Longeerhulp, wel of niet een succes?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Maflinger_S
Berichten: 12152
Geregistreerd: 01-07-08

Longeerhulp, wel of niet een succes?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-13 20:47

Ik heb mijn maffe ponybeest vandaag met de nieuw aangeschafte longeerhulp (katoenen lijn over de rug achter de voorbenen, tussen de voorbenen door naar voren en aan het bit) gelongeerd. Ze liep netjes met haar hoofd laag maar het viel me op dat die touwen best aan het bit trekken bij elke stap die ze zet. Ik longeer haar met (western)hoofdstel met dubbelgebroken bit, zonder neusriem, en de longeerlijn achter haar oren. Waar ze normaliter bij het rijden haar mond netjes dicht houdt en niet schuimt kon ze nu haar mond niet goed dicht houden en had ik een lekbakje nodig...

Ik weet nog niet wat ik daar van vind, ze liep op zich best netjes maar het zag er niet zo comfortabel uit. Wat vinden jullie hiervan?

Marietje1990

Berichten: 2573
Geregistreerd: 09-05-04
Woonplaats: Groningen

Re: Longeerhulp, wel of niet een succes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 20:51

Ik vind het wel een fijn hulpmiddel maar maak hem niet rechtstreeks aan de bitringen vast. Bevestig de musketonhaakjes van de longeerhulp altijd aan het ringetje van een longeerstukje die ik vervolgens aan het bit bevestig. Op deze manier 'zaagt' de longeerhulp niet.

Maflinger_S
Berichten: 12152
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Longeerhulp, wel of niet een succes?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-13 20:56

Dank je wel voor je reactie. Beide touwtjes in het midden klinkt al comfortabeler.

ponyparadijs

Berichten: 15646
Geregistreerd: 12-09-05
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Longeerhulp, wel of niet een succes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 21:01

Ik moet eerlijk zeggen dat mijn paard het een onding vindt.
Ik zeg expliciet mijn paard. Heb veel verschillende paarden er mee gelongeerd.
En eigenlijk alleen mijn eigen paard vindt het een drama.
Ze gaat normaliter al heel fijn over de rug. Met haar hoofd heerlijk op knie hoogte.
Maar met de longeerhulp gaat ze vechten.
Schud vreselijk met haar hoofd.
Kruipt achter de ll.
En gaat vreselijk aan de ren.

Percy

Berichten: 12070
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 21:02

Marietje1990 schreef:
Ik vind het wel een fijn hulpmiddel maar maak hem niet rechtstreeks aan de bitringen vast. Bevestig de musketonhaakjes van de longeerhulp altijd aan het ringetje van een longeerstukje die ik vervolgens aan het bit bevestig. Op deze manier 'zaagt' de longeerhulp niet.


Goede tip! Ik vind het een heel fijn hulpmiddel maar het zaagt inderdaad wel een beetje. Ga dit zeker uitproberen.

Urielle

Berichten: 50068
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: Longeerhulp, wel of niet een succes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 21:03

Ik heb ze permanent aan de haak gehangen, nu van de winter zal het wel gaan, maar 's zomers dunvachtje, goed zweten, dan staan de wonden erop onderaan achter de voorbenen!

UMayDream

Berichten: 8959
Geregistreerd: 31-03-10
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 21:04

Voor mijn paard werkt deze hulp wel, alleen vind ze het wel erg moeilijk. Maar dat komt ook omdat ze gewoon erg stijf is en veel moeite heeft met ontspannen beneden te lopen.
Beetje jammer alleen dat ik er laatst achter kwam dat het touw haar oksels heeft open geschuurd! Morgen doe ik 't ding dus maar even in een sopje om zand/vuil eruit te wassen en hopelijk gaat het dan beter als de wonden eenmaal zijn geheeld.

Goede tip trouwens van de haakjes aan het longeerstukje! Dan zaagt het idd veel minder, ga ik proberen!

Marocje
Berichten: 5600
Geregistreerd: 26-03-11
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 21:07

Als ik hiermee longeer, gebruik ik gewoon een halster. De longeerhulp zit dan heel los, en pony loopt lekker laag met ontspannen rug. In draf gaat het hoofd wat hoger, maar daar is dus ook ruimte voor. Pony heeft wel een hele dikke wintervacht, maar ook in de zomer had ie geen plekken of zelfs wonden..

Oakland1990

Berichten: 5977
Geregistreerd: 20-08-04

Re: Longeerhulp, wel of niet een succes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 21:22

Nergens last mee, paard doet het er goed mee. Enige nadeel is wel een beetje dat ze nog de stelling kunnen aannemen die ze kiezen en dus niet rechtgericht zijn.

Sopje is geen goed plan, die dingen krimpen enorm!

UMayDream

Berichten: 8959
Geregistreerd: 31-03-10
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 21:23

Oakland1990 schreef:
Nergens last mee, paard doet het er goed mee. Enige nadeel is wel een beetje dat ze nog de stelling kunnen aannemen die ze kiezen en dus niet rechtgericht zijn.

Sopje is geen goed plan, die dingen krimpen enorm!


Oh echt, goed dat je het zegt := Kan een nachtje weken in koud water wel?

Snollygoster

Berichten: 3834
Geregistreerd: 20-12-12
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 21:25

Ik longeer vanaf nu enkel met bandages rond de nek en de achterbenen, niets aan het hoofd. Ik gebruik wel een kaptoom bij het longeren omdat hij in halster mij anders door de hele bak sleurt :')

Maflinger_S
Berichten: 12152
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Longeerhulp, wel of niet een succes?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-13 21:27

@Snollygoster: bedoel je een body wrap?

Snollygoster

Berichten: 3834
Geregistreerd: 20-12-12
Woonplaats: België

Re: Longeerhulp, wel of niet een succes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 21:33

Jep :)

Oakland1990

Berichten: 5977
Geregistreerd: 20-08-04

Re: Longeerhulp, wel of niet een succes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 21:38

Hoe ziet bodywrap er uit?

@UMD: ja koud water heeft volgens mij geen effect. Op stal hadden wij een keer eentje in heet water gelegd met zeep omdat hij smerig was, ding is nu goed voor een D-pony :=

DiantaM
Berichten: 11274
Geregistreerd: 10-04-04

Re: Longeerhulp, wel of niet een succes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 21:53

Die van mij wilde er niet mee lopen, te grove inwerking.

Kidde
Berichten: 3445
Geregistreerd: 24-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 21:55

Laatst bijgewerkt door Kidde op 15-12-13 21:58, in het totaal 1 keer bewerkt

lemanthia

Berichten: 3354
Geregistreerd: 26-03-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 21:58

mijne loopt er harstikke fijn mee.

alleen in de maat vergist, heb ondertusssen een kleinere,

full was vanaf de 1.46
pony is 1.48 maar was veelste lang. heb nu een cob maat bijna op het kleinst en dat zit prima

Spelt

Berichten: 867
Geregistreerd: 09-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 21:59

Een heel fijn ding, werkt perfect :)

Udo2001

Berichten: 3380
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Rosmalen

Re: Longeerhulp, wel of niet een succes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 22:04

Ik vind het ook een fijn ding, zeker op de dagen bv naar concours. Het is alleen niet mogelijk met stelling te werken, dus ik gebruik het alleen bij simpel longeerwerk. Hij gaat er altijd heerlijk los van over de rug lopen.

Snollygoster

Berichten: 3834
Geregistreerd: 20-12-12
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 22:09

Zo ziet het er bij mij uit:
Afbeelding

Je hebt er heel veel verschillende manieren van doen in, maar ik doe deze op aanraden van de osteo, omdat mijn paard absoluut moet leren zijn achterhand correct te gebruiken. Voorheen deed ik het met pessoa, maar volgens mijn osteo leren ze beter hun achterhand gebruiken als je ze vooraan gewoon met rust laat, dus niet hun gaat forceren om hun hoofd naar beneden te doen :)

Maflinger_S
Berichten: 12152
Geregistreerd: 01-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-13 22:10

Maar wat ik mij dus vooral afvraag: is dat overdreven schuimen nu juist wel of niet goed? Het zag eruit alsof ponybeest moeite heeft met slikken, dat betekent wat mij betreft dat haar houding niet goed is, ook al ziet die er op het oog wel goed uit.

Rachelle_DL
Berichten: 1890
Geregistreerd: 18-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 22:13

Die van mij loopt juist geweldig! Hij krijgt ophoudingkjes als hij omhoog loopt, en als hij meer gaat zakken dan laat de hulp ook los. :j

chantalboes

Berichten: 1570
Geregistreerd: 06-06-12

Re: Longeerhulp, wel of niet een succes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 22:19

Heb hem ook van f.r.a. bij sommige paarden werkt ie fantastisch lekker over de rug mer het hoofd laag. Maar bij 2 gevallen werkte het echt niet, net als hierboven al werd genoemd gingen ze ermee in gevecht. Dit waren wel meer gevoelige paarden.

Percy

Berichten: 12070
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 22:38

Ik heb hem met drie paarden gebruikt en die reageerden er allemaal wel goed op. Had er ook geen met schuurplekken maar ik wissel longeerhulpmiddelen af met elkaar.

Die bodywrap ken ik helemaal niet. Koop je dat zo of knutsel je dat in elkaar? Vind een Pessoa heel fijn maar ik vind inderdaad dat die erg vast zet aan de voorkant.

Snollygoster

Berichten: 3834
Geregistreerd: 20-12-12
Woonplaats: België

Re: Longeerhulp, wel of niet een succes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 12:32

Neen, dat knutsel je zelf in elkaar met bandages :).