Paard accepteerd discipline niet

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Kim_Asterix

Berichten: 1195
Geregistreerd: 24-04-10
Woonplaats: Onna / Havelterberg

Paard accepteerd discipline niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-12-13 17:39

Hallo allemaal,

Wij hebben thuis een echte 'pismerrie' staan zoals sommigen dit wel noemen.
Onze merrie is een fjordxwelsh van 17 jaar en ze is echt zeer eigenzinnig. Eerder konden wij dit nog wel handelen, maar nu zit mijn moeder er echt helemaal doorheen. Ze is nu aan het denken om haar te verkopen...

Het begon toen we haar nog niet zo lang hadden, ze wilde niet actief aan het been met rijden en wilde alleen maar stilstaan. Nu is ze redelijk voorwaarts in de bak nadat ik veel les heb gehad en mijn moeder heb verder geholen.
In het bos wilde ze alleen maar hard, nu wil ze dat nog steeds maar galoppeerd ze niet meteen weg. Mijn moeder kan haar soms met moeite houden en met mij gaat het prima.
Als ze naar de wei of poetsplek werd gebracht rukte ze zich los, alleen mijn vader kon haar houden. Dit is met grondwerk opgelost.
Alleen ik kan haar nu nog uit de wei halen, voor mijn ouders rent ze weg. Naar mij komt ze gewoon toe.
Nu probeert ze elk pad naar huis in het bos in te gaan in galop, mijn moeder is niet handig genoeg om haar te begrenzen. Hoe vaak ze ook gewoon weer omdraait en een pad in gaat waar het paard niet in wil, ze blijft het doen.

Met mij is ze dus wel pittig, maar ik kan haar prima aan. Het is echter mijn moeders paardje en dit werkt zo niet. Grondwerk helpt niet voldoende met mijn moeder. Het probleem is dat mijn moeder onzeker wordt, niet handig genoeg is en soms niet durft door te pakken.

Wat kunnen wij nog proberen om deze band tussen mijn moeder en haar paard te verbeteren?
Kent iemand nog een goede instructie die het probleem eerst op de grond aanpakt, en dan mee gaat het bos in in overijssel of drenthe?

Asterix: B+2 dressuur, B+22 - L+0 springen & B+21 sgw



Maureen95
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16190
Geregistreerd: 26-10-11
Woonplaats: Barneveld

Re: Paard accepteerd discipline niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 17:41

Als de klik er niet is is die er gewoon niet. Ik zie dat je moeder er haar best voor gedaan heeft. Je kan het altijd proberen ;)

future_vet
Berichten: 2605
Geregistreerd: 01-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 17:43

ik denk dat je echt helemaal terug naar de basis moet gaan. Dat begint al in de wei of in de stal. En dan langzaam met vertrouwen verder bouwen. Misschien dat het haar karakter is, maar het kan ook onzekerheid in haar zijn die weggenomen moet worden. Succes!

desireeee_x

Berichten: 507
Geregistreerd: 20-08-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 17:44

misschien helpt een thiedeman als je naar buiten wilt gaan. Mijn pony was ook niet te houden in het bos en rende voor alles weg. Ik heb toen een thiedeman aangeschaft en die gewoon op het 1e clipje vast gemaakt. Hij reageerde er zeer goed op. Ik ga nu met een ontspannen gevoel naar buiten en niet met de gedachte dat hij weer naar de andere kant van het bos sprint :+

Ik weet niet of je iets aan deze info hebt :o

Starwin: Dressuur ; B+10 Springen ; B+8 :D
Bonny : B+10

_Cher

Berichten: 1123
Geregistreerd: 14-02-07
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 17:44

Als ik het zo lees is je moeder niet consequent genoeg. Daar kan een goede instructeur vast wel bij helpen. Ik zou dan inderdaad iemand nemen die ook les geeft in grondwerk want dat kan goed helpen.
Rijd ze enkel in het bos of ook wel eens in de bak? En hoe gaat het rijden in de bak?

linda_arnold
Berichten: 3326
Geregistreerd: 29-05-05
Woonplaats: Ootmarsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 17:45

Natasja Hoogvliet van Twinstabels is bekend met paarden met dominantie problemen. Ze zit in Nordhorn, net over de grens bij Ootmarsum. Je kunt vanuit haar bedrijf zo de bossen in.
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 15-12-13 21:22, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Puntjes verwijderd.

Karin92
Berichten: 1744
Geregistreerd: 25-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 17:45

Als ik dit zo lees lijkt het mij overduidelijk dat het paard het niet leuk vind bij jullie.
Dat het paard zich losrukt en weg loopt is al een duidelijk beeld.
De klik is er niet, en met vechten en druk op het beestje zetten zal dit niet beter worden.
Een paard moet graag bij je willen zijn...
Klinkt misschien heel bot maar het paard geeft het overduidelijk aan.
Een paard hebben is niet ik ben de baas en jij moet doen wat ik zeg maar het is samenwerken.
En als er geen klik is kun je niet samenwerken. Het moet van 2 kanten komen. Dat is met mens op mens zo maar met mens op dier is dit precies net zo.

Ik kan me heel goed voorstellen dat je moeder er gewoon klaar mee is naar alles wat ze heeft geprobeerd.
Soms gaat het gewoon niet samen.

Ik denk dat wat je moeder denkt ivm het verkopen nog zo gek niet is hoor. Ga opzoek naar iemand waar de klik wel mee is.

BigOne
Berichten: 38036
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 17:47

Allemaal makkelijk praten, als jouw moeder niet de skills heeft om de baas te worden is het een gebed zonder einde. En dat heeft niets te maken met het feit dat het een pismerrie is maar alles met het overwicht/ leiderschap wat je moeder zich niet eigen kan maken. Op zich niet erg maar ook al kopen jullie een ander braaf paard, ook daar zou ze problemen mee kunnen krijgen. Laat je moeder daar goed over nadenken.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

linda_arnold
Berichten: 3326
Geregistreerd: 29-05-05
Woonplaats: Ootmarsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 17:51

desireeee_x schreef:
misschien helpt een thiedeman als je naar buiten wilt gaan. Mijn pony was ook niet te houden in het bos en rende voor alles weg. Ik heb toen een thiedeman aangeschaft en die gewoon op het 1e clipje vast gemaakt. Hij reageerde er zeer goed op. Ik ga nu met een ontspannen gevoel naar buiten en niet met de gedachte dat hij weer naar de andere kant van het bos sprint :+

Ik weet niet of je iets aan deze info hebt :o


Hulpteugels beginnen waar de kennis van de ruiter op houdt is mij altijd voor gehouden.

Lessen en beginnen bij de basis van grondwerken zodat jou moeder en de pony een vertrouwde combinatie worden. In mijn oren klinkt en als niet consequent reageren op dominantie problemen. Inmiddels is er een dusdanige spanning opgebouwd dat het inmiddels 2-0 is voor de pony en ze door heeft dat ze met haar gedrag kan manipuleren.

Je zult hiermee terug moeten naar de basis en het tijd moeten geven voordat het respect van uit de kant van de pony en het vertrouwen vanuit jou moeder weer in evenwicht is.

Iris82

Berichten: 39833
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: Paard accepteerd discipline niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 17:52

Ziet je moeder het nog wel zitten om er iets mee te gaan doen?
Volgens mij hebben jullie genoeg geprobeerd?

Poking Stick: about 30cm long, that can be concealed up a sleeve, and can be used to 'poke' people who argue with you/irritate you/deserve poking/don't deserve poking but you poke anyway/anyone in the hope of enraging them/making them move/injuring them/anything.








Figaro schreef:
_O- Ik voel een geitenwollensok aankomen.. Misschien zit ie wel in mijn doos :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 17:53

Ik heb even in je profiel gespiekt, en volgens mij ken ik dit paardje. Als het inderdaad hetzelfde paard is, dan past dit verhaal niet bij het beeld dat ik van het dier heb. In de tijd dat ik haar kende was ze van 2 zusjes en was het een hartstikke leuke recreatieve kinderpony. Deze meiden konden wel al aardig rijden en waren niet bang om de pony op haar plek te zetten wanneer nodig.
Is er iets gebeurd waardoor het dier ergens een negatieve ervaring mee heeft? Een ongeluk, blessure, ergens pijn zonder dat jullie het weten? Als dat geassocieerd wordt met je moeder, dan vind ik het niet meer dan logisch dat het dier zo reageert. Het kan natuurlijk ook zijn dat de klik er gewoon niet is, in dat geval is verkopen beter lijkt mij.

Janine1990

Berichten: 43773
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 17:53

Een pismerrie is heel iets anders dan wat jij hier omschrijft... ;)

Gewoon een goede instructeur laten komen en je moeder en haar paard eerst gewoon in de bak laten rijden.

Wat betreft grondwerk, een écht goede instructeur weet hoe een paard in elkaar steekt en heeft niet grondwerk als z'n stokpaardje. Dus in je zoektocht naar een goede instructeur, neem iemand die gewoon veel ervaring heeft met verschillende paarden. Die weet prima om te gaan met een bepaalde karaktertrek.

Af en toe lees ik op bokt over grondwerk en dan vraag ik me af of paarden nu zooooooo vreselijk bijzonder zijn qua opvoeding. Nou, dat zijn ze in mijn ogen niet. Zoals met elk dier en kind dat je opvoed heb je te maken met consequentie. Nu gaat het in dit geval om een pony van 17, die wellicht minder consequent is opgevoed in het verleden. Dat ligt natuurlijk absoluut niet aan jullie TS!! Maar kan je wel onzeker maken, waardoor de consequentie zoek raakt en het paard steeds verder de grenzen op gaat zoeken.
Je moet er gewoon even mee weten om te gaan, dan komt het vast en zeker goed. Maar in mijn ogen heb je daar geen speciaal persoon voor nodig, gewoon een instructeur met ervaring met veel verschillende paarden.

fjordnina
Berichten: 8861
Geregistreerd: 14-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 17:54

Ik zou een weekendtraining gaan volgen bij de Bonte Wieven en dan specifiek deze: http://www.debontewieven.nl/trainingopl ... ukn-duukn/

In 2 dagen leg je een enorme basis.

Ik kon voorheen niet met mijn fjord naar buiten, niet onder het zadel en niet aan de hand. Tegenwoordig loopt ze los naast me mee dankzij dit weekend.

Ik ga verder met bigone mee.

EvelienKiss

Berichten: 937
Geregistreerd: 20-11-09
Woonplaats: Midden-Nederland

Re: Paard accepteerd discipline niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 19:08

Natuurlijk kan jouw moeder leren om met dit paard om te gaan. Jij kunt het immers ook. Blijkbaar pakt ze het paard niet helemaal aan zoals nodig is. De vraag is alleen of je moeder bereid is om te investeren in dit leerproces.

Gedragsverandering is het gevolg van:

1: innerlijke drang (lijdensdruk en alternatieven zien)
2: discipline (doorzettingsvermogen) en
3: het inzicht dat je zelf moet en kunt veranderen (de schuld niet buiten jezelf leggen).

Het is je moeders goed recht om te zeggen: hier heb ik geen zin in. Het is immer een hobby. Dat jij deze vraag op bokt stelt in plaats van je moeder, zegt al iets over haar motivatie. Ze kan ook een paardje kopen waar een betere match mee is. Maar als je moeder echt wil leren, kan ze het beste een professional in schakelen. Hiervoor zijn al een aantal tips gegeven.

Uiteindelijk valt alles te leren. Ik ben benieuwd wat je moeder gaat doen!

troi
Berichten: 16984
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Paard accepteerd discipline niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 20:03

Als ik je moeder was had ik haar al lang verkocht. Blijkbaar zijn ze geen goede combinatie. En met een land vol paarden kan je veel beter je energie steken in een dier dat qua karakter wel goed past bij haar karakter. Waarschijnlijk een wat gemoedelijker/ gezelliger dier. Niks mis mee in mijn perspectief.

aeolusnr1
Berichten: 4302
Geregistreerd: 05-10-08
Woonplaats: St. Job in't Goor , Antwerpen , België

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 22:15

Als trainer vind ik dat de goede klik er gewoon moet komen, daar moet je zelf voor zorgen, das steeds een ding waar ook een trainer mee te maken heeft als hij een paard in training krijgt.
Het kan dus wel maar of TS of de moeder hier dit zo even snel kan das dan maar de vraag.
Voor mij is het hier duidelijk er is al heel wat met dit paardje gedaan , maar eigenlijk is er een basis aanwezig waar nog heel wat gaten inzitten, er is dus gewoon niet een goede basis aanwezig, dus tjaaaa eerst een goede basis installeren. En dan kan je pas verder, maar dan zal het ook beter lukken om verder te gaan, op deze manier blijft het een beetje vechten, en dat is eigenlijk niet de bedoeling hé.
Een goede trainer kan je hier bij helpen.
Zelf wat verder aanmodderen helpt niet echt, want dan had dit probleem niet zo ver gekomen als dat het nu al is.

Zaterdag 09 mei 2015 Clinic schrik en stress training,te Heeze nabij Eindhoven. Er zullen een 7 tal paarden behandeld worden, elk met hun eigen probleempjes. Er zijn nog een paar plaatsen als toeschouwer beschikbaar, deze Clinic zal een ganse dag duren, voormiddag een theoretische benadering, namiddag het praktijk gedeelte.
Deelname prijs 20 euro/pers. iedere deelnemer/toeschouwer krijgt ook een uitgebreide gedrukte cursus tekst.

ikkeniet

Berichten: 1257
Geregistreerd: 17-09-11
Woonplaats: gehucht in Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 23:57

Ik denk dat met een goede trainer, jullie een heel eind verder moeten kunnen komen.
In de Emmer Compasscum zit John Erb.
Hij is heel goed in het begeleiden en trainen van dit soort problemen.

info@raswas.com voor het reinigen van je paardendekens.

Oordeel niet over mijn leven.
Want je hebt mijn rugzak niet gedragen.
-Rita Nievelstein-

BigOne
Berichten: 38036
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Paard accepteerd discipline niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 11:33

Geweldig, wat zijn er toch nog veel mensen die zeggen, verkopen en koop een ander, braaf paard. Ook dat andere brave paard zal moeders gaan uittesten als ze geen leiderschap toont. Brave paarden worden braaf omdat ze goed opgevoed zijn en een leider hebben, ze blijven niet braaf als het leiderschap wegvalt, dan gaan ze uitzoeken wie er dan de leider is en heb je hetzelfde gedonder weer. Natuurlijk kan dit paard een maatje te groot zijn voor de moeder maar in dit geval los je het niet alleen met een ander paard op.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

Snollygoster

Berichten: 3834
Geregistreerd: 20-12-12
Woonplaats: België

Re: Paard accepteerd discipline niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 11:35

Ik denk ook inderdaad niet dat het een goed paard is voor je moeder..

Why change the past, when you can own this day?

Rex_Rolfo

Berichten: 5364
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 11:59

In principe heeft bigone gelijk, elk paard zal kijken of de mens leiderschap toont. De één meer dan de ander, om mezelf even te quoten uit een topic van een paar maanden geleden:
Rex_Rolfo schreef:
Geryon schreef:
Al neem je een paard van 25 die al 25 jaar goed is opgevoed. Als jij dat niet doet, geen goede grenzen opstelt, dan verandert die 25jarige óók in een draak..

Bij een goed opgevoede 25 jarige is een bordje "grens" al voldoende. Een doorsnee paard loopt langs het bordje, maar een draadje op de grens is voldoende. Bij een jong paard met een stevig karakter moet je als het ware de Berlijnse muur weer van stal halen ;)

Hoeveel leiderschap heeft moeders in zich? Een enkel draadje? Of dubbel met stroom erop? Geen hekwerk met prikkeldraad zo te lezen (hebben veel paarden gelukkig ook niet nodig).


ps, volgens mij is een pismerrie een merrie die continue hengstigheid vertoont, bv door een medisch probleem bij de eierstokken oid. Maar het kan zijn dat er ook andere definities zijn als tijdens de hengstigheid extreem gedrag vertonen oid.

Janine1990

Berichten: 43773
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 17:48

Rex_Rolfo schreef:
Hoeveel leiderschap heeft moeders in zich? Een enkel draadje? Of dubbel met stroom erop? Geen hekwerk met prikkeldraad zo te lezen (hebben veel paarden gelukkig ook niet nodig).


ps, volgens mij is een pismerrie een merrie die continue hengstigheid vertoont, bv door een medisch probleem bij de eierstokken oid. Maar het kan zijn dat er ook andere definities zijn als tijdens de hengstigheid extreem gedrag vertonen oid.


Jouw definitie van pismerrie is de juiste :P

Shenavallie
Berichten: 11516
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 09:03

Er is duidelijk alleen een klik met jou, TS. Ik vind het echt fantastisch dat jullie een mogelijkheid zoeken om jouw moeder te helpen met dit dier om te gaan, maar je moet wel realistisch blijven. Als het na deze "cursus" nog niet helpt, dan denk ik dat je een keuze moet maken: of jij blijft het enige baasje of jullie moeten de pony verkopen. Paarden kunnen een overduidelijke keus maken en dat lijkt ze nu al te hebben gedaan. Over het algemeen vallen mensen in hun oude patroon, waar het diertje weer op gaat reageren. Er wordt dan al snel geroepen dat het dier in de loop van de tijd veranderd is, maar het komt dan in de meeste gevallen door de mens. De overige gevallen zijn te wijten aan een medisch probleem.
Laat duidelijk zijn dat jouw moeder geen slecht mens is! Er is (momenteel) gewoon geen klik. Het kan zijn dat jouw moeder onbewust teveel spanning met zich meedraagt. Misschien heeft ze wel een bepaalde verwachting. Vaak helpt het om geen groot doel te hebben, maar al blij te zijn al een klein doel behaald wordt. Tijd is daarbij van ondergeschikt belang. ;)

In 1963 the Bronx Zoo had an exhibit called "The Most Dangerous Animal in the World". It was a mirror.

I don't understand why when we destroy something created by man we call it vandalism, but when we destroy something created by nature we call it progress. Ed Begley Jr.

Ninx

Berichten: 14562
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 09:16

Erg goede tip: In de Emmer Compasscum zit John Erb.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 09:23

aeolusnr1 schreef:
Als trainer vind ik dat de goede klik er gewoon moet komen, daar moet je zelf voor zorgen, das steeds een ding waar ook een trainer mee te maken heeft als hij een paard in training krijgt.
Het kan dus wel maar of TS of de moeder hier dit zo even snel kan das dan maar de vraag.
Voor mij is het hier duidelijk er is al heel wat met dit paardje gedaan , maar eigenlijk is er een basis aanwezig waar nog heel wat gaten inzitten, er is dus gewoon niet een goede basis aanwezig, dus tjaaaa eerst een goede basis installeren. En dan kan je pas verder, maar dan zal het ook beter lukken om verder te gaan, op deze manier blijft het een beetje vechten, en dat is eigenlijk niet de bedoeling hé.
Een goede trainer kan je hier bij helpen.
Zelf wat verder aanmodderen helpt niet echt, want dan had dit probleem niet zo ver gekomen als dat het nu al is.


En ik ben van mening dat die klik er echt niet komt als je dat wat je wilt en wat je kunt, en wat het paard aanbiedt zo ontzettend ver uit elkaar liggen. Je kunt tot op zeker hoogte naar elkaar toegroeien, maar als jij een laid-back character wilt en je krijgt een heethoofd onder je, is dat maar tot bepaalde hoogte bij te stellen. Maar dan weer: definieer "klik". Als jij van mening bent dat een compromis al een klik is, zijn we snel uitgepraat.

Je suis Charlie.

Nick1963

Berichten: 1941
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Hilversum

Re: Paard accepteerd discipline niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 10:15

Altijd moeilijk om op internet een weergave te hebben van de situatie , iedereen brengt de oplossing vanuit eigen ervaring aan. Moeder heeft zelf een aantal keuzemogelijkheden , wat voor functie heeft het paardrijden voor haar , en in welke relatie staat dit tot het hebben/ rijden/ verzorgen van dit paard.
Soms is het weleens fijn om even op een ander paard te rijden , om met het geleerde , bij het eigen paard weer verder te gaan.
Aan de andere kant wat Cassidy al schrijft een klik die er niet is , gaat er niet komen , als in essentie het karakter van een paard bijna contra is aan wat de ruiter/ verzorger te bieden heeft.......dan is het verstandig om met deze ervaring te komen tot een duidelijk plaatje waar een opvolger aan dient te voldoen.......succes voor je moeder


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 bezoekers