Geen zin om te draven?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mirjam1202

Berichten: 1060
Geregistreerd: 04-12-13
Woonplaats: Tilburg/Winterswijk

Geen zin om te draven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-13 13:57

Hee!
Mijn haflinger merrie Iris (19 jaar) heeft soms geen zin om te gaan draven.. (tijdens rijden en wandelen).
De vorige eigenaren vertelden dat zij veel op comando deden maar ook met been en teugels. Maar ze gaat vaak gwn niet draven wanneer ik been geef en roep: draf! Verder is ze echt super hoor!
Hebben jullie een idee hoe ik dit op kan lossen?
Alvast bedankt! :)

CrazyIris

Berichten: 920
Geregistreerd: 09-01-13
Woonplaats: Antwerpen, Hove

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 15:20

1 keer been geven, als ze dan niet draaft, tik met de zweep. Om ze dan terug wat sneller te laten aandraven kan je ook de volgende oefening doen: je draaft aanbij de E bijvoorbeeld en bij de A ga je op stap, je stapt enkele passen en dan terug klein beetje been geven , gaat ze niet in draf=> tik met zweep! dan ga je terug op stap bij de B en weer enkele passen stappen, en dan terug klein beetje been. Op den duur zal ze bij minder been geven sneller aandraven :)

Mirjam1202

Berichten: 1060
Geregistreerd: 04-12-13
Woonplaats: Tilburg/Winterswijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-13 17:33

CrazyIris schreef:
1 keer been geven, als ze dan niet draaft, tik met de zweep. Om ze dan terug wat sneller te laten aandraven kan je ook de volgende oefening doen: je draaft aanbij de E bijvoorbeeld en bij de A ga je op stap, je stapt enkele passen en dan terug klein beetje been geven , gaat ze niet in draf=> tik met zweep! dan ga je terug op stap bij de B en weer enkele passen stappen, en dan terug klein beetje been. Op den duur zal ze bij minder been geven sneller aandraven :)


Oké :) Morgen maar eens proberen! Ga denkik eerst nog ff met haar wandelen en met een zweep proberen, dat ze er een beetje aan went, want ik heb eerder met zweep geprobeerd tijdens rijden alleen begon ze te bokken.. Maar dan ga ik dat maar eens proberen! Zweepje voor op dr kont denkik? Of in dr hals?

CrazyIris

Berichten: 920
Geregistreerd: 09-01-13
Woonplaats: Antwerpen, Hove

Re: Geen zin om te draven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 18:55

dressuurzweep, dus een lange voor tegen haar kont ;)

Legoblokje
Berichten: 2201
Geregistreerd: 24-02-13

Re: Geen zin om te draven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 18:57

Ik denk zelf dat je er beter op kan gaan zitten met zweep dat er naast te lopen.
Dat is voor mijn mening, dat is namelijk wat ik doe :p hihi

CrazyIris

Berichten: 920
Geregistreerd: 09-01-13
Woonplaats: Antwerpen, Hove

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 18:57

Probeer anders eerst aan de longe? met een longeerzweep? Dan moet je sowieso een tik geven, dan kan je al zien wat haar reactie is ;)

Nordsvensk

Berichten: 4166
Geregistreerd: 16-06-10
Woonplaats: Fryslân

Re: Geen zin om te draven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 18:59

Geen zin om te draven? Probeer heel consequent te zijn met je been en zweep erbij, ze MOET gewoon ;)

scoobidoo
Berichten: 2
Geregistreerd: 28-10-13

Re: Geen zin om te draven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 19:12

Ze mag zeker niet haar eigen zin doen, jij bent de baas! :P
Ik zou benen geven en daarbij zweeptikjes.
Misschien kan je eens proberen om aan te galloperen en dan terug te nemen in draf? (is maar een voorstel)

Mirjam1202

Berichten: 1060
Geregistreerd: 04-12-13
Woonplaats: Tilburg/Winterswijk

Re: Geen zin om te draven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-13 20:07

Ga denkik eerst dan longeren met zweep, als ze dan gaat bokken ofzo sta ik er nog een stukje vanaf ;)
Ga ff een vriendin van me vragen of ik die zweep ff mag lenen ;) Heb nml zelf geen zweep.. Als het dan goed gaat ga ik er zelf natuurlijk eentje kope :).
Over het galopperen: Ik kon nog niet heel erg goed rijden toen wij haar kochten, mijn pony staat bij mij thuis (woon op boerderij), en mn vader wilde graag weer eens een paard, en toen kwamen we haar tegen :) Mn vader zou me beter leren rijden, maar toen kreeg ik een ongeluk waardoor ik 3/4 weken op krukken heb gelopen en 3/4 weken daarna nog niet goed heb kunnen lopen en zeker niet bij haar mocht komen.. ;( Ik heb dus nog nooit echt goed met haar gegaloppeerd.. Een vriendin van me heeft wel met r gegalopeerd :) Ik wil dus eerst weer (heb eerst wel met haar gedraaft, ging ook niet altijd even makelijk) draven en daarna galopperen :)

Mirjam1202

Berichten: 1060
Geregistreerd: 04-12-13
Woonplaats: Tilburg/Winterswijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-14 13:35

Hee!
Het draven tijdens het wandelen en tijdens het longeren gaat heeel erg goed!! Echt bedankt voor de tips ;)
Bijna altijd gaat ze draven, wanneer ik het aan dr vraag!! :) Ik ben er zo blij mee!! ;) Ik ben erg trots op Iris, en ook een beetje op mijzelf :=
Alleen tijdens het wandelen aan de hand tijdens het draven vind ze het moeilijk om een bocht te maken...? Als we gwn op een recht stuk draven gaat het prima, dan wil ik een bocht maken (best ruim), maar dan moet ze terugnemen door de bocht en dan als we weer op een recht stuk zitten wil ze wel weer draven... Heeft iemand een idee hoe ik dit kan trainen/oplossen? Miss dat ik het touw ofzo anders moet vast houden? Of dat ik het op de één of andere manier kan trainen? :)
Alvast bedankt!!

Mirjam1202

Berichten: 1060
Geregistreerd: 04-12-13
Woonplaats: Tilburg/Winterswijk

Re: Geen zin om te draven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-14 14:06

Ik vind dit best vervelend, en wil hier graag een oplossing voor vinden :) Dus als jullie enig idee hebben, hoor ik het graag :)

Mirjam1202

Berichten: 1060
Geregistreerd: 04-12-13
Woonplaats: Tilburg/Winterswijk

Re: Geen zin om te draven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-14 22:04

Niemand..? :)

CrazyIris

Berichten: 920
Geregistreerd: 09-01-13
Woonplaats: Antwerpen, Hove

Re: Geen zin om te draven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 22:25

Een bocht maken kan evengoed aan de longe, aan de hand is dat wel wat moelijker, dus als het longeren lukt, zie ik geen probleem. En het draven als je erop zit, lukt dat nu al beter?

NoorW

Berichten: 904
Geregistreerd: 03-06-10

Re: Geen zin om te draven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 22:30

Je weet zeker dat ze nergens lichamelijke problemen heeft? Want als ze eerst al niet wil draven en het daarna ook lastig vind om mee bocht door te draven kan het ook gewoon zijn dat ze je iets duidelijk probeert te maken qua pijn. Dat is vanachter een computer niet te beoordelen, maar wel erg belangrijk eerst zeker weten uitgesloten te hebben voor je de consequent-zweep-erbij-methode gebruikt.

Mirjam1202

Berichten: 1060
Geregistreerd: 04-12-13
Woonplaats: Tilburg/Winterswijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-14 15:13

NoorW schreef:
Je weet zeker dat ze nergens lichamelijke problemen heeft? Want als ze eerst al niet wil draven en het daarna ook lastig vind om mee bocht door te draven kan het ook gewoon zijn dat ze je iets duidelijk probeert te maken qua pijn. Dat is vanachter een computer niet te beoordelen, maar wel erg belangrijk eerst zeker weten uitgesloten te hebben voor je de consequent-zweep-erbij-methode gebruikt.


Idd klopt wat je zegt hoor, maar dat is absoluut niet het geval, in de weide terwijl ze aan het draven/galoperen is maakt ze ook gwn bochten, en dat is dus niet het probleem ;)

Mirjam1202

Berichten: 1060
Geregistreerd: 04-12-13
Woonplaats: Tilburg/Winterswijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-14 15:14

CrazyIris schreef:
Een bocht maken kan evengoed aan de longe, aan de hand is dat wel wat moelijker, dus als het longeren lukt, zie ik geen probleem. En het draven als je erop zit, lukt dat nu al beter?


Oké dan ligt het gwn aan mij ;) Dan doen we het gwn vervolgens (de bochten) aan de longe :)
Ivm gigantisch natte bak.. nog niet gereden.. Ik wil t vandaag/morgen proberen, wanneer mn vader erbij is ;)

Mirjam1202

Berichten: 1060
Geregistreerd: 04-12-13
Woonplaats: Tilburg/Winterswijk

Re: Geen zin om te draven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-14 18:34

Hee!
Ik heb vanmiddag met haar gelongeerd :) Eerst heb ik met haar gewandeld aan de hand, en ook gedraaft! Wat ze gwn in een keer deed!! Daarna de longe gepakt en begonnen: paar rondjes stap, en toen wilde ik haar laten draven... (zeggen, en met het uiteinde van longeerlijn gebaren, doe ik bij stap ook). Maar hier had ze duidelijk géén zin in... En draaide naar met toe en begon iets te stijgeren.... Ik heb haar dus direct weer tot orde geroepen en weer laten stappen... En niet weer laten draven... Ik heb haar toen weer gwn aan de hand genomen en weer tijdje gestapt en toen gedraafd, wat ze weer gwn in één keer deed... Beetje vreemd..? Ik heb toen een aardig ruime bocht genomen en in de bocht zelf haar elke keer aangespoort met mijn stem, dit ging super goed, en ze ging gwn door de bocht! Alleen wel ietsjes slomer maar dat is niet erg ;).
We hebben een paar rondjes (grote van een normale bak, maar gwn op t erf gedaan) gedraaft (incl. bochten!!), en dat ging super goed!! Zij wilde nog wel een rondje, alleen ik niet meer haha ;).
Ik baalde wel heel erg van het longeren... :(, maar over het draven aan de hand ben ik SUPER tevreden!!

NoorW

Berichten: 904
Geregistreerd: 03-06-10

Re: Geen zin om te draven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 22:38

Eerlijk gezegd klinkt dit verhaal niet als een pony die niet wil draven, maar een pony die totaal geen respect voor je heeft. Jij zou een paard makkelijk met wat gezwaai van het uiteinde van je touw naar draf moeten kunnen krijgen, dat doen paarden onderling ook naar elkaar met een wat actievere lichaamshouding, een zwaaiende staart of hoofd en als de ander daarvoor niet aan de kant gaat wordt de rangorde even bevestigt door een eventuele hap of trap. Bij jou is het zo dat jou paard tegen een hele simpele aanwijzing van jou in gaat en jij vervolgens dus zoiets zegt van: 'Oké, sorry dat ik het vroeg. Jij staat inderdaad hoger dan ik.' dat gaat fout op den duur. Zoek hierbij dus eigenlijk gewoon begeleiding van iemand die weet hoe hier mee om te gaan. Ik kan het natuurlijk helemaal verkeerd hebben, maar dit is wat ik concludeer uit je verhaal tot nu toe.

Mirjam1202

Berichten: 1060
Geregistreerd: 04-12-13
Woonplaats: Tilburg/Winterswijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-14 09:04

NoorW schreef:
Eerlijk gezegd klinkt dit verhaal niet als een pony die niet wil draven, maar een pony die totaal geen respect voor je heeft. Jij zou een paard makkelijk met wat gezwaai van het uiteinde van je touw naar draf moeten kunnen krijgen, dat doen paarden onderling ook naar elkaar met een wat actievere lichaamshouding, een zwaaiende staart of hoofd en als de ander daarvoor niet aan de kant gaat wordt de rangorde even bevestigt door een eventuele hap of trap. Bij jou is het zo dat jou paard tegen een hele simpele aanwijzing van jou in gaat en jij vervolgens dus zoiets zegt van: 'Oké, sorry dat ik het vroeg. Jij staat inderdaad hoger dan ik.' dat gaat fout op den duur. Zoek hierbij dus eigenlijk gewoon begeleiding van iemand die weet hoe hier mee om te gaan. Ik kan het natuurlijk helemaal verkeerd hebben, maar dit is wat ik concludeer uit je verhaal tot nu toe.


Dat dacht ik ook, maar verder luistert ze altijd heel erg goed naar me, en sta ik wel boven haar.. Maar ik denk dat ik iemand bij mij uit de buurt ga vragen die hier meer mee doet, of ze mij hiermee kan helpen.

NoorW

Berichten: 904
Geregistreerd: 03-06-10

Re: Geen zin om te draven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 09:29

Ja dat lijkt me ene goed idee. Hulp vragen kan nooit kwaad.

Speedvroem
Berichten: 40
Geregistreerd: 14-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 23:11

wat bij mijn haf hielp:

eerst gewoon draf zeggen en been geven, niet luisteren tikje met zweep.
nog niet luisteren in de beugels gaan staan en "zagen", zagen de teugels links en rechts trekken, klinkt gemeen maar de dag daarna deed ie het keurig.


misschien heb je dr nog wat aan

Hopke89

Berichten: 1399
Geregistreerd: 18-04-12
Woonplaats: Friesland

Re: Geen zin om te draven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 23:21

Als een paard in het niet willen aandraven tijden longeren naar mij toe zou draaien en iets van stijger of wat dan ook willen doen kan deze erop rekenen dat ik een hele grote zwaaibeweging maak met de zweep en zeer gemeend draf zeg. 10 van de 9 keer dat ze in galop weg vliegen en daarna netjes naar mijn stemcommando's luisteren.
Bij het niet aan willen draven de boel maar terug zetten naar stappen heeft ze heerlijk haar zin gekregen.

Speedvroem, wil je heel bokt over je heen hebben? Zagen is een total no go!

Speedvroem
Berichten: 40
Geregistreerd: 14-01-12

Re: Geen zin om te draven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 23:29

haha, ja het is niet echt zagen ik ben dr ook tegen maar mn paard was gevaarlijk voordat ik dat ging doen.

het is meer knijpen, maar niet zagen/pijn doen ik weet wat ik doe

Hopke89

Berichten: 1399
Geregistreerd: 18-04-12
Woonplaats: Friesland

Re: Geen zin om te draven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 00:12

Zoveel verschil zit er in het gebruik van een woord wat vrij breed geïnterpreteerd kan worden.
Wees maar voorzichtig met de term zagen, bespaard je veel gedoe.
Maar dit was even geheel off-topic dus hier laat ik het ook bij.

chantaleddie

Berichten: 270
Geregistreerd: 28-01-14

Re: Geen zin om te draven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 17:51

veel overgangen maken van stap naar draf? en dat je nog niet gegaloppeerd hebt wel "irritant" voor je. wat ik dan zou doen is het aan de longeerlijn voor het eerst doen. tenminste zo deed ik dat vroeger denk ik