HCA sulky aan tuig vastmaken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_suus19_

Berichten: 1721
Geregistreerd: 20-06-10
Woonplaats: Ter Aar

HCA sulky aan tuig vastmaken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-13 13:45

Ik heb een tijdje terug een tweede hands HCA sulky gekocht via bokt. Maar ik snap niet hoe ik dit aan het tuig vast kan maken. Ik hoop dat iemand hier daar verstand van heeft en mij misschien kan helpen :P

Afbeelding

Aan de sulky zat een soort van touwtje met gaatjes, die aan het borsttuig vast kan (zie foto hierboven). Maar de verkoper zij dat dit eigenlijk niet zo hoorde en dat er een staalkabel bij zat, die op maat gemaakt moest worden, en dat die dan aan de strengen van het tuig vast moet. Maar ik snap niet hoe, want de staalkabel heeft alleen lusjes en de strengen ook.

Afbeelding

En dan nog een vraagje, want hoe zit het lamoen vast? Dat hang je gewoon in de lichtogen en dan is het goed? Want er zit wel een haakje achter waar je iets aan vast kan maken, maar volgensmij moet het daar niet vast, of wel?

Afbeelding

Ja, ik weet het, ik ben een leek kwa mennen. Ik wil wel les nemen, maar dan moet ik eerst iets vinden :) En had met tuig op maat maken hulp van een stalgenootje die ment, maar zij heeft een vierwieler, dus dat zit anders dan een sulky, daarom wist zij dit ook niet.

Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: HCA sulky aan tuig vastmaken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 14:16

Ik heb een staalkabel met daar aan een paniekhaakje. Die gaan aan mijn strengen.

Er is niet zo veel anders aan dan bij een 4wieler. Je hebt ook 4wielers met een touw of kabel systeem ipv een zweng.

lisanne87

Berichten: 1041
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 14:24

Ik heb korte strengen erbij, en die met een paniekhaak vast aan de staalkabel. Waarschijnlijk zijn je strengen nu te lang en krijg je het niet mooi vast. Deze strengen moet je of innemen (waarschijnlijk een heel eind) of even kijken of je daar iets anders voor kunt regelen. Ik heb hetzelfde tuig als jij hebt, maar heb er strengen bij van een, ik meen, nylon tuig.
Het lamoen steek je idd gewoon zo in de lichtogen. De haakjes die jij omschrijft, zijn stophaken. Zodra jij gaat remmen, zorgen die haken ervoor dat het lamoen niet verder naar voren kan, en dus mooi blijven hangen in de stophaken :)

Edit: er zit nog een stel 'haken' aan je lamoen, daar kun je je broek aan vast maken.
Laatst bijgewerkt door lisanne87 op 06-12-13 14:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Verona2000

Berichten: 527
Geregistreerd: 13-08-13
Woonplaats: Heemskerk

Re: HCA sulky aan tuig vastmaken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 14:26

Ik dacht altijd dat je hier een ander tuig voor nodig had, zo'n draverstuig..

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 14:35

Je heb bij een hca niet veel aan strengen met stroppen. Waarschijnlijk had de vorige eigenaar strengen met een gesp. Ik heb zelf strengen met d-ringen. Wat je kan doen is contact opnemen met HCA en een nieuwe staalkabel bestellen. Je krijgt dan een lange kabel die je zelf op maat kan maken. Aan het einde van de kabel doe je dan beide zijde een veiligheidssluiting die je vastklikt aan de gespen op je borsttuig. Dit vervangt dus geheel je strengen. Dit is de goedkoopste oplossing. Je kan ook het stukje nylon dat nu aan de staalkabel zit vervangen voor veiligheidssluitingen en nieuwe strengen met d-ringen aanschaffen. De construktie die er nu op zit maakt niet makkelijk en snel los in noodgevallen.
Je lichtgen zitten goed zo. De stophaken voorkomen zo dat de sulky doorschiet. Of ze op de goede hoogte zitten weet ik niet. Dat merk je pas bij het balanseren. Als je hem streks goed in balans heb dan zweeft het lamoen in de lichtogen als je op de sulky zit.
Wellicht kan je iemand in je buurt vinden die je kan helpen met het op maat zetten want een hca rijd alleen geweldig als hij goed in balans hangt.
Waar woon je?
Als ik straks bij een computer zit kan ik een foto plaatsen zodat je kan zien hoe ik de strengen heb.

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: HCA sulky aan tuig vastmaken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 14:40

Je borst kan trouwens nog twee gaatjes omhoog en je lichtogen moeten sowieso ook hoger

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 15:34

Napie schreef:
Je heb bij een hca niet veel aan strengen met stroppen. Waarschijnlijk had de vorige eigenaar strengen met een gesp. Ik heb zelf strengen met d-ringen. Wat je kan doen is contact opnemen met HCA en een nieuwe staalkabel bestellen. Je krijgt dan een lange kabel die je zelf op maat kan maken. Aan het einde van de kabel doe je dan beide zijde een veiligheidssluiting die je vastklikt aan de gespen op je borsttuig. Dit vervangt dus geheel je strengen. Dit is de goedkoopste oplossing. Je kan ook het stukje nylon dat nu aan de staalkabel zit vervangen voor veiligheidssluitingen en nieuwe strengen met d-ringen aanschaffen. De construktie die er nu op zit maakt niet makkelijk en snel los in noodgevallen.
Je lichtgen zitten goed zo. De stophaken voorkomen zo dat de sulky doorschiet. Of ze op de goede hoogte zitten weet ik niet. Dat merk je pas bij het balanseren. Als je hem streks goed in balans heb dan zweeft het lamoen in de lichtogen als je op de sulky zit.
Wellicht kan je iemand in je buurt vinden die je kan helpen met het op maat zetten want een hca rijd alleen geweldig als hij goed in balans hangt.
Waar woon je?
Als ik straks bij een computer zit kan ik een foto plaatsen zodat je kan zien hoe ik de strengen heb.



http://www.divoza.com/collectie/paard/m ... iting.html
Jawel hoor, je kan nog strengbussen aan je strengen maken, en dan panieksluitingen tussen de staalkabel en je streng maken. Is wel een iets zwaardere oplossing.

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: HCA sulky aan tuig vastmaken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 15:36

Klopt maar dat wordt vooral op een hca een rotoplossing want dan rammeld die strengbus steeds tegen je onderbeen

_suus19_

Berichten: 1721
Geregistreerd: 20-06-10
Woonplaats: Ter Aar

Re: HCA sulky aan tuig vastmaken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-13 19:35

Bedankt voor alle reacties!
De staalkabel heb ik gewoon, die is ook nog niet ingekort oid dus die oplossing zou ik kunnen doen :)
Vorige eigenaar van de sulky had andere touwtjes gebruikt.

Kan ik niet een paniekhaak aan de staalkabel vast maken en dan deze door dat oogje van de streng?
Lijkt me zo raar als je helemaal geen strengen nodig hebt? Maar blijkbaar kan dat dus gewoon?

Ik zal de borst en de lichtogen hoger doen, bedankt voor de tip :)
Ik woon in Wierden (Overijssel, naast Almelo). Als iemand zin heeft om te helpen heel graag :+ Maar anders moet ik maar gewoon even puzzelen..

Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Re: HCA sulky aan tuig vastmaken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 19:38

Als je de staalkabel aan je borsttuig maakt, is het niet zo dat je 'geen strengen' hebt, maar de staalkabel is dan gewoon de streng.

KimD

Berichten: 20416
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 19:40

Volgens mij kun je de strengen er ook uitgespen en de blauwe band vervangen door een andere sluiting en deze dan weer in de 'lussen' van het borsttuig hangen. Pin me er niet op vast en de volwaardige HCA menners mogen me ook best terug fluiten maar in mijn ogen zou dat ook wel kunnen werken. :j Succes!

Edit: Zie dat hetzelfde antwoord al gegeven is, eerst typen dan lezen. 8)7

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: HCA sulky aan tuig vastmaken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 20:48

Je kan je sluitingen best aan de lussen van je huidige strengen doen maar je zal je strengen waarschijnlijk ver moeten inkorten anders heb je er last van bij je benen.

Wierden. Jammer zeg. Ik was vorige week nog in Wierden want ik was op het Lageveld.

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 22:49

Afbeelding

Afbeelding

Zo heb ik de staalkabel vast. Onder het bontje zit de D-ring en de veiligheidssluiting. Het bontje zorgt ervoor dat de sluiting niet steeds tegen mijn been of het lamoen tikt

Afbeelding
Afbeelding
Kabel direkt bevestigd aan het schoftje (foto van google, is ook een bokker.)

MelanieB

Berichten: 25869
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Lathum (GLD)

Re: HCA sulky aan tuig vastmaken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 13:04

Foto van hierboven is van mij. Echter heb ik nu wel gewoon strengen eraan. :j
Veel fijner. :j

Afbeelding

Zoals Napie ook heeft, veiligheidssluiting aan een lusje. Daaraan de streng met D ring.

Klaaswoeba

Berichten: 375
Geregistreerd: 08-03-10
Woonplaats: Renkum

Re: HCA sulky aan tuig vastmaken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 00:02

Strengbussen bij HCA werkt inderdaad niet. Dit heb ik geprobeerd maar dan wordt het geheel eigenlijk te zwaar en, zoals napie zegt, gaat hij steeds tegen je been aan (of tegen de voetsteunen). Op zich kan het ook met snapsluitingen aan je stropstrengen, HCA is zon licht wagentje dat dat niet veel te lijden heeft. Maar de andere oplossingen zoals hierboven gegeven lijken mij op zich afdoende ;)

ProudOfPride

Berichten: 968
Geregistreerd: 01-12-07
Woonplaats: Bij de paarden ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 20:47

Melanie, welk verschil merk je als je met strengen rijdt ipv de staalkabel? Ik heb tot nu toe alleen met staalkabel gereden met de HCA, maar hoor veel dat strengen fijner rijd....

Ts, ik heb/had mijn staalkabel ook direct aan de gesp van het borsttuig met een veiligheidssluiting er tussen.

MelanieB

Berichten: 25869
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Lathum (GLD)

Re: HCA sulky aan tuig vastmaken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 10:14

Staalkabel is wat zwaar waardoor het gaat hangen. Plus ik heb meerdere combiĀ“s voor de HCA dus dan zit het nooit fijn op maat.

Heb ook het idee dat pony er lekkerder mee loopt (met strengen ipv kabels)
En in scherpe snelle bochten zit het ook niet lekker voor de pony, tenzij je er hoesje oid omheen maakt.
Plus voor wedstrijden ziet het er ook netter uit.

Sardis

Berichten: 2004
Geregistreerd: 25-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 20:49

Gezien dit het enige topic is van dit onderwerp stel ik mijn vragen maar hier

Als het goed is komt morgen (of anders maandag) mijn nieuwe Hca binnen.
Nou snap ik eigenlijk niet helemaal hoe ik de strengen aan de staalkabel kan bevestigen icm een D ring, want hoe bevestig je een D ring aan het uit einde van je streng? En is het geen optie om het leertje dat op het uit einde van je streng zit er af te snijden en vervolgens het vierkante ijzertje (kwam even niet op een beter woord :') ) van de streng aan de panieksluiting te bevestigen (ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is)?

Alvast bedankt!

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: HCA sulky aan tuig vastmaken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 21:41

Dat kan wel bij zo'n lichte sulky

_suus19_

Berichten: 1721
Geregistreerd: 20-06-10
Woonplaats: Ter Aar

Re: HCA sulky aan tuig vastmaken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-14 23:09

Oh kan dat toch wel?
Ik heb uiteindelijk een langere staalkabel gekocht en deze met Veiligheidshaken aan het borststuk vastgemaakt. Heb je die hele strengen niet meer nodig. Bevalt ons wel goed :)

_Reneee

Berichten: 5788
Geregistreerd: 24-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 23:13

Er zitten toch ringen aan het uiteinde van je strengen?

_Reneee

Berichten: 5788
Geregistreerd: 24-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 23:14

_suus19_ schreef:
Oh kan dat toch wel?
Ik heb uiteindelijk een langere staalkabel gekocht en deze met Veiligheidshaken aan het borststuk vastgemaakt. Heb je die hele strengen niet meer nodig. Bevalt ons wel goed :)


Een langere staalkabel zit er toch altijd bij? Die maak je gewoon aan het borststuk vast :)

Sardis

Berichten: 2004
Geregistreerd: 25-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 07:15

_Reneee schreef:
Er zitten toch ringen aan het uiteinde van je strengen?


Ja klopt, maar doordat dat leertje in de weg zit, kan ik de ring niet meer aan de panieksluiting bevestigen

Sardis

Berichten: 2004
Geregistreerd: 25-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 07:16

Napie schreef:
Dat kan wel bij zo'n lichte sulky


Dus ik zou eventueel het leertje eraf kunnen snijden?

Sardis

Berichten: 2004
Geregistreerd: 25-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 07:17

_suus19_ schreef:
Oh kan dat toch wel?
Ik heb uiteindelijk een langere staalkabel gekocht en deze met Veiligheidshaken aan het borststuk vastgemaakt. Heb je die hele strengen niet meer nodig. Bevalt ons wel goed :)


Dit lijkt mij ook de makkelijkste en goedkoopste optie, maar is dat niet een beetje vervelend als het paard bv door een bocht gaat oid?