Hoef groeit totaal niet meer

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Spenk
Berichten: 21738
Geregistreerd: 30-08-05

Hoef groeit totaal niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-12-13 22:10

Hier gaat uiteraard een verhaal aan vooraf maar wellicht dat er bokkers zijn die iets soortgelijks meegemaakt hebben en nog een tip weten die ik zelf nog niet geprobeerd heb.

Om een lang verhaal kort te houden hier een korte schets van verloop van het hoefprobleem van mijn paard.

Ze heeft altijd al een steiler smaller voetje gehad linksvoor maar dit was met juist beslag toch wel prima onder controle te houden.

Vorig jaar mei heeft ze als 4 jarige een hoefbeenontsteking gehad. Hier is ze uiteindelijk in januari 2013 volledig genezen van verklaard. We konden in de tussentijd wel alweer rustig werk doen in augustus 2012 ben ik weer begonnen met het rijden rustig op te bouwen.

In 2013 is ze meer aan het werk gezet inmiddels L1 + 5 gehaald en beetje bij beetje werd de hoef slechter slechter en slechter. Eind oktober zijn we weer naar de kliniek geweest en daar werd geconstateerd dat de lamellen in de hoef niet meer vastgroeien er ontzettend veel onrust in de voet te zien is en bovendien de hoef vreemd groeit en niet paralel aan het hoefbeen. De hoef was en is ontzettend slecht veel scheuren en afbrekende stukken

Ze is wederom om speciaal beslag gekomen en helaas konden we vorige week alweer terug naar de kliniek om de hoef het alweer begeven had en het ijzer loszat. Over een week of 4 moeten we weer terug en dan zou de hoef toch echt gegroeid moeten zijn omdat ze mogelijkheden anders echt ophouden. De hoef ziet er werkelijk waar niet uit op de meeste plekken aan de zijkant is inmiddels de hoorn zelf gewoon weg en je kan de nagels gewoon zien zitten in de voet. Ook wordt de voet steeds steiler.

Uiteraard rijd ik op aanraden van de smid en veearts nu niet meer op dit paard omdat de hoef dit doodgewoon niet trekt. Helaas groeit de voet gewoon echt niet. Niet langzaam nee volledig niet. Er breken alleen maar meer stukken af. En om over 4 weken wat te kunnen zal de hoef toch moeten gaan groeien.

Mijn paard komt in voeding niks te kort, ze glanst en een spiegel en verder 3 andere hele mooie gezonde voeten die heel goed groeien en geen problemen geven. Alleen deze voet is een ramp.

Ze krijgt al een jaar biotine en msm zwavel. We hebben veel smeerseltjes geprobeerd maar helaas dat mag allemaal niet baten en we zitten inmiddels in een situatie die steeds meer op een gebed zonder eind begint te lijken. Ze loopt ook niet elke dag goed soms is ze onregelmatig en andere dag gaat het beter.

Misschien dat iemand ooit hetzelfde heeft gehad en toch nog een tip heeft die ik nog over het hoofd gezien heb?


pol013

Berichten: 8990
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Hoef groeit totaal niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 22:14

Hoe veel (vrije) beweging krigt je paard?

Spenk
Berichten: 21738
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Hoef groeit totaal niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-12-13 22:15

Zoveel ze maar wil. Ze staat aan huis dus kan ten allertijde naar buiten.

Thorrie

Berichten: 192
Geregistreerd: 06-05-06
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 22:21

Wat een miserie en dan komt er natuurlijk nog bij dat het zowat het slechtste moment in het jaar is wat betreft hoefgroei.
Zou er in de lente niet "meer kunnen gedaan worden met de hoef? Misschien op het moment gewoon zo veel mogelijk damage control gecombineerd meteen ander supplement en hopen dat je binnen een paar weken,maanden wel iets structureel kan veranderen? Hier in de buurt hoorde ik al een paar keer goede ervaringen ment betrekking tot Hoof rite.

THOR... rotten and white but sooooooooooo cute

Maak kennis met mijn jongste aanwinst. (Zie profiel)

Spenk
Berichten: 21738
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Hoef groeit totaal niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-12-13 22:39

Het probleem is alleen wel dat we helaas die winter ook nog doormoeten :\
En zolang er niks groeit en alleen maar afbreekt blijft er niet veel over. Hoof rite ken ik niet zal er eens op googelen.

fokkertje
Berichten: 381
Geregistreerd: 25-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 22:52

Ik heb goede ervaringen met Kerabol, maar weet niet of dit voldoende werkt bij zo'n slechte hoef.
Het werkt wel beter dan biotine.
Misschien dit in combinatie met een hoefschoen zodat het niet verder afbreekt???
Succes ermee!

Petra_O

Berichten: 3138
Geregistreerd: 24-10-03

Re: Hoef groeit totaal niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 23:49

misschien een ijzer dat gelijmd word in plaats van genageld? Dan kun je de voet beschermen zonder de wand verder te verzwakken. Hebben ze enig idee hoe het komt dat de voet zich zo vreemd ontwikkeld?

Spenk
Berichten: 21738
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Hoef groeit totaal niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-12-13 23:52

Bedankt voor het meedenken. Helaas krijgt ze al kerabol en het ijzer zit gelijmd en genageld... Hoe het komt weten ze niet maar alles zal waarschijnlijk voortkomen uit blessure van vorig jaar en het feit dat het al een steile voet was.

AdnerB

Berichten: 4418
Geregistreerd: 13-10-08
Woonplaats: vlak bij je ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 23:55

is een hoefschoen geen optie?
hoefschoenen schijnen er ook te zijn met een soort gelpad bodem.

moeilijk..
heeft je paard een bloedonderzoek gehad? gekeken naar tekorten oa?

**Het geluk van een kind begint in het hart van de moeder**

franka75

Berichten: 11192
Geregistreerd: 05-10-09
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 23:58

poe wat een lastig probleem er staan hier wel al tips, hoop dat je er wat mee kan, succes

Lieve Mixie ik vergeet je nooit

Petra_O

Berichten: 3138
Geregistreerd: 24-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 00:05

Yvank_ schreef:
Bedankt voor het meedenken. Helaas krijgt ze al kerabol en het ijzer zit gelijmd en genageld... Hoe het komt weten ze niet maar alles zal waarschijnlijk voortkomen uit blessure van vorig jaar en het feit dat het al een steile voet was.



Ik bedoel een gelijmd ijzer zonder nagels. Het lijkt me dat de nagels juist de hoefwand weer verzwakken. Maar goed, ik ben geen smid en ook geen DA :) .

Ik heb zelf heel goede ervaringen met Soulmate 2g bij langzaam groeiende hoeven. Mijn oude haf had heel dunne zooltjes en heel vaak hoefzweren, en het heeft toen echt geholpen om de voet sneller te laten herstellen.

MisticRider

Berichten: 2756
Geregistreerd: 06-03-09

Re: Hoef groeit totaal niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 00:12

Op wat voor bodem loopt je paardje?

Ruim assortiment tweedehands merk zadels te koop! :-)

Spenk
Berichten: 21738
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-12-13 00:15

Nee hoefschoenen zij helaas geen optie werd het enkel erger van.

Ik snap wat je bedoelt petra hier is ook over nagedacht maar het risico wat er aan verbonden zat als ze hem af zou trappen of er weer een stuk hoef afbrak naar wat ik begreep zou ze dan dr hele hoef kapot kunnen trekken.

Ik zal eens kijken naar dat spul :)

@mistic paardje. gewoon op de wei.

Petra_O

Berichten: 3138
Geregistreerd: 24-10-03

Re: Hoef groeit totaal niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 00:31

Ik zei al, ben geen smid :). Wanneer moet je terug naar de kliniek? Ik ben heel benieuwd wat ze ervan gaan zeggen. Heb je een foto van de hoef?

tiwi1969

Berichten: 7619
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Re: Hoef groeit totaal niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 00:37

Hebben ze de hoef onderzocht op schimmels en bacteriƫn? Die kunnen bij zo'n beschadigde hoef flink woekeren onder een losse hoefwand. Hierdoor gaat het steeds verder afbrokkelen.
Dan zul je dus de onderliggende oorzaak aan moeten pakken.

Ik ga mijn eigen weg en heb mijn eigen doelen. Pak daar gerust van mee, maar ga je eigen weg.

fransje23

Berichten: 15338
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 00:41

Misschien eens met je paard richting de Gebroeders van Nassau, hun zijn toch wel heel erg deskundig!

Check www.hoofcare.nl

Don't marry into an absolute idea. Then if it doesn't work out you can change it. If you are locked into something it limits your learning ability and we can stop thinking. Mark Rashid

Hevonen

Berichten: 5602
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: Hoef groeit totaal niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 01:02

Ik heb weleens reparaties aan de hoefwand gezien met een of ander spul. Ik denk dat het polyester is. Dat zou de hoef heel kunnen houden tot hij wel weer groeit.

Voor bijzondere (niet beslist paardgerelateerde) replica's en living history spullen.
ARRE remaining history
Zij werken ook op bestelling! (smeedwerk, hout-, hoorn- en beenbewerking, leer, huiden, en nog veel meer)

Annienke

Berichten: 585
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: Vlagtwedde

Re: Hoef groeit totaal niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 11:30

Advies om de hoef te laten groeien heb ik helaas niet. Volgens mij doe je daar alles al aan -O-

Waar ik vorig jaar baat bij heb gehad bij een hoef die half in puin lag en ook niet meer groeide (en waar ik toen nog nooit van had gehoord) waren spuitijzers:

http://vettec.com/super-fast-180cc

Dit kun je onder aan de hoef aanbrengen en een 'ijzer' mee vormen maar je kunt ook de hele hoef er mee inpakken waardoor de beschadigde hoefwand bij elkaar wordt gehouden. En het vervangt de hoefwand waar deze afwezig is.

Heeft bij paardlief goed geholpen de hoef bij elkaar te houden waardoor deze kon herstellen. Grootste nadeel is dat het redelijk gevoelig is voor vocht. Dan laat het spul sneller los.

It's easy to be a saint in paradise

Inoterry

Berichten: 4257
Geregistreerd: 20-10-07
Woonplaats: Heerlek in Heerle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 11:53

Ik zou ook adviseren om eens een uitgebreid bloedonderzoek te laten doen. Mijn huidige paard is bij zijn vorige eigenaar zwaar ondervoed geweest en toen ik hem net had groeiden de voeten ook nagenoeg niet. Hij stond op ijzers en na 12 weken kon de smid er alleen voorzichtig een randje afvijlen. Inmiddels groeien zijn voeten wel ontzettend hard en moet de smid tussen de 6 tot 8 weken langskomen.

Ik ben een beetje zot van mijn Od <3

De liefste en stoerste zus ter wereld? Die heb ik 8-)

Spenk
Berichten: 21738
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Hoef groeit totaal niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-12-13 12:10

Ik zal straks op de computer even op alles reageren maar wil even inhaken op bloedonderzoek dit is uiteraard gebeurd en ze heeft geen tekorten. Haar overige 3 hoeven groeien ook heel goed. Dus helaas is dat het ook niet :\

Inoterry

Berichten: 4257
Geregistreerd: 20-10-07
Woonplaats: Heerlek in Heerle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 12:21

Sorry, dat de andere 3 voeten wel goed groeien heb ik totaal overheen gelezen :o .
Ik weet niet eens of dat kan, maar zou er iets mis kunnen zijn met de doorbloeding hogerop in het been waardoor de voet te weinig groeistoffen krijgt?

Ik ben een beetje zot van mijn Od <3

De liefste en stoerste zus ter wereld? Die heb ik 8-)

Caira
Berichten: 26054
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 12:25

ijzers eraf, dat sowieso, die belemmeren de hoefgroei enorm. En dan rustig op gaan bouwen op verschillende ondergronden, stukje hard, stukje grind en stukje zacht. Het verschil in ondergrond stimuleert de hoefgroei. Ik heb er hier 2 staan die NOOIT van de ijzers af zouden mogen, met gruwelijk slechte hoeven die beiden nu zulke goede hoeven hebben die zo snel groeien terwijl ze een verharde paddock hebben. Ook zou ik je willen adviseren om met ttouch te beginnen om de bloedsomloop in been en hoef te verbeteren.


LiVetime
Berichten: 4369
Geregistreerd: 18-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 12:33

Caira schreef:
ijzers eraf, dat sowieso, die belemmeren de hoefgroei enorm. En dan rustig op gaan bouwen op verschillende ondergronden, stukje hard, stukje grind en stukje zacht. Het verschil in ondergrond stimuleert de hoefgroei. Ik heb er hier 2 staan die NOOIT van de ijzers af zouden mogen, met gruwelijk slechte hoeven die beiden nu zulke goede hoeven hebben die zo snel groeien terwijl ze een verharde paddock hebben. Ook zou ik je willen adviseren om met ttouch te beginnen om de bloedsomloop in been en hoef te verbeteren.


Ik weet niet of ik dit zo snel zou adviseren bij een paard zoals die van de TS. Als er geen hoefproblemen waren gevonden, behalve dat de hoef zo slecht is en snel afbrokkelt, dan was ik hier in mee gegaan.
Denk eerlijk gezegd niet dat paard van TS nog een hoef overhoudt als het ijzer eraf gaat.
Wat ik me afvraag.. Heeft het hoefprobleem direct met de ontsteking van tijd terug te maken?

claud1

Berichten: 1056
Geregistreerd: 12-03-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 13:01

meestal wordt er naar het het probleem gekeken waar het probleem lijkt te zijn
maw kan er niet ergens anders een "probleem"zijn waardoor dit probleem ontstaat?

Wij hebben altijd ons blind gestaard op iets wat we konden zien.... en daardoor zagen
we het eigenlijke probleem over het hoofd. (snap je het nog)

kan er dus geen blokkade in je paard zijn die zorgt voor een bv slechte doorbloeding?

Doormiddel van een thermograaf zijn wij er achter gekomen wat bij ons paardje mis was....
en echt wij hadden dit anders nooit kunnen vinden. (wel andere problemen als jij)

Een goede osteophaat heeft het verholpen. Bij komst is dat wij nu merken dat er zelfs sokjes
onder aan groeien en wij dachten dat hij die nooit had :+ staart is nu vol en dik
en dat is maar een positieve bijkomstigheid :+

Thioro

Berichten: 3985
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 13:19

Wat een miserie.
Soms wordt een voet ingegipst als ijzers geen optie meer zijn. Nadeel van gips is dat ze er niet echt mee buiten kunnen (of je moet het gips zelf beschermen) en gips beschadigd niet de resterende hoorn maar kan ook de ruimte belemmeren voor hoefgroei, net als hoefschoenen.

Als het hoorn heel zacht is kan je er wel pure laurierolie opsmeren (enkel op kroonrand), dit geeft stevigere hoorn. Maar of het ook echt groei stimuleert weet ik niet. Veronderstel dat je dit ook al wel geprobeerd hebt.

Schimmelinfectie is uitgesloten?


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 bezoekers