Buitenrit drama, paard wil niet lopen.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Mandy_89
Berichten: 1355
Geregistreerd: 23-06-07

Buitenrit drama, paard wil niet lopen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-12-13 19:21

Hallo,

Ik wordt hier zo moe van...

Ik heb mijn paard nu meer dan een jaar onder zadel, en heb hem gekocht voor recreatief rijden.
Dus vooral veel buitenritten en (omdat het moet) af en toe in de bak trainen (western) en eens per maand les. Maar vind ik de bak weinig aan.. Rij gewoon liever buiten..

Na 2-3 maanden onder zadel begonnen om samen met anderen van stal buitenritten te maken. Dat ging altijd prima. Maar toen had ik dus meer tijd (2,5 dag in de week werken) en kon ik op de tijden dat zij ook konden.

Maar ivm ander werk (nu zon 4 maanden) (moest bij de vorige eruit na 3 jaar) heb ik nu minder tijd (werk nu tussen de 32 en 40 uur) Dus moet ik het doen met de (halve) dagen dat ik vrij heb. En die dagen kan er niemand om de tijden dat ik kan. En nu komt het hele probleem, hij wil dus niet alleen op stap.

Ik krijg hem eerst niet verder dan 100 meter van stal, dan gaat hij omdraaien, steigeren, achterwaarts lopen en niet stoppen voor een greppel of prikkeldraad, daar loopt hij achterwaarts zo in etc. Ik blijf verder rustig, boos worden maakt het nog erger..

Heb voltes op de weg geprobeerd, achterwaarts naar de goede richting etc, maar helpt niet. Afstappen en voorop lopen, prima dan loopt hij wel. Maar ga je weer erop zitten dan sta je weer stil. Pas 30/45 minuten en zon 1 km van stal gaat het vaak wat beter, met wat terugvallen. En op de terugweg krijg hij haast. Heb al veel tips gehad, maar nog niet de gouden.

Ik wordt hier zo gaar van, ik heb maar 2 dagen in de week dat ik overdag kan en dus naar buiten kan met hem.
En de tijd die je dan hebt wil je gewoon even lekker een ritje kunnen maken en geen gedoe met een paard dat niet lopen wil.
In de bak verder geen problemen, hij loopt prima. Is goed aan de hulpen zowel zit en stem.
Longeren en grondwerk ook helemaal goed.

Maar juist datgene wat ik gewoon het liefste doe dat kan niet..

Iemand nog tips of ideeën hoe ik dit op moet lossen?
Heb hier zo het zin vanaf..


Samblabla

Berichten: 3312
Geregistreerd: 28-03-13
Woonplaats: Heerlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 19:24

Dat probeer heb ik ook alleen de mijne is 14 jaar. Ik blijf zolang door pushen tot ze gaat al duurt het een half uur, ik heb vorige week zelfs nog een kwartier op een stukje weg gestaan om naar verder te krijgen. En vooral rustig blijven. En zelfs al gaat ze 1 stal vooruit dan beloon ik haar. Het is vooral oefenen blijven.
Laatst bijgewerkt door Samblabla op 15-12-13 19:26, in het totaal 1 keer bewerkt

:¨·.·¨:
`·. Kyara
:¨·.·¨:
`·. Ninar

tamary

Berichten: 29055
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 19:26

Als eerste langs enge dingen is voor veel paarden moeilijk. Ga eens een tijd aan de lange lijnen naar buiten met hem. Luisteren naar en vertrouwen jouw vanaf een andere positie dan naast zijn hoofd kan een lastige omschakeling zijn. Is er een optie om in de weekeinden samen te rijden? En hem dan voorop te zetten?

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Mandy_89
Berichten: 1355
Geregistreerd: 23-06-07

Re: Buitenrit drama, paard wil niet lopen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-12-13 19:36

Ik beloon ook erg veel, bij elke neiging voorwaarts alles los en belonen! Voorop in de groep geeft problemen bij de rest, dan wil geen enkel paard meer lopen, hij steekt alles aan. Waardoor ik maar met een select aantal mee kan rijden.

Aan de lange lijnen naar buiten al geprobeerd, maar krijg hem dan alleen vooruit als er iemand bij voorop loopt. In de bak en over het terrein loopt hij wel aan de lange lijnen door.

Bij ons langs stal zijn alleen wegen waar ook regelmatig auto's komen, dus je moet vaak aan de kant.
Dat is ook nog eens extra lastig, laatst werd ik al woordelijk aangevallen door mensen wat ik met zo'n paard op de weg deed. Nou dat maakte de dag wel weer compleet..

Nico12
Berichten: 811
Geregistreerd: 15-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 19:40

Bekend probleem, helaas wordt het met je aanpak er niet beter op. Ikzelf ga in zo'n situatie met paard in trailer naar onbekend bos terrein. Daar is de kans op verzet kleiner, ook veiliger terrein kiezen en als de situatie zich herhaalt zul je de druk echt onfatsoenlijk moeten opvoeren. Je paard is al met anderen op stap geweest, dus .... Zodra je in bossen de situaties onder controle hebt dan pas bij je stal weer op pad gaan, echter hij zal het echt nog weleens proberen, kwestie van enkele maanden, meerdere malen per week op buitenritten herhalen en hem niet zijn zin geven, pas vooral op bij onveilig terrein.

Solmyrkvi

Berichten: 1060
Geregistreerd: 08-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 19:42

Misschien kan je hem proberen mee te nemen als handpaard(kan met of zonder ruiter er op) en dan het liefst nog met een ruiter er achter om hem daar een beetje te pushen.

Zo eentje hadden wij er even geleden ook, dit heeft erg goed geholpen.

En de tip hierboven vind ik ook erg nuttig!

I'm too much Viking to ride a normal horse.

Gooiske
Berichten: 1061
Geregistreerd: 20-06-11
Woonplaats: Tegenover het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 19:43

Misschien hem telkens een slag voor zijn?
Eerst even gewoon in de bak aan de gang en dan buiten uitstappen en als hij bij 100 meter al terug wil, ga jij bij 50 meter terug op dag 1, op dag 2 na 75 meter enzovoort, misschien wel omslachtig en zeer kort voor een buitenrit, maar zo kan je het wel uitbreiden.

Aria_zz

Berichten: 5508
Geregistreerd: 01-08-08
Woonplaats: Oostenrijk.

Re: Buitenrit drama, paard wil niet lopen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 19:48

En heb je al een zweepje meegenomen? Soms is mee hebben al genoeg

--- Oh leave me to be Wild, so I can hunt the forest and chase your heart ---

# Yes I change, but my heart is still on the same place # أحب حصاني جدا. ***Hildar***

Mandy_89
Berichten: 1355
Geregistreerd: 23-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-12-13 20:01

@Gooiske, leuk idee, is ook al geprobeerd, maar hij is heel onvoorspelbaar.
Soms direct na de uitrit de weg op al. Soms pas na 100 meter.

@MayDayParade, zolang er iemand op grond naast loopt is er geen probleem.
zelfs wildvreemde fietsers en voetgangers. Soms heb ik het geluk dat er een fietser/voetganger langskomt, dan rijd ik die een stuk achterna totdat hij eroverheen is.

@Dirkjohannes, Dat heb ik al vaker gehoord en lijkt een goed idee, maar ik heb geen trailer en zal dan dus iemand moeten vinden die een trailer heeft en rijden wil. Dit ga ik dan toch eens serieus proberen te regelen. Want op veiliger terrein kan ik ook doorzetten. Nu wordt het steeds onderbroken door passerende voertuigen, of doordat hij weer achterwaarts richting greppel loopt en ik dan maar eraf spring omdat hij anders erin loopt.

Zweepje helpt niet, maakt het nog erger.


aeolusnr1
Berichten: 4302
Geregistreerd: 05-10-08
Woonplaats: St. Job in't Goor , Antwerpen , België

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 20:01

Ieder paard kan dit leren, dus ook jouw paard.
De manier waarop je nu de training doet werkt heel duidelijk niet, dus ben je nu verkeerd bezig.
Zoek een trainer die je hierbij kan helpen.
Een training moet een verbetering opleveren, en zo telkens een beetje beter, dus al bij de eerste training zou je een verbetering moeten vaststellen, als dat niet zo is dan was de training waardeloos.

Zaterdag 09 mei 2015 Clinic schrik en stress training,te Heeze nabij Eindhoven. Er zullen een 7 tal paarden behandeld worden, elk met hun eigen probleempjes. Er zijn nog een paar plaatsen als toeschouwer beschikbaar, deze Clinic zal een ganse dag duren, voormiddag een theoretische benadering, namiddag het praktijk gedeelte.
Deelname prijs 20 euro/pers. iedere deelnemer/toeschouwer krijgt ook een uitgebreide gedrukte cursus tekst.

Mandy_89
Berichten: 1355
Geregistreerd: 23-06-07

Re: Buitenrit drama, paard wil niet lopen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-12-13 20:16

Die ben ik ook zeer zeker van plan, de trainer waar ik westernles van krijg zal mij hier mee kunnen helpen.
Zal wel even duren voordat dit kan. Ze kan niet in het weekende en de komende 3 weken moet ik alle dagen werken (op de feestdagen na)

Mandy_89
Berichten: 1355
Geregistreerd: 23-06-07

Re: Buitenrit drama, paard wil niet lopen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-12-13 20:19

Dat is ook een probleem dat meespeelt, tijd.. Als ik elke dag tijd had om naar buiten te gaan dan kan ik er beter aan werken dan 2 dagen. en in het donker naar buiten vind ik gevaarlijk met zon lastig paard.

Snollygoster

Berichten: 3834
Geregistreerd: 20-12-12
Woonplaats: België

Re: Buitenrit drama, paard wil niet lopen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 20:22

Mijn paard heeft soms ook de neiging om zich plots om te draaien en terug te lopen richting stal (note hij is al 12). Meestal voel ik het wel aankomen en dan zet ik hem meteen voorwaarts in draf zodat hij de kans niet krijgt om zich om te draaien. Misschien kan je zoiets proberen?

Why change the past, when you can own this day?

Mandy_89
Berichten: 1355
Geregistreerd: 23-06-07

Re: Buitenrit drama, paard wil niet lopen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-12-13 20:28

@Snollygoster: Dat lukt helaas niet, zodra ik het aan voel komen en ik geef dan been stopt hij vrijwel direct om in de achteruit te gaan en probeert zich dan om te draaien.

Aria_zz

Berichten: 5508
Geregistreerd: 01-08-08
Woonplaats: Oostenrijk.

Re: Buitenrit drama, paard wil niet lopen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 20:35

En met iemand er naast, eventueel aan touw of longe?

--- Oh leave me to be Wild, so I can hunt the forest and chase your heart ---

# Yes I change, but my heart is still on the same place # أحب حصاني جدا. ***Hildar***

Snollygoster

Berichten: 3834
Geregistreerd: 20-12-12
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 20:36

Oh dat is naar zeg :/
Ben jij zelf onzeker wanneer je op hem zit? Misschien voelt hij je onzekerheid en gaat het daarom mis.

Why change the past, when you can own this day?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 20:40

Die van mij is 12 en flikt het ook, al jaren trouwens, volgens mij krijg je het er nooit helemaal eruit, maar wat bij mij wel helpt, is het voor zijn; ik heb een kwpn tuig tank die zich ook expres voor de auto's werpt , achter - en vooruit de sloten in durft te lopen, omhoog komt, noem het maar op, levensgevaarlijk, want draak zal het nooit flikken op een auto- en slootloze weg...

Nou voel je bij je eigen paard haarfijn aan, als die 1e hapering in beweging komt, je weet wel die ene stap tempoverlaging, vlak voordat ze het in der bol krijgt zeg maar...
Op het moment van die ene stap, zet jij paard per direct in de HALT! (schrijf het met hoofdletters, omdat het gelijk krachtig en 1x duidelijk moet zijn voor paard, dus niet vragen, maar eisen zonder boosheid trouwens en zo zullen al je handelingen moeten zijn) 1,2 passen voorwaarts, weer halt, 1 pas achteruit, halt , 2 vooruit, halt. gaat paard naar sloot of auto's toe (die van mij zwalkt echt heel sneaky naar de sloot in meerdere passen) trek je paard bij de 1e pas gelijk al om, echt van hoppa 1 teugel en die kop omtrekken, totdat ze achterstevoren staat en zet haar direct een aantal meter in achteruit en recht laten lopen.

Als ik een tijd niet heb buitengereden is het altijd weer op zijn ergst en doe ik gerust een half uur over 100 meter, maar je mag niet opgeven gewoon en vooral niet boos of gefrustreerd worden, wel streng en je leiderschap opeisen. De keren erna dat ik ga buitenrijden worden al relaxder en hou je dit een week vol is er echt niet veel meer aan de hand, maar moet je ook wel hardnekkig in je uppie naar buiten gaan, net zo lang totdat het helemaal over is, anders kan je weer van voor af aan beginnen...
Leuk is het niet en word het nooit enne Succes!!

pien_2010

Berichten: 42812
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 20:46

TS en als je hem gelijk kordaat in draf aanzet en van de stal weg rijdt? Heb je dat al eens geprobeerd? De merrie die er soms moeite mee had die rijd ik als ze het moeilijk vind of bang is, in draf kordaat van stal. Teugels en zweep links en die hand naar voren (teugel hangt slap) zelf zit ik in verlichte zin naar voren en rijdt licht en met linker hand krabbel ik haar tussen de oren met bemoedigende pep talk waarin ik vertel dat ze zo super braaf en dapper is. Door teugel los te laten leg ik als het ware de keuze van het omdraaien bij haar neer waardoor ze het niet doet. Als ik haar opsluit dan is de buitenrit gelijk erg lastig. Zo gauw ze braaf is gaan we normaal rijden.
TEvens denk ik inderdaad nooit opgeven. Wat ik ook vaak doe met die van mij is als we buiten zijn en ze is braaf afstappen en ergens lekker twintig minuten laten grazen. Gezellig met zijn tweetjes genieten van het buiten zijn.
Door met hem alleen dingen te doen die voor hem ook echt gaaf zijn gaat hij misschien het wegrijden associëren met dat is leuk met baasje op stap gaan. Bij ons is altijd diegeen die achter blijft die het probleem heeft want de paarden gaan graag met me mee.
TEvens denk ik ook dat hoe vaker je met hem naar buiten gaat en altijd doorzet, hoe minder het verzet zal gaan worden, maar nooit toegeven.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 15-12-13 20:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Mandy_89
Berichten: 1355
Geregistreerd: 23-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-12-13 20:50

@Aria_zz: Ja dat gaat wel, maar ben vaak op mijzelf toegewezen en wil ook niet afhankelijk blijven van anderen.

Ik ben niet onzeker, heb wel moeite mij rustig te houden, want van binnen kook soms als het erg lang duurt. En als we achterwaarts richting de sloot gaan dan voel ik me niet zo fijn, dat is gewoon gevaarlijk.

@ohjajoh6 : bedankt voor de tip! Dit ga ik zeker proberen!

Vankje
Berichten: 1682
Geregistreerd: 30-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 20:50

Misschien is het een idee om eerst met je paard te gaan wandelen voordat je OHZ naar buiten gaat? Zo heb ik het met mijn merrie gedaan toen ik haar net had.
Eerst kleine stukken en dat steeds verder uitgebreid, daarna zijn we OHZ naar buiten gegaan zonder verdere problemen.

@Ohjajoh6: dat zullen fijne ritjes zijn dan := Een dergelijke aanpak zou iig niet mijn voorkeur hebben, je wilt toch juist het vertrouwen van je paard krijgen? Dat verdien i.m.o. niet door maar "flink aan die kop te trekken"..

pien_2010

Berichten: 42812
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 20:52

Mandy_89 schreef:
En als we achterwaarts richting de sloot gaan dan voel ik me niet zo fijn, dat is gewoon gevaarlijk.


Is het een diepe sloot? Ik heb mijn ruin wel eens expres niet gecorrigeerd totdat hij in de sloot zat. Dat vond hij niet leuk (hahaha) en hij moest er weer uit krabbelen en heeft het daarna NOOIT meer gedaan. Maar was geen gevaarlijke sloot van twee meter diep met steile kanten en hoog water.

Linnie050

Berichten: 11779
Geregistreerd: 20-04-11
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 20:55

Ga eerst eens met hem wandelen en laat hem bv onderweg dingen aantikken met zijn neus dan krijgt hij een stukje brok of snoepje gewoon om hem bezig te houden. Bedenk wat spelletjes of laat hem op een andere plek even grazen. En dat steeds verder uitbouwen.

Ik heb het ook gehad ben eerst een tijd gaan wandelen.
En hem toen ik onder het zadel ging hem bezig houden met figuren rijden en sla ommen om bomen heen en tempo wisselingen.
In het begin wilde hij echt in volle draf naar huis.
Steigeren deed hij gelukkig nooit wel omdraaien.
Het heeft een jaar geduurd en heel soms wil hij nog terug naar huis maar we kunnen nu op buitenrit met lange teugel. En af en toe ga ik nog wel met hem wandelen.

Snollygoster

Berichten: 3834
Geregistreerd: 20-12-12
Woonplaats: België

Re: Buitenrit drama, paard wil niet lopen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 21:01

Het schiet me net te binnen dat ik bij mijn paard ook eens op het punt stond om af te stappen omdat hij écht niet wou, en in draf zetten hielp die dag ook totaal niet. Toen heb ik hem in stilstand gezet voor een paar seconden, beloond, een paar passen vooruit, en wanneer ik hem weer voelde aankomen terug meteen stoppen en belonen en dan weer vooruit. Toen heeft hij zich van de hele rit niet meer omgedraaid, ik weet ook totaal niet waar dat van mij plots vandaan kwam :')

Why change the past, when you can own this day?

Margee

Berichten: 5710
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 21:02

Maakt het iets uit of het druk is op de weg of niet? Ik ging juist vroeg rijden omdat het dan stiller was en minder gevaarlijk. Bleek dat ze het juist met drukte prettiger vond, minder alleen. Echtgenoot ging ook met de fiets mee en was dan ineens "weg", dan moest ze wel.
En hele stukken achteruit gereden waar het helemaal doodeng was... Totaal hysterisch geweest om een hond met een belletje om. En dan zeggen ze dat Quarters cool zijn, deze niet hoor.
Het is in de loop van de tijd wel veel beter gegaan. Ik kreeg voor mezelf het gevoel, of ik stop er helemaal mee of ik ga door totdat ik mijn zin heb.
De tip van op compleet vreemd terrein lijkt me ook een goede, niks niet snel naar huis kunnen gaan en geen bekende enge dingen......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 21:02

pien_2010 schreef:
TS en als je hem gelijk kordaat in draf aanzet en van de stal weg rijdt? Heb je dat al eens geprobeerd? De merrie die er soms moeite mee had die rijd ik als ze het moeilijk vind of bang is, in draf kordaat van stal. Teugels en zweep links en die hand naar voren (teugel hangt slap) zelf zit ik in verlichte zin naar voren en rijdt licht en met linker hand krabbel ik haar tussen de oren met bemoedigende pep talk waarin ik vertel dat ze zo super braaf en dapper is. Door teugel los te laten leg ik als het ware de keuze van het omdraaien bij haar neer waardoor ze het niet doet. Als ik haar opsluit dan is de buitenrit gelijk erg lastig. Zo gauw ze braaf is gaan we normaal rijden.
TEvens denk ik inderdaad nooit opgeven. Wat ik ook vaak doe met die van mij is als we buiten zijn en ze is braaf afstappen en ergens lekker twintig minuten laten grazen. Gezellig met zijn tweetjes genieten van het buiten zijn.
Door met hem alleen dingen te doen die voor hem ook echt gaaf zijn gaat hij misschien het wegrijden associëren met dat is leuk met baasje op stap gaan. Bij ons is altijd diegeen die achter blijft die het probleem heeft want de paarden gaan graag met me mee.
TEvens denk ik ook dat hoe vaker je met hem naar buiten gaat en altijd doorzet, hoe minder het verzet zal gaan worden, maar nooit toegeven.


Dat vind ik wel een hele goeie: het laten grazen en associeren met leuk! met de baas op pad. _/-\o_ _/-\o_ ga ik zelf ook eens wat meer doen geloof ik...


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 bezoekers