sim
Berichten: 31480
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 20:59

Het kan, maar denk je niet dat het haar meer bescherming geeft dan dat je m daarachter scheert? Dan kan de diarree juist meer op de huid terecht komen dan wanneer er een dikke laag haar tussen zit. Mijn tip:Was de kont en binnenkant benen zo schoon mogelijk en spuit er dan een flinke hoeveelheid equishine (babyolie kan ook) op. Dat zorgt er voor dat er een soort filmpje op de haren komt waardoor de viezigheid er langs af glijdt. Wat eventueel toch aan blijft zitten kun je er dan makkelijker vanaf halen. Dit schoonmaken en equishine spuiten moet je wel regelmatig herhalen.

Zinzi_jewel

Berichten: 8693
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: Kun je alleen de billen en achterbenen scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 21:04

Ik denk dat je prima billen en benen kunt scheren.
Idd een klein stukje meer scheren als de staart bedekt.
Kun je het makkelijk schoonhouden ook.
Zal je pony erg waarderen..
Heb onze pony van de week ook moeten scheren.
Pb maar als je iemand nodig hebt die je pony komt scheren ;-)

Chasing Dreams ...

timokyana

Berichten: 14317
Geregistreerd: 29-05-06
Woonplaats: klein durpke in NL, paardjes in belgenland.

Re: Kun je alleen de billen en achterbenen scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 21:08

Ik heb een soortgelijk probleem maar dan urine.mijn dierenarts adviseerde om een deel van de billen en benen te scheren. Het voordeel weegt in jou geval wel op tegen het nadeel.
Sterkte! Is geen pretje dagelijks te wassen, weer er alles van.

PoucyWouce

Berichten: 588
Geregistreerd: 19-06-08
Woonplaats: Kingswood

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 21:10

Misschien een vreemde vergelijking, maar ze scheren bij schapen ook het achterwerk om dat schoon te houden.

PS hoe komt het dat hij zo'n diarree heeft?

Mlt94

Berichten: 367
Geregistreerd: 30-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 21:10

Kan zeker hoor, mijn shet heeft bijna precies hetzelfde ze laat dr plas lopen en zo komt het inderdaad op de benen. Ik laat dr achterbenen in de winter ook meestal scheren en heb hier geen problemen mee gehad.

pillow
Berichten: 7727
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 21:11

Je kunt ook met het haar mee scheren, dan blijft er nog wat op zitten.

Faja V. Modim M. Franzi V. Vento x Max

pillow
Berichten: 7727
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 21:12

PoucyWouce schreef:
Misschien een vreemde vergelijking, maar ze scheren bij schapen ook het achterwerk om dat schoon te houden.

PS hoe komt het dat hij zo'n diarree heeft?
Er staat duidelijk dat dat een raadsel is

Faja V. Modim M. Franzi V. Vento x Max

Wispeltuur
Berichten: 1599
Geregistreerd: 06-09-09
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-12-13 21:12

cissy schreef:
Je hoeft een paard echt niet altijd helemaal kaal te scheren hoor, er zijn zat patronen die alleen de hals en buik doen of andere leuke patroontjes :)
Jouw plan van scheren zou prima moeten werken en 1 voordeel: het groeit vanzelf weer aan! :)


Ik heb mezelf niet helemaal goed verwoord met kaal scheren, ik bedoelde eigenlijk dat je de vacht langer kan laten ipv bijna kaal :)

aerdenhout1

Berichten: 15891
Geregistreerd: 24-02-06
Woonplaats: Velsen noord

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 21:13

Scheer met de haren mee i.p.v tegen de haren in, dat word natuurlijk minder mooi, maar is wel effectief.

wie zijn buisje lapt met leugens
vind, al lapt hij dag en nacht
toch altijd weer nieuwe gaatjes
daar waar hij niet had verwacht

Wispeltuur
Berichten: 1599
Geregistreerd: 06-09-09
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-12-13 21:16

_Sim_ schreef:
Het kan, maar denk je niet dat het haar meer bescherming geeft dan dat je m daarachter scheert? Dan kan de diarree juist meer op de huid terecht komen dan wanneer er een dikke laag haar tussen zit. Mijn tip:Was de kont en binnenkant benen zo schoon mogelijk en spuit er dan een flinke hoeveelheid equishine (babyolie kan ook) op. Dat zorgt er voor dat er een soort filmpje op de haren komt waardoor de viezigheid er langs af glijdt. Wat eventueel toch aan blijft zitten kun je er dan makkelijker vanaf halen. Dit schoonmaken en equishine spuiten moet je wel regelmatig herhalen.


Wat je zegt is heel waar, het haar beschermd de huid of dat zou het moeten doen. Dit is ook altijd goed gegaan maar doordat het niet meer droogt is de huid nu ook gewoon nat..daarom dat ik nu over het scheren denk.

Het probleem is dat het telkens zo vies word dat ik het met een spons niet genoeg schoon krijg en de haren in kan smeren spuiten met een antiklit. Zijn staart houd ik bij met flinke hoeveelheden cowboy magic maar het heeft geen nut, er blijft niets van het staartje over :(

Sim
Berichten: 31480
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Gelderland

Re: Kun je alleen de billen en achterbenen scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 21:18

Staart in een vlecht doen en dan een lange kous over de vlecht doen. Houd je de staart uit de klit en schoon.

Wispeltuur
Berichten: 1599
Geregistreerd: 06-09-09
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-12-13 21:22

Tja het is een raadsel waar het van komt, we hopen hier nog een keer achter te gaan komen. We gaan nog wat proberen en als dit niet werkt zullen we toch eens over de kliniek moeten gaan denken..

Hartelijk dank voor de reacties ik ga hem nu zeker laten scheren! Zal voor zowel hem als mij een opluchting zijn :)

Wispeltuur
Berichten: 1599
Geregistreerd: 06-09-09
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-12-13 21:24

_Sim_ schreef:
Staart in een vlecht doen en dan een lange kous over de vlecht doen. Houd je de staart uit de klit en schoon.


Ik ben bang dat dat niet werkt.. sorry voor het woord gebruik maar het spuit er letterlijk uit bij mijn pony en dan tegen zijn staart.. de sok zal waarschijnlijk doorweekt raken en dan is de staart alsnog vuil.

Ik ben nu aan t kijken voor een staartzak die aan de kant van de billen waterdicht is zodat we misschien ooit weer een mooi staartje krijgen.

Wel bedankt voor t meedenken!

Wispeltuur
Berichten: 1599
Geregistreerd: 06-09-09
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-12-13 21:25

Melati_vS schreef:
Kan zeker hoor, mijn shet heeft bijna precies hetzelfde ze laat dr plas lopen en zo komt het inderdaad op de benen. Ik laat dr achterbenen in de winter ook meestal scheren en heb hier geen problemen mee gehad.


Scheer jij het helemaal kort of laat je wat lengte aan t haar zitten?

opisop_shop

Berichten: 15057
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Re: Kun je alleen de billen en achterbenen scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 23:04

staart niet helemaal vlechten tot onderin, maar wel de haren die op de staartwortel en ernaast zitten, dus invlechten. De staart wordt dan beter opgetild, haren steken minder uit en staart blijft schoner.

~ When life gives you mountains, put on your boots and hike ~

Chanel_Spies

Berichten: 42
Geregistreerd: 27-06-12

Re: Kun je alleen de billen en achterbenen scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 20:59

ik zou lekker z'n billetjes scheren, niet tekort ivm het 'koude'weer
het is schoner voor je pony, en makkelijker schoon temaken voor jezelf

Kendal
Mijn trots,mijn alles,mijn beste vriend!

opisop_shop

Berichten: 15057
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Re: Kun je alleen de billen en achterbenen scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 21:54

en niet te lang wachten, dan groeit het nog weer deels aan en is ie sowieso niet tot op zn vel bloot.

~ When life gives you mountains, put on your boots and hike ~


DubbelFun

Berichten: 88475
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Kun je alleen de billen en achterbenen scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 10:22

Ik heb een merrie van 27 en die is ook regelmatig aan de dunne.
Ik heb haar staart in een vlecht en die die dubbelgevouwen in een korte staartzak. Hierdoor blijft de staart iig schoon.
Haar billen heb ik dit jaar voor het eerst ook geschoren omdat ze idd door het dikke haar niet meer schoon te maken was.

Nu gaat het goed. Dagelijks een handdoek er langs om het droog te maken en even met de borstel wat troepjes wegborstelen.

Overigens wil het bij haar goed helpen door haar gewoon een dag eens zéér weinig hooi te geven en wel een paar kilo brok over de dag verspreid. Hierdoor krijgt de maag/darmen meer rust zonder dat ie stil komt te liggen.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Angie91, Lui_, MarjanB, meniekske en 31 bezoekers