Diepe hoefzweer. Wat te doen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Uppojono

Berichten: 3626
Geregistreerd: 10-05-05
Woonplaats: Loppersum

Diepe hoefzweer. Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-12-13 09:39

Sinds donderdagavond toen ik de paarden uit de wei haalde, staat mijn paard op drie benen. Uiteraard heb ik direct de hoefsmid gebeld en hij is vrijdagmiddag gekomen. Voor hem was het duidelijk dat er een hoefzweer zat, maar hij kon hem er niet uitsnijden ivm diep in de hoef gelokaliseerd zijn. Ik kreeg het advies om te weken in biotex om de hoef zacht te maken, zodat de zweer zelf een uitweg kan gaan vinden. Nu zijn we echter 1,5 dag verder, en misschien ben ik te ongeduldig, maar staat ze nog steeds op drie benen. Ik vind het zo sneu voor m'n paard dat ze zo een pijn heeft en wil haar graag zo snel mogelijk van de pijn afhelpen. Wat zouden jullie stappen zijn na drie dagen geen verbetering? Dierenarts er morgen bij of toch nog afwachten? Ze staat overigens 12 uur per dag in de wei, waardoor de hoeven ook al vrij week zijn.

Voor altijd in mijn hart, Joy (†2011) en Novèl (†2020)
[EJL-ITP] JewelBridge v. Etoulon in een jaaroverzicht



Gini
Berichten: 17893
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 09:41

Weken in soda (dat die je dus al) en inderdaad geduld kweken. Mijn paard heeft drie maanden gesukkeld met een diepe, hardnekkige hoefzweer. Grote kans trouwens dat de zweer niet aan de onderkant, maar aan de kroonrand uitbreekt.
Laatst bijgewerkt door Gini op 15-12-13 09:42, in het totaal 1 keer bewerkt

yarrah

Berichten: 2706
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: the city of the farting (groninger)horse!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 09:42

Een diepe hoefzweer kan in slechte gevallen wel weken duren.
Je kunt het niet versnellen de hoefsmid heeft goede adviezen gegeven. Je moet allen een beetje geduld hebben.
Sterkte

Het Groninger paard veelzijdiger kan haast niet
Helaas heeft een Groninger ook geen eeuwig leven. Rust zacht lieve Oz 01.03.2000 - 30.04.2019. Bor heeft het stokje over moeten nemen en we gaan zien wat de toekomst brengt. Maar hij wordt vast heel leuk.

_Anneruth

Berichten: 5142
Geregistreerd: 15-03-07
Woonplaats: Annerveenschekanaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 09:43

Ik vrees dat je te ongeduldig bent als je de methode van de hoefsmid volgt. Of je het probleem sneller kan verhelpen weet ik niet, daarvoor zou je een secund opinion kunnen vragen elders.

Kadjar <3 Vincent Maranello x Vivaldi L § Rhodos <3 Flemmingh x Zuidpool gepensioneerd bospaard § Gideon <3 Tuschinski x OO Seven x Ferro 17-09-2018 Y;(
Voor je iets zegt. Bedenk dan. Is het nodig, is het aardig, is het waar... #doeislief

Uppojono

Berichten: 3626
Geregistreerd: 10-05-05
Woonplaats: Loppersum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-12-13 09:47

Dank jullie voor de reacties. Het geduld heb ik ook wel, maar arme dier heeft er zo een last van, kan dat bijna niet aanzien. Omdat het waarschijnlijk een steriele ontsteking is, lijkt antibiotica geen oplossing. Geven jullie je paarden ( in overleg met dierenarts) een pijnstiller bij een hoefzweer?

Voor altijd in mijn hart, Joy (†2011) en Novèl (†2020)
[EJL-ITP] JewelBridge v. Etoulon in een jaaroverzicht

Erna_

Berichten: 8834
Geregistreerd: 03-04-08
Woonplaats: Vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 09:54

Mijn paard had hetzelfde vorig jaar ook zo'n diepe hoefzweer die er niet meteen helemaal uitgesneden kon worden. Ze heeft toen wel pijnstillers gehad van de dierenarts.
Het is inderdaad een rotgezicht als je ziet dat ze zo'n pijn hebben en zich ongelukkig voelen.

Indy... Days I'll remember all my life /3

Gini
Berichten: 17893
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Diepe hoefzweer. Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 09:57

Het is inderdaad niet leuk om te zien. Mijn paard heeft geen pijnstillers gekregen (ze heeft gelukkig ook niet drie maanden permanent met pijn rondgelopen). Zo kon ik beter zien in welke fase van het proces we zaten: wanneer het beter ging, wanneer er weer een nieuwe uitbraak was enz.

Maar dat het rot is om te zien, dat zeker. Volgens mij loopt een paard enkel in 1 ander geval zo kreupel en dat is bij een gebroken been.

Sterkte voor jou en je paardje.

marleen_usar

Berichten: 24642
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 10:02

Vloeibare Duivelsklauw kan heel goed werken bij een diepe langdurige ontsteking. De paarden drogist die heeft het.

Mousmous
Berichten: 1508
Geregistreerd: 02-01-09

Re: Diepe hoefzweer. Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 10:09

Ik zou gewoon even overleggen met de dierenarts, kijken wat hij er van vindt. Ik heb in het verleden ook zo'n probleem gehad met een van de paarden. De hoefsmid gaf ook het advies om te weken in Biotex en af te wachten tot de zweer doorbrak door de kroonrand. Het doet natuurlijk verschrikkelijk pijn zolang de zweer niet doorbreekt, dus ik heb toen ook advies gevraagd bij de DA, haar eerste reactie was 'als hij hem er niet uitsnijdt doe ik het '. Zweer is toen toch opengesneden en dan is het probleem snel verholpen. Als het echt niet mogelijk is, zou ik gerust pijnstilling geven. Wat ikzelf in het begin heb gedaan om te weken is een hoefzak met een grote natte spons met Biotex onderin de zak zodat elke stap die het paard maakt hij sopt in die zak doordat hij op de spons stapt.

Uppojono

Berichten: 3626
Geregistreerd: 10-05-05
Woonplaats: Loppersum

Re: Diepe hoefzweer. Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-12-13 11:30

Dank jullie voor de reacties.
Ik ga eens even overleggen met mijn dierenarts voor pijnstilling. Dat van de hoefzak met een spons is een goed idee. Ga ik proberen!

Voor altijd in mijn hart, Joy (†2011) en Novèl (†2020)
[EJL-ITP] JewelBridge v. Etoulon in een jaaroverzicht

gohya

Berichten: 33014
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 11:34

Mijn paard had hetzelfde,hele diepe hoefzweer,stond op 3 benen,lopen deed ze amper door de pijn.Haar been was super dik en warm.
Ik heb toen van de D.A. een pijnstiller gehad.Pas na een week ging de zweer open via de kroonrand.
Je kan er weinig aan doen,alleen pijnstillers kan je geven.
Hier kan je zien hoe dik het been was.
Afbeelding

FB Groep Second Chance.

Koper

Berichten: 30225
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 13:17

Ik zou niet wachten/willen dat de hoefzweer naar buiten komt. Ik zou willen dat de troep door mijn paard zijn lichaam wordt opgenomen en afgevoerd. Een lichaam kan dat meestal zelf, maar ik zou het wel prettig vinden om hem een middel te geven dat hem daarbij helpt. Dan gaat 't sneller, en lukt het z'n lichaam ook als het een grote zweer is die hij anders misschien niet zelf aan zou kunnen. Het middel helpt tegelijkertijd tegen hevige pijnen, dat is natuurlijk mooi meegenomen :)

Een lichaam kan veel meer dan je denkt. En bovenstaande zou mijn voorkeur hebben boven de troep naar buiten halen, zeker als het diep zit.
Laatst bijgewerkt door Koper op 15-12-13 13:19, in het totaal 1 keer bewerkt

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

unamie

Berichten: 7383
Geregistreerd: 08-08-04
Woonplaats: BOLLENSTREEK

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 13:19

Inpakken in een hoefzak met natte groene leem en een nacht laten weken

ssandyy

Berichten: 400
Geregistreerd: 11-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 13:20

Mijn pony had ook een keer hoefzweer. Kon net als bij jou paard er niet uit worden gehaald. Ik heb doen minimaal twee keer per dag haar been in een emmer met lauw\warm water met soda gezet. Mijn pony had er ook erg last van. Volgens mij was het bij mij naar ongeveer 1,5 \ twee weken weer helemaal genezen. De soda hielp goed en het is naar mijn idee ook erg pijnverzachtend. IK raad soda zeker aan! Als het kan zoveel mogelijk per dag!
We hebben trouwens ook de hoefsmid er bij gehaald en die heeft een stukje weggesneden zeg maar, niet de hoefsweer zelf maar zodat die niet meer zo diep zat en makellijker er uit kon.

Solerno Z! Dressuur L1 + 4, springen B + 18

midgie

Berichten: 7244
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: Rucphen

Re: Diepe hoefzweer. Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 13:27

Afwachten , soms kan het dagen duren, de DA kan in dit geval niks doen, zelf geef ik als de pijn te erg word wel eens pijnstillers.
Idd weken met biotex of soda kan het proces versnellen , maar als de zweer echt diep zit zul je echt geduld moeten hebben.
Gewoon lekker buiten laten staan zodat er ook nog af en toe gelopen word anders is er ook geen goede bloedsomloop en dan duurt het nog langer,.
Het is echt sneu , ik had een paar weken geleden ook een paard met een zweer, heeft een week geduurt eer hij eruit kwam en dan is de pijn ook gelijk weg.

Gini
Berichten: 17893
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Diepe hoefzweer. Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 13:54

Je kan natuurlijk ook iedere keer de zweer laten uitsnijden door de hoefsmid. Dan wordt de ergste druk (en dus ook pijn) ervan af gehaald.

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: Diepe hoefzweer. Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 14:01

je moet echt 3x per dag de hoef weken met redelijk warm water...op de wei laten lopen schiet niet op.
Heb je al met een renet geprobeert,bij een schone hoef,of je wat donkeren plekjes ziet?
Vaak bij de witte lijn.Dan kun je het zelf uitvlakken.
Hier geeft mijn da AB,injecties die ik zelf moet spuiten.Het is inderdaad een aseptische ontsteking maar die kan heel goed het hoefbeen aantasten.

Ik ben niet intelligent genoeg om depressief te zijn.Ik begrijp dat soort problemen niet

gohya

Berichten: 33014
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Re: Diepe hoefzweer. Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 14:27

Vergeten erbij te zetten,maar mijn paard kreeg buiten de pijnstillers ook nog AB in poedervorm.

FB Groep Second Chance.

baron2008

Berichten: 165
Geregistreerd: 22-10-11

Re: Diepe hoefzweer. Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 14:29

klinkt miss raar maar zuurkool kan helpen als je dat om de hoef doet en dan dicht plakt

BARON I LOVE YOU

CaPrIoLe`79
Berichten: 5542
Geregistreerd: 22-11-05
Woonplaats: ♫ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♫

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 14:39

Een stevige plastic zak om zijn been tapen en daarin een oplossing van lauw water met bitterzout (=magnesiumsulfaat). Hierin een uurtje laten weken en daarna met een handdoek afdrogen. Dan een met zwarte trekzalf (=ichthamol) gevulde luier (maat 4 voor een paard) om zijn voet tapen en hierin een nacht laten staan. Eventueel een paar dagen herhalen. Als de ontsteking uitgebroken is het gat schoonbruisen met zuurstofwater (apotheek) en een paar dagen inpakken zodat er geen vuiligheid in kan komen, want bij een zweer die van zo diep gekomen is best gevaarlijk kan zijn.
Er zijn ook veel kant en klaar mengsels om onder de hoef te smeren, die ook goed werken, maar die zijn best prijzig: cavalor solemate, hooflex magic cushion, epsom salt poultice etc.
Als je nog niks in huis hebt kun je een sok met zuurkool om de voet doen om de pijn al iets te verlichten.

Koop mijn boek via je lokale boekhandel of hier: https://www.bol.com/be/nl/p/beestige-dr ... b9a4d5f70d

gohya

Berichten: 33014
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Re: Diepe hoefzweer. Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 18:31

Ik denk dat als de zweer héél erg diep zit [zoals bij mijn paard] dat het weken met soda enz. niet helpt.Dat kan nooit bij de zweer komen.

FB Groep Second Chance.

CaPrIoLe`79
Berichten: 5542
Geregistreerd: 22-11-05
Woonplaats: ♫ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♫

Re: Diepe hoefzweer. Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 21:49

Als je in zo`n geval met soda gaat weken moet je zolang bezig blijven dat de soda alles al heeft weg gebeten. Dan kun je beter een ander product nemen. Het meeste komt erop neer dat de hoef weker wordt, zodat de zweer makkelijker de weg naar buiten kan vinden. Het kan ook de voet minder gevoelig maken, waardoor het paard die meer gaat belasten. En beweging doet ook al veel.

Koop mijn boek via je lokale boekhandel of hier: https://www.bol.com/be/nl/p/beestige-dr ... b9a4d5f70d

soesita

Berichten: 5164
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 22:07

Het meeste is gezegd. Ik heb er helaas ervaring mee. -O- Veel weken in warm water met soda of biotex, pijnstilling door de dierenarts als je ziet dat je paard niet meer kan van de pijn enwat geduld.
Bij mijn pony kwam de zweer er na een kleine week langs de kroonrand door. Nu, bijna een jaar later, heeft hij in het midden van zijn hoef een gat en een horizontale scheur, waardoor hij op ijzers met een zooltje moet staan om de hoef een beetje bijeen te houden. Zo'n diepe hoefzweer is echt geen lachertje. Het schoon houden is veel werk helaas. :(

Koper

Berichten: 30225
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 22:14

Dat bedoel ik dus soesita. Ik snap niet zo goed waarom er vooral gepost wordt dat die zweer naar búíten moet...

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

CaPrIoLe`79
Berichten: 5542
Geregistreerd: 22-11-05
Woonplaats: ♫ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♫

Re: Diepe hoefzweer. Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 22:21

Het risico van een zweer die niet vlot naar buiten komt is dat oa het hoefbeen aangetast kan worden door de ontsteking. Vaak is dat einde verhaal. het ligt heel erg aan de situatie. Helaas weten dierenartsen ook niet altijd wat ze met die moeilijke zweren aanmoeten. Die zeggen dan ook allemaal wat anders.

Koop mijn boek via je lokale boekhandel of hier: https://www.bol.com/be/nl/p/beestige-dr ... b9a4d5f70d


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 47 bezoekers